grootrijbewijs en de rest

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

grootrijbewijs en de rest

Bericht door mfellman »

Hallo allemaal,

In verband met de kosten van de houderschapsbelasting voor de zwaardere campers ben ik nu ook maar weer eens aan het overwegen om een groot rijbewijs te gaan halen. (Werd er al op gewezen dat een nog niet oldtimer bus bij aanschaf als kleinkenteken de hoofdprijs gaat kosten maar als vrachtwagen nagenoeg niets).

Hoewel ik liever een oldtimer zou willen hebben zit je natuurlijk ook nog met een onbetrouwbare regering die zomaar regelingen kan aanpassen (en 200kg laadvermogen ook nog wel krap is). Dus een oldtimer hoeft mogelijk niet vrij te blijven van belastingen. Dus om een kleine vrachtwagen te gaan rijden kan goedkoper blijken. Nadeel is dat mijn wederhelft misschien nooit met de camper zal mogen rijden (denk namelijk dat zij geen behoevte heeft om ooit een groot rijbewijs te gaan halen).

En dan komt er nog iets om de hoek kijken (indirect) en dat is dat voor vrachtwagens nog wel eens andere regels zouden kunnen bestaan (dat had ik van iemand tenminste gehoord). Hoe zit dat eigenlijk (binnen Europa) met deze regels en wat zijn beperkingen waar je rekening mee moet gaan houden dan? (Kan me voorstellen dat er campings zijn waar ze liever een camper hebben van 3450 kg met klein rijbewijs dan een camper die lichter is maar vrachtwagen). Ik zal ditr overigens in een los draadje gooien :D .

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

Marc,
Als je voor de wegenbelasting je camper als vrachtauto geregistreerd laat staan, dan ben je voor de wegenbelasting wel veeeeel goedkoper uit, maar vergeet niet, dat je dan waarschijnlijk geen camperverzekering kan afsluiten. Een vrachtautoverzekering is ook weer niet mals.

Beter: Ga zwart rijden en zet hem alk jaar op iemand anders naam om het risico van een heel dikke boete te ontlopen.

Niek
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Marc.


Nog een paar nadeeltjes als je een officiële vrachtauto als camper gaat gebruiken:

* Vrij staan kun je in de bebouwde kom dan wel vergeten, want practisch overal geldt een parkeerverbod voor vrachtwagens. (geldt voor heel veel plaatsen in W-Europa)

* Je mag officieel niet overnachten in de laadruimte van een truck.(Nederlandse wet)

* Indien bij controle (door de NL douane) blijkt dat de laadruimte is ingericht als camper op een zodanige manier dat het niet als lading aangemerkt kan worden, mag je een fijne BPM-aanslag + boete in de bus verwachten.
~~~~~~

Onderstaande is echt niet rot bedoeld hoor, maar als ik zo al je vragen lees, dan vraag ik mezelf af wat je eigenlijk met een camper moet?
Indien je alles van te voren met zekerheid wilt weten moet je eigenlijk geen camper kopen, en al helemáál geen oldtimer Mercedes..
Die combinatie vráágt gewoon om teleurstellingen.

Zo las ik van de week ergens een prachtige definitie van camperen:
"Ik rij mijn straat uit en kijk vervolgens bij de eerste kruising vanuit welke richting de zon schijnt.
Die kant rij ik op.."

Bij een oude(re) Mercedes zou je er dan nog aan kunnen toevoegen:
"En wacht gelaten af hoe ver hij komt" .:wink:

Maar ok, das nou eenmaal mijn recht voor z'n raap-mening. :oops:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Leo,

Al die vragen komen min of meer naar voren omdat ik me pas sinds kort ben gaan verdiepen in de aanschaf van een camper. Eigenlijk hadden we tot een half jaar geleden zoiets van later als we gepensioneerd zijn (en hopelijk veel geld hebben) dan kopen we een camper. Echter met een klein kind (2de op komst) blijkt echter vooral dat vakanties (door het beroep van mijn vriendin gebonden aan de schoolvakanties) redelijk in de papieren gaan lopen. Door de fantastische ervaring (met een toegegeven veel nieuwere en waarschijnlijk betrouwbaardere canadese camper) in Canada wilden we toch veel eerder overgaan tot de aanschaf. Een beetje pech met de auto heeft helaas wat veel budget dit jaar opgeslokt. We willen ook gewoon erop uit gaan een zien waar we terecht komen. We willen ooit nog eens naar de Noordkaap (moeten dan wel wat extra vrije dagen zien te regelen :wink: ) maar dat komt dan nog wel.

Het gehele wettelijke gebeuren wordt me steeds duidelijker (hoewel ik vast nog wel een ohjee ervaring zal krijgen). Ik ben er nu dus ook steeds meer van overtuigd dat het verstandiger is om voor een reeds op camper kenteken staande MB (of HH) te kopen. Motorisch en mechanisch hoop ik met mijn klus ervaring aan een diesel in het verleden en aan de volvo op dit moment (en aan diverse machineriën in mijn Landbouw opleidingstijd) redelijk een inschatting moet kunnen maken van de staat van dat deel. Ik heb geen twee linkerhanden als het op houtbewerking aankomt dus gaan we hopen op een versie op MP of speurders (of misschien nog wel elders) waar in de basis alles inzit wat we willen.

En als dat niet lukt dan wordt het het komende jaar gewoon een last minute van iets om de aanschaf dan gewoon te verplaatsen (we willen in ieder geval proberen om toch niets overhaast te doen).

Overigens hebben we voor twee jaar terug (toen we nog geen dochter hadden, in ieder geval niet als derde persoon in de auto) lekker rondgetrokken in Noorwegen Zweden en weet ik daardoor dat het met grote kans wel in ons bloed zit. (Alleen staat het geld (nog) niet op onze bank :( )

We blijven er voorlopig op hopen en gaan er ook voor zoals eerder gezegd onder het motto dat we onze droom willen leven en niet een heel leven dromen (of zoiets).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten