Zelf een dakrek maken, nu de dakgoot klemmen nog

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Zelf een dakrek maken, nu de dakgoot klemmen nog

Bericht door winand »

Dit voorjaar wil ik zelf een dakrek gaan maken. Sta nu op het punt om een fatsoenlijk lasapparaat te kopen, dus zo'n rek leek me een mooie startklus.
Met vierkante buizen kom ik een heel eind denk ik, alleen hoe kom ik aan eenvoudige klemmen voor op de dakgoot?
Heeft iemand hier ideeen over? Een zetbank heb ik niet, dus het moet wel met huis-, tuin- en keukengereedschap kunnen.

Heb al gedacht aan het 2de hands kopen van universele thule dragers en hier de klemmen van gebruiken, maar op deze klemmen kan ik niet echt netjes een verticale buis lassen denk ik (is zelfs aluminium?)
Ik schat dat ik straks 8 klemmen nodig heb voor een rek van 4 meter lang. (hoewel, hoe meer hoe beter om mijn toch al slechte dakgoot wat minder te belasten)
Ik ga het rek gebruiken voor voornamelijk mijn surfplanken en een flinke kist voor de zeilen etc.

Iemand die zijn ervaring met dakrekken hier kan delen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Zelf een dakrek maken, nu de dakgoot klemmen nog

Bericht door Arnold Smeets »

Weliswaar niet voor mijn 508 maar voor een ander vehikel:
in het verleden heb ik gebruik gemaakt van een set standaard dakbeugels die precies pasten in de goten.
De bagagedrager had ik zo gemaakt dat deze recht bovenop die dakbeugels stond en die twee verschillende dingen had ik met mooie u-vormige draadeinden aan elkaar vast zitten. Simpel standaardmateriaal.
Makkelijk losmaken, makkelijk vastzetten, zo stevig als je het zelf koopt en/of maakt. Het ging jaren mee en is door half Europa gebruikt zonder problemen.

Nu heb ik een camper en kan de bagage makkelijk mee :lol:

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Carrosserie.

Bericht door Gerrit J »

Hallo Winand.

Een dakrek zelf maken zal wel lukken, is best zelf te doen.
Wat veelal niet bekend is, dat voor je het rek gaat spuiten of schilderen eerst de walshuid verwijderd moet worden.
Anders met ongeveer een jaar roestvorming, wat zeer vuile strepen op het lakwerk achterlaat.
Kokerprofiel heeft dezelfde kwaal, niet op maar in de koker, als er vocht in kan komen is ook hier het roesten niet te stoppen.
Om deze reden heb ik mijn dakrek weggedaan.
Gr, Gerrit J.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Winand,
Ik dacht dat ik al eens iets over die dragers had geschreven, bij Westelaken in Vught kocht ik een set van 4 gootbeugels die hoog genoeg zijn voor de hoogste dakuitvoering van M.B.

Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Klopt Frank, maar ik heb ze destijds gebeld en de steunen waar jij het over hebt, waren niet meer leverbaar, dit was een restpartij.
Ze krijgen 'zo nu en dan' wel eens wat binnen, vertelde ze mij.
Binnenkort toch maar weer eens bellen, misschien heb ik dan geluk..
Tot die tijd verdiep ik me alvast in het zelf maken van daksteunen 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Ben

dakdingetjes

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 06:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

dakdinges

Bericht door ron(372) »

Klopt Ben,

By Staly in Vlaardingen bouwen ze die dakdragers op maat en waarschijnlijk kan je daar ook wel losse componenten bestellen.
Groeten Ron
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ah, da's mooi. Ik vergeet alleen wel te melden dat het allemaal wel erg lowbudget moet, anders kan ik ook wel een compleet dakrek op maat laten maken 8)
En een retourtje Eindhoven-Vlaardingen voor wat klemmetjes is dan niet direkt de eerste optie.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 06:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

Weekend uit van maken.
Gezellig naar Vlaardingen en door naar Hoek van Holland.
Ben je er weer eens lekker uit.

Groeten Ron
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 06:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ben schreef:ps: ik ga mijn daksteuntjes heel anders maken, ik hoop dat ik er een begin mee gemaakt heb op ons treffen eind maart
vertel vertel :shock: Hoe ga jij die steuntjes maken dan? Daar gaat dit topic immers over.
Hoe meer ideeen hier gepost worden, hoe meer de hersens zich erover gaan kraken
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
P.Peterse
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2005, 15:56
Locatie: Bergen op Zoom

Imperiaal

Bericht door P.Peterse »

Hallo,

Ben op dit moment ook bezig met het maken van een impriaal bestaande uit 8 steunen met 4 dragers tbv kano's en ander speelgoed.
Drager wordt gemaakt van 5 mm dik aluminium plaat, gebogen naar de vorm van het dak.
Als klem (dakgoot) wil ik een half koker profiel gebruiken, theoretisch moet hij zich dan vastklemmen onder de goot.
Heb het nog niet gemaakt, dus nog geen praktijkervaring mee.
Heb er al wel een schets van voor de geinteresseerden.
Voordeel: Aluminium is mooi en licht.
Nadeel: moeilijker te lassen zonder speciale lasapparatuur en kennis.

