Stroef schakelen
Geplaatst: 02 apr 2007, 21:20
Hallo beste raadgevers,
Graag advies voor het volgend probleem.
Mijn camper is een Mercedes type 409D van 1986. In België noemde men deze modellen wel eens T.N. De motor is een 5 cilinder en ik denk dat men dit type een OM 617 noemt.
Het probleem +voorgeschiedenis.
Verleden winter (seizoen 2005-2006) toen ik de camper uit de stagarage wilde halen, bleek dat ik de versnellingspook langs geen kanten meer kon bewegen. Ik heb er de vakman bijgehaald, die het euvel in enkele seconden heeft kunnen oplossen, door langs onderaan de wagen, de versnellingspook in beweging te zetten. Zijn uitleg was, dat de versnelligspook gewoon vast zat omdat er geen vet aan de ""selecteur" meer was. Hij heeft dan in zijn garage alles goed ingevet, en ik kon weer de baan op. Doch door omstandigheden heb ik de camper slechts heel weinig gebruikt tijdens die periode en dan slechts korte afstanden. Ik heb nergens meer last van gehad. Doch in januari 2007 heb ik ondervonden, tijdens de reis naar Zwitzerland, dat het soms heel moeilijk was om de wagen in de juiste versnelling te krijgen. Doch dit was enkel wanneer alles goed warm stond zoals bijvoorbeeld in tamelijke lage versnelling een berg oprijden. Bij een koude motor was er geen enkel probleem. Bij mijn terugkomst heb ik dat ommiddellijk aan de vakman uitgelegd, die terug vet heeft bijkgestoken. Doch, tijdens de reis in maart is gebleken dat het probleem nog steeds bestaat. Dus normaal schakelen bij koude motor en stroef bij warme motor.
Kan het probleem liggen bij het soort vet dat hij heeft gebruikt of moet het eerder gezocht worden bij de olie in de versnellingsbak. De vakman spreekt van een versleten "selecteur" die zou moeten vernieuwd worden.
Omdat ik ervan uitga dat een versleten "selecteur" versleten is zowel bij warme als bij koude motor ben ik sceptisch over het laten uitvoeren van de werken
Met dank aan allen die mij kunnen adviseren
BOB
Graag advies voor het volgend probleem.
Mijn camper is een Mercedes type 409D van 1986. In België noemde men deze modellen wel eens T.N. De motor is een 5 cilinder en ik denk dat men dit type een OM 617 noemt.
Het probleem +voorgeschiedenis.
Verleden winter (seizoen 2005-2006) toen ik de camper uit de stagarage wilde halen, bleek dat ik de versnellingspook langs geen kanten meer kon bewegen. Ik heb er de vakman bijgehaald, die het euvel in enkele seconden heeft kunnen oplossen, door langs onderaan de wagen, de versnellingspook in beweging te zetten. Zijn uitleg was, dat de versnelligspook gewoon vast zat omdat er geen vet aan de ""selecteur" meer was. Hij heeft dan in zijn garage alles goed ingevet, en ik kon weer de baan op. Doch door omstandigheden heb ik de camper slechts heel weinig gebruikt tijdens die periode en dan slechts korte afstanden. Ik heb nergens meer last van gehad. Doch in januari 2007 heb ik ondervonden, tijdens de reis naar Zwitzerland, dat het soms heel moeilijk was om de wagen in de juiste versnelling te krijgen. Doch dit was enkel wanneer alles goed warm stond zoals bijvoorbeeld in tamelijke lage versnelling een berg oprijden. Bij een koude motor was er geen enkel probleem. Bij mijn terugkomst heb ik dat ommiddellijk aan de vakman uitgelegd, die terug vet heeft bijkgestoken. Doch, tijdens de reis in maart is gebleken dat het probleem nog steeds bestaat. Dus normaal schakelen bij koude motor en stroef bij warme motor.
Kan het probleem liggen bij het soort vet dat hij heeft gebruikt of moet het eerder gezocht worden bij de olie in de versnellingsbak. De vakman spreekt van een versleten "selecteur" die zou moeten vernieuwd worden.
Omdat ik ervan uitga dat een versleten "selecteur" versleten is zowel bij warme als bij koude motor ben ik sceptisch over het laten uitvoeren van de werken
Met dank aan allen die mij kunnen adviseren
BOB