voltmeter

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
enthoven
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:04
Locatie: Zoetermeer

voltmeter

Bericht door enthoven »

hoe moet ik een voltmeter aan mijn startaccus aansluiten via het startrelais of anders ,ik wil wel beide startaccus op een meter
zou het aansluiten van een zonnepaneel dan ook op dezelfde manier moeten.????? het is een 608d startop 24 volt.
groet leo.
mijn interesses zijn oude auto s en onze camper en mijn 4 kleinkinderen en zeker geen taal (nl).
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

het is een 608d startop 24 volt

Hallo leo,

Voordat die vraag te beantwoorden is, moet je nog iets vertellen: op welke spanning werken alle andere onderdelen, behalve de startmotor? Het makkelijkst te bepalen uit een lampje. Kun je lezen (desnoods met een loupe) wat er op de fitting staat?

Afhankelijk van het antwoord, 12 of 24 V, zijn er verschillende manieren van aansluiten.
enthoven
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:04
Locatie: Zoetermeer

Bericht door enthoven »

Hallo Ernst,
Mijn camper draait op 12 volt. Alleen het starten gaat via het startrelais op 24 volt.
De reden dat ik een voltmeter plaats, is dat ik ’s nachts aan een medisch apparaat moet liggen (niets ernstigs maar wel lastig), dat 220 volt is maar via een omvormer naar 12 volt gaat. Zodoende kan ik de accu’s in de gaten houden.
Hierbij eigenlijk nog een vraag. Er wordt mij aangeraden 2 nieuwe accu’s van 120 amp. En 2 dag/zonlichtpanelen te kopen om daardoor genoeg stroom te hebben om het huishoudgedeelte vol te houden. Buiten het normale gebruik (pomp, lamp, enz.) gebruikt mijn medisch apparaat volgens opgave van de fabriek 2,3775 ampere per uur, + 7 uur per nacht.
Nu heb ik 2 accu’s van 85 amp. Als ik hier 2 dag/zonlichtpanelen van 85 watt bijzet, zou dat dan genoeg zijn voor een paar dagen?
Ik hoop dat je uit mijn verhaal wijs wordt. Ikzelf heb er niet zoveel verstand van.

Groet, Leo
mijn interesses zijn oude auto s en onze camper en mijn 4 kleinkinderen en zeker geen taal (nl).
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hallo Leo en co

Ik moet je toch aanraden extra batterijen te plaatsen voor het woongedeelte
zo loop je nooit het risico dat je niet kan starten
met batterijen voor het woongedeelte kan je ook zonder risico wat langer stroom afnemen je hebt ze toch niet nodig om te starten
een volt meter om de staat van de accu te kontroleren is niet echt een juist middel een half lege of zelfs lege batterij moet altijd 12 volt geven
een omvormer vraagt veel stroom heb je daar gegevens van
plug je dat apparaatje rechtstreeks in 220 volt of gaat dit ook via een omvormer
stel dat dit apparaat via een omvormer op 9 volt werkt dan kan je een omvormertje van 12 naar 9 volt plaatsen dat verbruikt minder
groetjes
Johan
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik raad je ook om gescheiden circuits te maken, een voor starten en voertuig en een voor huihoudgebruik.
Zeker met jouw speciale extra verbruiker. Ik denk dat je met twee semi-tractie accus van 90 Ah als huishoud accuset het beste uit bent.
Je kunt dan bij bv een defecte startaccu de sets omwisselen zodat je altijd kunt starten.
Bovendien kun je gezien jouw extra apparaat dat altijd sstoom nodig heeft, in geval van leegraken van de huishoudaccu, omschakelken nar je voertuigaccu's, die in principe altijd vol moeten zijn.
Afhankelijk van jouw wijze van vakantie houden ( veel rijden of veel stilstaan) kun je overwegen welke oplaadmethode het beste is: met een zware acculader (220V), met de voertuigdynamo (eventueel verzwaard), of met zonnepaneel als extra ondersteuning (noodzakelijk als je veel in het wild staat en niet veel rijdt)
De elektrische schakelingen hiervoor zijn vrij simpel allemaal, bij een wat duurdere laadregelaar voor de zonnepanelen zit er zelfs een alarm en voltmeter op voor de accuspanning.
Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel (evt PB )

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Leo,

Mijn camper draait op 12 volt. Alleen het starten gaat via het startrelais op 24 volt.

OK, dan weet ik over wat voor een installatie we het hebben.

De reden dat ik een voltmeter plaats, is dat ik ’s nachts aan een medisch apparaat moet liggen (niets ernstigs maar wel lastig), dat 220 volt is maar via een omvormer naar 12 volt gaat.

Ik zou eerder zeggen ""van 12 V komt" dan "naar 12 V gaat", want ik neem aan dat het apparaat op 230 V werkt (in de volksmond nog steeds 220, maar we hebben op het Europese vasteland al jáááren 230, dit terzijde).

Zodoende kan ik de accu’s in de gaten houden.

Logisch! Ook verstandig, want je wilt 's ochtends weer kunnen starten! Maar toch niet zo heel verstandig, want als jij 's nachts slaapt, zit je niet op je meter te kijken. En wat is de ladingstoestand dan 's morgens als je wakker wordt?

Hierbij eigenlijk nog een vraag. Er wordt mij aangeraden 2 nieuwe accu’s van 120 amp.

Dat kan een deel van de veiligheidsmaatregelen zijn, maar dan moet je ze niet in plaats van de startaccu's zetten, maar als extra accu's aansluiten (zgn. huishoudaccu's). In de meeste campers zitten twee gescheiden accubatterijen, zodat je nooit je startbatterijen leeg kunt trekken met licht, TV of andere apparaten in het woondeel. Dat is precies wat je wilt.
Er is op dit forum al heel veel geschreven over de manier waarop je huishoudaccu('s) kunt laden.

En 2 dag/zonlichtpanelen te kopen om daardoor genoeg stroom te hebben om het huishoudgedeelte vol te houden.

Of dat zinvol is, hangt af van jullie wijze van vakantie houden. Als je elke dag rijdt, is de investering waarschijnlijk niet zinvol. Als je lang stil staat, met name in een zonnig land, kan het zinvol zijn. Maar is het dan niet mogelijk "aan de paal" te staan en de accu('s) op te laden met en gelijkrichtertje van een paar tientjes?

Buiten het normale gebruik (pomp, lamp, enz.) gebruikt mijn medisch apparaat volgens opgave van de fabriek 2,3775 ampere per uur, + 7 uur per nacht.

Daar kan ik wat mee, nu gaan we rekenen:
- Je apparaat verbruikt 2,3775 * 230 = 546.825 Watt, zeg voor het gemak maar 550 W.
- Per 7 uur betekent dit: 3850 Wh (3.85 kWh)
- Je omvormer heeft een rendement van 80 % (realistische inschatting).
- Dus uit je accu wordt per nacht 4812.5 Wh getrokken.
- Bij 12 V is dat 401 Ah.
- Een semitractieaccu kun je voor ca. 50 % leegtrekken voordat-ie kapot gaat, dus zou je aan het begin van de nacht een vol geladen 800 Ah batterij moeten hebben. Het verhaal van die 2 * 120 = 240 Ah blijkt dus gewoon niet te kloppen.

Gelukkig schakelen de meeste (betere) omvormers uit, als de ingangsspanning te ver zakt.

Een oplossing die misschien iets voor jouw toepassing is, kwam ik in de stand van Terveer tegen op een beurs. Het is een uit Duitsland afkomstig aggregaat dat vrijwel geluidloos op gas loopt en onder de bus kan worden opgehangen. Het schakelt automatisch in en uit als de accu's dat nodig hebben. Het laadt 25 A bij 12 V.
Toepassing van zo'n aggregaat laat mijn stelling m.b.t. gescheiden huishoudaccu's volledig overeind!

Nu heb ik 2 accu’s van 85 amp. Als ik hier 2 dag/zonlichtpanelen van 85 watt bijzet, zou dat dan genoeg zijn voor een paar dagen?

Nogmaals, ik zou nooit mijn startaccu's gebruiken voor jouw toepassing! Als de zon niet schijnt, kun je je apparaat niet aanzetten. Of je kunt 's morgens niet weg!

Ik hoop dat je uit mijn verhaal wijs wordt.

Ik denk dat dat meegevallen is. Als ik iets verkeerd heb begrepen, meld dat dan even. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat iemand al heeft uitgerekend, dat het verbruik van het apparaat naar 12 V is herleid. En als je nog (andere) elektrieke vragen hebt, aarzel niet me te contacten.

Succes!

Groeten,
Ernst
enthoven
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:04
Locatie: Zoetermeer

Bericht door enthoven »

beste mensen bedankt voor het meedenken ik ben van de berekening van Ernst wel geschokken ik dacht met 2 panelen en 2 nieuwe accus wel genoeg te hebben (ik heb 2x2 accus gescheiden van elkaar dus de start accus hebben geen probleem) ook heb ik een zwaarde dynamo laten plaatsen ik heb het advies voor de aanschaf van 2 accus en 2 dagzonlichtpanelen gekegen van een bedrijf die al die handel inbouwd (Camperelektronica)het inbouwen een stroomgeneratoor heb ik ook aan gedacht Ernst ik heb hier een folder van Terveer voor een EFOY maar die werkt op methnol dan moet je altijd tankpatronen bij je hebben weegt 20 kilo en ik vind panelen goedkoper en milieuvriedelijker dat op gas zou ik nog even navragen bij Terveer verder heb ik nog GEEN antwoord op mijn vraag wat betreft het aansluiten van mijn voltmeter die ik al heb ingebouwt waar o waar moet het plusdraadje (rood) aan vast


groet leo

.
mijn interesses zijn oude auto s en onze camper en mijn 4 kleinkinderen en zeker geen taal (nl).
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

waar o waar moet het plusdraadje (rood) aan vast

Omdat je kennelijk al gescheiden accugroepen hebt: maak er ook nog een tweestandenschakelaar bij ("een maal om", voor het uitzoeken bij Stuut & Bruin of Radio Twenthe).
- De middenpoot ("common") gaat naar de rode draad van je meter;
- de "1" gaat naar de plus van díe startaccu die met z'n min aan massa ligt (die plus is een zwarte 70 qmm nie naar het serie/parallel-relais loopt);
- de "2" gaat naar de plus van je huishoudaccu (ik neem aan dat de twee huishoudaccu's parallel staan, want je hebt het alleen maar over 12 V).

De twee startaccu's staan tijdens het rijden ook parallel; alleen tijdens het starten staan ze heel even in serie.

Als je het heel mooi en veilig wilt doen, neem je zo dicht mogelijk bij de beide accu-aansluitingen een "zwevende zekering" in het draadje op van 1 A.

En, voor de volledigheid: het zwarte draadje aan massa.

Als ik niet duidelijk genoeg ben, gewoon weer aan de bel trekken!

Succes,
Ernst
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik vraag me af of jouw medische aparaat wel ruim 500 W verbruikt, dat lijkt me wel wat veel.Is het niet zo dat die 2.3 ampere het verbruik bij 12 volt is ???

Je zou voordat je hele aamhangers met accu's gaat meeslepen even kunnen kijken wat je medische appparaat per nacht verbruiktdoor op de elektriciteitsmeter te kijken voor en na het slapen gaan.
Dan moet je wel alle andere verbruikers uit zetten ook de standbye van TV , computer en elektr. wekkers.

Als je dan de standen van elkaar aftrekt (ochtend-avond) en dan deelt door het aantal uren tussen de meting, dan hebje het gemiddelde uurverbruik. En dan kun je pas echt rekenen.
Vaak staat er op een apparaat nl de aansluitwaarde en dat is het maximum stroomverbruik en niet het gemiddelde..

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

Ik ga daar in mee, misschien staat de komma verkeerd.
Het kan ook zijn dat het verbruik bij 12 volt is opgegeven, dat zou een stuk gunstiger zijn.
Maar s'nachts draait de vriezer en de koelkast ook en natuurlijk de cv. dus lastig meten
We wachten af.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dat probleem had ik ook voorzien : een tussenmeter is nog handiger (kosten ok niet veel meer)of even lenen bij een electro-installateur)

Frank
enthoven
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:04
Locatie: Zoetermeer

Bericht door enthoven »

Ernst bedankt voor de uitleg ,ik heb bij radio Twente 2 voltmeters(€6) gekocht 1 voor de startaccus en 1 voor de huishoudaccus maar dat parallel gedoe van de startaccus snapte ik niet helemaal (startrelais).goede tip die zekering, niet aan gedacht en dat de hele camper vol zit met zekeringen 45 st alles is appart gezekerd.
Frank en Anton ook bedankt voor het meedenken ik denk dat er ergens een fout in is geslopen zal wel mijn ondeskundigheid wel zijn.
het apparaat is 2 delig. op de een staat 100-240 v 2.2 A. 50-60 HZ
op het ander 100-240 v 2A 50-60 HZ. als het moet kan ik zonder deze.
Als opgave van de importeur heb ik de volgende gegevens
voor het 220 volt gebeuren0,02853 KWH x 8 uur gebruik 0,22824 bij de kostprijs van 0,053 KWH x 8 is €0,0120967 per nacht ( geen geld ).
berekening gebruik 12 voltkabel volgens opgaaf importeur
voltage x ampere = watt
0,02853 : 1000 =28,53 watt
de berekening is dan 28,53: 12 =2,3775 ampere per uur.
deze opgaaf is volgens mij voor beide apparaten gelijk te gebruiken dus als ik er een uitschakel is het stroomverbruik nog minder
ik hoop dat jullie uit dit verhaal wijs worden
ik heb gezien dat mijn accus 105 ah per stuk zijn x 2 =210 ah als ik hier dan 2 dag zonlicht panelen bij plaats van 85 watt p st en wat gebruik van een pomp paar lampen en in de toekomst een tv zou dat dan genoeg zijn

