motordeken ervaringen

Plaats reactie
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

motordeken ervaringen

Bericht door dinand »

hoi,

in principe is mijn bus al redelijk tegen geluid geisoleerd en is hij al wat stiller door de 17,5 inch bandjes. Toch ben ik nieuwschierig of het nog minder kan. Ik heb al bedacht dat er nóg een kap over de motorkap heen gaat komen (mede omdat ik daar meer opbergruimte nodig heb in de toekomst, radio/mp3/dvd/27mc & verschillende knopjes om eea. aan te sturen) en nu ontdek ik dat er ook direkt over de motor een motordeken kan.

Kan iemand mij vertellen of je echt daadwerkelijk verschil merkt met en zonder deken, en zo ja of het de moeite is er een te maken/kopen.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

deken

Bericht door Saskia »

Wij hebben er een deken van Noise Killer over, en die dempt heel behoorlijk.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Over de motor zelf of over de kap in het interieur?

Dennis
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

Dennis,

direkt over de motor zelf. Zie plaatje

Afbeelding
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

Geluid- en warmteisolatie

Bericht door Michael de Ridder »

Dennis,

Heb een complete set, dus incl, motordeken van Noise-Killer gemonteerd in mijn 613. Volgens mij geeft de motordeken het grootste effect. Heb gisteren besloten, na gesprek met Noise-Killer, ook nog een deken aan te brengen over het koppelingshuis\versnellingsbak.

Door bij hen een geluidsmeting zonder en met motordeken te laten doen zie je effect direct en kun je alsnog besluiten het wel of niet te doen.

Michael de Ridder.
Laatst gewijzigd door Michael de Ridder op 24 feb 2007, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ik vermoed dat dit niet lukt bij een benzine motor. De deken ligt helemaal over de motor en zou in mijn geval dus de stangetjes van het gaspedaal naar de carborateur ontregelen. Ook ben ik erg benieuwd of de motor hogere temperaturen aangeeft.

Dobro noc, Leen
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Noise Killer

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi,

Heb in onze 508 ook een set van Noise Killer incl motor deken geplaatst. Het verschil met of zonder deken is behoorlijk fors.

Na de vervanging van de OM314 door de OM364A en de montage van 17,5 velgen en banden, heb ik zowel met als zonder deken test gereden en ook dan vindt ik het verschil nog fors en zou ik eigenlijk niet meer zonder willen rijden. Een rustig motor geluid ervaren wij als een grote luxe.

Groeten,

Twan

ps voor foto's over de montage van de set zie: http://web.mac.com/twan.schoenmakers/iW ... iller.html
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ben het daar mee eens,onze busjes waren en zijn nog steeds lawaai apparaten.

Het beste zou een deken van lood zijn, maar dat weegt nogal wat.
Een vierkante meter 11 ponds weegt 11 kg!!
Das dus best veel.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

gerard,

schitterende foto :D

klopt het dat die deken niet meer is als een plaat lood met kevlar of teflon eromheen? Als dat zo is maak ik er zelf wel een. Misschien zelfs alleen een loden plaat, of is dat weer geen goed idee?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Bladlood is er in verschillende maten en dikte's te koop.
Standaard breedte is een meter maar er zijn ook diverse smallere stroken te verkrijgen.
De dikte word bepaald door het gewicht per vierkante meter dunste 10 ponds en zwaarste 18 ponds.
Dit wil zeggen 10 dan wel 18 kg/vierkantemeter.
Standaard rollen van een meter breed wegen om de honderd kilo, dus een rol 10 ponds zit ongeveer 10 meter op
18 ponds ongeveer 6 meter

Lood ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

Kun je niet zo'n motor deken maken met glaswol? Dat kan ook tegen warmte en isoleert tegelijkertijd. om nog maar te zwijgen over het prijsverschil...
- to infinity and beyond -
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Een motordeken bestaand voornamelijk uit glaswol. Om demping te krijgen in het lage tonen gebied wordt in extreme gevallen massa toegepast en daar waar ruimte ontbreekt, doet men dit soms met lood.

Ik ben niet meer zo precies in deze materie thuis maar weet me nog te herinneren dat de demping van lood iets hoger ligt dan van staal. Staal was dacht ik 3 DB! per mm dikte staal 8kg/m2
Dwz van een motor met een geluidsuitstoot van 100 Db (in de lage tonen) die geplaatst wordt in een volledig afgesloten 1 mm dikke stalen kist hoor je nog 97 Db Als je nu een kist maakt van 2 mm dikte hoor je nog 94 Db (theoretisch)
Een kist van 10 mm dik 70 Db. Nog beter dempen 10 kisten van 1 mm dikte. Je raad jet al dit is zuiver theoretisch. Altijd zijn er geluidslekkages op div plaatsen. In de demping van uitlaatgassen gebruikt men soms dubbelwandige kokers om uitstraling van geluid tegen te gaan.

