Pagina 1 van 1

electrisch koken

Geplaatst: 21 feb 2005, 14:53
door Ernst
Wij overwegen in ons volgende project, de ombouw van een 817 tot camper, geheel afscheid te nemen van gasvormige brandstoffen.
Om op te koken hebben we de dieselkookplaat van Wallas overwogen, maar die is alleen leverbaar in 12 V en volgens Wallas in Finland gaat de electronica op tilt als je die 12 V uit een converter haalt, dus dat zou betekenen: een laadomvormer en een aparte accu. Om nog maar te zwijgen van de schoorsteen en de brandstofleidingen.

Nu zijn we aangelopen tegen zeer fraaie keramische inbouwkookplaten van een klein Duits hi-tech bedrijf dat met dit product een innovatieprijs heeft gewonnen. De gebruikte energie is natuurlijk aanzienlijk, in de orde van grootte van de kookplaat thuis, maar die loopt op 400 V, dus dat is een heel ander verhaal .... Ik heb wat zitten rekenen en kom tot de conclusie dat het met 230 Ah accu's ruimschoots moet kunnen.
Het gekke is dat ik in scheepvaart- en camperkringen nauwelijks electrische kookplaten ben tegengekomen.

De vraag: is er iemand die ervaring heeft met electrisch koken op laagspanning :?:

Elektrisch koken

Geplaatst: 21 feb 2005, 19:12
door Michael de Ridder
Beste Ernst,

Onderstaand internet adres kan je mischien van informatie voorzien:

http://www.victronenergy.com/Pages2/indexNL.htm

Onderaan de site kun je een bestand downloaden over elektriciteit aan boord. Paragraaf 6.6 gaat over elektrisch koken.
Het boekwerk, wat je al hard copy kunt bestellen, geeft een antwoord op veel"elektrische" vragen.

Zelf heb ik geen ervaring met electrisch koken.

Vrgr

Michael de Ridder

Geplaatst: 21 feb 2005, 21:40
door Admin
Hallo Michael,

Dat is inderdaad een heel mooie en informatieve site. Ik kende 'm al en ik had het boekje al een paar weken geleden gedownload en uitgeprint.

Het probleem is, dat Victron uitgaat van toepassing van een (overigens uiterst slim) apparaat en van een of meer externe spanningsbronnen (aggregaat of walstroom). Wij willen volstaan met de voertuiggenerator als we rijden en de huishoudaccu als buffer. Eventueel een zonnepaneel als we langere tijd niet zouden rijden, maar dat zou wel eens kunnen betekenen: twee dagen zonnen om één maaltijd te kunnen bereiden. :roll:

Het rendement van een 24 V kookplaat is beter dan een 230V met de daarbij benodigde inverter. Alleen de bereidingstijd van een gemiddelde maaltijd die ik in mijn rekenmodel heb gestopt, is gebaseerd op wat estimated guesses.

Ik vraag me af of iemand echt ervaringsdeskundige is.

NB Je snapt het al: helemaal autark zijn is een hobby van me!

Groeten,
Ernst

Dieselkoker

Geplaatst: 23 feb 2005, 19:37
door Unknown User
Hoi Ernst,

Bedank in iedergeval voor je mailtje omtrend de koelkast, maar om toch nog even terug te komen op de Wallas dieselkoker. Ik wil alvast voor je 2 probleempjes uit de wereld helpen, je hoeft geen schoorsteen naar boven te maken, deze kan gewoon aan de zijkant uitmonden en de dampen die vrijkomen zijn zeer niehiel, het meeste met opstarten. Ten tweede is de brandstofleiding niet groter dan een rietje van je milshake van Mc Donalds. Voor het opstarten vebruikt ie gedurende 4,5 minuten 10 Amp daarna 0,15 A constant . Ik kan mij haast niet voorstellen dat deze niet functioneerd met een inverter. Ik ben benieuwd het toch mogelijk is.

gr. Frank

Geplaatst: 23 feb 2005, 20:35
door Admin
Hi Frank,

Bedankt voor je aanvullende gegevens.

Volgens de Finnen (en bevestigd door de Friese importeur) treden er pieken op na uitschakeling, die iedere inverter om zeep zouden helpen. :cry:

Ze zijn aan het experimenteren met extra diodes, maar hebben nog geen oplossing gevonden. Voor wat het waard is...

Ik heb een keramische plaat besteld in Duitsland. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Groeten,
Ernst

817

Geplaatst: 24 feb 2005, 20:28
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 24 feb 2005, 21:50
door Ernst
Hallo Ben,

Dat kan ik echt niet maken hoor! Dat zou helemaal off-topic zijn in deze thread :wink:

Maar een eerste foto'tje is er: Nieuw op dit forum en dan Ook nieuw.

Kijk maar wat je er van vindt. Het was koud en nat vandaag!