Pagina 1 van 1
Controle lampje voorgloeien doet het niet.
Geplaatst: 25 feb 2007, 22:05
door janbenz1
Wanneer ik voorgloei, hoort het gele lampje op het dashboard te gaan branden als hij op temp is.
Dat doet ie dus niet, ik gloei ongeveer 15 seconden, en dan start ik.
Het gaat om een 240D, het lampje en de zekering zijn heel.
Heeft iemand hier ervaring mee, wat het kan zijn?
Groet Jan.
Geplaatst: 26 feb 2007, 00:04
door Frank.fjph
Als het systeem hetzelfde is als bij een TN (207D) dan zijn er een paar opties:
Uitgaande van het gloeisysteem met serieschakeling:
Werking gele lampje: in het gloeicircuit zit een gloeiweerstand met ingebouwde bimetaalschakelaar, als die ca 1minuut gloeit is ie roodheet en verbuigt daardoor het bimetaaltje dat daardoor kontakt maakt zodat gele lampje brandt.
Dit simpele systeem houdt zelfs een beetje rekening met buitentem. want als het heel koud is duurt het ook langer voordat het bimetaal krom trekt.
Nu de oorzaken:
1. lampje stuk
2. draadje naar lampaje stuk, of massadraaadje van lamje los.
3. oxidatie van contactje bij het bimetaal
4. bimetaaltje kapot
Frank
Geplaatst: 26 feb 2007, 23:13
door janbenz1
Oke Frank,
Bedankt voor de info.
Moet je zolang gloeien?
Ik gloei hooguit 20 seconden, en dan start ik.
Hij loopt dan ook direct.
Zou ik dan toch nog te vroeg starten?
Moet ik pas starten als het lampje gaat branden, geloof het toch wel, maar dan zal ik 1minuut moeten gloeien.
Dan moet ik dat morgen maar eens proberen.
groet Jan.
Geplaatst: 27 feb 2007, 00:15
door Anton
Hoi,
Ik gloeide een paar seconden met de 207 die ik toen had.
Ik heb een keer gewacht op dat lampje maar dat duurt laaaang.
Ach als die motor een beetje in orde is loopt zo'n ding toch vlot!
Groet Anton
Geplaatst: 27 feb 2007, 00:17
door Frank.fjph
Dat klopt ook wel, ik zie het lampje ook maar heel zelden , meestal als ik ondertussen wat anders doe in de zomer.
Maar in dewinterperiode heb ik wel meer dan 30 sec nodig
Frank
Geplaatst: 27 feb 2007, 00:20
door Anton
Hoi,
Klopt, als het echt koud is duurt het wat langer, maar om nou te wachten tot dat lampje aangaat....
Ik denk dat dat geld als de motor op zijn tenen loopt.
Groet Anton
Geplaatst: 05 mar 2007, 19:36
door janbenz1
Ik heb vorige week geprobeert, 1 minuut gloeien, helemaal geen lampje.
Normaal als ik 15 seconden gloei strt hij al.
Ik durfde niet langer te gloeien, was bang dat de gloeispiralen dan zouden doorbranden, of valt dit mee?
Groet jan.
Geplaatst: 05 mar 2007, 20:18
door Anton
Hoi,
Dat doorbranden zal wel meevallen.
Als ie na 15 seconden start: gewoon doen, er gaat niets stuk
Ik heb vroeger ook een 207 gehad met trekstarter na 15 a 20 secondengloeien werd er gestart, of dat lampje echt ging branden heb ik nooit uitgeprobeerd!
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 05 mar 2007, 20:31
door Frank.fjph
Het lampje kan ook gewoon stuk zijn....
Ik heb even een praktijktest gedaan met mijn 207D... en ook mijn lampje ging niet aan, dus we moeten dus gewoon op gevoel verder met de wijsheid dat als ie nog niet aanslaat we te kort hebben gegloeid en als we te lang gloeien dat de accu leeg is en ie ook niet zal starten......

:o :)
Frank
Geplaatst: 05 mar 2007, 20:46
door Anton
Hoi,
Even goed lezen: zijn lampje is niet stuk!
En, na een keer lang gloeien accu leeg: zeer slechte accu!
Groet Anton
Geplaatst: 05 mar 2007, 23:25
door janbenz1
Zolang die na 15 seconden start is het ook prima, geeft ook aan dat de motor nog in goede conditie is.
Dan maar geen lampie.:D
Groet Jan .
Geplaatst: 05 mar 2007, 23:27
door Anton
Hoi,
Zo is dat, ff op je horloge kijken en gaan met die hap!
Groet Anton
Geplaatst: 06 mar 2007, 01:01
door Dennis en Nancy
Die van mij heeft een trekknop,.. Ik heb dan geen lampje maar de controle gloeibougie?
Na 20 seconden start hij met koud weer meteen alleen loopt hij dan net iets onregelmatig de eerste 30 seconden. Met een heel klein beetje gas is het meteen goed.
Dennis
Geplaatst: 06 mar 2007, 11:13
door Anton
Hoi,
Dat heet een trekstarter, dat hadden de oudere types.
Dat is later vervangen door sleutelstart.
En ik denk dat je daar ook een lampje bij hebt
Groet Anton
Geplaatst: 06 mar 2007, 15:48
door Frank.fjph
Mijn 207D is van 1979 en heeft een trekstarter met geel lampje, geen gloeioog meer.
Bij nog oudere motoren/voertuigen had je inderdaad een gloeioog, dat op moest gloeien en dan starten. (OM 636 MB 180D, MB 200D-1967)
Frank
Geplaatst: 06 mar 2007, 18:01
door melhof
Heb op de 307D met trekstart, wel zo'n gloeispiraal met bimetaal onder de motorkap zitten.
Maar het lampje is niet op het bimetaal aangelsoten...
of de spiraal werkt weet ik niet eens, (nog) niet in verdiept.
Hij start altijd prima!
In de somer gloeien we 5sec voor bij koude motor
In de winter 10sec
Als de motor nog warm is dan gloeien we meestal enkele seconden of in het geheel niet voor.
Is het slecht voor een motor om zo weinig voor te gloeien als hij wel vrijwel altijd meteen aanslaat?
Nog iets de OM616.912 10 092624 motor is er later in gebouwd.
Kan iemand vinden van welk jaar deze motor is en uit welk type auto's?
Hij heeft enkele kleine weizigingen op bv de motor's van het CD'tje van de dubbellucht. Zoals een vacuum buisje van de luchtinlaat naar de dieselpomp. Waar is die voor? En hoe stel je de pomp af?
Geplaatst: 06 mar 2007, 18:02
door Dennis en Nancy
L406DG van 3-1977 heeft een gloeioog!
Geplaatst: 06 mar 2007, 18:19
door melhof
...L406DG... Ik wist niet dat Mercedes zulke moeilijke typenummers heeft bedacht.
staat die G soms voor Gloeioog... :D
Geplaatst: 06 mar 2007, 18:33
door Arnold Smeets
Lastkraftwagen
4 ton
60 pk
Diesel
Grossraum
Groet,
Arnold
Geplaatst: 06 mar 2007, 18:54
door melhof
Ik spreek een aardig woordje duits, maar wat moet ik me voorstellen bij een:
lastkraftwagen?
laad kracht wagen?
Die 60pk bij 4 ton is toch niet echt een krachtpatser.
(hier hebben we bij onze 307 al problemen mee) :(
Geplaatst: 06 mar 2007, 19:15
door 21-GB-69
idd een krachtige wagen voor vervoer van lasten...jawohl.....
Geplaatst: 06 mar 2007, 19:34
door Arnold Smeets
en zo is er de PKW en KFz en die Duitsers weten er vast nog viel mehr!
Groet,
Arnold