Huishoudaccu's: merken en ervaringen
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Huishoudaccu's: merken en ervaringen
.
Eens kijken of hier een emperisch consumenten testje mogelijk is;
Welk merk en hoeveel Ah is je huishoudaccu, en wat zijn je ervaringen
Ik zal zelf maar beginnen,
2 stuks van 180 Ah (samen 24 V) semitractie (natte lood-zuur accu)
Merk Wilco.
Ze staan nu 3 jaar in de bus en 1 daarvan is overleden (1 cel stuk)
Ik denk dat ik 'm eens teveel heb leeg getrokken (meer dan 80%)
Verder redelijk tevreden maar zou wel nog meer uit m'n accu willen halen.
Heeft iemand ervaring met Nortstar AGM accu's ?
zijn schrikkelijk duur (400,- voor 180 Ah ?) maar schijnen tegen diep ontladen te kunnen (zelfs 100%) zijn snel opgeladen en zijn relatief klein in afmetingen.
iemand ervaring hiermee?
Andere accumerk ervaringen ?
Ben benieuwd.
Eens kijken of hier een emperisch consumenten testje mogelijk is;
Welk merk en hoeveel Ah is je huishoudaccu, en wat zijn je ervaringen
Ik zal zelf maar beginnen,
2 stuks van 180 Ah (samen 24 V) semitractie (natte lood-zuur accu)
Merk Wilco.
Ze staan nu 3 jaar in de bus en 1 daarvan is overleden (1 cel stuk)
Ik denk dat ik 'm eens teveel heb leeg getrokken (meer dan 80%)
Verder redelijk tevreden maar zou wel nog meer uit m'n accu willen halen.
Heeft iemand ervaring met Nortstar AGM accu's ?
zijn schrikkelijk duur (400,- voor 180 Ah ?) maar schijnen tegen diep ontladen te kunnen (zelfs 100%) zijn snel opgeladen en zijn relatief klein in afmetingen.
iemand ervaring hiermee?
Andere accumerk ervaringen ?
Ben benieuwd.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Vorige week 2 nieuwe startaccu's laten plaatsen, wij gebruiken deze ook voor het woongedeelte.
2 x 100 ah, onderhoudsvrij, kostten samen 180 euro.
De vorige stonden er al in toen wij de bus kochten en waren dus van 1999 en nu werkten ze niet al te best meer.
Volgens de accu-boer die de nieuwe heeft geplaatst, waren de oude van een heel goedkoop merk! En dan toch 8 jaar meegaan. Moet er wel bij vertellen, dat wij een hoofdschakelaar op beide accu's hebben en zodra de bus in de schuur staat, draaien we de accu's "úit', zodat er geen enkel lekstroompje meer kan zijn en volgens mij scheelt dat aanzienlijk.
2 x 100 ah, onderhoudsvrij, kostten samen 180 euro.
De vorige stonden er al in toen wij de bus kochten en waren dus van 1999 en nu werkten ze niet al te best meer.
Volgens de accu-boer die de nieuwe heeft geplaatst, waren de oude van een heel goedkoop merk! En dan toch 8 jaar meegaan. Moet er wel bij vertellen, dat wij een hoofdschakelaar op beide accu's hebben en zodra de bus in de schuur staat, draaien we de accu's "úit', zodat er geen enkel lekstroompje meer kan zijn en volgens mij scheelt dat aanzienlijk.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Mijn start accu's weet ik eigenlijk niet, die zitten er van begin al in en doen nog steeds geen (start)problemen.
Mijn houshoud accus zijn 2*90Ah parallel geschakeld en zijn nu 3 jaar oud.
Gasdichte hobby accus van de halfords destijds 75 euro per stuk.
nooit geen problemen mee gehad en werken nog goed.
Groeten Berthil.
Mijn houshoud accus zijn 2*90Ah parallel geschakeld en zijn nu 3 jaar oud.
Gasdichte hobby accus van de halfords destijds 75 euro per stuk.
nooit geen problemen mee gehad en werken nog goed.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Startaccu's: 2 * Bosch 135 Ah/1000 A. Leeftijd onbekend.
Zijn helaas al twee maal volkomen leeg getrokken (<12 V i.p.v. 24 V, paar maanden ontladen via tachograaf), maar starten gelukkig na opgeladen te zijn nog steeds vlot.
Huishoud: 2 * Wilco semitractie 230 Ah. Twee jaar in gebruik, nog geen capaciteitsverlies te bemerken.
