Pagina 1 van 2

vastgeroeste bouten (uitlaat)

Geplaatst: 07 jan 2007, 15:24
door Roger 1100
Beste allemaal,

Ik heb hier een nieuwe uitlaat liggen. De oude uitlaat heb ik gedeeltelijk onder de bus uitgehaald. Nu zit ik echter met een vervelend probleem: De twee bouten van de flens waar de uitlaat aan de motor vastzit krijg ik met geen geweld los. Ik heb ze flink ingespoten met siliconenspray (wat normaal wel helpt), maar ik krijg er geen beweging in.

Ik zat te denken om de bouten door te zagen of uit te boren, maar ze zitten op een dusdanig onpraktische plek dat je er ook met een zaagje of boor niet bijkomt. Heeft iemand van jullie misschien een goede tip hoe ik die twee bouten in godsnaam loskrijg? Misschien een of ander wondermiddel wat ik er op kan spuiten in plaats van siliconenspray?

Groeten,

Roger

Het mag heter

Geplaatst: 07 jan 2007, 15:50
door GerardM
Heb je ze al gloeiend heet gestookt, met bijv. een elektrische verfbrander of een föhn ?
En flink laten schrikken met een flinke hamer daarna ?

Succes,

Gerard

schrikken

Geplaatst: 07 jan 2007, 16:48
door Roger 1100
Wat een snelle reactie! :P

Met een electrische verfbrander of fohn heb ik nog niet geprobeerd (ook daarmee zal ik lastig bij de bouten komen). Werkt dat? Als iets warm wordt, dan zet het toch juist uit? Misschien inderdaad eens proberen om ze eerst goed warm te maken en dan afkoelen met ijskoud water, net als het laten schrikken van een ei.

Groeten,

Roger

Heet

Geplaatst: 07 jan 2007, 21:49
door GerardM
Het heet stoken doet het roest verbranden, zo dacht ik.

Succes,

Gerard

Geplaatst: 07 jan 2007, 23:00
door Anton
Hoi,

Haal eens een spuitbusje IMAL paar keer inspuiten , moet lukken.

Succes!

Groet Anton

Geplaatst: 08 jan 2007, 00:34
door Frank.fjph
als ze zo vast zitten als de mijne, bespaar je dan maar de kosten van allle inspuitmiddeltjes en koop een hele dunne doorslijpschijf voor je hopelijk aanwezige haakse slijpertje en begin met het helse karwei :evil: :twisted: :shock:

Voor het gemak kan je dan de dynamo beter even weghalen, ik had denk ik ook de startmotor al weggehaald omdat de hele motor er uit moest.

Er schiet me een tweede mogelijkheid te binnen:
als je toch een nieuwe pijp moet monteren, zaag die dan zo kort mogelijk bij de motor af en demonteer het uitlaatspruitstuk ( 4 bouten ??) leg het geheel daarna op de werkbank en leef je uit op de bouten met zaag beitel of wat je ook wilt, je kan er dan goed biju komen.


Succes
Frank

Geplaatst: 08 jan 2007, 01:27
door Leo
Roodgloeiend stoken en meteen een sleutel er op.
Met een hoop gepiep komt dan alles los.

Als je ze niet roodgloeiend kunt krijgen, volg dan het recept van Anton of Frank :P

Geplaatst: 08 jan 2007, 08:29
door Roger 1100
Bedankt voor de tips. In één bout heb ik inmiddels enige beweging, alhoewel de moer er nog niet af wil komen. Ik ga zo meteen eens zo'n busje IMAL halen. Eens kijken of dat wil lukken. Anders zal ik inderdaad enkele andere motoronderdelen moeten demonteren. Zo meteen weer eens proberen.

Groeten,

Roger

Geplaatst: 08 jan 2007, 08:50
door Ben
geen bericht

Ten overvloede

Geplaatst: 08 jan 2007, 11:28
door GerardM
En wellicht ten overvloede maar ik weet niet hoe ervaren je inmiddels
bent, maar voor de beste grip gebruik je natuurlijk geen steeksleutel
maar een ring-, dop- of pijpsleutel.

Wellicht kan een werktuigbouwer of metallurg (ja die hebben we toch
ook op het forum) eens de wetenschappelijke onderbouwing geven
waarom heet stoken goed werkt, alhoewel dat tot uitzetting van het
materiaal leidt.

Groet,

Gerard

Geplaatst: 08 jan 2007, 11:45
door it camperke
uuuhh, ik durf mij niet openlijk tot een metalurg te benoemen maar een diepere uitleg over warmstoken en andere middelien kan ik wel geven.

Het zit em in het trukje dat je de twee delen vanelkaar krijgt. Wanneer het "vastgeroest" zit wil dat zeggen dat beide delen eigenlijk één zijn.
Bij warmstoken zetten de beide delen uit alleen gedraagt de éne zich altijd anders dan de andere, zodat het weer los vanelkaar komt.

Dit krijg je ook als je met twee hamers tegenover elkaar het bewuste deel probeert los te schrikken, als er maar even ruimte komt tussen de schroegdraad gangen, das genoeg. (uuuhhh, hiermee zeg ik niet dat het altijd los wil en je dus alsnog moet flexen, kappen met een beitel of andere middelen moet gebruiken 8) )

Roger, vaak als het zo verroest is dan breken de bouten wel af. Bij mij zijn het gewoon losse bouten en als dat ook zo bij jou zit laat ze dan maar breken, kun je er gewoon een paar nieuwe inzetten. (en lekker dik in de kopervet zetten bij het monteren)

Succes!

Otto.


ps. IMAL: Ik Maak Alles Los :wink: :wink:

Geplaatst: 08 jan 2007, 12:07
door A_A
De tip met de beitel heb ik gebruikt bij het los halen van de remleidingen. Deze zitten met beugeltjes vast aan het chassis. Ik kreeg er een aantal niet los en omdat het ook boutjes en moertjes waren heb ik ze met een metaal beitel door getikt. Ging erg goed zonder verder schade aan chassis of remleiding beugeltjes.
De beitel er goed tegen aan zetten, een mokertje er op en los.
Pas wel op met beitels dat je niet hard doorschiet naar onderdelen die niet stuk mogen.

Geplaatst: 08 jan 2007, 12:48
door Leo
Nog een optie: Een moerensplijter.

Afbeelding Afbeelding

Aandraaien tot je de moer hoort breken.
Dit gebeurt meestal vóórdat de schroefdraad bereikt is.


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 08 jan 2007, 13:00
door A_A
Hmm das ook niet verkeerd. kun je tenminste niet door schieten nee.
Wat is er toch veel leuk gereedschap te koop, ga deze zeker op mijn te kopen gereedschap lijstje zetten :-)

Geplaatst: 08 jan 2007, 13:20
door Roger 1100
Hey, die moerensplijter lijkt inderdaad wel erg ideaal. Helaas kom ik ook met zo'n stuk gereedschap niet bij de moeren.

Ik kon de IMAL zo vlug nergens vinden. Ik heb dus maar een bus kruipolie gekocht en de boel ermee ingespoten. Ik laat het even inwerken. vanmiddag nog eens inspuiten en dan eens kijken of er beweging in komt. Mag dat niet baten dan ben ik inderdaad genoodzaakt om wat meer geweld te gaan gebruiken.

Ik heb hier zo'n soldeerflesje, maar ik vraag me of hoe veilig het is om met een open vlam bij de motor te stoken?

Ik ben overigens m'n hele voorraad aan materiaal aan het proberen. De dopsleutel, ringsleutel, steeksleutel en baco. Zojuist even een scharnierstukje gekocht voor de dopsleutel, misschien dat ik hierdoor wat meer speling heb om slagen te maken. Probleem is namelijk dat ik nauwelijks kracht kan uitoefenen omdat de bouten en moeren op een zo gruwelijk onpraktische plek zitten.

Geplaatst: 08 jan 2007, 14:57
door it camperke
Dat je er niet bij kunt is vaak een probleem. Als van ales niet lukt dan kun je nog een ijzerzaagje doormidden knippen (knikt hij minder snel) en de moer met de richting van de bout doorzagen. Om het iets gemakkelijkr te maken de richting van de tandjes naar je toe, gaat het een stuk rustiger.

Succes.

Otto.

nieuwe endeldarm

Geplaatst: 08 jan 2007, 19:33
door Roger 1100
Ha, gelukt!!! Hartelijk dank voor al jullie tips. De gouden tip was deze keer van Frank.fjph. Ik heb het advies opgevolgd om het uitlaatspruitstuk te demonteren. Die bouten gingen gelukkig wel gewoon los.

Alleen de ijzeren staaf van het gas zat in de weg bij het verwijderen van het uitlaatspruitstuk. Maar deze was gelukkig bij het onderste scharnierpunt eenvoudig los te tikken (en uiteindelijk ook weer vast).

Met het uitlaatspruitstuk op de garagevloer lukte het ook om de bouten en moeren los te krijgen. Hiervoor moest ik wel mijn voeten gebruiken om voldoende kracht uit te kunnen oefenen.

Maar,... Het is allemaal losgekomen. De pakking en de pakkingkoppen van het uitlaatspruitstuk heb ik goed opgeschuurd en daarna de hele handel gemonteerd. Dinky is weer voorzien van een nieuwe endeldarm :P oftewel een compleet nieuwe uitlaat.

Nogmaals hartelijk dank voor al jullie tips. Super!!!!!

Roger

Geplaatst: 08 jan 2007, 19:37
door Anton
Hoi,

Ik denk dat je de bij de gasstang de kogelgewrichtjes bedoelt.
Deze zitten vaak met een soort borgpennetje vast wat je er zo kunt uitwippen/schuiven.
Kijk even of dat zo is, zoja kijk dan of het niet beschadigt is.
Het zou vervelend kunnen zijn als je onderweg stilvalt!

Succes!

Groet Anton

Geplaatst: 09 jan 2007, 00:08
door Frank.fjph
Hoi Roger,

Leuk te horen dat er iemand iets heeft gehad aan mijn getyp,..de gouden tip klinkt wel heel mooi, blijkbaar zijn uitlaatproblemen aan mij wel besteed (ik heb er in Italie ook een weer mee op weg geholpen)

Nog even over de uitlaat/spruitstuk: trek na een langere rit de bouten van het spruitstuk nog even na als je geen nieuwe pakking hebt gemonteerd!!
Ik heb zelf de M12 bouten vervangen door M10 (had gewoon geen M12) maar dat heeft wel als voordeel dat je ze als ze vast zitten :over de kop kan draaien, dwz ze breken wel met voldoende geweld............... :evil:

Frank

Geplaatst: 09 jan 2007, 00:35
door Roger 1100
Anton, ik bedoel inderdaad het onderste kogelgewrichtje. Het borgringetje was me opgevallen en zit er nog steeds netjes in.

Frank, bij deze ben je benoemd tot uitlaatdeskundige :lol: . Als ik van tevoren geweten had dat ik het uitlaatspruitstuk zou verwijderen, dan had ik tegelijk met de uitlaat ook hiervoor een nieuwe pakking besteld. Ik denk dat ik deze pakking alsnog bestel en deze ertussen plaats. Ik weet nu toch hoe het spruitstuk er van af moet en zo gek veel werk is dat niet.

Aldus de tip voor toekomstige uitlaatvervangers onder de dubbelluchters (In ieder geval voor een OM314 motor (ik weet niet hoe het een en ander in elkaar zit bij de andere motoren)): Kijk eerst voordat je een nieuwe uitlaat besteld of je beweging krijgt in de twee bouten van de flens waarop de uitlaat gemonteerd wordt. Zo niet: bestel dan meteen een nieuwe pakking voor het uitlaatspruitstuk mee. Het is in ieder geval een stuk gemakkelijker om dit hele stuk te demonteren, dan in allerlei onmogelijke houdingen te prutsen om die twee boutjes los te krijgen.

Top! Dinky maakt weer een gezond geluid.

Re: vastgeroeste bouten (uitlaat)

Geplaatst: 19 mei 2008, 21:38
door MB508
Een tip voor het nogmaals los maken en moeilijk sleutelen van de uitlaat, na een hoop zweet, kapotte handen en een kleine woord-wisseling met m'n 508tje; Heb ik zelf RVS bouten en moeren gebruikt om de boel weer te monteren, makkelijk los en vast.
Zeker als je al twee keer de startmotor hebt vervangen!!!

Het blijven waanzinnige bussies!

Re: vastgeroeste bouten (uitlaat)

Geplaatst: 19 mei 2008, 23:04
door Peter MERCAMPO
Voordat je monteerd een lik kopervet erop dat schijnt ook te werken, ik weet alleen niet voor hoelang :wink:

Re: vastgeroeste bouten (uitlaat)

Geplaatst: 20 mei 2008, 15:19
door Michael de Ridder
Peter,

Montage met koperen moeren lost ook de vastroest problemen op.
Is ook de gewoonte bij Mercedes.

Michael de Ridder.

Re: vastgeroeste bouten (uitlaat)

Geplaatst: 21 mei 2008, 02:06
door Peter MERCAMPO
Ben ze nog weinig tegengekomen, of was in "82 de olie crisis? nee volgens mij was dat "74. Tja 't kan ook zijn dat de koperprijs zijn geweest of de Duitsche gründlichkeit van bezuinigingsstrategie. In elk geval ben ik blij met mijn Düsseldorpje :D

Re: vastgeroeste bouten (uitlaat)

Geplaatst: 21 mei 2008, 08:32
door jooph
Ben toch blij dat ik gewone ijzeren/stalen moeren heb :shock:

Joop

Aaanvulling: Niet helemaal goed gelezen!! Als je alleen het uitlaatspruitsuk bedoelt dan is koper wellicht beter.