Vervang je het staal voor lood dan demp je, ik dacht 3.5-4 Db per mm dikte. Reken dan wel de prijs eens uit per kilogram. Dan maar een paar mm staal meer :D :D

Nogmaals, ik ben al jaren uit deze (machine)demping materie. Getallen kloppen misschien niet exact maar de gedachte is wel juist.

Demping van verbrandingmotoren dat is andere kost.

Na schledanou Leen
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Bij de audio van mijn VW Golf heb ik Dynamat matjes gebruikt om resonantie tegen te gaan. Dat spul gebruiken fabrikanten ook in de nieuwe auto's om ze stiller te maken. De Dynamat is hetzelfde spul als (lood) bitumen matjes de inverschillende goede audioshop verkrijgbaar zijn.

http://www.dynamat.com

Ik denk dat dat hetzelfde is. Zou de motorafdekkap niet te bekleden zijn met de bitumenmatjes eventueel meerdere lagen. Goedkoop en werkt hetzelfde.

Groeten Dennis
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

nou, k weet vooralsnog genoeg. Tante dinand gaat achter de naaimachien. Vanmiddag wat lood besteld (12 €), in de schuuur heb ik nog glaswol en glasweefselmat liggen en staalgaren tover ik ook nog wel ergens vandaan....gaat helemaal goedkomen denk ik zo :D
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Houd ons op de hoogte!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gerard

Bericht door Gerard »

Ik heb de hele boel over geluidsisolatie eens gelezen de afgelopen dagen en een mail gestuurd naar Ede, wat een motordeken en motorkapisolatie kosten....eeehhmm 225 euro samen. Nu is mijn vrouw(Suus) Zeeuwse en dan gaat zo'n prijs natuurlijk niet...... :mrgreen: Dus ben ik vanmiddag maar eens de afvalcontainer van de plaatselijk loodgieter ingedoken, heb daar 13 kilo lood uitgevist, vervolgens de motorkap aan de binnenkant netjes bekleed met dat lood(gewoon met schroefjes van 0,9 cm vastgezet) de boel ingespoten met lijm en er dat noppenschuim van de Gamma ingeplakt. Alleen de kap is een beetje zwaar geworden, dus als deze eruit moet, even aan mijn schoonmoeder vragen, het ouwe moet tenslotte eerst op! :shock: :mrgreen:

''k Heb er nog niet mee gereden, dat gaat morgenmiddag gebeuren, maar wel even gestart natuurlijk en het lijkt een stuk rustiger...

Wordt vervolgt.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Mooi heb ik ook weer een project erbij.

Bitumen matjes en schuim aan de binnenkant.

Dennis
joy

Bericht door joy »

weer ff inhaken

zon motordeken vind ik een beetje halbakken oplossing, je legt het over je motor maar het ding ligt er te trillen, het ligt weliswaar vast met tie-wraps maar toch, het kan tussen stangetjes en dergelijke schuiven

ik zou er eerder voor kiezen om mijn kap aan de binnekant met lood en isolatie te bekleden, dat zit gewoon vast , lijkt me beter

beide is natuurlijk de geludisdichte oplossing an sich :)
Michiel Santing
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2007, 21:16
Locatie: Den Haag

Bericht door Michiel Santing »

Persoonlijk heb ik het idee dat de meeste herrie van het uitlaatspruitstuk komt en niet zozeer uit de kop.
Mijn bus is op de bijrijders plek stiller dan op de bestuurders plek.

De deken zal vast helpen, maar eigenlijk zou hij ook links over het uitlaatspruitstuk heen moeten liggen om het maximale effect te hebben (als een soort hoes).

Bitumen werkt ontdreunend, maar kan niet goed tegen hitte...

Ik denk dat de plaatjes lood aan de binnenkant van de kist het beste werkt icm geluidsdemping.
joy

Bericht door joy »

elders ook geschreven:

ik heb het voorbeeld gevolgd van iemand anders op het forum die het met bladlood had bekleed

ook gedaan, met parkers vastgezet, scheelt echt enorm veel in geluid

vervolgens de vloer eens bekleed met een dik stuk vloerbedekking, scheelt ook enorm
Campertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2008, 21:14

Re: motordeken ervaringen

Bericht door Campertje »

Bij dit topic lijkt het steeds te gaan over bussen met de motor in de cabine, zijn de oplossingen met lood ook te gebruiken in bussen met de motor voorin, zoals de VW bus en de Transit?
Je spreekt dan natuurlijk wel over een ander soort ruimte.

Groeten

Klaas
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: motordeken ervaringen

Bericht door dinand »

bij een lt lukt t natuurlijk zeker want je zit naast de motor id cabine , bij een transit kan het natuurlijk ook, maar dan moet je het vanaf de buitenkant doen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten