Pagina 1 van 2

rotte dakgoten,....

Geplaatst: 19 feb 2007, 05:24
door Dennis en Nancy
Ik hoor sinds vandaag ook bij de club. Die van de rotte dakgoten.

Er zat wat kit in de dakgootjes. Eenmaal aan het pulken zag ik een klein gaatje. Uiteraard even het plamuurmes erbij genomen en toen werd het met de minuut slechter.

Resultaat? Enkele doorgeroeste stukken net boven de dakgootjes en net onder het verhoogd dak (zelfbouw). op plaatsen is het zo'n 20cm lang.

Het was zeer creatief afgekit!

Ik heb uiteraard ook de zoekfunctie gebruikt en al enkele goede tips gelezen. Varierend van popnagelen tot carrosserienaden kit.

Bekwaam met lassen ben ik nog niet en de locatie van de plekken is moeilijk lassen of popnagelen. Ik denk dat ik het met de juiste epoxy wel even goed krijg voor nu. Dat het een tijdelijke oplossing is dat weet ik. Maar het geeft nu even ruimte. Dan zien we over een jaar (of een paar jaar) wel verder. Ik weet dat de Epoxy geen lekker c.q. fris goedje is!

Zo'n kunstof hoog dak heb ik even naar gekeken maar ik weet niet of ik dat mooi vind. (€1800-€2200 incl montage).

Afbeelding

Zal in Otterlo eens kijken of er een camper staat met zo'n dak. Wellicht iets voor over een paar jaar als ik het niet meer opgelost krijg.

Prioriteit nu is zorgen dat ze waterdicht is en we ermee op vakantie kunnen. Eerst Otterlo en 4 weken later Kroatie.

Zal morgen even een foto plaatsen voor de digitale ramptoeristen,.... :twisted:

Mocht iemand een gouden tip hebben, Graag!

Dennis

Re: rotte dakgoten,....

Geplaatst: 19 feb 2007, 09:00
door L1
cowboydennis schreef:Ik hoor sinds vandaag ook bij de club. Die van de rotte dakgoten.......................
Mocht iemand een gouden tip hebben, Graag!

Dennis
Ik heb mij laten uitschrijven bij die club. Wat ik heb gedaan kun je lezen op mijn homepage onder verbouwing-carroserie http://www.l1a3.nl

Leen

Geplaatst: 19 feb 2007, 09:54
door Admin
Hi Dennis,

Even de hele voertuigtechniek loslatend... Lekkende dakgoten worden provisorisch gerepareerd met "gietgoot" (bouwmarkt). Gietgoot is een 2-componenten kunststofproduct, dan na uitharding enigszins flexibel blijft en een beetje rubberig aanvoelt.
Staalborstel door de goot, stof wegvegen of -zuigen en met een kwast aanbrengen. Provisorisch betekent in dit verband: minimaal 10 jaar.

't Was maar een zijsprongetje.

Succes,
Ernst

Geplaatst: 19 feb 2007, 10:11
door L1
Klopt Ernst,

Maar dat gaat op voor de bodem van de goot. Ik vermoed dat Dennis lekkage heeft een centimeter er boven. Ik het staande gedeelte. Aan de binnenzijde zit een profiel en als er vocht of water tegen het dak staat loopt dit het profiel in en blijft het nat. Voldoende gaten boren aan de binnenzijde wanneer het nog niet is afgewerkt. Zorg ook dat bij een dakrek de afdichting 100% is

Na schledanou. Leen (stapt in de auto en gaat even naar Plzen)

Geplaatst: 19 feb 2007, 11:38
door bart
als je het Provisorisch doet de roest goed behandelen
bijvoorbeeld eerst met Fertan
en daarna met corroless

Bart,

Geplaatst: 19 feb 2007, 16:34
door winand
Oei oei, ik denk dat ik ook bij die club hoor :cry:
Ik heb een klein beetje vochtlekkage langs een deel van de dakgoot. Van buiten ziet het er flink geplamuurt uit, met scheurtjes erin etc.
Ik heb nog niet het lef gehad om te schuren en te steken :oops: maar het moet er toch echt van komen dit voorjaar.
Mooie tip, gietgoot, ik had er nog nooit van gehoord :idea:

Geplaatst: 19 feb 2007, 17:27
door Dennis en Nancy
L1 heeft bingo.

De goten zelf zijn nog helemaal goed. Het zit echt daarboven.

Ik ga het met de epoxy proberen en waarschijnlijk dan ook wat giet-epoxy door de goot of zo. Volgend jaar zien we dan wel verder.

Ik ben wel gecharmeerd van de oplossing van L1. Dat heb je mooi gedaan! Was het goed te lassen? Ik brand zo nu en dan nog een gat in plaatwerk.


Afbeelding

Afbeelding

Groeten Dennis

Geplaatst: 19 feb 2007, 17:28
door Dennis en Nancy
Aan de binnenzijde zit een profiel en als er vocht of water tegen het dak staat loopt dit het profiel in en blijft het nat. Voldoende gaten boren aan de binnenzijde wanneer het nog niet is afgewerkt.
Er kwam zelf wat water uit! :shock: . Minimaal maar toch!

Dennis

Geplaatst: 19 feb 2007, 19:22
door L1
Dennis,

Vergeet niet, lassen is een serieuze bezigheid. Mensen hebben zich erin gespecialiseerd.
Lassers, zeker die van het serieuzere ‘bak-en braadwerk’ offshore moeten jaarlijks testen en proeven af leggen van vakbekwaamheid.

Maar wat betreft het dakgootje.
Ik heb een profiel gemaakt in stukken van 80 cm lang. De dikte 1.5 of 2 mm, dan kan je goed de warmte kwijt die je er inbrengt met het lassen. Een eerste vereiste is een schoon materiaal. Het nieuwe profiel vrij van olie en walslaag maar ook de oude stukken goed blank en verfvrij maken.
Dan vooraf proefstukken lassen. Ik raad je aan om een soort gelijke opstelling te maken als wat je gaat lassen. Dus niet alleen ‘onderdehand’ lassen maar in dezelfde positie als het werkstuk. Probeer met verschillende ampère te lassen en zie en merk het verschil. Let goed op dat de las inbrandt in beide materialen. Anders krijg je zgn. plakfouten. Het lijkt dan of het vastzit maar het breekt weer zo los. Deze fout wordt veel gemaakt met dunne plaat. Men is bang om er doorheen te branden. Dus na het proeflassen eens testen of het vast zit.
Zorg voor voldoende materiaal waar je tegen/in last. In het geval van mijn gootje is de flap onder de rand niet alleen bedoelt als afwateren maar ook als materiaal waarop je last.
Aan de onderzijde las je tegen een omgezette rand en tegen een rand van de bus. Daar brandt je niet zo maar doorheen
Probeer het maar eens uit. Las je aan de rand van een plaat dan heb zo een gat. Zeker met teveel stroom (ampère) brand er zo een gat in. Doe je dit vlakbij een omgezette rand dan verdeelt zich de warmte veel sneller.
Ik heb (hecht)lasjes gelegd van ca 20 mm wel 50 mm niet. Daar overheen een staalplamuur ter afdichting. Op weekenden heb ik begrepen dat deze plamuur niet de juiste zou zijn maar het zit er nu nog perfect op.

Mogelijkheden voor een schuur en plamuurveldje een volgend weekend? Er moeten binnen de club vaklieden genoeg zijn op het gebied van schuren, plamuren en wat volgt :D :D

Na schledanou Leen

Geplaatst: 19 feb 2007, 19:53
door bart
vergeet de isolatie aan de binnenkant niet ik heb daar Xtreme, dit gaat gewoon in de fik.

Bart

Geplaatst: 19 feb 2007, 23:37
door Dennis en Nancy
Daar ben ik me terdegen van bewust.

Voor dat er gelast gaat wordne moet het intereur eruit. Dat word dus zeker NA de vakantie.

L1 bedankt voor de uitleg. Dat is duidelijk. Zal koemnde week eens experimenteren met het plaatwerk wat ik hier heb liggen.

Groeten dennis

Geplaatst: 20 feb 2007, 14:51
door Dennis en Nancy
Ik ga morgen even inslaan bij http://www.polyester-paint.nl/

Stonden me goed en professioneel te woord. Zal me eens laten adviseren.

Groeten Dennis

Geplaatst: 20 feb 2007, 19:43
door Anton
Hoi,

L1 heeft gelijk, eerst oefenen met plaat diverse stroomsterkte's enzovoorts.
das de enige manieer om het een beetje in de vingerrs te krijgen.
Je moet ook niet te veel warmte in een gebied inbrengen anders gaat het ijzer trekken.
Eventueel wacht je even tot het voldoende is afgekoeld.

Succes!

Groet Anton

Geplaatst: 21 feb 2007, 14:47
door Dennis en Nancy
OK,..... voor €40 Epoxy en glasvezelmat ingeslagen.

De verkoper gaf aan dat het een tijdelijke oplossing is! Lassen was beter. Gelet op de tijd waar we een gebrek aan hebben. (over 4 weken naar Otterlo en over 8-9 weken naar kroatie kiezen we even voor een tijdelijke oplossing.

Eerst een reepje dunner plaatwerk ertegen met carosserienadenkit en daarna de boel afwerken met de Epoxy en de matjes.

