Saluut!
Geplaatst: 11 jan 2007, 23:27
Even voorstellen…..het is eigenlijk een schande sinds de zomer al lid en nu pas voorstellen.
Het begon allemaal begin vorig jaar, 40 jaar geworden, mid life crisis perikelen en als je bier drinkt met je maten gaat het altijd over vroeger en dan vooral die Mercedes bus en dan vooral die keer dat we het dak aan het schuren waren en het meisje dat op kamers woonde bij de overbuurvrouw zich iedere avond……
Enfin jullie begrijpen het al er is voor mij maar één echte bus en dat is een Mercedes bus!
Ik ben getrouwd, heb twee dochters, 9 en 7 jaar en een zoon van 5 jaar en sinds van de zomer een Mercedes bus van 23 jaar oud.
Nadat ergens in maart vorig jaar er weer een vorstelijk bedrag was betaald voor een vakantiehuisje in Frankrijk ben ik onder het motto van Mannen maken plannen maar eens gaan opperen dat ik zelf wel een camper zou willen bouwen. Nadat mijn vrouw haar eisen pakket op tafel had gelegd en heb haar kunnen overtuigen dat wat zij wilde alleen maar mogelijk was met ....... een Mercedes bus want het moest wel een hele grote worden, een verlengde, verhoogde, verbrede, enz.
Na vele avondjes advertenties bekijken op het internet stond er zomaar op mobile.de een advertentie van een Mercedes bus die aan wensen zou kunnen voldoen, een 613 en verlengd, verhoogd en verbreed voor € 7950, - in Hamburg. Het was wel wat duur, maar op de foto zag de 613 eruit als een Duitse ex politie bus: groen, Polizei Grün, erg groen dus. De contacten werden gelegd maar contact liep erg stroef en ik vertrouwde het allemaal niet meer zo en ben verder gaan zoeken. Drie maanden later stond dezelfde 613 er weer voor € 6500, -. Nog maar weer eens contact gezocht en maar een afspraak gemaakt en gewoon gaan kijken. Al daar gekomen werd alles duidelijk het was een autohandel waar het een grote bende was. De eigenaar was van oorsprong een Libanees die zeer matig Duits sprak. Na wat rondelopen om de 613, zeuren over de schadeplekken aan linkerzijde, zijn wij al waterpijp rokend tot overeenstemming gekomen: € 5500, - met een factuur van € 2450, -.
De 613 is een ex Polizei bus en is gezien de inrichting als een soort communicatievoertuig in gebruikt geweest. De bus heeft geen Duits kenteken gehad en de km-standen in het onderhoudsboekjes sluiten aan op de kilometerstand van 85.000. Verdere fijnen zaken aan de 613: geen roest, de motor, luchtremmen, stuurbekrachtiging, snelloop-as, Webasto dieselkachel, volledig geïsoleerd en het is een vrachtwagen (ivm. BPM bij de import). Bouwjaar is 1984.



De plannen zijn om er twee jaar aan te bouwen. Dit jaar voor de zomervakantie een ruwe inrichting en ermee op vakantie om ervaring op te doen. Vervolgens verkopen of in het najaar en winter de inrichting en installaties definitief erin maken en een jaartje of tig afwerken.
Dit jaar proberen we op het voorjaarsweekend erbij te zijn om eens te kijken hoe het eraan toe gaat bij de Dubbelluchters en inspiratie op te doen voor de zelfbouw. Gordijntjes openlaten dus zodat we naar binnen kunnen gluren!
Wat antwoorden op vragen
De bus
De bus is tussen de 25-30 cm breder dan een gewone bus. Inwendig is breedte:
- 215cm op 1 meter
- 205cm op 1,6 meter (hoogte van het gootje).
Een wide body is handig omdat je dan wat extra binnenruimte hebt in de breedte, je kunt er nu bijv. bedden dwars in maken van 200cm.
Waar ik altijd weer aan moet wennen is die overhang bij de wielen dat ziet er een beetje raar uit. De normale body heeft betere verhoudingen. Verder zal het in het verkeer ook wel even wennen worden. Waar je met de normale bus vaak net doorheen komt loop je nu vast, maar ook dat los je wel weer op.
Er zitten geen gepantserde banden onder maar Semperit Hi-Grip van drie jaar oud, kunnen nog wel even meedenk ik zo. De banden zijn 17,5 * 8,5.
De kans dat de bus na de eerste reis wordt verkocht, is wel heel erg klein
Inrichting
We zijn al druk aan het plannen. Ons belangrijkste uitgangspunten zijn:
- vijf goede bedden, zithoek wordt een bed van 140*200, een bed 80*200 en een bed van 160*200. deze laatste is inschuifbaar voor eventuele extra bergruimte tijdens het verplaatsen.
- de dubbele deur achter nuttig gebruiken, opslag onder bed.
- geen douche wel een aansluiting voor buiten.
- de gebruikelijke technische voorzieningen, op LPG en Elektra.
Het is met niet gelukt wat "jpg" te maken van het ontwerp, deze zijn erg slecht van kwaliteit.
Kleur
Toevallig heb ik een spuitbus gevonden bij het slopen van het interieur. Op de spuitbus staat vermeld "821 saftgrün". Of dit een standaard Mercedes kleur is of "Polizei Grün" weet ik niet maar ik denk dat de kleur helderder-lichter is.
Het begon allemaal begin vorig jaar, 40 jaar geworden, mid life crisis perikelen en als je bier drinkt met je maten gaat het altijd over vroeger en dan vooral die Mercedes bus en dan vooral die keer dat we het dak aan het schuren waren en het meisje dat op kamers woonde bij de overbuurvrouw zich iedere avond……
Enfin jullie begrijpen het al er is voor mij maar één echte bus en dat is een Mercedes bus!
Ik ben getrouwd, heb twee dochters, 9 en 7 jaar en een zoon van 5 jaar en sinds van de zomer een Mercedes bus van 23 jaar oud.
Nadat ergens in maart vorig jaar er weer een vorstelijk bedrag was betaald voor een vakantiehuisje in Frankrijk ben ik onder het motto van Mannen maken plannen maar eens gaan opperen dat ik zelf wel een camper zou willen bouwen. Nadat mijn vrouw haar eisen pakket op tafel had gelegd en heb haar kunnen overtuigen dat wat zij wilde alleen maar mogelijk was met ....... een Mercedes bus want het moest wel een hele grote worden, een verlengde, verhoogde, verbrede, enz.
Na vele avondjes advertenties bekijken op het internet stond er zomaar op mobile.de een advertentie van een Mercedes bus die aan wensen zou kunnen voldoen, een 613 en verlengd, verhoogd en verbreed voor € 7950, - in Hamburg. Het was wel wat duur, maar op de foto zag de 613 eruit als een Duitse ex politie bus: groen, Polizei Grün, erg groen dus. De contacten werden gelegd maar contact liep erg stroef en ik vertrouwde het allemaal niet meer zo en ben verder gaan zoeken. Drie maanden later stond dezelfde 613 er weer voor € 6500, -. Nog maar weer eens contact gezocht en maar een afspraak gemaakt en gewoon gaan kijken. Al daar gekomen werd alles duidelijk het was een autohandel waar het een grote bende was. De eigenaar was van oorsprong een Libanees die zeer matig Duits sprak. Na wat rondelopen om de 613, zeuren over de schadeplekken aan linkerzijde, zijn wij al waterpijp rokend tot overeenstemming gekomen: € 5500, - met een factuur van € 2450, -.
De 613 is een ex Polizei bus en is gezien de inrichting als een soort communicatievoertuig in gebruikt geweest. De bus heeft geen Duits kenteken gehad en de km-standen in het onderhoudsboekjes sluiten aan op de kilometerstand van 85.000. Verdere fijnen zaken aan de 613: geen roest, de motor, luchtremmen, stuurbekrachtiging, snelloop-as, Webasto dieselkachel, volledig geïsoleerd en het is een vrachtwagen (ivm. BPM bij de import). Bouwjaar is 1984.



De plannen zijn om er twee jaar aan te bouwen. Dit jaar voor de zomervakantie een ruwe inrichting en ermee op vakantie om ervaring op te doen. Vervolgens verkopen of in het najaar en winter de inrichting en installaties definitief erin maken en een jaartje of tig afwerken.
Dit jaar proberen we op het voorjaarsweekend erbij te zijn om eens te kijken hoe het eraan toe gaat bij de Dubbelluchters en inspiratie op te doen voor de zelfbouw. Gordijntjes openlaten dus zodat we naar binnen kunnen gluren!
Wat antwoorden op vragen
De bus
De bus is tussen de 25-30 cm breder dan een gewone bus. Inwendig is breedte:
- 215cm op 1 meter
- 205cm op 1,6 meter (hoogte van het gootje).
Een wide body is handig omdat je dan wat extra binnenruimte hebt in de breedte, je kunt er nu bijv. bedden dwars in maken van 200cm.
Waar ik altijd weer aan moet wennen is die overhang bij de wielen dat ziet er een beetje raar uit. De normale body heeft betere verhoudingen. Verder zal het in het verkeer ook wel even wennen worden. Waar je met de normale bus vaak net doorheen komt loop je nu vast, maar ook dat los je wel weer op.
Er zitten geen gepantserde banden onder maar Semperit Hi-Grip van drie jaar oud, kunnen nog wel even meedenk ik zo. De banden zijn 17,5 * 8,5.
De kans dat de bus na de eerste reis wordt verkocht, is wel heel erg klein
Inrichting
We zijn al druk aan het plannen. Ons belangrijkste uitgangspunten zijn:
- vijf goede bedden, zithoek wordt een bed van 140*200, een bed 80*200 en een bed van 160*200. deze laatste is inschuifbaar voor eventuele extra bergruimte tijdens het verplaatsen.
- de dubbele deur achter nuttig gebruiken, opslag onder bed.
- geen douche wel een aansluiting voor buiten.
- de gebruikelijke technische voorzieningen, op LPG en Elektra.
Het is met niet gelukt wat "jpg" te maken van het ontwerp, deze zijn erg slecht van kwaliteit.
Kleur
Toevallig heb ik een spuitbus gevonden bij het slopen van het interieur. Op de spuitbus staat vermeld "821 saftgrün". Of dit een standaard Mercedes kleur is of "Polizei Grün" weet ik niet maar ik denk dat de kleur helderder-lichter is.