De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie
Geplaatst: 27 nov 2006, 01:27
Ik ben sinds september lid van Dubbellucht en maak veelvuldig gebruik van het forum, echter even voorstellen zat er nog niet in.
Nou, bij deze dan.
Onze bus is een Hanomag Henschel F40 Ka uit 1974, voorzien van een OM314 motor. Het is een oorspronkelijk nederlandse bus die waarschijnlijk dienst heeft gedaan bij werkwerkzaamheden, want ik zag dat ie ooit oranje was en dat er op het dak twee zwaailichten hebben gezeten, een voor en een achter.

'Het Brikje', zoals de vorige eigenaar 'm noemde.

Eerst gevallen sneeuw van 2006!

Foto nog van vorige eigenaar.

Nog een van de vorige eigenaar.
Eind augustus in Zwaagwesteinde (FR) hebben wij deze bus gekocht van een familie. Zij hadden de bus sinds 7 jaar in hun bezit had ik begrepen. Daarvoor was ene H. Bijker uit dezelfde straat in Zwaagwesteinde de eigenaar. Hij was ook lid van dubbellucht met lidnummer 0228. Herkent iemand mijn bus, en is dhr. of mevr. Bijker nog steeds lid? Ik ben er nieuwsgierig naar.
Aanvankelijk had de bus nog wat achterstallig onderhoud. Schakelen ging enorm moeizaam en zwaar. Afstellen van de mechanische koppeling deed wonderen. Ook was de startmotor aan vervanging toe omdat deze niet meer betrouwbaar was. Nieuwe olie in motor, bak en differentieel en de bus reed weer prima. Hoewel de bus aan de buitenkant nogal hulpbehoevend is, is de onderkant en chassis prima in orde. Zo heb ik het liever als andersom..
Omdat de indeling voor ons nog net niet ideaal was, ben ik meteen het een en ander gaan verbouwen. Oorspronkelijk zat er een vast stapelbed in. Ik heb deze weggehaald en er een 2 persoons dinette van gemaakt, die evt. nog om te bouwen is in een slaapplaats. De tussenwand tussen woondeel en cabine was aanvankelijk erg smal. Nu het stapelbed eruit was heb ik een groot stuk van deze tussenwand eruit gezaagt (geslepen, gehakt, gewrikt.. valt niet mee als je het overige interieur heel wilt laten) wat een hoop extra licht oplevert. Uiteindelijk een nieuwe zijwand erin en bekleed met een trendy behangetje. Overgangen van oud naar nieuw hout heb ik perfect kunnen wegwerken doordat er nog een pot orginele lak in de bus stond, ideaal. Inmiddels hebben we de bekleding ook een frisse groene kleur gegeven wat je al op een paar foto's kunt zien.

Deze foto van de vorige eigenaar toont het stapelbed voor de verbouwing.

Dinette na de verbouwing.
De vloerbedekking heb ik eruit gehaald. Vervolgens de vloer eenvoudig geisoleerd en er zeil overheen gelegd wat praktisch is i.v.m. onze hond.
Met geluidsdempend schuim heb ik de motorkist van binnen opnieuw bekleed en de motorruimte. Na een recente hagelbui ging het toch al slechte dakluik echt aan diggelen. Hiervoor is een vervangende geplaatst die tevens meer licht binnen laat.
De koelkast en de kachel wilden beiden niet werken op gas. Uiteindelijk heb ik de koelkast gerepareerd (vonkgever schoongemaakt) en de kachel afgeschreven. Een klein kacheltje zonder afvoerkanaal leek me al niet erg veilig. Er moet nog een andere kachel in.
De cabine heb ik ook een opknapbeurt gegeven. Hierin werd het vloerzeil doorgetrokken en het oude, zwarte dashboard heb ik in een klassieke cremekleur gespoten, de klokkenkast blauw. De 'vensterbank' direct achter de voorruit heb ik bekleed met donkerblauw skai-leder; Voor de ruimtes links en rechts van de kachel heb ik plankjes gezaagd. Hierop 4mm dik schuim gelijmd voor een gepolsterde look, waarna het skai erop gelijmd kon worden. De deksel van de kachel-unit is ook bekleed met schuim en skai, evenals de panelen in de deuren.

Mijn vriendin Anne-Marie aan het stuur.

Het dashboard met de god Ganesha die waakt over alle reizigers.
In de standaard radio-uitsparing in het dashboard zit nu een antieke autoradio met cassette en analoge tuner voor de oude look, hij werkt niet. De werkende Radio-CD speler zit in een plafondkast bovenin de cabine. Ook zit hier een bakkie in en een LCD schermpje in voor de toekomstige achteruitrij-camera. Er is daarnaast nog ruimte voor CD's en wegenkaarten. De speakers zitten ook in dit kastje. De apparatuur in het kastje krijgt spanning van de huishoudaccu als het kastje open gaat. alles gaat uit als het kastje gesloten wordt. Aan de onderkant van het kastje heb ik twee ventilatortjes gemonteerd die ook op deze manier gevoed worden (uiteraard met extra schakelaartje). Ook zit er zowel links als rechts een interieurlampje dat aan gaat wanneer een portier geopend wordt. Hiervoor is ook een 'uit' schakelaar als je op de camping het portier bijna heel de dag open laat staan.

kastje dicht.

kastje open.
De lampjes zijn niet alleen handig in het donker, maar hebben ook een belangrijke functie. Ik heb een eenvoudig alarm ingebouwd dat reageert op spanningsval van de huishoudaccu zoals het aangaan van een lamp. Dit is dus ook bij het openen van een portier en het openen van het cabinedak-kastje en achterklep. Het alarm reageert tevens op schokken en hellingshoekverandering (bijv. bij wegslepen). Het alarm bedien ik met een afstandsbediening.
Echte problemen/storingen hebben we nog niet gehad. Tijdens noodweer op de snelweg hielden de ruitenwissers er ineens mee op. Zekering was doorgebrand. Even stoppen bij tankstation en een reserve zekering gepakt. Het geheel werkte weer voor 5 minuten. Toen gebeurde weer hetzelfde. Na thuis de boel doorgemeten te hebben bleek dat mijn claxon was overleden aan een overvloed aan water, waardoor deze kortsluiting maakte, en deze deelde de zekering met de ruitenwissers. Nieuwe claxon was zo gemonteerd.
Tijdens onze eerste reis naar de Franse Alpen bleek een steek-as olie te lekken (zie elders op dit forum) wat vooral te maken had met de moeren die ontzettend los zaten!.
We zijn van plan om vanaf 1 september 2007 drie maanden door europa te trekken.
Voor mensen die een nieuwe indeling voor hun bus plannen en hiermee puzzelen heb ik wellicht een leuke tip. Op http://sketchup.google.com kun je gratis Google SketchUp downloaden. Dit is een 3d modeleringsprogramma dat je in staat stelt eenvoudige 2d en 3d weergaven te maken van je ontwerpen. Ook kun je op de mm nauwkeurig werken (standaard gebruikt het programma inches enzo, maar cm en mm kun je ook invoeren) Hieronder een paar afbeeldingen van mijn eerste werk met SketchUp:

De indeling in 3D

..en vanuit een andere hoek

Mijn eerste probeersel van de oude situatie met stapelbed (tekening zonder bovenkastjes)
Enkele wensen voor de toekomst:
- Een kachel (wordt al aan gewerkt)
- Dakrek!! (zeer belangrijk ivm surfplanken, maar het lukt me niet om een passende te vinden)
- Comfortabele stoel(en) (Met mijn 194cm vallen mijn schouderbladen over de rugleuning van de
standaard bestuurdersstoel, het lijkt wel een krukje!)
- Zonnepanelen (lange termijn wens ivm de hoge aanschafprijs)
Groeten,
Winand & Anne-Marie
Nou, bij deze dan.
Onze bus is een Hanomag Henschel F40 Ka uit 1974, voorzien van een OM314 motor. Het is een oorspronkelijk nederlandse bus die waarschijnlijk dienst heeft gedaan bij werkwerkzaamheden, want ik zag dat ie ooit oranje was en dat er op het dak twee zwaailichten hebben gezeten, een voor en een achter.

'Het Brikje', zoals de vorige eigenaar 'm noemde.

Eerst gevallen sneeuw van 2006!

Foto nog van vorige eigenaar.

Nog een van de vorige eigenaar.
Eind augustus in Zwaagwesteinde (FR) hebben wij deze bus gekocht van een familie. Zij hadden de bus sinds 7 jaar in hun bezit had ik begrepen. Daarvoor was ene H. Bijker uit dezelfde straat in Zwaagwesteinde de eigenaar. Hij was ook lid van dubbellucht met lidnummer 0228. Herkent iemand mijn bus, en is dhr. of mevr. Bijker nog steeds lid? Ik ben er nieuwsgierig naar.
Aanvankelijk had de bus nog wat achterstallig onderhoud. Schakelen ging enorm moeizaam en zwaar. Afstellen van de mechanische koppeling deed wonderen. Ook was de startmotor aan vervanging toe omdat deze niet meer betrouwbaar was. Nieuwe olie in motor, bak en differentieel en de bus reed weer prima. Hoewel de bus aan de buitenkant nogal hulpbehoevend is, is de onderkant en chassis prima in orde. Zo heb ik het liever als andersom..
Omdat de indeling voor ons nog net niet ideaal was, ben ik meteen het een en ander gaan verbouwen. Oorspronkelijk zat er een vast stapelbed in. Ik heb deze weggehaald en er een 2 persoons dinette van gemaakt, die evt. nog om te bouwen is in een slaapplaats. De tussenwand tussen woondeel en cabine was aanvankelijk erg smal. Nu het stapelbed eruit was heb ik een groot stuk van deze tussenwand eruit gezaagt (geslepen, gehakt, gewrikt.. valt niet mee als je het overige interieur heel wilt laten) wat een hoop extra licht oplevert. Uiteindelijk een nieuwe zijwand erin en bekleed met een trendy behangetje. Overgangen van oud naar nieuw hout heb ik perfect kunnen wegwerken doordat er nog een pot orginele lak in de bus stond, ideaal. Inmiddels hebben we de bekleding ook een frisse groene kleur gegeven wat je al op een paar foto's kunt zien.

Deze foto van de vorige eigenaar toont het stapelbed voor de verbouwing.

Dinette na de verbouwing.
De vloerbedekking heb ik eruit gehaald. Vervolgens de vloer eenvoudig geisoleerd en er zeil overheen gelegd wat praktisch is i.v.m. onze hond.
Met geluidsdempend schuim heb ik de motorkist van binnen opnieuw bekleed en de motorruimte. Na een recente hagelbui ging het toch al slechte dakluik echt aan diggelen. Hiervoor is een vervangende geplaatst die tevens meer licht binnen laat.
De koelkast en de kachel wilden beiden niet werken op gas. Uiteindelijk heb ik de koelkast gerepareerd (vonkgever schoongemaakt) en de kachel afgeschreven. Een klein kacheltje zonder afvoerkanaal leek me al niet erg veilig. Er moet nog een andere kachel in.
De cabine heb ik ook een opknapbeurt gegeven. Hierin werd het vloerzeil doorgetrokken en het oude, zwarte dashboard heb ik in een klassieke cremekleur gespoten, de klokkenkast blauw. De 'vensterbank' direct achter de voorruit heb ik bekleed met donkerblauw skai-leder; Voor de ruimtes links en rechts van de kachel heb ik plankjes gezaagd. Hierop 4mm dik schuim gelijmd voor een gepolsterde look, waarna het skai erop gelijmd kon worden. De deksel van de kachel-unit is ook bekleed met schuim en skai, evenals de panelen in de deuren.

Mijn vriendin Anne-Marie aan het stuur.

Het dashboard met de god Ganesha die waakt over alle reizigers.
In de standaard radio-uitsparing in het dashboard zit nu een antieke autoradio met cassette en analoge tuner voor de oude look, hij werkt niet. De werkende Radio-CD speler zit in een plafondkast bovenin de cabine. Ook zit hier een bakkie in en een LCD schermpje in voor de toekomstige achteruitrij-camera. Er is daarnaast nog ruimte voor CD's en wegenkaarten. De speakers zitten ook in dit kastje. De apparatuur in het kastje krijgt spanning van de huishoudaccu als het kastje open gaat. alles gaat uit als het kastje gesloten wordt. Aan de onderkant van het kastje heb ik twee ventilatortjes gemonteerd die ook op deze manier gevoed worden (uiteraard met extra schakelaartje). Ook zit er zowel links als rechts een interieurlampje dat aan gaat wanneer een portier geopend wordt. Hiervoor is ook een 'uit' schakelaar als je op de camping het portier bijna heel de dag open laat staan.

kastje dicht.

kastje open.
De lampjes zijn niet alleen handig in het donker, maar hebben ook een belangrijke functie. Ik heb een eenvoudig alarm ingebouwd dat reageert op spanningsval van de huishoudaccu zoals het aangaan van een lamp. Dit is dus ook bij het openen van een portier en het openen van het cabinedak-kastje en achterklep. Het alarm reageert tevens op schokken en hellingshoekverandering (bijv. bij wegslepen). Het alarm bedien ik met een afstandsbediening.
Echte problemen/storingen hebben we nog niet gehad. Tijdens noodweer op de snelweg hielden de ruitenwissers er ineens mee op. Zekering was doorgebrand. Even stoppen bij tankstation en een reserve zekering gepakt. Het geheel werkte weer voor 5 minuten. Toen gebeurde weer hetzelfde. Na thuis de boel doorgemeten te hebben bleek dat mijn claxon was overleden aan een overvloed aan water, waardoor deze kortsluiting maakte, en deze deelde de zekering met de ruitenwissers. Nieuwe claxon was zo gemonteerd.
Tijdens onze eerste reis naar de Franse Alpen bleek een steek-as olie te lekken (zie elders op dit forum) wat vooral te maken had met de moeren die ontzettend los zaten!.
We zijn van plan om vanaf 1 september 2007 drie maanden door europa te trekken.
Voor mensen die een nieuwe indeling voor hun bus plannen en hiermee puzzelen heb ik wellicht een leuke tip. Op http://sketchup.google.com kun je gratis Google SketchUp downloaden. Dit is een 3d modeleringsprogramma dat je in staat stelt eenvoudige 2d en 3d weergaven te maken van je ontwerpen. Ook kun je op de mm nauwkeurig werken (standaard gebruikt het programma inches enzo, maar cm en mm kun je ook invoeren) Hieronder een paar afbeeldingen van mijn eerste werk met SketchUp:

De indeling in 3D

..en vanuit een andere hoek

Mijn eerste probeersel van de oude situatie met stapelbed (tekening zonder bovenkastjes)
Enkele wensen voor de toekomst:
- Een kachel (wordt al aan gewerkt)
- Dakrek!! (zeer belangrijk ivm surfplanken, maar het lukt me niet om een passende te vinden)
- Comfortabele stoel(en) (Met mijn 194cm vallen mijn schouderbladen over de rugleuning van de
standaard bestuurdersstoel, het lijkt wel een krukje!)
- Zonnepanelen (lange termijn wens ivm de hoge aanschafprijs)
Groeten,
Winand & Anne-Marie