Pagina 1 van 1
Accu ampere vraagje
Geplaatst: 30 mar 2007, 02:24
door Dennis en Nancy
Mijn startaccu is waarschijnlijk defect. Als ik de acculader erop zet en dan start dan gloeit de controle gloeier in het dashbord als een zonnetje.
Zonder lader krijg ik een laf oranje gloedje.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik een keer aan de bus gelast heb met de plus er nog op. Dikke kans dus dat die niet meer helemaal ok is.
Een vervangende accu moet die 80ah zijn wat er nu inzit of mag die ook iets lichter zijn van amperage, b.v. 50ah?
Groeten Dennis
Geplaatst: 30 mar 2007, 09:33
door Admin
Hallo Dennis,
Wat je beschrijft m.b.t. het gloeien lijkt inderdaad op de accu te wijzen.
Het gevaar van elektrisch lassen betreft niet de accu, maar met name de diodes en andere elektronica tussen generator en accu (afhankelijk van de uitvoering ìn de generator of als aparte spanningsregelaar/automatische schakelaar).
50 Ah lijkt me aan de krappe kant. Zover ik weet is standaard 66 Ah (ook al vrij krap), met Sonderausführungen van 80 of 110.
Je kunt de accu uit de wagen halen, een dag en een nacht opladen en dan meenemen naar een accuboer. Die heeft een speciale meettang die de spanning onder een stevige belasting meet. Dan weet je het zeker.
Succes!
Ernst
Geplaatst: 30 mar 2007, 12:44
door Frank.fjph
Dennis als je een gescheiden system hebt met 2 accu's (ix start en 1x systeem/boord accu) dan ishetwel handig om allebei de accu'sgelijk te kiezen zodat ze uitwisselbaar zijn.
Frank
Geplaatst: 30 mar 2007, 14:40
door Anton
Hoi,
Zit wat in, maar de hh-accu is meestal een traxtie of een afgeleide en zijn meestal niet geschikt om op te starten.
Groet Anton
Geplaatst: 30 mar 2007, 17:02
door Dennis en Nancy
De huishoud accu is prima. Die ontlaad en laad 100%.
In Otterlo hebben we 3 dagen gedaan zonder bijladen en hij zat nog half vol. Nu is hij weer 100% vol.
Die werk dus goed. De startaccu is een ander verhaal. Die gloeit op de lader en als hij net een nacht op de lader heeft gestaan top en daarna niet meer.
Ik haal hem er morgen eens even uit.
Dennis
Geplaatst: 30 mar 2007, 20:00
door Anton
Hoi Dennis,
Ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je accu is overleden.
Kijk eens bij een accu-boer die ook aan de scheepvaart levert, dit scheelt te veel in de prijs!
Adressen bv. in de Scheepvaaatkrant cq Binnenvaartkrant (gratis) en Schuttevaer (niet gratis)
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 30 mar 2007, 21:23
door Anton
Geplaatst: 31 mar 2007, 00:19
door Dennis en Nancy
Er zit een goede scheep en pleziervaart leverancier in Wessem waar ik korting krijg!
Eens kijken wat ik moet betalen voor een mooie accu met een Ctek 3600 lader.
Dennis
Geplaatst: 31 mar 2007, 00:28
door Anton
Hoi Dennis,
Kijk ook eens rond wat een lader kost bv. bij Conrad of Kniest in Arnhem.
Het loont zich!
Ik zelf heb niet zo'n lader ik maak ze zelf (WA) zijn meest simpele dingen die je zelf in de gaten moet houden ( uitzetten) maar krijg er de accu's wel mee vol!
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 31 mar 2007, 03:05
door it camperke
Hoi Dennis,
Een manier om de accu (thuis) te testen is om tijdens het starten de multimeter eraan te hangen. Wat je dan namelijk doet is de accu zwaar belasten (dit doet zo`n accuboer ook met een meettang, das een hele zware weerstand) en dan de spanning meten. Komt deze onder de 11 volt dan is je accu naar de Fillistijnen. Helemaal wanneer je hem net hebt opgeladen.
Succes!
Groet,
je overbuurman.
Geplaatst: 31 mar 2007, 23:47
door Frank.fjph
Volgens mij heb je als je gloeispiralen hebt al een mooie indicatie tijdens het gloeien, dan kan je makkelijker je meter aflezen omdat je dan meer tijd hebt....
Verder zit in Limburg vast wel een verkoopvestiging van Centurion (fabriek staat in Venlo) die maakt Robustac accu"s semitractie voor een redelijke prijs. Ze garanderen niets maar je kan op een 90Ah exemplaar (past precies in MB bak) best wel starten, of die als huishoud gebruiken en de andere voor starten als die tenminste startaccu is.
Frank
Geplaatst: 01 apr 2007, 00:34
door Dennis en Nancy
Heb vandaag even de accu laten testen die was dus defect. Hij gaf 13.01 volt aan en was vol maar had geen power meer om te starten.
Volgens 2 verschillende accu-boekjes moest er een 100AH accu in mijn 406D. Die er uiteraard ook maar in gedaan. (Was €10 duurder dan de 80AH variant.)
Nieuwe accu erin en de gloeier was helemaal de oude.
De bus start stukken beter nu!
Dennis
Geplaatst: 01 apr 2007, 00:36
door Dennis en Nancy
Regel 1 in de lascursus voor dummies is: Nooit lassen met plus pool nog op de accu!
Dennis