Pagina 1 van 2
Meer Bodemvrijheid
Geplaatst: 14 feb 2007, 16:21
door africandreamers
Goeiedag Beste Mensen,
wij zijn op zoek naar manieren om de bodemvrijheid van onze bus te verhogen. De makkelijkste manier is 17,5" banden eronder, in ieder geval voor. Dat zou toch een cm of 5 moeten schelen. Zijn er andere manieren? Ik heb iets gelezen over een opvulplaat boven de veren (bij onze volkswagenbus konden er bussen tussen gezet worden). Kan iemand hier een licht over laten schijnen?
Groet,
Fulco en Marielle
Geplaatst: 14 feb 2007, 20:52
door Dennis en Nancy
Ik heb geen idee hoe je meer bodemvrijheid krijgt.
Maar ik ben erg benieuwd naar de reden waarom je nog meer bodemvrijheid wilt hebben.
Ik kan liggend onder de oude sleutelen of een inspectie houden en tsja,..... ik ben geen kleinte. :oops:
Ga je offroad?
Dennis
Geplaatst: 15 feb 2007, 09:35
door africandreamers
cowboydennis schreef:Maar ik ben erg benieuwd naar de reden waarom je nog meer bodemvrijheid wilt hebben.
Ga je offroad?
Dennis
Hoi Dennis,
een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden. Kijk maar eens hiernaar:
http://www.freewebs.com/koenenheidi/modderploegen.JPG
Deze foto is van de website van Koen en Heidi, een stel uit Belgie wat een jaar of wat door Afrika getrokken heeft. Er staan overigens nog veel meer leuke foto's op hun website, en de verhalen zijn erg leuk geschreven (en in het Nederlands!).
Groetjes,
Fulco
Koen en Heidi
Geplaatst: 15 feb 2007, 11:53
door Saskia
Ik heb even de site van jullie Belgische vrienden gezet bij het onderwerp "interessante sites". Erg leuke site inderdaad.
Geplaatst: 15 feb 2007, 11:55
door Admin
jullie Belgische vrienden
Ons aller vrienden, ook Dubbelluchtleden!
Groeten,
Ernst
Geplaatst: 15 feb 2007, 20:21
door Dennis en Nancy
Dat word een flinke vakantie!
Hoe lang denken jullie onderweg te zijn?
Gaan jullie heel afrika doen?
Geplaatst: 16 feb 2007, 11:14
door bart
Hi
ik heb er even over nagedacht maar de carroserie verhogen gaat geen oplossing bieden voor het over de grond schrappen. Je assen blijven namelijk op de zelfde hoogte en dat zijn nu net de laagste punten onder
de bus. dus het enige wat je kunt doen is 17.5 inch , dan win je 3 tot 4 centimeter hoogte pak dan mud en snow banden die hebben meestal ook nog iets grotere omtrek en je hebt er nog een centimeter bij.
ik ga bij mij de carroserie verlagen achter. Ik ga er namelijk 17.5 inch velgen op gooien en heb een trekhaak, die trekhaak komt namelijk te
hoog
ik heb bij mij het veren paket bekeken en vondt dat er een ijzerblok van
3 cm dik tussen het verenpakket en de achteras zat, die gaat er tussen uit.
ik moet alleen nog kijken of dit blok met het verenpakket verbonden zit door de bout die van nder naar boven door het pakket loopt.
Dat blok kun je zelf maken, of laten maken. het heeft de zelfde groten als het aanleg vlak van de veren op de achteras.
Bart.
Geplaatst: 16 feb 2007, 11:46
door africandreamers
bart schreef:
ik ga bij mij de carroserie verlagen achter. Ik ga er namelijk 17.5 inch velgen op gooien en heb een trekhaak, die trekhaak komt namelijk te
hoog
ik heb bij mij het veren paket bekeken en vondt dat er een ijzerblok van
3 cm dik tussen het verenpakket en de achteras zat, die gaat er tussen uit.
Bart.
Hoi Bart,
misschien ten overvloedde, let er goed op dat er genoeg ruimte tussen de banden en de wielkasten blijft bestaan. Juist daar wringt soms de schoen (de band dus) als je 17,5 er onder zet. Bij sommigen blijft er maar een centimerterje speling over, en als je dan zwaar beladen op pad gaat wil je nog wel eens bij elke hobbel de kasten raken. Uiteraard al het uitstekende in de kasten weghalen (bouten waarmee iets binnen vast zit) want anders slijten je banden wel heel snel ;-).
Groetjes,
Fulco
Geplaatst: 16 feb 2007, 12:16
door bart
zover ik heb kunnen lezen en zien, blijft er alleen te weinig ruimte over als je
de verkeerde velgen er op doet, die van de 813 met 22 mm gaten
Ik zal ze een dezer dagen ze er eens opzetten, bij mijn broer ging het
perfect 608, bij mij 508 heb ik gemeten en het moet ook geen probleem zijn.
Bart
Geplaatst: 20 feb 2007, 22:16
door bus lichtjaar
Wij gaan in juli ook naar Afrika (naar ethiopie om precies te zijn (om daar een radiostation te beginnen om nog preciezer te zijn)) en ik ben ook aan het denken aan grotere wielen. Maar, moet de motor dan niet harder werken? We hebben een 406, dus maar 60 pk. Of onderschat ik het beestje nu?
Wielomtrek
Geplaatst: 21 feb 2007, 13:31
door africandreamers
bus lichtjaar schreef:Wij gaan in juli ook naar Afrika (naar ethiopie om precies te zijn (om daar een radiostation te beginnen om nog preciezer te zijn)) en ik ben ook aan het denken aan grotere wielen. Maar, moet de motor dan niet harder werken? We hebben een 406, dus maar 60 pk. Of onderschat ik het beestje nu?
Hoi lichtjaar,
grotere wielen betekent zwaardere wielen en grotere rolomtrek. Dus de motor moet harder werken om dit alles rond te krijgen. Maar je moet wel bedenken dat de wegen in Afrika over het algemeen slecht tot zeer slecht zijn. Men rijdt daar dus niet zoals in Europa, maar veel rustiger (behalve in de grote steden). Ieder moment kan er immers een (groot) gat voor een wiel opdoemen, en daarnaast rijden er nogal wat oude voertuigen rond die niet zo snel uit de voeten kunnen (naast voetgangers, fietsers, paard en wagen, en loslopend pluimvee). Dus snelheid is geen issue. Bodemvrijheid onder de assen wel (zie link naar website Koen en Heidi).
Groet,
Fulco
Geplaatst: 21 feb 2007, 14:03
door Leo
Bart,
die blokken zitten los van je verenpakket.
Het is een soort pen-gat verbinding, waarbij aan de ene kant van het blok een gat zit (waar de torenbout van je veren invalt) en aan de andere kant een pen.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 21 feb 2007, 23:46
door bart
Bedank Leo
scheelt een helehoop werk want ik heb van mijn
broer gehoord dat die bladveren inmens zitten vast
gekoekt/roest op de as. Met deze informatie durf ik
wat hardhandiger te zijn om ze er tussen uit te halen
zonder dat de hele as er onderuit te halen.
Eerst de U bouten losdraaien, en dan die blokken er
tussen uit meppen. :-)
Bart
Geplaatst: 22 feb 2007, 05:27
door Leo
Ff een paar centimeter speling geven Bart, want je moet minstens die torenbout en die pen vrijkrijgen voordat het blok er tussen uit kan.
Oftewel je chassis opkrikken tot het wiel een centimeter of 5 vrij hangt.
Dan een paar rotklappen en hij komt vanzelf vallen. 8)
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 22 feb 2007, 13:33
door Frank.fjph
Even een opmerking over de bodemvrijheid waar dit topic over begon:
Als je de blokken onder je veren verhoogt dan krijg je wel meer bodemvrijheid, maar niet meer speling onder het voeruig, want de as blijft even laag.
Door grotere wielen/banden bereik je wel de verhoogde vrijheid onder de as.
Waarschijnlijk creeer je met een combinatie van beide het beste resultaat, omdat de verhoging van de veerblokjes meeer ruimte in je wielkasten en lossen alle problemen zich zo maximaal op.
FRank

Bodemvrijheid
Geplaatst: 22 feb 2007, 14:06
door africandreamers
Klopt. Dat is de richting waarin we nu zitten te denken: voor in ieder geval 17,5; achter mogelijk alleen extra veerblokken. Maar omdat de veren zowiezo aandacht nodig hebben wil ik ook kijken wat een zwaarder verenpakket nog kan doen...
Groet,
Fulco
Geplaatst: 22 feb 2007, 17:06
door Frank.fjph
als je ook aan ander veerpakket denkt dan lost dat waarschijnlijk ook het wielkastprobleem op, want als je zwaardere veren neemt zijn die meestalok hoger.
Frank
Geplaatst: 22 feb 2007, 17:06
door Frank.fjph
als je ook aan ander veerpakket denkt dan lost dat waarschijnlijk ook het wielkastprobleem op, want als je zwaardere veren neemt zijn die meestal ook hoger.
Frank
veerpakket
Geplaatst: 22 feb 2007, 18:19
door Arnold Smeets
Adviesje:
Doe een keer mee met slopen (werkgroep onderdelen) dan kun je precies zien hoe de veren zitten en hoe je ze los kunt halen.
Vervelend daarbij vond ik dat de rubberbusjes tussen veerpakket en pen veel van het geweld van de hamer opvangen en een heel lang breekijzer en een blok hout waren dan ook zeer nuttig.
Vervang meteen die busjes, ze kosten bijna niets.
Veilig werken, als zo'n veerpakket verkeerd terecht komt heb je een ambulance nodig en dan één die niet als kampeerauto is ingericht, die veren zijn dom zwaar!
Groet,
Arnold
Re: veerpakket
Geplaatst: 22 feb 2007, 23:20
door africandreamers
Arnold Smeets schreef:Adviesje:
Doe een keer mee met slopen (werkgroep onderdelen) dan kun je precies zien hoe de veren zitten en hoe je ze los kunt halen.
Veilig werken, als zo'n veerpakket verkeerd terecht komt heb je een ambulance nodig en dan één die niet als kampeerauto is ingericht, die veren zijn dom zwaar!
Dat meedoen met demonteren vind ik in ieder geval een goed idee!
Tja, 'dom zwaar', sommige van onze busjes wegen niet niks! Dat wil je wel in de lucht houden...
Fulco
Geplaatst: 23 feb 2007, 20:22
door bus lichtjaar
kun je zo'n 17,5 inch band op je standaard wiel zetten eigenlijk?
Geplaatst: 24 feb 2007, 06:06
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 26 feb 2007, 11:41
door africandreamers
Ben schreef:[Je kunt echter wel 17,5 inch banden op 17.5 inch velgen zetten
En nog mooier, er zijn 17,5" wielen (band+velg dus;-)) die onder onze bussen passen! E.e.a. wel afhankelijk natuurlijk van ruimte in wielkasten, groote van de gaten in de velg, etc.
Fulco
Geplaatst: 27 feb 2007, 16:36
door bus lichtjaar
om het nog even duidelijk te krijgen: je kan dus geen 17,5 inch band om een standaard velg zetten? Je kan dus niet alleen maar bij de bandenboer langs, je hebt ook nieuwe velgen nodig. Die moeten natuurlijk ook weer van een andere mercedes bus komen met hetzelfde remsysteem etc, toch?
Geplaatst: 27 feb 2007, 16:45
door Jeroen_Hanomaf
bus lichtjaar schreef:...geen 17,5 inch band om een standaard velg zetten?
Een 'standaard' velg is 16 inch, behalve bij 613s geloof ik, die hebben standaard al de 17,5 inch velgen. Bij andere modellen vanaf 508D waren ze optioneel.
Je zult dus idd ook de velgen erbij moeten zoeken, anders gaat die 17,5inch band er wel erg makkelijk overheen!
Groeten
Jeroen