Het zonnepaneel heeft door de parkeerplek maar een heel korte periode zon per dag, Ã ls er al zon is... anders zou de startaccu nooit zo leeg zijn geraakt. Nu een 55 A lader aangesloten, die ik eens per week een paar uur aanzet.
Zijn helaas al twee maal volkomen leeg getrokken (<12 V i.p.v. 24 V, paar maanden ontladen via tachograaf), maar starten gelukkig na opgeladen te zijn nog steeds vlot.
Huishoud: 2 * Wilco semitractie 230 Ah. Twee jaar in gebruik, nog geen capaciteitsverlies te bemerken.
Het zonnepaneel heeft door de parkeerplek maar een heel korte periode zon per dag, Ã ls er al zon is... anders zou de startaccu nooit zo leeg zijn geraakt. Nu een 55 A lader aangesloten, die ik eens per week een paar uur aanzet.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
MIjn accus:
1. Huishoudaccu 1:
(Boordnet 12 Volt:) 1 stuks marina 105 Ah.
Was nieuw bij aanschaf (IMS Hedel) 1994 (ja dat klopt ruim 12 jaar)
Wordt alleen met spec. Votronic 12V 20A lader/voeding opgeladen via de walstroom 220V. Capaciteit neemt iets af !!
2. Accuset 2:
2x 12 volt tbv 12Volt boordnet (sinds 2006: 2x 90Ah, daarvoor 2x 68 Ah)
Deze accu's worden serie/parrallel geschakeld, dwz staan parrallel tijdens stroomafname bij gebruik boordnet (cap 2x 90 = 180 Ah) en in serie tijdens rijden (24 V ) en dan opgeladen via scheidingsrelais onder het rijden. De huidige accu's zijn semi-tractie Robustac van Centurion
De vorige gewone centurion zijn ca. 10 jaar meegegaan
3. Voertuigaccuset:
2x 12V 68 Ah sinds 2004 :merk Wilco ( E 45,= /st)
daarvoor sinds 1996: centurion accu (8 jaar geworden)
Vroeger hadden we op onze boot ook boord- en startaccu's (Hoppece) die 8 a 10 jaar meegingen.
Het belangrijkste voor een accu is dat ze goed (lees vakkundig) behandeld worden. Dus ook winterklaar maken (geheel vol wegzetten zonder kabels aangesloten) ,onderhouden (water) , en vooral correct opladen.
1. Huishoudaccu 1:
(Boordnet 12 Volt:) 1 stuks marina 105 Ah.
Was nieuw bij aanschaf (IMS Hedel) 1994 (ja dat klopt ruim 12 jaar)
Wordt alleen met spec. Votronic 12V 20A lader/voeding opgeladen via de walstroom 220V. Capaciteit neemt iets af !!
2. Accuset 2:
2x 12 volt tbv 12Volt boordnet (sinds 2006: 2x 90Ah, daarvoor 2x 68 Ah)
Deze accu's worden serie/parrallel geschakeld, dwz staan parrallel tijdens stroomafname bij gebruik boordnet (cap 2x 90 = 180 Ah) en in serie tijdens rijden (24 V ) en dan opgeladen via scheidingsrelais onder het rijden. De huidige accu's zijn semi-tractie Robustac van Centurion
De vorige gewone centurion zijn ca. 10 jaar meegegaan
3. Voertuigaccuset:
2x 12V 68 Ah sinds 2004 :merk Wilco ( E 45,= /st)
daarvoor sinds 1996: centurion accu (8 jaar geworden)
Vroeger hadden we op onze boot ook boord- en startaccu's (Hoppece) die 8 a 10 jaar meegingen.
Het belangrijkste voor een accu is dat ze goed (lees vakkundig) behandeld worden. Dus ook winterklaar maken (geheel vol wegzetten zonder kabels aangesloten) ,onderhouden (water) , en vooral correct opladen.
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Dank voor de snelle reacties.
Algemeen: accu's gaan langer mee dan ik dacht...
Meestal worden Start accu's eventjes belast en daarna meteen opgeleaden.
Maar huishoudaccu's moeten in mijn geval lang werken (geen walstroom, als het meezit alleen wat zon-stroom) en dan ff snel (tijdens de rit) opgeladen worden.
Als de huishoudaccu gebruikt wordt (dus als de bus stilstaat) staan jullie dan aan de paal?
