Pagina 1 van 1
accu's met AGM ((Absorbent Glass Mat ) technologie
Geplaatst: 13 mar 2007, 11:51
door bart
Hi
ben aan het kijken voor twee huishoud accu's voor mijn bussie
nu wil ik geen normale start accu's daar voor gebruiken omdat
deze gewoon niet lang genoeg mee gaan. kunnen niet tegen
cyclies ontladen en laden.
Nu was ik weer aan het kijken bij Varta ( dat zijn de enige accus's die bij mij langer leven als dat ik de auto heb ) en kom de Varta Ultra special tegen
ze zeggen
dat deze langer meegaan dan semi tractie
dat je ze kunt laden zonder speciale laders, dus ook met een dynamo ? (dit
kan ij dus nergens vinden).
Je mag ze 80% ontladen.
ze kosten 200 Euro per stuk voor de 85 Ah, vind ik nog niet zo gek.
hier een beschrijving in het engels, nederlands site heeft dit niet.
http://www.varta-automotive.com/eng/con ... ?p=3&id=18
Weet iemand meer van dit soor accu's al die praatjes van de fabrikant
vind ik leuk en aardig maar ik kan bijna niks vinden over test of reviesws over dit soort accu's
Bart,
AGM
Geplaatst: 13 mar 2007, 12:01
door GerardM
Bart,
ik heb sinds 2 weken twee nieuwe Monbat AGM accus. Zien er inderdaad in de folders mooi uit, kijk ook eens op
http://www.accuhandel-utrecht.nl
Of op de site van de fabrikant.
http://www.monbat.com/monbat.php?mb_men ... =megalight
Heb ze pas kort dus kun je helaas nog geen ervaringscijfers geven.
Groet,
Gerard
Geplaatst: 13 mar 2007, 12:56
door Frank.fjph
Ik heb 2 semi-tractie batterijen van Centurion (Robustac) die mogen 50% ontladen worden. voor de 90 Ah betaalde ik ca 82 Eu, ze zijn er ook in hogere AMPs. website: iets van centurioaccu.nl of zoiets.
Als ik even snel reken dan heb ik 45 Ah capaciteit voor ca 80,=:E 1,77/Ah
De varta levert dan 0,8 x 85 = 67 Ah capaciteit voor ca 200,=:E 2,99/Ah
Frank
Geplaatst: 13 mar 2007, 15:30
door bart
maar een varta gaat naar mijn mening veel langer mee, Ik heb me te vaak in de vingers gesneden met B merk accu's. En een semi tractie mag je volgens mij eigenlijk niet met een dynamo laden( slecht voor de levensduur ).
voorbeeld: mijn bus start na een half jaar stil staan gewoon, accu's zijn niet los geweest want dan werkt mijn alarm niet meer. En hier praat je over twee Varta blue dynamics. Hier speelt dan de zelfontlading van de accu's ook mee. Ik heb B merk accu's gehad die mijn auto na twee maanden niet meer starten.
Bart,
Geplaatst: 13 mar 2007, 18:15
door Anton
Hoi,
Over accu's is al heel wat geschreven gebruik de zoekfunctie maar eens!
Ik zelf zou voor tractie gaan, die hebben een lange levensduur en kunnen gerust door de dynamo worden opgeladen.
Haal een is een Binnenvaartkrant of de Schuttevaer daar staan adressen in van accujongens.
Die verkopen dus aan de binnenvaart en daar moet je echt niet met troep aankomen!
Een goed gesprek geeft vaak nog wel leuke korting!
Dan nog: Bij een tractiebatterij worden de ampere-uren opgegeven bij 5 urige ontlading, dit komt overeen met een werkdag voor bv. een heftruck van 8 uur.
Word er gepraat over 20 uur dan is het geen tractue!
Ik heb zelf zo'n accu 9 jaar aan boord gehad en geen problemen!
Laad ze!
Groet Anton
Geplaatst: 13 mar 2007, 19:03
door Frank.fjph
Ook Centurion is geen B- merk En ik heb ergoede ervaringen mee.
Frank
Geplaatst: 14 mar 2007, 20:10
door bart
> Over accu's is al heel wat geschreven
maar niet over de AGM accu's.
Nadelen van tractie die AGM niet heeft.
- Tractie en semi tractie accu's moeten onderhouden worden AGM niet
- Tractie en semi-tractie moeten eigenlijk met een IU lader geladen
worden.
Waarom : een tractie accu gaat enorm veel stroom trekken
in het begin van de laad sequence waar door er veel electrolize
gassen ontstaan( nog meer ondhoud ). mmhhh dit schrijvende
heb we natuurlijk een dynamo die niet al te veel vermogen kan
leveren waardoor het eigenlijk toch een IU laad karalteristiek is.
Tractie val bij mij af omdat deze niet passen en semi tractie
wordt op alle fronten verslagen door AGM type accu's
Nog een voordeel van de AGM is dat ze bij nood toch als start
accu gebruikt kunnen worden.
Na veel gelezen te hebben bestel ik er gewoon twee.
Bart,