Pagina 1 van 1
koppeling/versnellingsstress
Geplaatst: 20 feb 2007, 22:14
door bus lichtjaar
Weer eens iets.
Als ik m9ijn koppeling op laat komen, en dan vooral in de een en de achteruit, dan hoor ik twee doffe klappen. Een soort ka-boem-boem. Daarna staat hij gewoon in de versnelling. In de achteruit 'boemt' hij zelfs nog meer. Eerst dacht ik aan gare koppelingsplaten, maar die komen goed op en pakken door (ook in andere versnelling). Misschien nieuwe versnellingsbakolie?
Of iets anders in de versnellingsbak?
Geplaatst: 21 feb 2007, 11:43
door Leo
Ff een gokje want ik heb niet zo'n verstand van dat gedoe:
Slechte ophangrubbers/motorsteunen.
Rubber van tussenlager verrot.
Losse bouten in de aandrijflijn.
Slechte kruiskoppelingen.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 21 feb 2007, 13:21
door it camperke
Zoiets maar dan moet je het geluid ook horen bij het zwaar gas loslaten en weer optrekken, dus niet alleen maar bij het koppelen-ontkoppelen.
Geplaatst: 21 feb 2007, 13:53
door Leo
Zoals ik al zei: Ik heb er geen verstand van..:P
Maar wat het niet is, daar heeft ie weinig aan..
Geplaatst: 21 feb 2007, 21:17
door Anton
Hoi,
Heeft ie lang stilgestaan?
Kan zijn dat er vliegroest op het vliegwiel zit, en wat ruw pakt.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de kleine ronde veertjes in de koppelingsplaat er niet meer en inzitten.
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 22 feb 2007, 00:24
door KWF-704
hoi
roest is een mogelijkheid losgekomen bouten tussen motor en bak is ook mogelijk
roest is na een keer weg bij losse bouten moeten ze allemaal los komen kan wel heb het al gezien maar dan gaat hij ook meer spelling hebben op het pedaal
wat ook gekke effecten op een koppelings plaat kan geven is olie dan gaat hij dan slippen en plots pakken terug slippen vandaar het schokkend opkomen tijdens het opschakelen heb je dit effect niet om dat je dan de koppeling in theorie niet laat slippen
groetjes Johan
Geplaatst: 23 feb 2007, 20:26
door bus lichtjaar
ik denk dat het de kruiskoppelingen zijn, omdat het vooral voorkomt als er opeens veel kracht op de kruisbout komt. Van drie naar vier is voor de cardan as praktisch hetzelfde, maar naar de een of de achteruit is wat anders.
hoe zou je zo iets moeten vervangen? Eruit persen?
en hij heeft NIET stil gestaan (kom nou :D )
Geplaatst: 23 feb 2007, 21:51
door cees booij
Hoor je dat klapperenalleen als de koppeling aangrijpt of ook als het pedaal helemaal los is? Ik heb hetzelfde gehad met mij 613, maar alleen bij wegrijden in 1 of achteruit.Bleek dus gewoon de koppeling te zijn. Drukgroep, lagers en plaat vernieuwd en probleem was over.
Kruiskoppelingen moet je inderdaad lospersen,Grote zware bankschroef doet het wel. Cees
Geplaatst: 27 feb 2007, 11:06
door bus lichtjaar
het zijn inderdaad de kruisjes, maar omdat de differentieel ook wat speling heeft, heb ik ervoor gekozen om nog even te wachten en vlak voor we naar afrika gaan de kruisjes te vervangen.. Is die drukgroep, lagers en koppelingsplaat veel werk? Of is het nog te overzien? Wil dat eigenlijk wel doen.
groet,
niels
Geplaatst: 27 feb 2007, 13:07
door Anton
Hoi,
Kijk hier eens:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... =koppeling
Wat die kruiskoppelingen betreft; ik zou er niet te lang mee doorrijden.
Door de speling gaat het slaan en kan daardoor zeer vast gaan zitten!
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 27 feb 2007, 16:28
door bus lichtjaar
hmm. ik begrijp dat er een brug voor nodig is. Kan het ook zonder? Anders moet ik zo'n brug ergens gaan huren.
Geplaatst: 27 feb 2007, 18:00
door bus lichtjaar
cees booij schreef:Hoor je dat klapperenalleen als de koppeling aangrijpt of ook als het pedaal helemaal los is? Ik heb hetzelfde gehad met mij 613, maar alleen bij wegrijden in 1 of achteruit.Bleek dus gewoon de koppeling te zijn. Drukgroep, lagers en plaat vernieuwd en probleem was over.
Kruiskoppelingen moet je inderdaad lospersen,Grote zware bankschroef doet het wel. Cees
ik bedoelde meer of ik voor het bovenstaande een brug nodig had.
Er zit inderdaad wat speling in de kruisstukjes, maar dus ook in de differentieel waardoor die kruisstukjes vrij snel weer speling zouden krijgen. Nu zit ik eraan te denken om de kruisstukjes voor en acher te vervangen en de drukgroep, lagers en plaat te vervangen maar ik heb nog niet helemaal een beeld hoeveel werk dat is en hoeveel geld het kost.
Morgen ga ik even bij de dealer langs om mijn luchtfilter te laten schoonspuiten en wat nieuwe radiatorslangen te kopen. Dan zal ik ze gelijk deze vraag voorleggen.
Geplaatst: 27 feb 2007, 20:01
door bus lichtjaar
doordat de tandwielen van de differentieel ietwat zijn afgesleten kan er wat speling in de cardan as komen, en draait hij niet strak. Dit dat was wat ik ervan begreep.
Geplaatst: 27 feb 2007, 20:15
door Anton
Hoi,
In een cardan zit altijd iets speling anders zou die stuk lopen.
Als ie niet jankt en klappert: niets aan doen!
En waarom zou je de koppeling vervangen?
Als de koppeling slipt dan heb je geen keus, maak eerst de kruiskoppelingen in orde, en kijk voor dat je de zaak uit elkaar haalt de stand van die twee ten opzichte van elkaar!
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 07 mar 2007, 13:22
door bus lichtjaar
OK, we zijn weer een stuk verder:
het is het achterste kruisstukje, en dan het stukje dat aan de achteras vastzit. Nu heb ik een nieuwe besteld (200 neuro bij de dealer), maaar toen ik informeerde hoeveel het kostte om hem erop te zetten kwamen ze met nog een keer twee honderd euro. Vervolgens informeerde ik of ik dat zelf kon en toen keek hij me vervaarlijk aan en zij dat er dan een grote kans was dat ik dan de vork zou verbuigen. Is dat zo? Of kan ik alle boutjes waarmee hij vastzit losdraaien en dan met een grote bankschroef, een stukje metaal op een kant van het kruisje zetten en dan aandraaien?
Ik wilde dit in Nijkerk gaan doen, bij de garage waar we heen kunnen (zie de laatste klep) is dit een goed idee of niet?
(Of kan ik dit beter gewoon even bij een goedkope garage laten doen)