Dan heeft de huishoudaccu natuurlijk veel minder te lijden.
Algemeen: accu's gaan langer mee dan ik dacht...
Meestal worden Start accu's eventjes belast en daarna meteen opgeleaden.
Maar huishoudaccu's moeten in mijn geval lang werken (geen walstroom, als het meezit alleen wat zon-stroom) en dan ff snel (tijdens de rit) opgeladen worden.
Omdat het een gel-accu is? (mogen niet met dynamo geladen worden)Frank.fjph schreef: Wordt alleen met spec. Votronic 12V 20A lader/voeding opgeladen via de walstroom 220V.
Als de huishoudaccu gebruikt wordt (dus als de bus stilstaat) staan jullie dan aan de paal?
Dan heeft de huishoudaccu natuurlijk veel minder te lijden.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu's: merken en ervaringen
Als hh accu heb ik één gele Wilco 105Ah maar die is nu naar de vaantjes, is slechts anderhalf jaar gewordenHerman en Saskia schreef: Welk merk en hoeveel Ah is je huishoudaccu, en wat zijn je ervaringen

Dus maar weer op zoek naar een nieuw setje, wil tenminste 200Ah bij 24V; ben dus net als Herman geïnteresseerd in ervaringen.
Groet,
Gerard
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi Herman & Saskia,
Wat ik walstroom noem is hetzelfde als de paal waar anderen het over hebben,maardat had je wel door .
Die accu die ik oplaad met die acculader was oorspronkelijk de enige voeding voor mijn camperdeel (door mij boordnet genoemd). Dat is een leisure of hobby accu genaamd. Het is een gewone loodaccu, maar dan een die iets dieper ontladen kan worden. Hij zal niet duur geweest zijn want de camperbouwer leverde hem erbij, maar iswel goed.
Zonder extra accu's hebben we een paar vakanties in Wales/Scotland gedaan waar we meestal geen stroom hebben. En dan was na een dag of 5 de stoom wel op.Vooral als we moesten stoken met de kachel, daar we toen nog een LPG tank met elektr.afsluiter hadden, die 0,7 A trok.
Omdat we zeker als we trekken er voldoende lang wordt gereden heb ik de oplossing met de 2 serie/parrallelgeschakelde accu's bedacht. Eerst nog nam ik 2 gelijke even oude accu's van onze gewone auto's mee.
Dat heeft vele voordelen ,kost niks, geen omkijken naar in de winter.
Maar omdat het toch wat nadelen had heb ik uiteindelijk maar 2 vaste accu's er in gezet. Die 2 hebben het zeker 6jaar uitgehouden als boordaccu (waren gewone auto accu's merk centurion)
ga eerst even eten
Wat ik walstroom noem is hetzelfde als de paal waar anderen het over hebben,maardat had je wel door .
Die accu die ik oplaad met die acculader was oorspronkelijk de enige voeding voor mijn camperdeel (door mij boordnet genoemd). Dat is een leisure of hobby accu genaamd. Het is een gewone loodaccu, maar dan een die iets dieper ontladen kan worden. Hij zal niet duur geweest zijn want de camperbouwer leverde hem erbij, maar iswel goed.
Zonder extra accu's hebben we een paar vakanties in Wales/Scotland gedaan waar we meestal geen stroom hebben. En dan was na een dag of 5 de stoom wel op.Vooral als we moesten stoken met de kachel, daar we toen nog een LPG tank met elektr.afsluiter hadden, die 0,7 A trok.
Omdat we zeker als we trekken er voldoende lang wordt gereden heb ik de oplossing met de 2 serie/parrallelgeschakelde accu's bedacht. Eerst nog nam ik 2 gelijke even oude accu's van onze gewone auto's mee.
Dat heeft vele voordelen ,kost niks, geen omkijken naar in de winter.
Maar omdat het toch wat nadelen had heb ik uiteindelijk maar 2 vaste accu's er in gezet. Die 2 hebben het zeker 6jaar uitgehouden als boordaccu (waren gewone auto accu's merk centurion)
ga eerst even eten
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Hallo Anton,
Hoelang staan de gel-accu's in je bus?
laad jij je gel-accu's op met de dynamo?
Mij is verteld dat die gel-accu's vaak niet met een dynamo geladen mogen worden.
Dit i.v.m. een andere voltage (welke ook bijgesteld wordt bij hogere temperaturen) en een ander laad-verloop dan 'natte' accu's
Het probleem zou zijn dat de gel-accu's nooit helemaal vol worden geladen.
