Vervolg op: Besturing 609

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Reactie op berichten over mijn stuurprobleem.
Onze 609 was een engelse autobus met 25 zitplaatsen en 8 staanplaatsen. Een motor met onderdruk,gave carrosserie,k m stand
578843. Een proefrit gemaakt,wegens hevige rookontwikkeling binnen en buiten niet ver gereden.De 609 thuis geparkeerd en met de klus begonnen. Is als camper gekeurd. Gewicht achteras 2340 kg
vooras 1920 kg, totaal 4260 kg. Door de R D W verhoogd wegens lege brandstoftank tot 4334kg.Een laadvermogen van 2340,dus max,6600 kg totaal gewicht. Opmerking bij keuring, aandachtpunt voor toekomst 1 mm speling op fuseekogels. Na keuring afgewerkt, schilderen en stofferen.Visueel is er niets te zien, staat keurig recht.
Conclusie over Gerrit,s sleutelkunst is juist gezien,0,0 dus.
Een gedachte van Harry: zet een spie onder de vooras. Bij APK 2006 nieuwe voorbanden, spanning 5a5,5 voor en achter.
Gr.Gerrit J.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Besturing 609 vervolg

Bericht door Gerrit J »

Hallo Ben
De fusee,s zijn volgepropt, wagen op de brug en stempels door Harry.
Bandenspanning had ik voor en achter 5 a 5,5 atm. Te hoog dus.Wat betekent dit voor het rijgedrag?
Ben

Re: Besturing 609 vervolg

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Hoi Ben.
Heb gekeken naar veren, achter 4a5 bladveren, voor drie bladveren.
Zie niet wat je noemt parabolische veer.
Zie voor wel een soort schokbreker, en een soort rubber klos net iets los van de veerbladen.
Voorbanden zijn vernieuwd, achter zal ik zeker controleren.
Wat bedoel je met een draadje? vermoed wel iets.
GR. Gerrit J.
Ben

Re: Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Dag Ben.
Bouwjaar 609 is 1990.
Weet nu wat draadje is. Zal zeggen hoe het gegaan is,(niet lachen)
Ben net een week geregistreerd, een onderwerp geplaatst, veel reactie,s, en daar zat ik. Hoe verder, wilde graag reageren maar hoe. Hele site doorgeworsteld maar zag het niet. Zag wel op andere onderwerpen vraag en reactie op elkaar volgen. Kwam er niet uit, toen maar beantwoord met besturing 2. Gelukkig heeft Ernst het een beetje rechtgezet en is nu een beetje te volgen. Heb ik toch een primeur nietwaar?
Een vraag, als het zo doorgaat(hoop ik) is er staks een rij antwoorden en reactie,s van zo,n 45 meter lang, hoe ga je hiermee om?

De bandenspannig ga ik in het voorjaar testen, de ouwe Heer staat nu in de stalling. Heeft rust.
Gr. Gerrit J.
Ben

Re: Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Hoi Ben
Probeer naar Otterloo te komen, je mag dan zijne Hoogheid onder de rok kijken of onze 609 bladveren heeft.

Wat anders, boven de achterveren zit ook een rubberblok, denk voor extra belasting.
Als je nu een blok er een halve meter naar voren extra aanbrengt, kan dat ook het rijgedrag beinvloeden? Gehoord van de man die de 609 technisch onderhoud.
Ben benieuwd. Gr. Gerrit J.
Ben

Re: Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Hallo Ben.
Onze man kan echt wel een beetje sleutelen, komt uit de truck wereld.
Het verhaal achter deze gedachte is, onze 609 heeft niet een standaard achteras en bladveren, maar een veel zwaardere. Kwam daar achter bij aanschaf van nieuwe remtrommel. Volgens Mercedes destijds op verzoek van de klant gemonteerd.
Nu de gedachte van een extra rubber blok ongeveer 50 cm naar voren. Vroeger werd dit toegepast bij de korte truck, om de druk op achteras te verplaatsen naar de vooras, vandaar deze gedachte.
Nu vraagt onze sleutelman (zal uit eerbied Peter zeggen zo heet hij) of er iemand onder ons hiermee bekend is.

Ben benieuwd. Gr. Gerrit J.
Ben

Re: Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Dag Ben.
Zal Peter deze story laten lezen en vragen of dit is wat hij bedoeld, kom er later op terug.

Het rubber blok boven achteras ben ik mee eens, is duidelijk.
Gevoelsmatig zeg ik (let wel gevoelsmatig) als bestuurder van 609, meer druk op de vooras, om het lichte sturen tegen te gaan.

Nog geen reactie gezien van de opmerking van Harry, zet een spie onder de vooras, denk aan het voorwiel van een fiets.

Wacht op reactie,s
Gr Gerrit J.
Ben

Re: Vervolg op: Besturing 609

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op; Besturing 609.

Bericht door Gerrit J »

Ha die Ben.
Een 609 besturen met je pink, is nou net mijn probleem.
Voelt als zweverig, moet constant corrigeren.
Voel me lekker achter het stuur, als ik een shaggie kan draaien en een kopje koffie neem(niet doen in de spits).

Harry en de spie.
Wat bedoeld hij, neem een fiets, draai wiel en stuur naar je toe, probeer te fietsen, als het al lukt is het met hevig gezwabber,moeite en totaal uit balans. Zet de zaak weer goed, je fietst fluitend verder.
Bedoel hiermee dat de stand van de vork de balans van de fiets bepaald.

Zo kun je de vooras doormiddel van een spie, een soort wig of keg, als het ware in een andere stand zetten, zodat er meer druk op de wielen komt. Heb ooit iemand gesproken , die zei een kleine ingreep.

Zou graag meer hierover horen.

Is dit nog steeds een draadje?

Gr. Gerrit J.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Is nog steeds hetzelfd draadje :)

Je bedoelt dus eigenlijk askanteling. Dit heeft overigens ook invloed op sturen tegen de maximale aanslag aan. (Kan ook zijn dat dat alleen is als ze oneglijk zijn want dat probleem heb ik met m'n volvo).

Ik weet niet of dat bij deze busjes te stellen is. Profile wist me te vertellen dat bij auto's eigenlijk alleen de echte 4*4's een verstelbare askanteling hebben.

Marc

PS: Hier kun je ook info over vinden /uitleg over krijgen bij uitlijn boeren.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op; Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Hallo Mfelman.(zeg ik dit goed?)
Goed van askanteling, weten we beter waar het over gaat. Utlijnen is al gedaan ,jammer ik was er niet bij
O k gaan met zelfde draadje verder.

Aspirant lid? Toch langer ingeschreven dan Gerrit J.
Gr.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Je mag gewoon Marc zeggen.

Ja aspirant omdat ik me nu aan het oriënteren ben op wat ik (wij) nou eigenlijk wil(len). Het is dus nog even wachten op de belastingdienst het komende jaar en dan hopen we in het bezit te kunnen komen van een in goed genoege staat verkerende camper en de 40X en 50X serie zijn dan favoriet.

En of ik langer aspirant lid ben? Ik weet het niet. Hopelijk kunnen we dat aspirant voor het einde van de eerste helft van dit jaar achterwege laten.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Ben

Re: Vervolg op; Besturing 609.

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op; Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Hallo Marc.
In een periode van wikken en wegen,is veel geduld en wijsheid nodig.
Wens ik je (jullie) van harte toe.
Vertel even wat een 40 of 50x is.
Gr. Gerrit J.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Als ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af of dit allemaal niet te veel word vergeleken met een luxe auto.
Wat is je ervaring met het rijden van busjes?
Een mb of ander merk stuurt nu eenmaal anders dan een luxe auto, een feit wat je kunt merken en ook rekening mee moet houden!!
Ook het feit zit er stuurbekrachtiging op?
En hou er rekening mee dat de stuuruitslag nu eenmaal groter is dan vann een luxe wagen.
Het is al met al meer "werken".

Stuur ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op; Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Hallo Ben
Heb antwoord ergens met verzenden verkwanseld,dus nieuwe poging.
Toch voortgang geboekt, weten dat we spreken over askanteling.
Wil graag verder maar ga beslist niet stunten.
De rijles geeft exact weer hoe ik het rijden ervaar. Zo,n 2000 km gereden.
Wel iets verbeterd met nieuwe voorbanden en uitlijnen, nu de bandenspanning nog.
Toch niet tevreden. Moet nog zeggen dat ik rechts stuur, wegens engelse makelij. Raak eraan gewend, is toch anders.
Andere vraag; stuurhuis reviseren, kosten 750 euro in Zeewolde.
Weet niet wat dit betekend voor het rijgedrag.
Reactie? graag.
Gr. Gerrit J.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Probeer eens de onderdelen commissie of die wat heeft.
Speling in het stuurhuis is te voelen en te zien, let dan ook op de Pitman-arm.
Een enkele keer rammelt die er in.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Vervolg op; Besturing 609

Bericht door Gerrit J »

Hallo Anton
Wees gerust, mijn ervaring anders dan personenauto is best behoorlijk. Dat in een 609 alles anders is,is het probleem niet, hij heeft stuurbekrachtiging, hoef niet te werken stuurt veel te licht.

Dat is het probleem.Gr. Gerrit J.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Vraagje hoe is de gewichtsverdeling: heeft ie een grote overhang naar achteren?
Dat ie licht stuurt lijkt mij niet zo'n probleem als de uitlijning goed is.
Blijf je echt van links naar rechts bijsturen dan er onder gaan liggen en het stuur van links naar rechts draaien en goed kijken of
alles vast zit geen scheuren enzo, dus er mag niets zichtbaar bewegen.
Die mm spelijng in de fusee's kan de boosdoener ziin.
En let ook op de bevestiging van het stuurhuis aan de plaat er achter!!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten