Pagina 1 van 1

OM615.938 ?

Geplaatst: 06 feb 2007, 02:30
door Dennis en Nancy
Hallo,

Weer een vraag van mij. Ik heb een OM615 motor.

Nu stonden er een paar verstuivers op ebay en de motorcodes voor de OM615 waren de OM615.940 en de OM615.941.

Nu heb ik uiteraard even het blok bekeken en aan de linkerzijde staat een nummer: OM615.938

Nu weet ik dat het er in 1982 een gereviseerd blok in de bus is gekomen.
Is de 938 hetzelfde dan de 940/941 serie? Het internet bied me geen oplossing! :roll:

Groeten Dennis

Geplaatst: 17 feb 2007, 07:21
door Leo
Hoi Dennis,

ik heb er een 616.938 inliggen en die is ook nergens in die tabellen te vinden. :?
Dat blok van mij komt oorspronkelijk uit een personenwagen, misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
Maar al met al, alle onderdelen van een normale 616.918 passen er in, want zo verschrikkelijk inventief is Mercedes nu ook weer niet met modificaties.
Probeer dus eens te zoeken bij personenwagens, maar maak je niet te ongerust over onderdelen want er zit bitter weinig verschil in de verschillende types.

Wbt verstuivers: die zou ik niet van Ebay of Marktplaats halen.
Ze kosten nieuw bij de vakman ook al weinig, en die stelt ze ook nog eens netjes voor je af.


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 18 feb 2007, 01:34
door Dennis en Nancy
He Leo.

Bedankt voor de reactie! Ik had al zo'n idee dat het niet zo nauw zou komen. De Mercedes magazijn bediende bij de dealer hier in het zuiden vond het ook allemaal niet zo spannend.

Ik zal nog eens goed kijken of ik wel een OM615.938 heb of dat het toch wellicht toch een OM616.938 is.

Ik ging ervan uit dat het een OM615 was (standaard 406) maar er is in 1982 een andere motor in gekomen na een defect.

Het motornummer was wat moeilijk leesbaar.

Dennis

Geplaatst: 18 feb 2007, 02:10
door Leo
Hoi Dennis,

je weet waar het nr staat, dus ik ben benieuwd.

Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 18 feb 2007, 05:19
door Dennis en Nancy
Bestuurderszijde op het blok onder de afdekkop. :lol:

Dennis

motor type aanduiding

Geplaatst: 19 feb 2007, 21:16
door Arnold Smeets
Met dank aan een echte Mercedes expert:

quote
Het verschil zit hierin, de motor als basis is hetzelfde, dat klopt.

Maar het verschil zit b.v. in het vermogen, ophanging in het chassis, waterpompaansluiting.

Dus de 938 geeft aan dat die in een bepaald type is gemonteerd, dat kun je in ons WIS systeem wel terugvinden.

Kortom je kunt ze niet zomaar uitwisselen, je zult de details moeten bekijken en die kunnen afwijkend zijn.

In de praktijk kan dat betekenen b.v. omzetten van deze delen en dit kan ingrijpend zijn.

Bijvoorbeeld er kan een andere cil. kop gemonteerd zijn i.v.m. een aansluiting voor extern.

dus goed kijken is belangrijk, ik heb daar geen lijsten van o.i.d.
unquote

Doe er je voordeel mee!

Groet,

Arnold

Geplaatst: 19 feb 2007, 23:31
door Dennis en Nancy
Bedankt Arnold!

De motor is in de 406 gebouwd na een motorschade. De vorige eigenaar kocht de auto in 1982 met de defecte motor en heeftoen meteen een andere erin LATEN leggen. Waarschijnlijk bij een dealer omdat hij alles bij de dealer deed.

Zal er een achteraan gaan. kijken pf ze iets terug kunnen vinden.

Groeten dennis.

Geplaatst: 26 feb 2007, 22:45
door abel
Uit een Mercedesboekje (1972)personenauto's gehaald:

200D/8 OM615.913 (1988 cc) boring 87 mm / slag 83,6 mm
220D/8 OM615.912 (2197 cc) boring 87 mm / slag 92,4 mm (met oliekoeler)

injectors: DNO SD 1510 (voor beide motoren gelijk)

Geplaatst: 26 feb 2007, 23:23
door Frank.fjph
Als het bij de dealer is gebeurt dan zou ik daarzeker even informeren, soms hebben ze motorwijzigingen opgenomen in de digitale "voertuiggegevens"(fahrzeugdatenkarte)

Heb ik bij mijn motorwissel en achteraswissel laten doen, zodat ik als ik ergens in Europasta met stukken elke MB dealer mij de juiste onderdelen kan leveren.
Het kost wat moeite en het duurt" even " maar dan heb je ook wat...
Goede connecties bij de magazijnman van de dealer zijn wel handig :lol:

Frank

Geplaatst: 27 feb 2007, 17:47
door Dennis en Nancy
Ik was vandaag bij de dealer voor wat rubbers en de goede man had tijd genoeg.

De OM615.938 staat bij als mogelijke motor bij de 406D en was zelfs zichtbaar op hun scherm (als lik of tabblad) zonder te zoeken.

Probleem is dus opgelost. Wel vreemd dat ze er de eerste keer niets van af wisten.

Groeten Dennis

Geplaatst: 27 feb 2007, 20:47
door GerardM
cowboydennis schreef:Wel vreemd dat ze er de eerste keer niets van af wisten.
Je zegt het zelf al: dit keer trof je een goede man die tijd genoeg had :D .

Het mag toch ook wel eens mee zitten ?

Groet,

Gerard