Roken na verstuivers vervangen en kleppen stellen
Geplaatst: 22 feb 2007, 18:29
(aangepaste versier met naam van de garage)
Hallo,
Enige tijd geleden hebben we onze 307D met OM616.912 motor naar Mulder Dieselservice in Den Haag garage gebracht in Den Haag voor kleppenstellen, verstuivers nakijken en olie verversen.
De kleppen en olie verversen waren zeker nodig en verstuivers waarschijnlijk ook. Al liep onze motor vrij goed en rookte hij zeer weinig.
Nadrukkelijk vooraf de prijs gevraagd: 350euro totaal (als er nieuwe verstuivers in zouden moeten). Meer had ik niet te besteden hiervoor. (heb ik hem ook duidelijk gezegd)
Het bericht kwam dat de verstuivers helemaal niet goed waren en 1 zelfs diesel bleek te druppelen ipv. verstuiven.
OK goed doe er dan maar de geheel nieuwe verstuivers in.
Eindgoed al goed kom ik de volgende dag bij de garage om af te reken.
Motor draaid prima als ik hem even start en wat gas geef. Dus tevreden.
Alleen wel een behoorlijke zwarte roetplek onder de uitlaat.
De hele straat staat blauw.
Maar dat komt volgens de garage omdat het oude roet er uit moet branden.
Oja, hij had toen ik er naar vroeg 10W40 half syntheet in gedaan.
Volgens hem de olie die Mercedes aanbeveeld.
En de genoemde prijs bleek exlcusief btw te zijn!
Dat was niet de afspraak, maar volgens hem volledig normaal.
Hij had me wel gematst met het arbeidsloon...
Maarja, als ik nog net 350euro had om de maand mee te halen reken ik niet op 420.
Beetje boos en met een zuur gezicht 420euro afgerekend.
OK
Wij enkele dagen er af en toe wat mee rijden en bleef maar zwarte plekken op de weg maken. Steeds als we er mee startte.
Zo erg dat het voor onze deur vol zat met zwarte 'kratertjes'.
Toch maar eens het oliepijl controleren: 1cm boven de max!
Heb er ~ 1,5L olie uit laten lopen voordat de waarde klopte.
Toen ik de garage hier op aansprak antwoorde hij dat hij gewoon de boek hoeveelheid olie er in had gegooid. (maar dus niet had gecontroleerd met het olie peil)
Hij begon nog te l*llen over dat misschien de koppakking lek was en er diesel in de olie komt waardoor het peil zo hoog is... onzin.
Het roeten is iets minder geworden, maar nog steeds zwarte plekken.
Is dit normaal?
Kan er schade aan de motor zijn opgelopen door 1,5L te veel?
Zolang er geen pernamente schade aan de motor is kan ik niet zo veel tegen de garage beginnen.
Maar ik wil wel graag weten of dit roeten normaal is.
Verder draaid de motor heerlijk en maakt minder geluid.
Heb me afgevraagd of de injectiepomp te rijk staat.
Maar is me nog niet gelukt daar een beschrijving over te vinden.
De pomp is een vacuum gestuurde pomp (slangetje naar de luchtklep) maar heeft wel een stangetje dat met de luchtklep mee wordt gestuurd.
Er zit een in lijn diesel pomp aan de zijkant met een grote rode ontluchtings(?) draaiknop. En achter op zit een grote rode dop met 'oël' er op. Lijkt me dat ik die eens een keer moet bijvullen ofzo. Maar weet niet welke olie.
Temeer omdat deze pomp net iets nieuwer is dan in de handleidingen van de dubbellucht klub wordt beschreven. Deze hebben allemaal nog niet de vacuum sturing. De laatste 2 getallen van het motor nummer staan zowizo niet genoemd in de beschrijvingen.
Als ik het stangetje naar de injectiepomp weg haal doet de motor het ook gewoon prima.
Verdraai ik met de hand alleen dit hendeltje op de intjectiepomp dan 'verzuipt' de motor.
Weet iemand hoed dit werkt?
Laatste keer dat ik ze heb afgesteld onderling heb ik gewoon gezorgd dat de klep en dit hendeltje allebij onder tegen de aanslag komen in de ruststand.
Verder maak ik me een beetje zorgen over de halfsyntheet.
De het karter is meer gaan lekken. Waar hij eerst altijd een beetje lekte 'zweette' het nu in korte tijd helemaal zwart van de nieuwe olie.
Zelfs een druppel op straat zag ik laatst.
Het peil zakt niet. Ook niet na de 300km die we er de laatste tijd mee gereden hebben. Dus hij verbruikt nog net zo weinig als eerst.
Het gaat dus om: Mulder Dieselservice in Den Haag
http://www.mulderdiesel.nl
Ik hoor graag reacties hier op.
Hallo,
Enige tijd geleden hebben we onze 307D met OM616.912 motor naar Mulder Dieselservice in Den Haag garage gebracht in Den Haag voor kleppenstellen, verstuivers nakijken en olie verversen.
De kleppen en olie verversen waren zeker nodig en verstuivers waarschijnlijk ook. Al liep onze motor vrij goed en rookte hij zeer weinig.
Nadrukkelijk vooraf de prijs gevraagd: 350euro totaal (als er nieuwe verstuivers in zouden moeten). Meer had ik niet te besteden hiervoor. (heb ik hem ook duidelijk gezegd)
Het bericht kwam dat de verstuivers helemaal niet goed waren en 1 zelfs diesel bleek te druppelen ipv. verstuiven.
OK goed doe er dan maar de geheel nieuwe verstuivers in.
Eindgoed al goed kom ik de volgende dag bij de garage om af te reken.
Motor draaid prima als ik hem even start en wat gas geef. Dus tevreden.
Alleen wel een behoorlijke zwarte roetplek onder de uitlaat.
De hele straat staat blauw.
Maar dat komt volgens de garage omdat het oude roet er uit moet branden.
Oja, hij had toen ik er naar vroeg 10W40 half syntheet in gedaan.
Volgens hem de olie die Mercedes aanbeveeld.
En de genoemde prijs bleek exlcusief btw te zijn!
Dat was niet de afspraak, maar volgens hem volledig normaal.
Hij had me wel gematst met het arbeidsloon...
Maarja, als ik nog net 350euro had om de maand mee te halen reken ik niet op 420.
Beetje boos en met een zuur gezicht 420euro afgerekend.
OK
Wij enkele dagen er af en toe wat mee rijden en bleef maar zwarte plekken op de weg maken. Steeds als we er mee startte.
Zo erg dat het voor onze deur vol zat met zwarte 'kratertjes'.
Toch maar eens het oliepijl controleren: 1cm boven de max!
Heb er ~ 1,5L olie uit laten lopen voordat de waarde klopte.
Toen ik de garage hier op aansprak antwoorde hij dat hij gewoon de boek hoeveelheid olie er in had gegooid. (maar dus niet had gecontroleerd met het olie peil)
Hij begon nog te l*llen over dat misschien de koppakking lek was en er diesel in de olie komt waardoor het peil zo hoog is... onzin.
Het roeten is iets minder geworden, maar nog steeds zwarte plekken.
Is dit normaal?
Kan er schade aan de motor zijn opgelopen door 1,5L te veel?
Zolang er geen pernamente schade aan de motor is kan ik niet zo veel tegen de garage beginnen.
Maar ik wil wel graag weten of dit roeten normaal is.
Verder draaid de motor heerlijk en maakt minder geluid.
Heb me afgevraagd of de injectiepomp te rijk staat.
Maar is me nog niet gelukt daar een beschrijving over te vinden.
De pomp is een vacuum gestuurde pomp (slangetje naar de luchtklep) maar heeft wel een stangetje dat met de luchtklep mee wordt gestuurd.
Er zit een in lijn diesel pomp aan de zijkant met een grote rode ontluchtings(?) draaiknop. En achter op zit een grote rode dop met 'oël' er op. Lijkt me dat ik die eens een keer moet bijvullen ofzo. Maar weet niet welke olie.
Temeer omdat deze pomp net iets nieuwer is dan in de handleidingen van de dubbellucht klub wordt beschreven. Deze hebben allemaal nog niet de vacuum sturing. De laatste 2 getallen van het motor nummer staan zowizo niet genoemd in de beschrijvingen.
Als ik het stangetje naar de injectiepomp weg haal doet de motor het ook gewoon prima.
Verdraai ik met de hand alleen dit hendeltje op de intjectiepomp dan 'verzuipt' de motor.
Weet iemand hoed dit werkt?
Laatste keer dat ik ze heb afgesteld onderling heb ik gewoon gezorgd dat de klep en dit hendeltje allebij onder tegen de aanslag komen in de ruststand.
Verder maak ik me een beetje zorgen over de halfsyntheet.
De het karter is meer gaan lekken. Waar hij eerst altijd een beetje lekte 'zweette' het nu in korte tijd helemaal zwart van de nieuwe olie.
Zelfs een druppel op straat zag ik laatst.
Het peil zakt niet. Ook niet na de 300km die we er de laatste tijd mee gereden hebben. Dus hij verbruikt nog net zo weinig als eerst.
Het gaat dus om: Mulder Dieselservice in Den Haag
http://www.mulderdiesel.nl
Ik hoor graag reacties hier op.