Pagina 1 van 1
continu plankgas met OM615?
Geplaatst: 31 dec 2006, 13:36
door Weirdo1
.
misschien een gekke vraag, maar ik heb er tot op heden nog nooit bij stil gestaan; Mag je een OM615 continu volledig belasten?
Gevoelsmatig zeg ik dat het beter is om dit niet te doen en geef normaal gewoon voldoende gas om het beest op de 80 te houden.
Kan het eigenlijk kwaad om contunu volgas te rijden?
Geplaatst: 31 dec 2006, 17:59
door Frank.fjph
Het enige wat ik daarover van deskundigen heb gehoord was dat een 314 motor daar probleemloos mee om gaat. ofwel het oorspronkelijke citaat van de oudste "original Mercedes Benz" monteur : je kunt er van hier naar Moskou plankgas mee rijden. Tevens voegde hij er aan toe dat je er makkelijk 1.000.000 km mee rijd, maar wel elke 200.000 km een nieuwe koppakking in kan zetten.
De 615 motor heeft wel duidelijk andere eigenschappen, dus hoe lang dat goed gaat weet ik niet, een 616 met plankgas en 40 graden buitentemperatuur en een lekke koppakking ging destijds niet goed, die liep total loss vast.
Succes
Frank
Geplaatst: 31 dec 2006, 18:05
door winand
Natuurlijk zit er wel een veiligheidsmarge in je motor gebouwd. Voet aan de grond is niet direct et maximale wat je motor aan kan. Er zijn mensen die zonder deze veiligheid (=toerenbegrenzer) rondrijden, en die bussen rijden zo'n 110 km/h. Die top is in ieder geval niet goed voor je motor.
Mijn bus had toen ik em net had ook een top van 95, en een kruissnelheid van ong 85. Na een onderhoudsbeurt waarin alle filters vervangen zijn en het gaspedaal was afgesteld (mechanisch, kwam niet helemaal terug naar boven), Is mijn top zo'n 85 geworden. Maar direct voelde dit als 'hee, ik kan het gaspedaal niet helemaal intrappen'.
Tot 80 verloopt het prima. Om vervolgens op de 85 te komen moet ik echt flink op het gaspedaal gaan 'staan'. Ik denk dat het verstellen van het gaspedaal niet helemaal optimaal is geweest. Ik ben met een kruissnelheid van 83 heen en terug naar de franse alpen gereden in Oktober, geen probleem. (uiteraard met mijn grote vriend, de cruise-control-stok op het gaspedaal)
Wat ik hiermee zeggen wil is, ookal lijkt het dat je bus op z'n top rijdt, dit niet zo hoeft te zijn. Ofwel de toerenbegrenzer grijpt in, of zoals bij mij is er iets anders waardoor ie zijn top niet meer haalt.
Ik zou je niet al te ongerust maken.
Geplaatst: 03 jan 2007, 23:50
door Leo
Een 615 is toch al niet zo'n supermotor, dus om die nou helemaal op z'n toptoerental te trappen is vragen om moeilijkheden.
Volaan belasten is weer wat anders.
Als je bergopwaarts rijdt, dan kun je 'm best wel eens op z'n donder geven.
Brand ie lekker schoon van. :P
Winand schreef:Ik denk dat het verstellen van het gaspedaal niet helemaal optimaal is geweest.
Dat noem ik nou een "understatement"..:P
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 28 jan 2007, 16:18
door Dennis en Nancy
Ik vroeg me dit dus ook al af. We hebben een 406 gekocht met een gereviseerde motor die er nu 112000 km op heeft zitten. Die motor is wel altijd netjes gereden. Door een bestuurder. Ik merk nu wel dat je vaak de neiging hebt om steeds volgas te rijden omdat hij wat aan de trage kant is. (weer een understatement leo?)
Ik probeer dit ook te vermijden.
Wat versta je onder continue plankgas? Ik geef wel regelmatig volgas bij optrekken maar probeer niet continue de 80-85 te halen. ik hoe hem op een toerental waarop hij lekker loopt. 3700-3750 toeren. (ik heb een ingebouwde meter). Dan heb ik 75 op de teller en 82 op de teller van mijn VW golf die erachterrijd op cruisecontrol. 80 op de navigatie. Dan loopt hij heel mooi.
Ga ik harder dan word hij wat luidruchtiger en hoort het allemaal wat meer gestressed aan.
Ik trek dus wel regelmatig op met het gas pedaal vol in. Eenmaal in de derde versnelling doe ik het al wat rustiger aan. We (bussie en ik) zijn beide bijna 30. Ik ren de marathon niet meer die moet ik lopen. Dus mijn bussie hoeft het ook niet, anders geeft die waarschijnlijk ook halverwege op net als ik.
Ik neem niet aan dat het volledig intrappen van het pedaal kwalijk is zolang ik niet boven de 3700-3800 toeren kom (altijd met een warme motor. Nooit koud.) 4300 is het maximum volgens de boekjes.
Groeten Dennis