Pagina 1 van 1

Kachel in cabine 'opvoeren' ?

Geplaatst: 05 dec 2006, 21:48
door winand
Mijn kachelunit lijkt prima te werken, maar het is nu nog niet eens echt koud buiten en ik heb de kachel al op zijn warmst..
Echt heet wordt het niet in de cabine.
Is dit een bekende tekortkoming van deze kachels of werkt die van mij toch niet zoals het zou moeten?
Wat helpt dan? schoonmaken, opvoeren :lol: ?

Geplaatst: 05 dec 2006, 21:57
door A_A
Bij mij geeft hij genoeg warmte alleen heb ik een dik gordijn net achter de voorstoelen. Dan kan de kachel het erg goed aan. volgens mij heb ik die tip ooit es van de forum warme bakker gehoord. Werkt erg goed. Als extra heb ik bij barre koude mijn Coleman bezine lamp paraat, ruikt een beetje maar dan heb je het zo echt warm hoor. Oja evt wat tocht verhelpen scheelt ook wel. :-)

Geplaatst: 05 dec 2006, 22:03
door winand
Tocht, inderdaad, da's een goeie.. Vooral onder de voorportieren langs zie ik zo een spleet licht.. Ik zal nieuwe rubbers eens overwegen
Ik moet zeggen dat ik wat betreft kachels wel verwend ben.
Ben al jaren verknocht aan Volvo's met overgedimensioneerde kachels en stoelverwarming.. :oops:

Geplaatst: 05 dec 2006, 22:04
door Admin
Hi Winand,

Je zult eerst moeten bepalen wat er aan schort:
- wordt de kachel niet warm?
- is de luchtverplaatsing onvoldoende?

In het eerste geval zijn de slangaansluitingen aan de heater lauw. Als alles goed werkt, zijn ze echt heet, je kunt ze maar net stevig knijpend beetpakken.

In het tweede geval voel je de luchtstroom niet meer op zeg 30 à 50 cm voor de uitstroomopening. Het probleem kan zitten in het ventilatormotortje of -waarschijnlijker- in de draadgewonden regelbare weerstand op het dashboard. Schoonblazen helpt natuurlijk altijd, maar niet meer dan marginaal.

Terug naar het eerste probleem: mogelijk gaat de regelklep onder het dashboard niet helemaal open. Over die klep is op dit forum al het nodige geschreven.

Succes, volgens mij had je de verwarming vandaag al heel erg nodig :cry:

Geplaatst: 05 dec 2006, 22:15
door A_A
Bij halfords kun je voor 14,95 euro stoelverwarmings matjes kopen die je op de sigaretten aansteker aansluiting aan kan sluiten. Wordt heerlijk warm. toch een beetje stoel verwarming.

Geplaatst: 05 dec 2006, 23:06
door winand
Ik was al van plan de standaard stoeltjes te vervangen door iets waar ik met mijn lengte beter op zit. Ik dacht aan stoelen uit een Volvo, waar ik altijd zeer tevreden over ben geweest. En dan uiteraard met stoelverwarming.
Maar zo'n los setje is wel een goedkope quick-fix voor de winter.. 8)

Geplaatst: 05 dec 2006, 23:57
door Frank.fjph
Ik heb hetzelfde probleem:
ten eeste is de kachel ontworpen vooralleen de cabine, dus tot de rugleuningen van je stoelen.
ten tweede is er het tochtprobleem: ik kwam er pas na 910 jaar achter dat die luikjes bij je voeten beter af te dichten zijn als je de klepjes "vergrendelt"door de knopjes een kwart slag te draaien. (knopjes vastgeroest)
ten derde kan het toch ook het dichtslibben van de kachelradiator zijn. kun je demonteren en dan reinigen , is wel wat werk.

Frank

ps volgens mij gaat het goed komen met je dakrek ??

Geplaatst: 06 dec 2006, 01:17
door Leo
Yo koukleumers,

heb ff de zakjapanner erbij gehaald om onze kleine en grote bus te vergelijken.
De grote bus is gebouwd als touringcar en daar mogen de betalende passagiers natuurlijk geen kouwe tapeinden in krijgen.. :roll:
Aldus mag je aannemen dat er in de O303 voldoende kachels zitten om de inzittenden al zwetend richting wintersport te vervoeren, want de boord-kroeg moet ook zijn omzet draaien, toch? :wink:

Goed, nadat we deze onomstotelijke waarheid hebben aangetoont maar ff de inhoud in kubieke meters van de beide voertuigen:
Hanomag F40: ca 19 m3.
Mercedes O303: ca 38 m3.

De O303 is dus 2X zo groot als de F40 maarrrr, en nou komt den aap uit den mouw geplettert: Heeft 5 heteluchtkachels die aangesloten zijn op de motor.
Alsof dát nog niet erg genoeg is om de gemiddelde bussieseigenaar in onredelijke mate te frustreren zijn die 5 kachels ieder ook nog fors groter van formaat dan het lamme lauwblazertje in het kleine bussie; de voorste zelfs 3X zo groot.. :roll:


Algehele conclusie van dit wetenschappelijk onverantwoord vergelijkend wrakkenonderzoek: Bereid je voor op schrikkelijk kouwe voortbewegings-organen als je s'winters in je bussie blijft rijden..
Grinnnnn... :twisted:


Tóch rij ik de hele winter comfortabel in m'n F40, zonder daarbij de uiterlijke kenmerken van "Willem Barentsz op Nova Zembla" te hoeven aannemen.
Hoe die kale klojo dát nou weer versiert?? :shock:

Errug simpel hoor: De koude-luchtroosters bij m'n voeten plak ik aan de buitenkant af met ducktape (want die krengen van luikjes lekken altijd), en bij mijn hoofd zit een knoppie.
Dat knoppie bedient de Truma ringverwarming (op LPG).
Kost een paar centen extra, maar 't is zó lekker warrúúúm..:P :P :P
Owwww, en begin nou niet te zeuren dat je geen kachel mag stoken tijdens het rijden, want olie lekken mag ook niet.
En dát doen we allemaal..


It's a hard winterslife in a bussie, but somebody got to do it.
It better be me.. 8)


Vernikkel ze,
mvg, Leo.:D