Hoelang staan de gel-accu's in je bus?
laad jij je gel-accu's op met de dynamo?
Mij is verteld dat die gel-accu's vaak niet met een dynamo geladen mogen worden.
Dit i.v.m. een andere voltage (welke ook bijgesteld wordt bij hogere temperaturen) en een ander laad-verloop dan 'natte' accu's
Het probleem zou zijn dat de gel-accu's nooit helemaal vol worden geladen.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Als ik bij huis ben doe ik een a twee keer per jaar mijn zelfbouw lader er aan en zet ze dan even op 14.8volt.
Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd met de batterijen van mijn scootmobiel, maar die invloeden zijn klein.
Groet Anton
klopt maar dat word je start accu ook niet die is ook maar 80% geladen (gasspanning)Herman en Saskia schreef:Hallo Anton,
Hoelang staan de gel-accu's in je bus?
4 jaar.
laad jij je gel-accu's op met de dynamo?
Ja, zie boven.
Mij is verteld dat die gel-accu's vaak niet met een dynamo geladen mogen worden.
In de praktijk valt dat allemaal wel mee, zie ook de laadsroom hier boven.
Dit i.v.m. een andere voltage (welke ook bijgesteld wordt bij hogere temperaturen) en een ander laad-verloop dan 'natte' accu's
Zie boven er gaat maar 6 a 7 ampere door heen, wel speelt mee dat bij hogere tempataturen en een hoge laadstroom ook de gel gaat borrelen dus uit droogt vandaar dat voorzichtige.
Het probleem zou zijn dat de gel-accu's nooit helemaal vol worden geladen.
Als ik bij huis ben doe ik een a twee keer per jaar mijn zelfbouw lader er aan en zet ze dan even op 14.8volt.
Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd met de batterijen van mijn scootmobiel, maar die invloeden zijn klein.
Groet Anton
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
heb zelf Calcium accu's van VMF.
2 x Startaccu (a 100Ah) en 1 x deepcycle accu (a 105Ah)
Calcium accu's hebben diverse voordelen:
Zeer geringe zelfontlading, van zichzelf beveiligd tegen overladen en ondrhoudsvrij.
Een nadeel is dat ze officieel met 14,8V geladen moeten worden (normaal 14,4V) om ze helemaal vol te krijgen.
Maar er zijn mensen die dat niet doen, en die zijn ook reuze tevreden over de accu!
Het schijnt dat de meeste nieuwe auto's nu standaard met Calcium accu's geleverd worden, dat zegt al een hoop..
Een topic op het camperforum wat ik destijds gestart heb hierover:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8393501
Nog een voordeel van deze accu's is dat ze zeer betaalbaar zijn en goed verkijgbaar (Halfords levert VMF calcium accu's onder hun eigen naam, vergelijk de typenummers van Halfords en VMF)
Zelf kan ik nog niet veel vertellen over hoe de nieuwe huishoudaccu bevalt, het eerste uitje hiermee wordt het voorjaarsweekend.
De startaccu's zitten er sinds 2004 in en hebben me nog nooit in de steek gelaten (deze worden alleen door de dynamo op 14,4V geladen)
2 x Startaccu (a 100Ah) en 1 x deepcycle accu (a 105Ah)
Calcium accu's hebben diverse voordelen:
Zeer geringe zelfontlading, van zichzelf beveiligd tegen overladen en ondrhoudsvrij.
Een nadeel is dat ze officieel met 14,8V geladen moeten worden (normaal 14,4V) om ze helemaal vol te krijgen.
Maar er zijn mensen die dat niet doen, en die zijn ook reuze tevreden over de accu!
Het schijnt dat de meeste nieuwe auto's nu standaard met Calcium accu's geleverd worden, dat zegt al een hoop..
Een topic op het camperforum wat ik destijds gestart heb hierover:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8393501
Nog een voordeel van deze accu's is dat ze zeer betaalbaar zijn en goed verkijgbaar (Halfords levert VMF calcium accu's onder hun eigen naam, vergelijk de typenummers van Halfords en VMF)
Zelf kan ik nog niet veel vertellen over hoe de nieuwe huishoudaccu bevalt, het eerste uitje hiermee wordt het voorjaarsweekend.
De startaccu's zitten er sinds 2004 in en hebben me nog nooit in de steek gelaten (deze worden alleen door de dynamo op 14,4V geladen)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten