Verwarmingkabel bijstellen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
Locatie: Rottevalle

Verwarmingkabel bijstellen?

Bericht door Andre »

Goedendag, Kan iemand mij vertellen hoe ik de verwarmingskabel kan bijstellen? Als ik nl de verwarming op koud heb staan blijft de defroster altijd een beetje lauw blazen ipv koud. Dit is in dit jaargetijde geen probleem maar in de zomen is dit toch minder lekker.

Vr gr. Andre
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Andre,

Een verwarmings kabel waarvan ? en welk bouwjaar

Een duidelijke vraag geeft een sneller en beter antwoord en wordt het dus ook sneller weer warm.

Groeten Bert Steenhuis
Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
Locatie: Rottevalle

Verwarmingskabel bijstellen

Bericht door Andre »

Sorry voor mijn niet volledige vraagstelling.
Het betreft MB 409 (Dusseldorfer), en het moet juist niet warm worden maar koud, de verwarming blijft altijd een beetje aan staan als ik hem op koud zet. (De defroster dus)

vr. Gr. Andre
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: verw. kabel

Bericht door Bert Steenhuis »

Ik weet niet zeker of de verwarming een 409 gelijk is aan een 407 en 508, mischien weet je dat zelf.

En ook nu weet ik het bouwjaar nog steeds niet en dat is van belang, bij (407/ 508) van voor 1978 zitten er draaiknoppopen bij de uitstromers bij de voorruit en v.a. 1978 is de bediening met schuiven op deklep boven de (binnen) motorkap.

Groeten Bert Steenhuis.
Julius
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2004, 16:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Julius »

Als je binnen op de koudste stand staat,en er komt toch warmte,sluit de warm water kraan niet goed.
Kijk onder de motorkap of de kraan niet verder dicht kan-verstel het trek-kabeltje en je probleem is opgelost,bij mij tenminste wel!
Julius.
Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
Locatie: Rottevalle

Verwarmingskabel bijstellen

Bericht door Andre »

Bedankt voor je reactie Julius, maar als ik onder de moterkap kijk (vanaf de voorzijde) zie ik alleen twee water slangen uit het dashbord komen, verder niets geen kabels of kranen
Welk type auto heb jij??

Vr Gr. Andre
Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
Locatie: Rottevalle

Verwarmingskabel bijstellen

Bericht door Andre »

Hallo Bert, bij mij zit er een verwarmingsunit onder de afdekplaat (in de kabine maar ik zie verder geen kabels naar een verwarmingsklep lopen. ps het bouwjaar is 1978 dus net op het randje voor wa betreft uitvoering

Vr. Gr. Andre
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: verwarming

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Andre,

Als er geen kabels zijn, dan zitten er boven op de door jou genoemde afdekplaat twee bedienings - draaiknoppen waarvan de één de luchtuitstroom regelt en de andere warm en koud en hier wordt e.a geregeld aan de verwarmingsunit zelf en niet met een klep onder de motorkap zoals bij jongere uitvoeringen.

Om je probleem op te lossen moet je de gehele unit uitbouwen,anders kun je er niet bij, dit gaat als volgt:

*Onder de motorkap de twee slangen van de unit los nemen LET op,
"koelvloeistof" water/antivies (een beker vol) opvangen.
*De drie bouten (m8 sl.13 ,waarmee de unit wast zit, losnemen.
* Nu binnen, schroefen uit de afdekplaat en lucht uitstromers en plaat weg nemen.
*Luchtslangen losnemen (twee grote en twee kleine)
*Om bij de stekker van de stroomaansluiting te komen moet je vermoedelijk het insrumentenpaneel losnmen.
* Middels wat heen en weer bewegen kan de uinit er naar boven uit getild worden, PAS OP, resten vloestof.

Verder moet je de unit eens goed bekijken, bovenin zit de ventilator en daar onder een kleine radiateur met een klein kraantje.
Dit kraantje wordt middels één van de draaiknppen en diverse ovebrengingen bedient en daar zal ergens het probleen zitten.
Probeer eerst of het kraanje goed werkt en zo ja dan moet je het e.a zo zien bij te stellen, zodat de draaiknop het kraantje weer goed van open naar dicht en om gekeerd kan bedienen en dan moet het lukken met een aantal uren werk maar wienig kosten

En zoals vaak in de boekjes staat "montage geschied in omgekeerde volgorde van Demontage.

Als je er niet uit komt mag je me bellen ik ben met dit weer overdag en 'savonds overwegen thuis. 0592 34 09 33.

Groeten Bert Steenhuis.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: verwarming

Bericht door L1 »

Bert Steenhuis schreef: en daar onder een kleine radiateur met een klein kraantje.
Dit kraantje wordt middels één van de draaiknppen en diverse ovebrengingen bedient en daar zal ergens het probleen zitten.

Groeten Bert Steenhuis.
Dit was bij mij ook het probleem. De overbrenging werkte wel maar het kraantje sloot niet voldoende af.

Ik heb de afsluiter helemaal uit elkaar en schoongemaakt.

Werkte weer of het nieuw was :P

Na shladenou Leen
Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
Locatie: Rottevalle

Verwarmingskabel bijstellen

Bericht door Andre »

Hartelijk dank voor je beschrijving van de oplossing, ik was er al bang voor dat de hele unit eruit moest... maar het is niet anders. Mooi klusje voor het weekend.

Tot ziens/horens Andre
Julius
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2004, 16:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Julius »

Jammer Andre,bij mij zat het zo-bouwjaar 1987,MB508.
Dit is even meer werk,maar de oorzaak weet je nu,n.l. de kraan.....
Groeten en sterkte,
Julius Wiarda.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten