Trilling in het stuur

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Unknown User

Trilling in het stuur

Bericht door Unknown User »

Hallo leden,

Ik heb mijn remmen gereviseerd van de vooras, maar nu heb ik een trilling in het stuur als ik 85 km per uur rijdt.
Bij het remmen zelf voel je geen trilling. (kromme trommels)

Weet iemand hoe dit kan?

Grt,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

trillen

Bericht door Admin »

Klinkt als voorbanden die moeten worden gebalanceerd. Ga eens op zoek naar een goede bandenhandel, die ook in trucks doet (bij de gemiddelde bandenboer passen onze wielen niet in 't masjien)

Succes!

Groeten,
Ernst
Unknown User

Re: Trilling in het stuur

Bericht door Unknown User »

Jeroen schreef:Hallo leden,

Ik heb mijn remmen gereviseerd van de vooras, maar nu heb ik een trilling in het stuur als ik 85 km per uur rijdt.
Bij het remmen zelf voel je geen trilling. (kromme trommels)

Weet iemand hoe dit kan?

Grt,

Jeroen
Jeroen,

als je dit niet had voordat je je remmen gedaan hebt, zou ik eerst de wielen nog eens van de naven afhalen en ze een kwartslag draaien tov je naaf en dan weer monteren. Waarschijnlijk zitten ze op een andere positie tov je naaf dan voorheen. soms helpt dit...

vr. gr Alex
Ben

RE:trilling

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
klaas
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 dec 2004, 09:03
Locatie: Holwierde

Bericht door klaas »

Hallo Jeroen,

Ik zit met hetzelfde probleem. Nadat 1 remcilinder voor is vervangen. Begin het stuur enorm te rillen boven de 85km/h. Gisteren heb ik de banden laten uitbalanceren. Dit heeft niets geholpen. Ik ga morgen er weer mee heen. Hebben jullie nog andere tips!!!!!!!!!

groeten Klaas
Ben

meer mogelijkheden

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

balanceren

Bericht door Unknown User »

laat de wielen "OP DE AUTO" balanceren, NIET op de machine, en merk daarna de velg ten opzichte van de trommel.
De velg vrij van modder maken voor het ballanceren.
Kijk of de ringen achter de wielmoeren nog goed zijn.

Groeten, Bert
klaas
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 dec 2004, 09:03
Locatie: Holwierde

trillingsvrij

Bericht door klaas »

Ik heb de banden op de auto laten uitbalanceren. Dit lijkt de oplossing te zijn!
:lol:
klaas
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 dec 2004, 09:03
Locatie: Holwierde

trilling nog af en toe

Bericht door klaas »

Het stuur trilt af en toe nog bij ca 90km/h. Wat kan ik nog meer laten doen. Schokbrekers zijn oke. Ik wil morgen de bandenspanning verlagen van 4.75 baar 4.4 bar. Hopelijk helpt dit. Want het rijd niet prettig! :cry:
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

heb je de sporing laten nakijken is BV een van de banden aan een kant meer afgesleten
Ik had ook trillingen aan het stuur bij 90 km na onze eerste vakantie +/-
3000 km zag ik dat een band aan de binnenzijde behoorlijk was afgesleten dit was het gevolg van niet goed afgestelde sporing
groetjes Johan
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ja
Balanceren en uitlijnen dat is een van de voornaamste oorzaken van trillingen in het stuur

En ja balanceren aan de voertuig is het beste

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
klaas
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 dec 2004, 09:03
Locatie: Holwierde

trilling nu bij 90km/h

Bericht door klaas »

Ik ben nu een maand bezig om de trilling uit m'n stuur te krijg. Het is beter geworden. Kan nu 5km hard rijden met iets minder trilling. Maar ik wordt er wel een beetje wanhopig van. Ik heb de bandenspecialist (euromaster Delfzijl) gebeld, zij weten het niet meer. Moest m'n garage maar bellen, dit gedaan. Volgens hun moet het aan de banden zitten. Hier moet toch een onregelmatigheid in zitten.Aan de trommelremmen ligt het ook niet. Dus op zijn advies gaan, donderdag, 2 achterbanden naar voren (deze worden dan ook weer op de auto uitgebalanceerd). Hopelijk is dit het want ik kan er zo niet mee rijden en wordt dit alles erg duur! :!:
Ben

raar

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacob
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 dec 2004, 17:42
Locatie: De Koog

Bericht door Jacob »

Beste Klaas,
Misschien weet ik nog wel een oplossing voor , je bel me maar even, het is een te lang verhaal voor mij om op de mail te zetten.

Vriendelijke groeten,
Jacob tel 0222317339
klaas
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 dec 2004, 09:03
Locatie: Holwierde

Bericht door klaas »

Jacob,
bij onze bus misten dus ook de kleine conische ringen tussen de velg en auto aan de voorkant. Deze hadden er wel gezetten. De auto heeft tot nu 1 wat getrild door onbalans. Banden heb ik weer los v.d. auto laten uitbalanceren, zoals het hoort.
Gebruikersavatar
veenhuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2005, 13:46
Locatie: Varsseveld

Trilling in het stuur.

Bericht door veenhuis »

Laatste redmiddel.

