Pagina 1 van 1

IRK en oude auto's

Geplaatst: 15 dec 2006, 12:24
door cornepol
Ik het allemaal zelf uitzoeken, maar hier zitten vast mensen die het al weten: welke voorwaarden gelden er voor het IRK kampeerauto supplement mbt. de leeftijd van de auto?

Geplaatst: 15 dec 2006, 13:09
door Berthil
Ik heb geen belemmeringen ondervonden afgelopen zomer.
ik kwam op de terugweg van Kroatie stil te staan bij Frankfurt, doordat een deel van de ventilator door de radiateur geslagen was.
Omdat de garage aldaar niet kon garanderen dat de camper gemaakt was, voordat de kinderen 's maandag weer naar school moesten, kreeg ik vervangend vervoer en werd mijn 34 jaar oude camper van 4500kg terug vervoerd naar nederland door de ANWB.

Het was allemaal perfect en snel geregeld door de ANWB.

Je moet wel een camper supplement bij je IRK hebben.

Ik heb mijn IRK er weer voor jaren uit.

Groeten Berthil.

Geplaatst: 15 dec 2006, 17:03
door winand
Berthil schreef:Je moet wel een camper supplement bij je IRK hebben.
Dit heet bij de ANWB 'aanhangersupplement'. Beetje verwarrend voor camperaars, maar een camper wordt gezien als soort caravan..

Supplement

Geplaatst: 15 dec 2006, 17:54
door Saskia
Bij ons heet het: Kampeerauto- en Aanhangwagensuppl.

Geplaatst: 15 dec 2006, 21:11
door Niek
Je moet wel opgeven dat je auto ouder is dan ... (6 ??) jaar
Niek

Re: Supplement

Geplaatst: 16 dec 2006, 09:51
door Berthil
Saskia en Herman schreef:Bij ons heet het: Kampeerauto- en Aanhangwagensuppl.
Voorheen was het inderdaad Kampeerauto- en Aanhangwagensuppl. maar die twee zijn sinds 2006 gescheiden.(volgens de kampioen)
Dus iedereen die vanaf 2006 IRK afsluit moet of Kampeerauto suppl of Aanhangersuppl of allerbei nemen.

Geplaatst: 16 dec 2006, 15:31
door Frank.fjph
Nou ja moeten nemen.... de laatste keer dat ik ben gerepatrieerd was in 1987 toen deden ze dat zonder dat ik een ahw suppl had , maar toen hadden ze bij de ANWB nog niet ontdekt dat het duur wordt met een camper.

Verder heb ik een camperverzekering die de repatriering betaald, dus daarom geen extra kosten voor de ANWB oplevert.
Wel moet ik iedere keer als ik contact heb met ze weer uitleggen waarom ik geen supplement hoef.

LET OP wel moet je er rekening mee houden dat er wel een max gewicht geldt voor wegenwachthulp door zusterclubs in het buitenland.
In Schotland had ik dat aan de hand, maar door het kentekengewicht door te geven (3260) wilde de AA toch komen.

Frank

Geplaatst: 16 dec 2006, 15:50
door berriaaf
Heb bij Google even IRK en ANWB ingetypt en de volgende links kwamen er uit

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=irk ... %3Dlang_nl

Bertus

Geplaatst: 16 dec 2006, 15:56
door janvds
even voor de goede orde

vrachtwagens worden door de ANWB niet versleept, maar kampeerauto's boven de 3500 kg wel!!!!
met andere woorden het is wel van belang dat er op het kenteken kampeerauto staat

en dat geld ook voor de IRK extra

Geplaatst: 16 dec 2006, 15:58
door Admin
Zoals al eens (door Arnold?) in de Klep gemeld, is de toeslag voor oudere auto's een poosje geleden komen te vervallen.

En vanaf 1-1-2007 heet het:
1 Kampeerauto & Aanhangwagen Service Buitenland € 10,65
(toevallig vandaag afgeschreven).

En kampeerauto's vormen de enige categorie waarvoor de IRK-dekking geldt, ook als je er een rijbewijs C voor nodig hebt.

Geplaatst: 16 dec 2006, 16:05
door berriaaf
Jan

Inderdaad toen wij onze vorige rijdende bank nog hadden hadden wij een keer pech in Duitsland (ADACC) zelf daar was het geen probleem, en dat was ook een auto met C rijbewijs dus ook boven de 3500 KG

Bertus

Geplaatst: 16 dec 2006, 16:50
door Admin
het is wel van belang dat er op het kenteken kampeerauto staat

Voor de ANWB niet. Hun criteria zijn:
- bestuurd met rijbewijs B of C
- ingericht voor vervoer en verblijf van personen
- voorzien van vaste kook- en
- slaapgelegenheid en gebruikt voor
- toeristische doeleinden.

Uit: Algemene Voorwaarden Artikel 1 Definities.

