Pagina 1 van 1
2 blokken huishoud accu's
Geplaatst: 15 feb 2007, 17:32
door berriaaf
Heb twee accu naast elkaar van ieder 125 Amp dus 250 Amp 12 volt
deze wil ik gebruiken voor onze omvormer van 2000 /4000watt
Nu wil ik er nog een blok accu's ernaast zetten van 180 AMP 12 volt die niet op de omvormer worden aangesloten
Mijn doel is dat ik dan altijd nog stroom heb als de omvormer het ene blok accu's leeg getrokken heeft
Vraag: Kan ik nu gewoon van beide blokken accu's de 12 volt naar de camper leiden
Bertus
Geplaatst: 15 feb 2007, 18:36
door winand
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld;
Die omvormer zorgt voor 220V voor 220V apparatuur neem ik aan?
Het andere 180Ah accublok gaat niet naar de omvormer, deze bedient dan de 12V apparatuur?
Kan ik nu gewoon van beide blokken accu's de 12 volt naar de camper leiden
Ehm, ze zitten toch al in je camper?
Als het 250Ah blok ook 12V apparaten verzorgt, kun je deze niet zomaar parallel aan het 180Ah blok hangen. De accublokken zullen in de praktijk nooit precies even vol zijn waardoor het ene blok het andere (ont)laadt.
In dit geval zou je kunnen kiezen voor een schakelaar waarmee je kiest welk blok de 12V gaat verzorgen.
Ik weet niet of dit wellicht is wat je bedoelt?
Geplaatst: 15 feb 2007, 21:29
door berriaaf
winand
Ik wou gewoon van elk blok accu's een draad naar de verbruikers in de camper laten lopen, dus eigenlijk 2 keer 12 volt naar binnen
Bertus
Geplaatst: 15 feb 2007, 23:54
door Anton
Hoi Bertus,
Dan staan ze nog parallel en dat is niet jouw bedoeling.
Wat hier voor in aanmerking zou komen is naar mijn bescheiden mening een accu schakelaar die ook op boten word gebruikt.
Dus: accu 1 en accu 2 en allebei accu's.
Dan kun je omschakelen naar je tweede accu set.
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 16 feb 2007, 00:04
door Frank.fjph
De keuzeschakelaar zoals genoemd is m.i. een must om het te laten werken maar dan moet je wel goed opletten dat in de stand beide accu's gelijk er nietde situatie ontstaat dat de ene set leeg is en de andere helemaal vol.
Frank
Geplaatst: 16 feb 2007, 00:13
door Anton
Hoi,
Daar is die schakelaar juist voor bedoelt!
Het staat er op welke set je aan het leegtrekken bent, je kunt ze wel gelijktijdig weer laden of er voor kiezen een set te laden.
Groet Anton
Geplaatst: 16 feb 2007, 01:36
door Dennis en Nancy
Trekt een dynamo dat met laden, 250 amp's boordaccu, de startaccu en dan nog eens 2x185 ampere?
Of ga je daar een andere lader op zetten?
Dennis
Geplaatst: 16 feb 2007, 09:13
door berriaaf
Beide blokken hebben een eigen accu lader
Worden gescheiden geladen
Bertus
Geplaatst: 16 feb 2007, 10:53
door Anton
Hoi,
Aanvulling: Ja de dynamo trekt dat wel het duurt alleen langer, das logies.
Groet Anton
Geplaatst: 16 feb 2007, 13:17
door winand
Dus, uiteindelijk moet je op zoek gaan naar een stevige schakelaar.
Zo'n 'accu1-beide-accu2' schakelaar is alleen veilig te gebruiken als je de 'beide' stand ook los kan hangen d.w.z. niet gebruikt. Je krijgt dan eigenlijk een 'accu1-los-accu2' schakelaar.
Een 'accu1-accu2' schakelaar is dus ook toereikend.
Zorg er in ieder geval voor dat de twee blokken nooit parallel aan elkaar komen te staan.
Wellicht overbodig, maar de schakelaar hoeft alleen de plus-draad te schakelen, de minnen van beide accublokken knoop je gewoon aan elkaar / aan het chassis.
succes
Geplaatst: 16 feb 2007, 14:26
door Admin
Zorg er in ieder geval voor dat de twee blokken nooit parallel aan elkaar komen te staan.
Dan zul je toch een voorziening moeten treffen om beide "blokken" tijdens het rijden door de voertuigdynamo te laten opladen (mèt natuurlijk ook nog de startaccu's).
Geplaatst: 16 feb 2007, 14:29
door Anton
Hoi,
winand schreef:Dus, uiteindelijk moet je op zoek gaan naar een stevige schakelaar.
Zo'n 'accu1-beide-accu2' schakelaar is alleen veilig te gebruiken als je de 'beide' stand ook los kan hangen d.w.z. niet gebruikt. Je krijgt dan eigenlijk een 'accu1-los-accu2' schakelaar.
Een 'accu1-accu2' schakelaar is dus ook toereikend.
Zorg er in ieder geval voor dat de twee blokken nooit parallel aan elkaar komen te staan.
Wellicht overbodig, maar de schakelaar hoeft alleen de plus-draad te schakelen, de minnen van beide accublokken knoop je gewoon aan elkaar / aan het chassis.
succes
Dit zijn geen speciale schakelaars, die kun je bij elke watersportzaak kopen en kunnen meest een 180 ampere aan.
Op genoemde schakelaar zit ook een nul dus je kunt alles stroomloos maken!
Groet Anton
Geplaatst: 16 feb 2007, 14:58
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 16 feb 2007, 16:32
door winand
Admin schreef:Dan zul je toch een voorziening moeten treffen om beide "blokken" tijdens het rijden door de voertuigdynamo te laten opladen (mèt natuurlijk ook nog de startaccu's).
Goed lezen, berus schreef:
berriaaf schreef:Beide blokken hebben een eigen accu lader
Worden gescheiden geladen
Bertus
Geplaatst: 16 feb 2007, 17:13
door Anton
Hoi,
Ben schreef:Anton schreef:Dit zijn geen speciale schakelaars, die kun je bij elke watersportzaak kopen en kunnen meest een 180 ampere aan.
Op genoemde schakelaar zit ook een nul dus je kunt alles stroomloos maken!
Deze bedoel je waarschijnlijk, werkt geweldig

.
Groeten Ben
Zo'n schakelaar bedoelde ik nu!
Je hebt in meerdere uitvoerimgen, maar ze doen allemaal het zelfde.
Groet Anton
Geplaatst: 16 feb 2007, 17:47
door bart
gebruik voor het laden een
http://www.stroomwinkel.nl/cgi-bin/cat. ... 76&TAAL=NL
of een
http://www.stroomwinkel.nl/cgi-bin/cat. ... 78&TAAL=NL
of een
bij
http://www.nauticshop.nl
die bij nauticshop moet je volgens mij anders aansluiten als de die bij de
stroom winkel omdat deze splitters met een compensatie diode werken.
spannning uit de dynamo wordt dan hoger waardoor het verlies over de
verdeler gecompenseerd wordt. Die FET versies hebben dat niet nodig omdat daar de spanningsval zeer gering is.
voor beide accu blokken naar de verbruikers :
daar zou je eigenlijk het omgekeerde van de laadverdeler willen hebben (
met FET, weinig vermogens verlies ) maar met twee grote diodes
gaat het ook, klein probleemje is wel dat deze een spanning val van 0,7
volt geven en dus ook een vermogens verlies. Voor de electrotechnicus
bet zelf te maken met FET's.
Ik ken geen product dat het omgekeerde doet van de laad verdeler.
dan toch maar een schakelaar. zoals al beschreven. Handwerk :-)
Bart
Geplaatst: 20 feb 2007, 16:56
door berriaaf
Zouden deze schakelaars kunnen
Een aan te raden site heb gezien dat Ernst en Leo ergens anders op een onderwerp ook al gekocht hadden
http://www.baco-army-goods.nl/accu%20schakelaars.htm
Beide blokken worden apart geladen met een lader, een blok ook met de dynamo
Bertus
Geplaatst: 20 feb 2007, 17:18
door Anton
Hoi Bertus,
Die kunnen het prima doen!
Ik zou die van € 31.65 nemen, daar zitten alle mogelijkhedenn in.
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 20 feb 2007, 18:50
door Frank.fjph
Voor de prijs kun je deze beter nemen, want ik denk dat die andere waarvan het plaatje hierop staat veel duurder zijn want dat is dacht ik Vetus en dat zijn watersportprijzen (factor 2 of zo)
Frank
Geplaatst: 20 feb 2007, 19:32
door Anton
Hoi Frank,
Welke bedoel jij?
Groet Anton
Geplaatst: 20 feb 2007, 19:32
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 21 feb 2007, 00:29
door Frank.fjph
Anton,
Ben heeft het antwoord al gegeven, de schakelaar die hij liet zien bedoelde iken die is van het merk Vetus, die een factor2,5meer kost dan die 31,=
Frank
Geplaatst: 21 feb 2007, 19:11
door berriaaf
Is er nog een Dubbelluchter die misschien in de buurt woont en die de schakelaar (van € 31.65) misschien voor mij ophalen kan en meenemen naar het voorjaarweekeinde
Bertus
BACO ARMY GOODS B.V.
Kromhoutstraat.36-38
1976BM IJmuiden-Nederland