Zien we daarna wel voor hoelang het houd.

Op het moment staat ze er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Het zeil is 9 bij 6 meter!

Groeten Dennis en Nancy

Geplaatst: 21 feb 2007, 15:05
door winand
Nou is is wel even goed ingepakt zo te zien!
Waarschijnlijk ga ik het ook met epoxy aanpakken, dus houdt ons maar goed op de hoogte van je ervaringen (foto's?)

Geplaatst: 21 feb 2007, 16:14
door Dennis en Nancy
uiteraard!.

De vrouw krijgt de opdracht alles goed te documenteren.

Dennis

Geplaatst: 21 feb 2007, 19:44
door Anton
Hoi Dennis,

Heb jij nog zo'n oud trouwboekje, grnn....?

Groet Anton

Geplaatst: 21 feb 2007, 20:06
door Dennis en Nancy
Nee ik heb de moderne variant. Die van mijn opa was beter. Daar staat in dat de vrouw moet gehoorzamen geloof ik.
:lol:

Ze doet het graag hoor. De Benz is Hobby voor ons allebei.

Een (nog) grotere Turbo op mijn TDI dat kon niet maar een Benz van 30 jaar oud vond ze geen probleem.

Dennis

Geplaatst: 21 feb 2007, 20:58
door Anton
Hoi,

Kijk das dan ook weer aardig!!

Groet Anton

Geplaatst: 04 mar 2007, 16:53
door Dennis en Nancy
Vandaag met de Epoxy begonnen!

Het viel 100% mee.

Uiteraard veel te veel aangemaakt. Dus na zo'n 15 minuten begon de pot te dampen! en werd hij op 30-60 seconden keihard! :shock:

De eerste keer uiteraard 3 lagen glasweefsel op mekaar geplakt wat dus niet werkt.

Nu hebben we alle slechte plekken bedekt met een laag glasvezel!

Het verwerkt zich mooi, geen knoeiboel gehad. De vrouw knippen en ik plakken!

Nu weer wachten op beter weer voor de volgende 2 lagen. Alle rotte stukken zijn nu ruimschoots overlapt met de epoxy en de glasvezel.

De epoxy plakt als de ziekte maar ik vond het prima spul. Nog geen last van adem etc. Misschien met schuren wel een kapje op doen.

Zal binnenkort een foto plaatsen.

Groeten Dennis

Geplaatst: 04 mar 2007, 23:41
door KWF-704
Hoi
even een tip als je matjes rond een hoek plooit of in een gootje heeft dit nogal eens de neiging terug omhoog te krullen dit kan je verhelpen met een strip aluminiunfolie er over te plakken
als je dit voorzichtig doet zonder hars aan de buitenkant en randen van de folie te smeren komt de folie achteraf netjes los je zal zien dat er een glad oppervlak onderuit komt het kan zijn dat het nog een beetje plakt maar dat hard gewoon uit
groeten johan

Geplaatst: 05 mar 2007, 16:35
door winand
Mooi om te lezen Dennis. Maar hoe lang moet de eerste laag uitharden voor dat je een tweede laag kunt aanbrengen?
Heb ooit gelezen dat je het beste kleine stukjes per keer op kunt lappen, maar als je voor vele stukjes ook nog vele lagen (=dagen) nodig hebt, wordt het wel een erg langdurig proces.

Geplaatst: 05 mar 2007, 18:15
door Dennis en Nancy
De epoxy is met de 455 verharder in 12 uur uitgehard!

Dus in principe zijn dat 3 dagdelen als ik er 3 lagen glasvezel tussen doe.

Dennis

Geplaatst: 06 mar 2007, 16:26
door dinand
dennis, als je gaat schuren moet je zeeer zeker een stofkap opdoen. Beter is nog je hele gezicht bedekken. Dit is niet zozeer vanwege de epoxy, maar vanwege het glasweefsel. Als je glasweefsel stof op blote huid krijgt heb je daar gegarandeerd 3 weken last van.

Geplaatst: 06 mar 2007, 16:33
door dinand
misschien nog ten overvloedde een kleine uitleg over een belangrijk verschil tussen epoxy en polyester. In epoxy's zitten geen oplosmiddelen en is daarom alleen geschikt om te verwerken met glasWEEFSEL. In polyester zitten wél oplosmiddelen, en is dus het best geschikt te gebruiken samen met glasMAT. Glasmat is glasvezel met bindmiddel en wordt dus opgelost met het oplosmiddel in polyester harsen.

Maak overigens nooit bochten van meer dan 35 grade, anders gaat dit ten kostte van de sterkte. Dit probleem los je op door op de hoeken kleine stukjes overlap te maken (maw. gootjes nooit in een keer met glasmat dichtmaken want daar is het neit geschikt voor.)