Hetgeen vermeld is op je kentekenbewijs speelt dus geen rol, behalve als er "autobus" staat, want dan gaat de bepaling m.b.t. het rijbewijs een rol spelen!

Geplaatst: 16 dec 2006, 18:04
door janvds
zeg ik

Geplaatst: 16 dec 2006, 20:20
door winand
Niek, Dit jaar is bij de ANWB de toeslag voor oude auto's geschrapt (hoera!) :D die hoef je dus niet meer te betalen.

Overigens, op mijn kenteken staat:
type voertuig: bedrijfsauto
inrichting: kampeerauto
Neemt de ANWB ook wel genoegen mee ..

Geplaatst: 16 dec 2006, 21:20
door Niek
Geen toeslag meer !!! mooi, mooi, mooi

Geplaatst: 16 dec 2006, 21:24
door Gerard
Niek schreef:Geen toeslag meer !!! mooi, mooi, mooi
Jij mag nog steeds niet met dat ding van jou op de weg komen, dus heb je de ww helemaal niet nodig! :lol:
't mag verdikkie ook niks kosten he? :lol:

Geplaatst: 16 dec 2006, 21:40
door Niek
Gerard schreef:
Niek schreef:Geen toeslag meer !!! mooi, mooi, mooi
Jij mag nog steeds niet met dat ding van jou op de weg komen, dus heb je de ww helemaal niet nodig! :lol:
't mag verdikkie ook niks kosten he? :lol:
DERMAGZOVEELNIET

Geplaatst: 17 dec 2006, 05:48
door Gerard
Niek schreef:
Gerard schreef:
Niek schreef:Geen toeslag meer !!! mooi, mooi, mooi
Jij mag nog steeds niet met dat ding van jou op de weg komen, dus heb je de ww helemaal niet nodig! :lol:
't mag verdikkie ook niks kosten he? :lol:
DERMAGZOVEELNIET
Nee er mag niet zoveel, maar daarom is het juist zo leuk om te doen! :mrgreen:

Geplaatst: 21 dec 2006, 15:23
door Rene
Hallo, ik ben er ook mee bezig geweest maar de ANWB is er niet erg duidelijk over, en dat vonden ze zelf trouwens ook. Het heeft met de restwaarde van de auto te maken. Is die lager dan de transport kosten KUNNEN ze overwegen om het niet te doen ( terugbrengen ) Ik kreeg te horen dat terug brengen uit istrie rond de 10.000 euro zou gaan kosten. (er waren trouwens meer mensen die voor dat geld hem op wilde halen ) Als je een aanrijding krijgt KUNNEN er problemen voordoen geeft de ANWB aan. De restwaarde keldert dan snel en wie brengt hem dan terug je eigen verzekering of de ANWB. Bij motorpech is het wat duidelijker (zie voorwaarden ANWB) Een duidelijk antwoord heb ik nooit gekregen.
Gr.

Geplaatst: 21 dec 2006, 17:27
door Eduard
Rene schreef: Het heeft met de restwaarde van de auto te maken. Is die lager dan de transport kosten KUNNEN ze overwegen om het niet te doen ( terugbrengen )
Ik heb ooit met een stokoude aanhanger die ik voor een prikkie gekocht had voor de motorscooter, toen we nog met een tent kampeerdeerden, in zuid Frankrijk gestaan met een afgelopen wiel.

"Hoe oud is die aanhanger"

" Zeg het maar, tien, twintig jaar oud, maar hij deed het hartstikke goed tot een half uur geleden"

"Ja dan kan wel meneer, maar de kosten van troansport zijn hoger dan de waarde, dat doen we niet, hoor!

"Ja, maar er staat een motor Vespa op en die moet thuis komen"

"Dat verandert de zaak, dan gaat die aanhanger als verpakking mee terug"

En zo is het gegaan !

Mijn zoon heeft het lager vernieuwd en jaren plezier van een afgeschreven aanhanger gehad!

Met vriendelijke groet,
Eduard

Geplaatst: 21 dec 2006, 21:31
door Detlev
Als het alleen maar om repatriering gaat dan heeft mijn Camper-verzekering een zeer goede dekking, (toen nog een) mercedes 208 camper uit 1971 terug vanuit zuid Kroatie zonder een enkel probleem of twijfel, we kregen alle verdere kosten ook vergoed, terugreis per trein, (auto kon niet venwege Kroatie...anders hadden we gewoon een auto gekregen) diner en ontbijt vergoed, de bus naar en vanaf de trein enz.
Een mercedes garage in Kroatie heeft de auto bewaard en netjes afgegeven aan degene die 'm op kwam halen, netjes naar m'n garage gereden. Verzekering is alleen WA met reisverzekering voor twee personen en iets van een pech dekking, kosten 180 euries per jaar. Waar heb ik die ANWB nou voor nodig? Repareren doe ik thuis en op reis ook meestal zelf.