Pagina 1 van 1
veer rubbers
Geplaatst: 03 jan 2007, 00:01
door A_A
Goededag, nog een vraagje tbv de apk. De veerrubbers RA zijn op. dat zijn de rubber busjes waar de bladveren mee vast zitten op hun eind " pennen" mee zitten. Heeft iemand een idee hoe ik de veren het makkelijkste er even af kan halen ?
Geplaatst: 03 jan 2007, 00:16
door Frank.fjph
Ja hoor, ik heb er net 12 vervangen op de vooras.
Maar omdat ik de hele vooras er onderuitgehaald had is de werkwijze niet achter precies te herhalen.
In mijn geval heb ik beide ophangpunten van de veerpen aan het chassis losgehaald, 4 bouten per stuk, en na losnemen van de as de veerpakketten er onderuitgehaald.
Als je je achteras er gewoon onder laat zounhet ook moeten kunnen door de veerstrop te verwijderen (evt eerst de stabilisatorstang en dan ook die rubbers maar doen) en daarna (eerst chassis op bokken zetten) de veerpennen losnemen van het chassis (ook 4 bouten p/st)
Dit doe ik uit m'n hoofd zonder auto bij de hand, dus alles onder voorbehoud.
Groeten Frank
Geplaatst: 03 jan 2007, 02:11
door A_A
De stabilisator rubbers moeten ook dat scheelt :-)
Maar 12?
ehh ik dacht dat het per " pen" 1 was dus per setje bladveren 2.
Geplaatst: 03 jan 2007, 12:20
door Frank.fjph
Voormij waren het alle rubbers van de vooras, maar dat zijn er net zo veel als achter hoor!!
Er zitten per veer(pakket) nl 6 rubbers in:
namelijk: 2 per pen, en aan de ene kant zit een vaste pen, en aan de andere kant van de veer zit de schommel, en daar zitten weer twee pennen in. Dus 3 pennen met elk 2 rubbers is dan zes per kant en 12 totaal.
Als er een kant afgekeurd wordt zal de andere wel snel volgen en dan kan je beter doorgaan als je net de slag te pakken hebt ipv over een paar jaar weer zitten te denken hoe je het ook al weer gedaan had.
De prijs van de operatie valt wel mee, 2,50 per rubber heb ik dacht ik betaald (original-teile Mercedes Benz!!!)
Succes er mee , heb je wel nodig wanthet is nog een aardig gepruts om de oude er uit te krijgen, vooral als ze vastgeroest zitten
Frank
Geplaatst: 03 jan 2007, 12:22
door Frank.fjph
PS volgens mij kun je je ook aanmelden bij de nachtploeg :D :)
bladveertjes
Geplaatst: 03 jan 2007, 12:45
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 03 jan 2007, 13:13
door A_A
Das inderdaad wel duidelijk zo scheelt al weer wat zoek werk. Ga vanmiddag even kijken hoe het precies zit bij mijn 406. De Schoonvader heeft al een zaterdag hulp aan geboden inclusief zware en grote krik.
In ieder geval maar even inventariseren wat ik precies moet vervangen. Ik merk trouwens dat het kopen van de onderdelen lastig is, dwz je haalt iets los en moet dan kijken wat je nodig hebt. Dat bestel je en dan kun je weer verder tot het volgende missende onderdeel. Een voordeel is wel dat de loods waar is knutsel wireless internet toegang heeft :-) nu alleen nog een vet vrij toetsenbordje bij m'n laptop.
Geplaatst: 04 jan 2007, 01:05
door Frank.fjph
Dat met die onderdelen is dus geen enkel probleem als je tenminste naar de MB dealer gaat: daar bestel je op chassisnummer gewoon het juiste onderdeel, is bij mij nog nooit mis gegaan.
Dat ligt wel anders als je de originele onderdelen er niet meer onder hebt zitten, maar zelfs dat heb ik ondervangen door b.v. een nieuw motornummer en achterasnummmer in de Mercedes Benz computer te laten invoeren, waardoor ik overal in Europa altijd het juiste onderdeel moet kunnen krijgen.
Succes
PS. Wat Ben schrijft klopt , de veer zit opgesloten met een grote moer met ring , en in een grote zware bankschroef wil ook als mogelijkheid wel eensukken.
Frank
Geplaatst: 04 jan 2007, 07:59
door Ben
geen bericht
Re: bladveertjes
Geplaatst: 04 jan 2007, 15:34
door Leo
Ben schreef:ps: leg er een zeiltje onder of zo, anders druppelt er kruipolie op de grond en dat willen we niet hè

Grinnn..
Breek me de bek niet open.. :twisted:
Geplaatst: 04 jan 2007, 15:40
door Frank.fjph
@ Ben : dat heb je goed gezien :D
@ Leo: komt me bekend voor, ik heb na de 314 motorwissel en het weer rijdbaar maken van de TN 207D een hele stapel nieuwe klinkers klaar liggen die nu de met olie verzadigde exemplaren moeten vervangen!!!!
..nog liefhebbers??????
FRank
Geplaatst: 04 jan 2007, 19:04
door Gerard
Frank.fjph schreef:@ Ben : dat heb je goed gezien :D
@ Leo: komt me bekend voor, ik heb na de 314 motorwissel en het weer rijdbaar maken van de TN 207D een hele stapel nieuwe klinkers klaar liggen die nu de met olie verzadigde exemplaren moeten vervangen!!!!
..nog liefhebbers??????
FRank
open haard mee aanmaken?

Geplaatst: 04 jan 2007, 21:45
door L1
Gerard schreef:..........
open haard mee aanmaken?

Bakker blijf bij je deeg........ :D
Leen
Geplaatst: 05 jan 2007, 02:04
door Frank.fjph
Dan zal ik mijn vak maar niet noemen, 8) ...... heeft iets met de aard van jouw busuitvoering te maken (F uitv)
veerhandrubbers achter?
Geplaatst: 08 jan 2007, 23:22
door Kasper
Hallo,
Uit het voorgaande verhaal begrijp ik dat er bij de bladveren van de achteras ook veerhandrubbers worden toegepast.
Kan het zijn dat er ook versies 508 en 608 bestaan waar de bladveren van de achteras geen veerhandrubbers hebben? Ik kan ze bij mijn bus niet ontdekken. Wel zit er op de as waar de veerhand omheen grijpt een vetnippel. Vet en rubber lijkt mij niet samen te gaan, dus dat is logisch..... of moet ik mij juist zorgen gaan maken omdat de rubbers verdwenen zijn?
Groet,
Kasper
Geplaatst: 05 mar 2007, 22:15
door A_A
Hmm ik blijk dus geen veerrubbers te hebben maar koperen bussen, en inderdaad smeer nippels. Morgen even de apk boer opbellen hoe hij afgekeurd kan zijn op de veerrubbers als die er geen eens opzitten.
Dus kasper er zijn er meer zo als jij :-)
Geplaatst: 05 mar 2007, 23:45
door Leo
A_A schreef: Morgen even de apk boer opbellen hoe hij afgekeurd kan zijn op de veerrubbers als die er geen eens opzitten.
Grinnn, vakmanschap is meesterschap.. 8)
Die constructie met messing bussen maakt het geheel wel een tikkie bonkiger lijkt mij?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 05 mar 2007, 23:46
door A_A
Geen idee Leo,
Eerlijk gezegd is mijn bussie de enige dubbellucht bus waar ik ooit in gezetten heb.
Gevoelsmatig zul je zeker gelijk hebben.