Vooras opkrikken.
Wielmoeren losdraaien.
2 moeren tegenover elkaar handvast draaien.
1 zware bankhamer met de steel rechtop voor het wiel zetten.
Dan het wiel draaien.
Je zult vaak zien dat het wiel soms de steel raakt en dan weer niet.
Met een andere bankhamer een klap geven op de velg op de plaats waar de band de steel raakt.
Draai de wielmoeren telkens iets vaster zodra de band zo dicht mogelijk bij de steel blijft.
Dit kan wel een halfuurtje in beslag nemen.
Dan wielmoeren aandraaien met een momentsleutel.
Uw wiel zit nu weer gecentreerd gemonteerd.
Groeten Bertho.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Trilling in het stuur.

Bericht door Leo »

veenhuis schreef:Met een andere bankhamer een klap geven op de velg op de plaats waar de band de steel raakt.
Overleven je wiellagers al dat hamertje-tik? :shock:
~~~~~~~~

Ooit eens onder een Daf bestelbus nieuwe banden van 1 of ander goedkoop ape-merk laten zetten.
Met 75KM/h stuiterde ik letterlijk van de weg af, de berm ín..
Na een niet bijster vriendelijk onderhoud met de "bandenspecialist" de stuiterbanden vervangen door Michelin.
Adios problemen.

Mvg, Leo.
(korter kan ik t niet.. :P)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
henryb

Bericht door henryb »

ik heb mij laten vertellen dat het trillen normaal is als je nieuwe banden onder je bus hebt. . ik heb dit nl ook, en zit ook met een trillend stuur op hogere snelheden .. overigens speelt het niet de hele tijd, meestal is het erger als ik net op de snelweg zit
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ben schreef:Sorry maar ik lees rare verhalen.
Nieuwe banden, mooi gemonteerd en goed uitgebalanceerd trillen niet.
Als ze dat toch doen zijn ze in de meeste gevallen niet goed gebalanceerd.
Tjah Ben, vreemde verhalen zijn er om dóór te vertellen zodat een ander er misschien iets aan heeft..
Die dingen (van een onbestemd Aziatisch merk) bleken "ovaal" te zijn, (achteraf) op de balanceerbank zag je het loopvlak op en neer gaan.
Dat is wel weg te balanceren op de bank, maar op de weg gaat het toch even anders, je auto hobbelt dan over z'n eigen banden...
Daar helpt geen lood tegen.
Denk dat ze bij de fabriek ff "foutje, bedankt" gezegd hebben... :wink:
Maar ben het dus met je eens: Uitgebalanceerde, GOEIE nieuwe banden trillen niet.
~~~~

Heb in m'n prille jeugd (was weer eens van school getrapt :oops: ) nog een maand in een vrachtwagengarage gewerkt, moest daar meestal banden, remmen en vóórwiellagers doen. (Ford D-trucks, lekker licht werk voor een jochie van amper 15 :? )
Het eerste wat ze me zeiden was, dat ik de velg, de trommel én de wielbouten moest merken met krijt, zodat deze precies op dezelfde wijze weer teruggemonteerd werden.
Dit in verband met onbalans die door slijtage zou optreden.
Daarna werden ze ook nog eens aan de wagen uitgebalanceerd, en dat was wel nodig óók..

Ben zei het al eerder; probeer het wiel eens een gat verder te zetten, je hebt maar 6 kansen, en da's om te doen.


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ben schreef:ps: leuk dat Henry een verhaal schrijft en Leo antwoord geeft :lol:
Grinnnn, dat weet je toch van mij Ben; ik kan m'n klep nou eenmaal moeilijk dichthouden.. :P
Maar jah, beter een antwoord van een ander, dan helemáál geen antwoord zalle we maar denkuh.. :)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

trillingen

Bericht door Arnold Smeets »

Jeroen,

Ik heb al heel wat goede reacties gezien maar nog niet het gevoel dat je probleem opgelost is?

Mijn eerste voorstel zou zijn om nog eens met de bandenboer te praten op hoger niveau dan monteur, meer de centrale organisatie. Bedenk dat je altijd afhankelijk bent van de kennis en ervaring van degene die aan je spulletjes staat te sleutelen, mogelijk hebben ze in een ander filiaal iemand met meer kennis en ervaring.

Mijn volgende voorstel zou zijn om met de importeur van de band te praten. De goeden onder hen hebben er een gruwelijke hekel aan als hun product niet goed onder een auto te krijgen is.

Als een en ander niet goed lukt hoor ik graag van je.

Groet,

Arnold
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ook bij mijn bus en opgelost

Bericht door GerardM »

Ook mijn 508 ex-ambu wilde nog wel eens in het stuur trillen bij snelheden boven de 90 km/h. Daarom vandaag maar eens naar de bandenboer geweest, een hele goeie waar ze met name vrachtwagens onder handen nemen ( maar ik kom er ook al jaren voor de winterbanden van mijn 'luxe wagen'). Inderdaad beide banden flink in onbalans dus opnieuw "loodjes" geplakt. Volgens de monteur mag men tegenwoordig geen lood meer gebruiken. Daarna netjes met de momentsleutel met het juiste moment aangedraaid en het advies om het na 50 km nog eens te doen. Testritje gemaakt en alle trillingen weg :D :D . Lekker bergaf het dal in richting Maastricht met ruim 100km/h en trillingsvrij en het zonnetje in het gezicht, als een kind zo blij !
En om de feiten compleet te maken: ik heb 18 euro betaald voor deze prima service bij Profile Maastricht (v/h Bandencentrum Willems).

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
robin
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mar 2006, 21:35
Locatie: Breda

Bericht door robin »

mijn bus trilde ook boven de 85km per uur
heb mijn banden laten uitlijnen op de bus
en de trilling was weg :D
bedankt voor de tip :D
kosten me 44 euro


vgr robin
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast