Pagina 1 van 1
Besturing 609
Geplaatst: 13 jan 2007, 21:52
door Gerrit J
Mijn 609 was een voormalige personenbus van ca, 6 ton. Heb bij het ombouwen naar camper niet zo zeer op het gewicht gelet. Omdat de bus van engelse makelij is, heb ik wel links en rechts wat gewicht betreft gelijk gehouden, maar niet voor en achter.
De camper heeft stuurbekrachtiging, in het stuurhuis zit geen stelmogelijkheid meer.
Het probleem: het rijden voelt als een soort zweven,het stuurt heel licht,voelt als constant corrigeren,en zit als gevolg hiervan niet lekker ontspannen te sturen.
Mijn vraag wat is hieraan te doen?
Groeten GerritJ
Geplaatst: 13 jan 2007, 22:26
door Niek
Gerrit,
laat eerst de auto even wegen: alleen vooras op de weegbrug en daarna alleen achteras op de brug.
Dan in je boekje kjken wat de maximale asbelastingen zijn.
Niek
Geplaatst: 14 jan 2007, 00:41
door Frank.fjph
Sluit me aan bij de vorige spreker, de gewichtserdeling moet niet alleen binnen de max aslast liggen, maar ook bij voorkeur gelijkelijk verdeeld
Een tweede punt dat je daarna kan nalopen is de fuseespeling.
Frank
Re: Besturing 609
Geplaatst: 14 jan 2007, 08:38
door Ben
geen bericht
Speling
Geplaatst: 14 jan 2007, 12:55
door beatrix18
Hallo Ben,
We hebben het al eerder, in een ander draadje, over de speling gehad maar nu stel je -
IN ROOD-:
Blijf daar alsjeblieft af
.
In dat draadje stond ook dat iemand lekkage had gekregen na het afstellen. Zelf heb je het stellen bij je Landrover gedaan en ik ook bij mijn Jeep.
Dat is goed gegaan maar bij mijn bus is het nog niet lekker.
Kan je uitleggen wat het gevaar is of wat er anders is met de Mercedes servo??
Peter
Re: Speling
Geplaatst: 14 jan 2007, 15:39
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 14 jan 2007, 17:36
door Jeroen_Hanomaf
Begin met bandenspanning en uitlijning, die kan ook niet goed zijn! Daar kan ie ook heel gevoelig en raar van gaan sturen.
Als ie echt te zwaar is achter, lijkt mij dat je dat visueel ook nog wel moet kunnen zien?
Jeroen
Geplaatst: 14 jan 2007, 18:00
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 14 jan 2007, 20:46
door Jeroen_Hanomaf
Ben schreef:
Nee, met alle respect bij die gammele Hanomagies misschien wel

maar een 609 is toch andere koek.
Hehe, bij een gammele Hanomag merk je er juist niks van, die van mij stond zo scheef als wat.
Onze 4 tons MB Sprinter op het werk had laatst een stoeprandje gepakt waardoor de uitlijning niet meer klopte en een band zacht was. Ik heb nog nooit met zo'n levensgevaarlijk ding gereden.
Om een goeie diagnose te kunnen stellen zijn meer gegevens nodig dus ik zou deze volgorde aanhouden:
*bandenspanning (hij is toch zwaarder geworden?)
*uitlijning (is trouwens nooit verkeerd dat na te kijken, kun je eenvoudig
'ter indicatie' zelf meten met in elkaar geschoven PVC pijp tegen de velg of band
*eventjes over de weegbrug zoals aangegeven.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een stapje verder begint. (hiermee niet bedoelend, dat dit in dit geval ook zo is! ;)
Groetjes
Jeroen
Geplaatst: 14 jan 2007, 22:02
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 14 jan 2007, 22:14
door Leo
Welkom op camperforum.nl.
Verrek, verkeerd ingelogd... :oops:
Geplaatst: 14 jan 2007, 22:19
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 15 jan 2007, 09:09
door Jeroen_Hanomaf
Hoi Ben,
Even ter verduidelijking van mijn gedachtengang:
*Er staat nergens letterlijk dat de bus voor de inbouw ook zweverig reed, al is wel aannemelijk dat het na inbouw gekomen is. Maar als dat zo is, is de conclusie snel getrokken?
*Zijn huidige bandenspanning staat niet vermeld (misschien hard opgepompt, omdat gedacht is dat hij zwaarder is geworden na inbouw?)
* Er staat ook niet vermeld of de bus al gekeurd is als camper, want dan zou hij al gewogen zijn.
Het zijn slechts wat suggesties uit eigen ervaring die ik geef, Gerrit kan daarmee naar eigen inzicht doen wat hij wil. Dat is toch het idee van een forum?
Groetjes
Jeroen
PS Als ik op de neus van ons werkbussie kijk, is de Sprinter toch echt een M(ercedes)B(ussie).
PS2 Met scheef staan bedoel ik niet het de bus zelf, (Gerrit schrijft al dat de verdeling links-rechts goed is) maar de uitlijning van de voorwielen.
Besturing 609
Geplaatst: 16 jan 2007, 20:35
door Gerrit J
Hoi Niek
De asgewichten zjn bekend zie vervolg besturing. Wat anders is, is de achteras deze is ooit vervangen voor een veel zwaardere van een grotere broer. Heb geen boekje over asbelastingen, Heb jij zoiets?
Gerit J
Besturing 609
Geplaatst: 16 jan 2007, 20:55
door Gerrit J
Ben
Juiste bandenspanning lijkt mij heel logisch, zal ik zeker doen.
Bezit geen tabellenboekje,(ben geen sleutelman maar bezit ook niet veel)
Wat bedoel je over de vering.Weet niet wat parabooltjes zijn. Over het stuurhuis, de firma die heeft uitgelijnd, deed het stuurhuis ook , deze vertelde mij dat het stellen op zijn eind is
Gerrit J
Besturing 609
Geplaatst: 16 jan 2007, 21:13
door Gerrit J
Jeroen
Voor meer informatie lees besturing 609 vervolg.
Graag meer sugestie,s Het liefst een oplossing
Gerit J
Geplaatst: 16 jan 2007, 21:18
door Niek
Gerrit,
zet je toegelaten asbelasting hier even op de site, geef aan of dat de asbelasting is na keuring als camper of voor keuring als camper. Ga naar de weegbrub en laat de werkelijke asbelasting meten. Als je dat hebt kun je mogelijk een oorzaak uitsluiten (of niet).
Zitten je wielen wel vast ??
Niek
Besturing 609
Geplaatst: 16 jan 2007, 21:42
door Gerrit J
Ha Niek
Even voor alle duidelijkheid kijk even naar Vervolg op: Besturing 609.
Graag een reactie
Gerrit J.