groet leo
mijn interesses zijn oude auto s en onze camper en mijn 4 kleinkinderen en zeker geen taal (nl).
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Leo,

In eerste instantie was het: volgens opgave van de fabriek 2,3775 ampere per uur, + 7 uur per nacht.

Nu wordt het: Als opgave van de importeur heb ik de volgende gegevens voor het 220 volt gebeuren 0,02853 KWH x 8 uur gebruik

We maken het sommetje nog eens met de nieuwe gegevens:

- Je apparaat verbruikt 28.53 Watt, zeg voor het gemak maar 30 W.
- Per 8 uur betekent dit: 240 Wh
- Je omvormer heeft een rendement van 80 % (realistische inschatting).
- Dus uit je accu wordt per nacht 300 Wh getrokken.
- Bij 12 V is dat 25 Ah.

mijn accus 105 ah per stuk zijn x 2 =210 ah
Dat betekent dat je bij een volle batterij 105 Ah kunt verbruiken. Dus als je af en toe overdag rijdt, kan je je apparaat probleemloos aansluiten.

Of je die zonne-installatie wel of niet wilt toepassen, is jouw keuze. Echt nodig is het niet, je hebt voldoende reserve.
enthoven
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:04
Locatie: Zoetermeer

Bericht door enthoven »

Ernst bedankt voor de berekening ,ik ben blij dat ik toch voor mijn eigen voorziening kan zorgen.

groet leo
tot otterlo.
mijn interesses zijn oude auto s en onze camper en mijn 4 kleinkinderen en zeker geen taal (nl).
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Ik wil de electrapret niet bederven maar er zit vaak minder in een accu dan dat je zou willen.


Er staat, als ik het goed heb, een accu van 210 Ah (20h)

Die wordt geladen via de dynamo.
Een dynamo is een zeer simpele lader en krijgt de accu doorgaans niet voller dan 80 %
(aan de paal met een goede lader krijg je 'm weer op 100%)

210 Ah x 80 % = 168 Ah beschikbaar bij 100% ontladen

Uitgaand dat dit een 'gewone natte semitractie' accu is, mag je deze niet verder dan 50% ontladen anders beschadig je de accu.

210 Ah x 50 % = 105 Ah beschikbaar bij een volle 100% accu

blijft over;

80% - 50 % = 168 Ah - 105 Ah = 63 Ah beschikbaar in praktijk

Dus in een 210 Ah accu zit 'maar' 63 Ah energie. :(

Ja, een accu is eigenlijk een vreselijk onding om mee te slepen.
Zonnepanelen wil wel helpen, alleen als de zon schijnt...

Andere accu's;

Gel of onderhoudsvrije accu's.
deze mag je tot 30% ontladen, je hebt dus meer energie in je accu zitten.
210 Ah gel = 105 Ah beschikbaar bij een 80% geladen accu die tot 30% leeg getrokken mag worden.
Helaas wordt het afgeraden om gel-accu's met een dynamo op te laden.
Gel-accu's zijn minstens dubbel zo duur als een natte-accu.

X-tender van Centurion
Deze mag met de dynamo en zonnepaneel geladen worden.
De accu mag 100% leeggetrokken worden (meteen bijladen) al zullen sommige verbruikers afslaan als de spanning onder een bepaalde waarde zakt.
Dan is de rest wat nog in de accu zit niet beschikbaar.
Ik heb geen ervaring met de X-tender, wie ??
helaas, deze accu is meer dan 'dubbel zo duur'

Er bestaat ook nog een supper-accu, een gel, de Northstar.
kan tegen zware mishandeling en heeft bijbehorend prijskaartje...
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast