Pagina 1 van 1
soort moeren tbv dragende delen
Geplaatst: 21 jan 2007, 18:06
door A_A
He hoi, ik weet niet precies of ik in de juiste categorie zit maar heb deze vraag.
Ik ben druk doende allehande rubbers te vervangen en krijg niet alle bouten en moeten goed los. Dus in het kader van als je het doet doe het dan goed het volgende. Wat voor een soort moeren kan ik gebruiken om de stabilisator stang weer vast te zetten. Ik denk dat die dingen van de gamma in het euro vak niet de beste zijn, maar roestvast staal is best prijzig en mischien wat overdone.
Ik weet dat bijvoorbeeld de gordels vast moeten met moeren die sterkte 8.8 hebben.
Dus Iemand suggesties voor de moeren tbv de stabilisator klemmen ? het zit nu met m4 a m5 moeren en bouten vast waarbij de moer een stop moertje is met zo'n blauw ringetje.
Gewoon bij de ijzerhandel halen of is er iets waar ik op moet letten?
het is nu geen rvs maar ik kan de sterkte zo niet meer lezen, de 37 jaar oude moertjes kan ik niet goed meer lezen.
Geplaatst: 21 jan 2007, 19:14
door Anton
Hoi,
Wat de moeren betreft zou ik de MB dealer ff raadplegen, je kunt niet zomaar alles gebruiken!
En zoveel gaan er nou ook weer niet onder!
Wat de veiligheidsgordels betreft, vraag ik mij af of die er toen al inzaten.
Zoals je het nu beschrijft is / was het een apk-afkeurpunt.
Wat je dan doen kunt is ze er even uithalen met keuren, en daarna er weer inschroeven.
Meestal zijn dit M10 of M12 Metrisch fijn voor de gordels. dit zijn bouten met een spoed van 1 mm.
Moer ze!
Groet Anton
Geplaatst: 21 jan 2007, 19:18
door A_A
die gordels ws meer het idee dat ik daar van weet dat er eisen zijn wat trek sterkte betreft. Die heb ik er laatst pas in gezet maar wel met de mee geleverde moeren.
Ik weet uit de water sport dat je niet elke metaal combinatie kan en moet maken ivm elektrolyse vandaar mijn vraag over wel of niet rvs alhoewel ik eigenlijk nog nooit rvs op een auto tegen ben gekomen. Nou ja behalve op een delorean :-)
Geplaatst: 21 jan 2007, 19:23
door Anton
Hoi,
Ik denk dat het kroonmoeren zijn met een splitpennetje er door of iets in die geest.
Wat de elektrolyse betreft ben ik niet zo bang voor, er is dan een elektoliet voor nodig bv. water maar onze bussies worden niet zo vaak nat.
Het speelt wel bij een bronsen schroef en een stalen schroefas, die worden dan beschermd met een zink of een magnesium anode afhankelijk van zoet of zout water, maar ik ga er van uit dat je bussie daar niet voor gebruikt?
Groet Anton
Geplaatst: 21 jan 2007, 19:26
door A_A
nope zo nat wordt het niet nee :-)
maar het zijn in totaal 8 moeren, m5 a m6 * 40.
het gaat mij niet om het geld maar wil wel zeker zijn dat het goed is
Geplaatst: 21 jan 2007, 19:31
door Anton
Hoi,
Het is mij duidelijk, je bedoelt de moertjes voor de gordels.
Ik denk dat je daar echt wel gewone moeren voor kunt gebruiken, ten zij er speciale draad op zit maar dat zal wel niet
Gebruik je M5 dan heb dan ten opzicte van M10 er 2 voor nodig!
Groet Anton
Geplaatst: 21 jan 2007, 19:38
door A_A
nee juist de stabilisator moeren. een m10 kun je toch nooit vervangen door 2 m5 moertjes.
Geplaatst: 21 jan 2007, 20:40
door Admin
De bouten en moeren voor de veiligheidsgordels zijn de enige niet-metrische in een Mercedes... Zoals bij alle auto's is dat 7/16" fijn, minstens
grade 5, d.w.z. 8.8.
Ook hier kun je geen 7/8 in tweeën zagen om aan het gewenste resultaat te komen

Geplaatst: 21 jan 2007, 20:50
door Anton
Hoi,
Het ging over 2 verschillende dingen, inderdaad kun je niet met bouten gaan zagen Grnn...
Maar wat de die andere betreft gewoon halen bij de MB dealer krijg je van zelf de goede spullen!
Groet Anton
Geplaatst: 21 jan 2007, 23:28
door Frank.fjph
Hoi,
Even voor de duidelijkheid:
1. je hebt de stabilisator van de vooras losgenomen:
daar zitten aan de uiteinden vlgs mij bouten M-10 (boutdiam 10mm) aan die via een rubberbusje in een gaffel op het chassis vast zitten.
Met rubbers, een plaatje en 2 stroppen zit de stabilisator op de vooras geklemd: de moeren die op de strop geschroefd zitten zijn minimaal M-8 (diam bout 8mm, sleutel 13 ) ikkan me dan ook niets voorstellen bij M4 of M5..
Los van de maat , moet je geen gamma moertjes nemen, maar met sterkte 8.8 of hoger, weet men bij MB zo te vertellen.
RVS is niet nodig en bovendien weet je de juiste sterkte niet.
Even nog een opmerking als je de bouten waarmee diverse zaken aan de hoofdchassisbalk vast zitten losneemt of ervangt: kijk op de moer/bout naar de sterkte 8.8 (oud 8G) of 8.9 (8K) ofzoiets en vervang ze altijd door dezelfde sterkte.
Daarna is het belangrijk dat je ze met de juiste kracht vastzet (momentsleutel en de instelling afhankelijk van de sterkte van de moer)
Frank
Geplaatst: 22 jan 2007, 00:09
door A_A
Frank, het betreft de achteras.
Maar nu heb ik sinds afgelopen kerst een moment sleutel maar hoe kom ik achter de juiste trekkracht van deze moeren zou de mb dealer dat ook weten ?
Geplaatst: 22 jan 2007, 00:25
door Frank.fjph
Als je even de juiste gegevens van de bouten en moeren neerzet heb ik het ook zo opgezocht.
Frank
PS het leuke van een momentsleutelis dat je er zo lekker veelkracht mee kan zetten, maar dan wel opletten dat je hem goed instelt, wank ik trok er de bouten waarmee de veerpen/schommel mee op het hoofdchassis zit kmpleet mee doormidden omdat het moment een boutmaat te hoog stond!!
F