Winterbanden in Nederland
- berriaaf
De VerzekeraarsHulpdienst (VHD) pleit ervoor om winterbanden in Nederland verplicht te stellen. Volgens de organisatie zijn te gladde of ongeschikte banden de hoofdoorzaak van de meeste verkeersongevallen. Dat blijkt uit de jaarlijkse verkeersongevalanalyse van VHD.
In de Telegraaf zegt de VHD te verwachten dit jaar ruim 35.000 ongevalmeldingen uit te komen, een stijging van tweeduizend ongevallen ten opzichte van vorig jaar. Die stijging komt voor een deel voor rekening van de toegenomen verkeersdrukte. Het aantal ongevallen waarbij vrachtauto’s betrokken zijn vertoont daarnaast een opvallende stijging; volgens de VHD is 14 procent van die incidenten gerelateerd aan de conditie van de banden.
Bij de VHD-meldkamer worden inmiddels zeven tot acht incidenten of ongevallen per dag gemeld waarbij een vrachtauto is betrokken. Het stijgend aantal vrachtauto-incidenten komt ook doordat steeds meer onervaren Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs in Nederland rondijden.
Omdat de kwaliteit van banden een belangrijke rol speelt bij een groot aantal van de verkeersongevallen in Nederland, pleit de VHD voor het verplicht stellen van winterbanden. Die hebben bij lagere temperaturen een aanzienlijk kortere remweg, wat de kans op aanrijdingen – met name in filesituaties – sterk verkleint. De VHD heeft berekend dat 20 procent van de aanrijdingen op de Nederlandse hoofdwegen plaatsvindt in de staart van een file. De VHD kijkt met zijn aanbeveling nadrukkelijk naar de situatie in Duitsland. Daar geldt geen harde verplichting om winterbanden te monteren, maar de Duitse wetgever heeft bepaald dat auto’s moeten zijn voorzien van banden die geschikt zijn voor de omstandigheden waarin ze worden gebruikt. Dat betekent dat als de omstandigheden daadwerkelijk winters zijn, er winterbanden moeten worden gemonteerd.
Bertus
De VerzekeraarsHulpdienst (VHD) pleit ervoor om winterbanden in Nederland verplicht te stellen. Volgens de organisatie zijn te gladde of ongeschikte banden de hoofdoorzaak van de meeste verkeersongevallen. Dat blijkt uit de jaarlijkse verkeersongevalanalyse van VHD.
In de Telegraaf zegt de VHD te verwachten dit jaar ruim 35.000 ongevalmeldingen uit te komen, een stijging van tweeduizend ongevallen ten opzichte van vorig jaar. Die stijging komt voor een deel voor rekening van de toegenomen verkeersdrukte. Het aantal ongevallen waarbij vrachtauto’s betrokken zijn vertoont daarnaast een opvallende stijging; volgens de VHD is 14 procent van die incidenten gerelateerd aan de conditie van de banden.
Bij de VHD-meldkamer worden inmiddels zeven tot acht incidenten of ongevallen per dag gemeld waarbij een vrachtauto is betrokken. Het stijgend aantal vrachtauto-incidenten komt ook doordat steeds meer onervaren Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs in Nederland rondijden.
Omdat de kwaliteit van banden een belangrijke rol speelt bij een groot aantal van de verkeersongevallen in Nederland, pleit de VHD voor het verplicht stellen van winterbanden. Die hebben bij lagere temperaturen een aanzienlijk kortere remweg, wat de kans op aanrijdingen – met name in filesituaties – sterk verkleint. De VHD heeft berekend dat 20 procent van de aanrijdingen op de Nederlandse hoofdwegen plaatsvindt in de staart van een file. De VHD kijkt met zijn aanbeveling nadrukkelijk naar de situatie in Duitsland. Daar geldt geen harde verplichting om winterbanden te monteren, maar de Duitse wetgever heeft bepaald dat auto’s moeten zijn voorzien van banden die geschikt zijn voor de omstandigheden waarin ze worden gebruikt. Dat betekent dat als de omstandigheden daadwerkelijk winters zijn, er winterbanden moeten worden gemonteerd.
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
-
- Contacteer:
Winterbanden nodig?
Hallo,
Autoweek heeft een test uitgevoerd waaruit bleek dat alleen op ijs en sneeuw de winterband beter presteerde. Op droog wegdek, zelfs onder 0 graden, deden zomerbanden het beter/veiliger (oa. kortere remweg). Aangezien wij hier weinig momenten hebben met echt ijsrijden lijkt het erop dat winterbanden weinig nut hebben. Bovendien slijten deze sneller dan zomerbanden, hoewel dat op 100000km waarschijnlijk niet merkbaar is. Slijtage is voor ons meer leeftijdgebaseerd dan op zoveel kms. Gebruik van winterbanden in een paar maanden van het jaar betekent dan dubbele uitgaven als je je banden gaat verwisselen (b.v. na 10 jaar). Dus afgezien van het beperkte nut is het een stuk duurder om een extra set banden aan te houden.
Groet,
Fulco
Autoweek heeft een test uitgevoerd waaruit bleek dat alleen op ijs en sneeuw de winterband beter presteerde. Op droog wegdek, zelfs onder 0 graden, deden zomerbanden het beter/veiliger (oa. kortere remweg). Aangezien wij hier weinig momenten hebben met echt ijsrijden lijkt het erop dat winterbanden weinig nut hebben. Bovendien slijten deze sneller dan zomerbanden, hoewel dat op 100000km waarschijnlijk niet merkbaar is. Slijtage is voor ons meer leeftijdgebaseerd dan op zoveel kms. Gebruik van winterbanden in een paar maanden van het jaar betekent dan dubbele uitgaven als je je banden gaat verwisselen (b.v. na 10 jaar). Dus afgezien van het beperkte nut is het een stuk duurder om een extra set banden aan te houden.
Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
-
Jij hebt het over onder null graden, das mooi maar die dagen zijn volgens mij op twee handen te tellen
> die hebben bij lagere temperaturen een aanzienlijk
> kortere remweg
6 -7 graden plus was het in de winter van 2006--> 2007 gemiddeld, toch. winterbanden ???
Ik zeg het nog een keer: wat zijn winterbanden ??
Er moet M + S of zoiets op staan, ach dat doen die Koreane en Chinezen dan toch op alle banden.
Niemand die dat kan voorkomen, alleen als de wet precies gaat beschrijven wat een winterband is. En als er zo'n wet komt kan men niet meer innovatief zijn voor de nieuwe generatie banden, omdat zo'n wet dat dan tegen houdt.
Bart
> die hebben bij lagere temperaturen een aanzienlijk
> kortere remweg
6 -7 graden plus was het in de winter van 2006--> 2007 gemiddeld, toch. winterbanden ???
Ik zeg het nog een keer: wat zijn winterbanden ??
Er moet M + S of zoiets op staan, ach dat doen die Koreane en Chinezen dan toch op alle banden.
Niemand die dat kan voorkomen, alleen als de wet precies gaat beschrijven wat een winterband is. En als er zo'n wet komt kan men niet meer innovatief zijn voor de nieuwe generatie banden, omdat zo'n wet dat dan tegen houdt.
Bart
-
- L1
- Contacteer:
Volhouden.
De meeste ongelukken in Dld en CZ worden veroorzaakt door inwoners maar vooral door buitenlanders die geen winterbanden gebruiken.
Ik heb eens ergens gelezen op een forum dat het in Dld zo is geregeld dat je aansprakelijk gesteld wordt wanneer je een ongeluk had kunnen voorkomen als je winterbanden had gemonteerd.
Ik rij altijd op winterbanden wanneer het kouder wordt dan ca 6 graden
overdag. De pneuservis heeft het hier dan vreselijk druk. Maar goed, ze kunnen hier de Nederlandstalige Autoweek niet lezen :D :D
Maar hier ligt meer sneeuw dan dat er een droog wegdek is in de winter.
Leen
De meeste ongelukken in Dld en CZ worden veroorzaakt door inwoners maar vooral door buitenlanders die geen winterbanden gebruiken.
Ik heb eens ergens gelezen op een forum dat het in Dld zo is geregeld dat je aansprakelijk gesteld wordt wanneer je een ongeluk had kunnen voorkomen als je winterbanden had gemonteerd.
Ik rij altijd op winterbanden wanneer het kouder wordt dan ca 6 graden
overdag. De pneuservis heeft het hier dan vreselijk druk. Maar goed, ze kunnen hier de Nederlandstalige Autoweek niet lezen :D :D
Maar hier ligt meer sneeuw dan dat er een droog wegdek is in de winter.
Leen
-
-
- Contacteer:
Bandenfabrikanten
Het zijn vooral de bandenfabrikanten die hoog opgeven van de voordelen van winterbanden. En logisch, als ik banden zou maken zou ik dat ook doen. In ons momenteel relatief erg warme kikkerlandje zijn die voordelen minimaal, maar in praag of bij onze oosterburen is het natuurlijk een ander verhaal!
Fulco
Fulco
- Arnold Smeets
Re: Bandenfabrikanten
Zeker als je in een markt zit waarin eigenlijk helemaal niets meer gebeurt. Dan is iedere halve aanleiding om te roepen dat je iets nieuws hebt meteen helemaal de moeite van het aangrijpen waard.africandreamers schreef:Het zijn vooral de bandenfabrikanten die hoog opgeven van de voordelen van winterbanden. En logisch, als ik banden zou maken zou ik dat ook doen.
Fulco
Winterbanden is in Nederland en België nauwelijks tot niet interessant.
Als je in een gebied woont waar echte winterse omstandigheden voorkomen is dat anders, dan is het beslist wel interessant want veiliger. Afgezien van de wettelijke verplichtingen.
Als je hier woont en op wintersport gaat is het ook anders, gegeven de huidige wetgeving in die landen en gegeven het idee dat er nog meer wetgeving die kant op veranderd wordt, dan doe je er ook heel goed aan winterbanden te monteren.
Voor degenen die er regelmatig naar toe gaan is winterbanden nog wel te betalen, setje niet te dure banden, setje gebruikte stalen velgen.
Voor degenen die het een keer willen proberen is het sneu want de kosten zijn hetzelfde maar het gebruik misschien niet. Maar bedenk de waarde van je eigen veiligheid (vrouw, kinderen, hond, auto, misschien niet in die volgorde) ten opzichte van de kosten van een setje winterbanden. Daarnaast kun je als de wintersport niet bevalt die banden altijd wel verkopen.
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
-
> Maar bedenk de waarde van je eigen veiligheid (vrouw, kinderen, hond,
> auto, misschien niet in die volgorde) ten opzichte van de kosten van een
> setje winterbanden.
Deze vind ik wel leuk want de gemiddelde automobilist denk zo niet, wat ze wel denken, ik heb ABS,ESP, M+S ( winterbanden), enz. Dus ik kan nu best wat harder rijden. Veiligheid ligt nogsteeds voor 90% bij de chaufeurs,
en niet het matriaal waar ze mee rijden. Het matriaal wat ze gebruiken zorgt er alleen maar voor dat de fouten, bewust en onbewust die we maken minder slechte gevolgen hebben.
Bart
> auto, misschien niet in die volgorde) ten opzichte van de kosten van een
> setje winterbanden.
Deze vind ik wel leuk want de gemiddelde automobilist denk zo niet, wat ze wel denken, ik heb ABS,ESP, M+S ( winterbanden), enz. Dus ik kan nu best wat harder rijden. Veiligheid ligt nogsteeds voor 90% bij de chaufeurs,
en niet het matriaal waar ze mee rijden. Het matriaal wat ze gebruiken zorgt er alleen maar voor dat de fouten, bewust en onbewust die we maken minder slechte gevolgen hebben.
Bart
-
- Contacteer:
Ik merk hetzelfde op het werk op zaterdag als mensen met een SUV een slipcursus krijgen. Die rijden vol vertrouwen in hun permanent 4x4 aangedreven tank de slipbaan op en krijgen de schrik van hun leven. Door de 4x4 hebben ze geen idee van de gladheid en als de ruim 2 ton wegende bolide eenmaal gaat glijden is het gewoon 2 ton staal wat glijdt. En de remweg is een stuk langer dan die van de andere weggebruikers. Hierbij zorgt overigens het materiaal voor slechtere gevolgen, in ieder geval voor de omgeving. Ze komen een stuk wijzer van de slipbaan...bart schreef:Deze vind ik wel leuk want de gemiddelde automobilist denk zo niet, wat ze wel denken, ik heb ABS,ESP, M+S ( winterbanden), enz. Dus ik kan nu best wat harder rijden. Veiligheid ligt nogsteeds voor 90% bij de chaufeurs,
Dat geldt ook een beetje voor ons, als we met soms meer dan 3.5 ton wegende zonder ABS geremde auto's rondrijden. Bedenk goed wat de remweg wordt bij een beetje regen!
Fulco