Eerder al wel imperiaals gemaakt van staal, waarvan de voet bestond uit 20mm ronde pijp.
Op deze pijp was vertikaal een stafprofiel 50 x 20 gelast van 400 mm lang, als drager een koker 30 x 30 x 3 gebruikt die op de vertikale staf was gelast.
Tussen drager en staf was een kleine schoor gelast.
Deze pijp stond op rubber (2 mm) in de goot, met 2 M8 boutjes erdoor, werkte prima, daken geladen met vele kilo's gewicht, super stevig.
Nadeel: er moeten gaatjes in de goot geboord worden om de boutjes te monteren, (niet geschikt voor bij de deur).
Voordeel: eenvoudig te lassen.

Ander systeem wat vaak op bestelwagens met goot werkt is een gebogen plaat als klem voor onder de goot, deze wordt dan middels een bout (vertikaal) naar boven vastgezet en met een 2e bout (horizontaal) door de drager geboord waardoor de klem vastgetrokken wordt op de goot.
Voordeel is dat dit uit staal gemaakt kan worden en dus eenvoudig te lassen is.

Kan ook deze systemen wel op tekening zetten, kan dan misschien op de website gezet worden als er meer interesse is.

Paul
Paul
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Bericht door Tom »

Zo kan het ook.
Afbeelding
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Winand,
Ik heb een Mercedes O319 busje gekocht ,waar een imperial op zit (misschien iets smaller , maar is er wat van te maken?)
Hij gaat er bij mij af en is voor een zacht prijsje wel over te nemen.
Interesse? dan even per email contact opnemen.
Ik ga de bus morgen halen.
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Bericht door yaco »

Zo heb ik het gemaakt.Lijkt me duidelijk genoeg ,de maten kun je naar eigen gebruik en sterkte aanpassen.

Afbeelding
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ah, ik zie hier steeds meer goede info verschijnen, vooral een fotootje zegt meer dan woorden.
Tom; Voor jouw methode moet je wel erg strakke (geen roestige) gootjes hebben. Gaat niet op voor mij denk ik, ziet er wel erg mooi uit.
Yaco; mooie constructie, maar vraag me toch af of het nog eenvoudiger kan.. (maar hoe :? )
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

mijn dakrek zit 'gewoon' aan de bovenkant door het polyester van mijn opbouw geboord. vervolgens afgekit.
- to infinity and beyond -
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik heb vandaag een KingPing dakrek overgekocht via marktplaats voor een mooi prijsje. Het rek meet 320 cm bij 140cm en heeft 10 dakgootklemmen :D
Binnenkort ga ik met mijn nieuwe speelgoed (lasapparaat) het rek nog een beetje verlengen en verbreden en i.v.m. het hoge dak moeten de steuntjes wat langer.
Het viel me wel vies tegen hoe zwaar zo'n rek eigenlijk is. Met twee man was het echt flink sjouwen. Ben benieuwd hoe ik dat ding ooit op mijn dak krijg :? (en dan is ie alleen nog maar zwaarder geworden..)

@abel: Toch bedankt voor je aanbod
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

rek op het dak

Bericht door johan millenaar »

hallo winand
uit eigen ervaring:
een paar goede sjorbanden en een heftruck ( liefst met lange lepels ) en alles komt prima op z'n plek
succes
johan
ps. laat binnenkort een foto zien van de montage van mijn dakrek, nl. niet in de goten, maar op de spanten; hoef je het ook niet te verbreden
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

Het viel me wel vies tegen hoe zwaar zo'n rek eigenlijk is. Met twee man was het echt flink sjouwen. Ben benieuwd hoe ik dat ding ooit op mijn dak krijg :? (en dan is ie alleen nog maar zwaarder geworden..)

@abel: Toch bedankt voor je aanbod

Abel,
Heel makkelijk, leg het rek op een garagedak, bus er voor dicht tegenaan
en je loopt hem er zo op.

Groeten Ron
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Ron,
bij mij moest de imperial eraf, maar dat is al gebeurd!
In m'n uppie naar achteren geschoven en naar beneden gekanteld.

Klaar!

Nu nog een liefhebber en anders de oudijzerboer
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 05:53, 1 keer totaal gewijzigd.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik ga dus mijn imperial aan het dak vast klinken met blind kling nagels
ik wil namelijk aan de imperial de luifel van 5 meter hangen en die wil ik ook niet helemaal aan de buiten kant van de bus zoals je ziet zijn de drie ophang punten dieper als de rand van de imperial ( en die is gelijk aan de dakgoot ).
Achter heb ik wel twee poten die in de goot staan.

http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... cf3174.jpg

no nog spuiten en monteren.

Bart
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Knap staaltje ijzerwerk :)
Laat je ons ook nog een fotootje zien als ie gemonteerd is?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten