Pagina 1 van 1

Hulp? vooras de- en monteren

Geplaatst: 01 apr 2007, 22:42
door wegpiraten
Hoi dubbeltjes :)

Ik ga i.v.m. te veel fuseespeling een andere vooras monteren.
m'n vriendin heeft dit klusje al eens samen met iemand geklaard, maar weet niet meer precies wat de stappen waren.

Vraag: Zou iemand misschien stapsgewijs het de- en monteren van 'n (407D) vooras kunnen uitleggen? Ik beschouw mezelf niet als totale leek, maar denk wel wat aan een globaal stappenplannetje te hebben.

Gegroet.

vooras wisselen.

Geplaatst: 02 apr 2007, 21:24
door Bert Steenhuis
Nou vooruit dan maar.

• Wielbouten beetje los
• Opkrikken en onder het chassis steunen
• Wielen verwijderen
• Remslangen afklemmen en loshalen van de remcilinders
• Stuurkogels losmaken en spoorstang verwijderen (als je die voor de andere as weer gaat gebruiken)
• Stuurkogel van de stuurstang loshalen aan de wielzijde
• Moeren van de veerstroppen losdraaien (niet helemaal anders valt de as naar beneden)
• As ondersteunen en de veerstrop moeren verwijderen (als je hebt op een karretje met zwenkwielen)
Montage geschiet in omgekeerde volgorde van demontage, maar vergeet niet der voorremmen te ontluchten en eventueel af te stellen.

Ik hoop dat ik niets vergeten ben en dat alles een beetje behoorlijk los wil en voor die stuurkogels heb je wel het juiste gereedschap nodig.

Succes Bert Steenhuis.

Re: Hulp? vooras de- en monteren

Geplaatst: 02 apr 2007, 21:43
door Ary
wegpiraten schreef:Hoi dubbeltjes :)

Ik ga i.v.m. te veel fuseespeling een andere vooras monteren.
m'n vriendin heeft dit klusje al eens samen met iemand geklaard, maar weet niet meer precies wat de stappen waren.

Vraag: Zou iemand misschien stapsgewijs het de- en monteren van 'n (407D) vooras kunnen uitleggen? Ik beschouw mezelf niet als totale leek, maar denk wel wat aan een globaal stappenplannetje te hebben.

Gegroet.
Wel op leten dat de centreer pennen weer goed in elkaar vallen.
anders staad de boel scheef
gr Ary

Geplaatst: 02 apr 2007, 22:32
door A_A
Hmm tijd voor een technisch woordenboek hier. Fussee pennen, daar zit de as van het voorwiel aan vast?
dwz het draaipunt?
Oja nog even wat, waar krik je de voorkant aan op eigenlijk?
Puur op het chassis?

Fussee

Geplaatst: 03 apr 2007, 20:59
door Bert Steenhuis
Ja Arjan,

Beter gezeged, de draaipunten die de wieluitslag ofwel het sturen mogelijk maken, zijn bij onze bussen fussee pennen.

Bij modernere auto's meestal fusseekogels, weer niet te verwarren met de stuurkogels, kun je het nog volgen ?

Met een orinele MB potkrik kunje bij de achteras de krik plaaten onder de krikpunten onder de as (L en R tussen kardan en vering, of als b.v de krik te hoog is, onder het veerpaket vlak tegen de as.

Bij de vooras past de krik moelijk onder de as, dus ook oder de veer, zoals achter.

Om onder het chassis te krikken moet je erg hoog, lukt alleen met een grote garage krik, als in het chassis moet onderstenen, dan krik ik altijd onder de as /vering, tussentijds onder steund om hoog genoeg te komen.

Groeten Bert Steenhuis.