Middelen snelheidshandhaving

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Middelen snelheidshandhaving

Bericht door berriaaf »

Middelen snelheidshandhaving

In Nederland word je bekeurd als je de maximumsnelheid met een aantal km/uur overschrijdt. Bij snelheden onder de 100 km/uur krijg je een bekeuring als je 7 km/uur of meer te hard rijdt; bij snelheden boven de 100 km/uur word je beboet bij snelheden vanaf 108 resp. 128 km/uur. Omdat in de meetapparatuur van de politie een kleine afwijking kan zitten, wordt bij het vaststellen van de boete standaard een meetcorrectie aangebracht. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is het 3% van de gemeten snelheid. Als je 57 km/uur hebt gereden, ontvang je dus een bekeuring voor 54 km/uur. Heb je 128 km/uur gereden, dan word je bekeurd voor 124 km/uur. Op de acceptgiro staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.

Flitspaal
De bekendste methode voor snelheidshandhaving is waarschijnlijk wel de flitspaal. Het merendeel van de flitspalen in Nederland -circa 800 stuks- is het eigendom van de politie en het Bureau Verkeershandhaving OM. Daarnaast staan er een (klein) aantal flitspalen langs de wegen die in eigendom zijn van de gemeente of provincie. Van de 'politie-flitspalen' is één op de vijf voorzien van een radarinstallatie en een camera, die de kentekens van hardrijders fotografeert. Met één rolletje kunnen 800 kentekens gefotografeerd worden.

Mobiele radarcontrole
Ongeveer dezelfde apparatuur die in flitspalen wordt gebruikt, is ook mobiel toe te passen. Soms wordt de apparatuur op statief langs de weg gezet, soms is de apparatuur ingebouwd in onopvallende radarauto's. Een enkel politiekorps heeft de radarappatuur in een kliko gebouwd. De werking is vrij eenvoudig: de radar signaleert hardrijders en de camera fotografeert de kentekens. Bij losse radarapparatuur wordt een losse flitser gebruikt, bij de onopvallende radarauto's zit de flitser verstopt in de mistlampen.

Lasergun
De lasergun schiet twee infrarode stralen af. Het apparaat bepaalt aan de hand van de weerkaatsing twee keer de afstand, en met het tijdsverschil tussen de metingen kan de snelheid worden berekend. Laserguns kunnen zowel tegemoetkomend als wegrijdend verkeer meten, tot een afstand van ongeveer 800 meter. Bij de meeste lasergunmetingen wordt de overtreder staande gehouden door een agent, maar inmiddels zijn er ook laserguns die videopnames maken. Bij deze laserguns hoeft de bestuurder niet perse staande gehouden te worden maar mag er ook op kenteken bekeurd worden. Het is technisch mogelijk (maar strafbaar!) om een lasergunmeting te storen met een lasershield of laserecho. Meer daarover staat in het Dossier Lasershield.

Onopvallende videosurveillance
In de videoauto kunnen agenten weggebruikers onopvallend volgen, terwijl geavanceerde videoapparatuur de gedragingen en de gemiddeld gereden snelheid over langere afstand registreert. Onopvallende videoauto's (en motoren) worden vooral gebruikt om grove snelheidsovertredingen aan te pakken. Sommige korpsen voeren er algemene surveillances mee uit, terwijl andere korpsen voor een dadergerichte aanpak kiezen. De surveillanten weten meestal wel wie de echte 'verkeerscriminelen' in hun regio zijn. Komen ze zo'n bestuurder tegen, dan kan de onopvallende surveillance voldoende materiaal opleveren om deze bestuurder te beboeten danwel het rijbewijs in te vorderen.

Optospeed
De Optospeed is nog vrij zeldzaam in Nederland. Het apparaat staat op een statief langs de weg en de werking lijkt een beetje op die van een lasergun. Verschillende camera's stralen recht over de weg en registreren de verstoring als er een auto of motor langs komt. Door het tijdverschil per camera te combineren met de afgelegde afstand, kan de snelheid worden berekend. Het grote verschil is echter dat de Optospeed niet met laserstralen werkt, maar dat het de snelheden optisch registreert. Daardoor is de Optospeed onvindbaar voor een radardetector of -verklikker.

Trajectcontrole
Bij trajectcontrole worden alle passerende voertuigen op verschillende plekken digitaal gefotografeerd. Dat verklaart waarom je bij de portalen kleine flitsjes kunt zien. Zo'n flitsje betekent niet persé dat je bekeurd bent: als je gemiddelde snelheid niet hoger is dan de maximumsnelheid, dan wordt de digitale foto automatisch vernietigd. Van voertuigen die op het traject wél te hard hebben gereden, wordt de digitale foto doorgestuurd. Deze kentekenhouders kunnen dan een acceptgiro tegemoet zien.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Bertus,

Een kleine aanvulling, op de Rondweg om Emmen staat ook een flitspaal(er staan er wel meer).
Deze heeft de eigenschap dat ie en flitst als je door rood gaat EN de snelheid meet.
Dus als je niet oplet krijg je er twee en das minder!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten