Pagina 1 van 1

Accu los tijdens het lassen onzin???

Geplaatst: 03 apr 2007, 05:02
door Leo
In een ander topic:
cowboydennis schreef:Regel 1 in de lascursus voor dummies is: Nooit lassen met plus pool nog op de accu!
Ben alleen benieuwd waarom lasstroom, tegen alle natuurwetten in, opeens de moeilijkste weg zou gaan kiezen als er een dynamo of accu in de buurt staat.. :roll:

Ik heb nog nooit een pool losgehaald wanneer ik moest lassen.
Ik let er alleen wel op dat de stroomkring niet via m'n blok loopt.
Oftewel: de massatang zo dicht mogelijk bij het laswerk.
En nog geen accu of dynamo die er het loodje om gelegd heeft.. 8)

Dus als iemand mij dat "accu-losmaak-advies" kan uitleggen???
Of is dit soms weer zo'n stom papagaai-verhaal omdat iemand in de prehistorie ooit eens zo duf is geweest om de de lasstroomkring via de accu/dynamo te laten lopen?
Of nog erger: Is dit te vergelijken met de wereldwijd geaccepteerde bullshit dat er in de inlaat van een diesel geen onderdruk heerst?

Gaarne uw commentaar en hersenspinselen waarde DbbL'ers.. 8)


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 03 apr 2007, 06:40
door berriaaf
Leo

Hoe zit het dan met las spetters van het lassen op bladveren, mij hebben ze gezegt dat de bladveren daardoor kunnen knappen

Dit naar aanleiding dat bij ons spontaan in de schuur aan een kant een van de de bladveren knapte

Bertus

Geplaatst: 03 apr 2007, 13:18
door Leo
Hoi Bertus,

da's weer een hele andere discussie waar toendertijd Cees Reysigher een uitgebreid antwoord op gegeven heeft.
Had iets te maken met de gevoeligheid van paraboolveren ofzo.
En daar heb ik dus geen verstand van..:P

Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 03 apr 2007, 13:39
door Dennis en Nancy
Mijn acculeverancier zei dat het door het lassen kwam.

Maar die verkoopt daarentegen natuurlijk graag accu's.

Een technische man hier op het werk kon me ook vertellen dat door het lassen de platen krom trokken in de accu?

Ben wel benieuwd nu. Vandaag of morgen gaat de accu even naar de leverancier.

Dennis

Geplaatst: 03 apr 2007, 14:03
door Leo
Mooie losse kreten van die mensen Dennis. :)
Nu nog bewijzen en argumenten.
Want tenzij jij je massaklem op de pluspool aangesloten hebt, lullen ze volgens mij uit hun nek. :twisted:
De simpele vraag die jij die mensen moet stellen luidt dus: "WAAROM??"

Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 03 apr 2007, 14:40
door melhof
Hi Leo,

Mooi, debuggen dit soort indianenverhalen.

The DubbeLLucht Myth Busters in action! :D :D

Ik zal als natuurkundige en elektronicus het eens gaan overdenken hoe het zit met de stromen die door de carrosserie (=massadraad) kunnen gaan lopen. :roll:
En wat die bij de verwachte weerstanden voor pieken kunnen veroorzaken. :roll:

Een ding is me veel duidelijker: bij moderne auto's met veeel meer gevoelige electronica is het een veel gehoord fenomeen dat airbags geactiveerd kunnen worden bij laswerkzaamheden. Dat heb ik zelfs direct van een oud Mercedes plaatwerker te horen gekregen. :!:
Maar om daar meer van te weten zou ik wat schema's van moderne auto's onder ogen moeten krijgen.

Zal er eens over nadenken.

Groet,
Melchior

PS: ONZE VERHUIZING NAAR DE CAMPER ZIT ER OP!!
We wonen nu heerlijk op de camping, zonder huis en het is zalig!
Daar wordt je wel lekker relax van zo op het randje van het bos op een heerlijk plekje in de natuur leven.
Eindelijk weer eens wat rust onder mijn gat!

Inderdaad

Geplaatst: 03 apr 2007, 20:08
door GerardM
Om de discussie even aan te scherpen: ik neem aan dat we het hier willen hebben over electrisch lassen (met electroden) en niet over allerlei vormen met gas (mig, tig etc).
En waarbij stromen van 100 Amp en meer gebruikt worden.
Als je er van uit gaat dat electronen lui zijn en altijd de weg van de minste weerstand kiezen, zouden ze vanuit je electrode zo snel mogelijk naar de massaklem moeten willen. Dus als je je massaklem zo dicht mogelijk bij je te-lassen-punt klemt en hebt gezorgd dat die goed kontakt maakt, zie ik ook niet hoe ze langs je accu of een ander apparaat zouden willen gaan.

Toen ik nog autocrosste met een Kever en van alles kapotreed, laste ik tussen de manches door ook even snel het één en ander weer aan elkaar, zonder ook maar iets los te halen. Er ging van alles kapot tijdens zo'n cross, maar nog nooit een accu of ander electrisch apparaat.

Mijn paar spinsels...

Groet,

Gerard

Geplaatst: 03 apr 2007, 20:18
door bart
Ik moet me aansluiten bij Leo ten aanzien van de ouder auto's. Geen
electronica die daar kapot kan gaan ( heel misschien de laadregelaar )

Maar bij moderne auto's waag ik het er toch niet op. door de enorme
stroom door de lasdraden heb je een enorme electomachnetisch veld.
Als de massa of aanvoer draad van het lasapparaat naast een electrische
leiding ligt van de auto, krijgt meen een spanningspiek op die leiding,
waardoor het motormanagment, boord computer ( spannings regelaar ?)
enz kapot kunnen gaan.

dit was mijn volgende zin ( maar die klopt niet )
> Als men nu de accu los koppelt kan die spannings piek op de leiding geen
> kwaad omdat er dan ook geen stroom door die electronica kan lopen

Waarom fout, een auto heeft veel massa punten en er kan dus nog steeds
een grootte stroom gaan lopen door de electronica als de accu
losgekoppeld is, doordat er een spannings piek op bevoorbeeld een
sensor draad staat. Ik zou toch echt alle computers uit de auto halen
voordat ik begin te lassen.

Bart

moderne auto

Geplaatst: 03 apr 2007, 21:05
door jan
Vanwege mijn werk moet ik zo nu en dan lassen in de auto en daar had ik dan een stalen plaat voor liggen die dan geen contact met de massa van de auto maakte.
Totdat waarschijnlijk door de ophoping van wat ijzervijlsel er blijkbaar toch contact is ontstaan, want het ter ziele gaan van een dynamo van een nog geen jaar oude auto is wel opmerkelijk. Vandaar dat ik nu dubbel voorzichtig ben geworden.

Geplaatst: 04 apr 2007, 02:52
door Leo
Heyy, toch leuk dat er reacties op komen. :D

Daar ik in dit topic een beetje advocaat van de duivel speel :twisted: , komen hier een paar tegenwerpingen op jullie schrijfsels opdat er nog verder nagedacht & gereageerd kan worden:



melhof schreef: The DubbeLLucht Myth Busters in action! :D :D
Grinnn, er is niks leukers dan het ontrafelen van oude beweringen die nergens (meer) onderbouwd worden..:P
Op dat moment worden het in mijn ogen (loze?) aannames die nodig eens bekeken moeten worden op hun waarheidsgehalte.
Het voordeel wat de DbbL'er hieruit kan halen is dat ie niet meer genaaid kan worden door een accu- of dynamo-boer.


Ik zal als natuurkundige en elektronicus het eens gaan overdenken hoe het zit met de stromen die door de carrosserie (=massadraad) kunnen gaan lopen. :roll:
En wat die bij de verwachte weerstanden voor pieken kunnen veroorzaken. :roll:
Ok, neem dan voor de grap ook de startmotor mee in je berekeningen.
Een 4pk starttorretje trekt bij 12V altijd nog zo'n 250Amp door je carosserie heen, om over de (5 voudige?) opstartstroom maar helemaal te zwijgen.


Een ding is me veel duidelijker: bij moderne auto's met veeel meer gevoelige electronica is het een veel gehoord fenomeen dat airbags geactiveerd kunnen worden bij laswerkzaamheden. Dat heb ik zelfs direct van een oud Mercedes plaatwerker te horen gekregen. :!:
Waarom zouden nou precies alleen die airbags ploffen, en niet het ultra-gevoelige motormanagementsysteem?
Waarom raakt het electronische gaspedaal niet van slag of de klimaatbeheersing?
Wat ik niet weet: Heeft een airbag de accu nodig om te werken?

Wat gebruikte de man als lasstroom?
Wisselstroom? Gelijkstroom? Hoogfrequent (1000Hz)?
Heeft hij dat zelf meegemaakt of ook weer van "horen zeggen"?

@GerardM:
Van mij part worden alle lasmethodes meegenomen waar elec aan te pas komt Gerard.
Dennis werkt met Mig en heeft volgens de accuboer ook zijn accu daarmee verpest.
Alhoewel ik me afvraag of die handelaar daar ook op gekomen was als Dennis het zelf niet verteld had? :wink:

Maar verder heb je dezelfde ervaringen als ik, oftewel gewoon "bakken met die hap.":)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


@Bart:
Leuk weer eens iets van je te horen hier.:)
Tjah, wbt die electro-magnetische velden...
Ik zou daar een eind in mee kunnen gaan maarrr: Dan vraag ik me af wat je met die compies doet indien je in een onweersbui terecht komt?
Want als je het over enorme elec-magnetische velden hebt.. :roll:
Een blikken kooi van Faraday helpt daar ook niks tegen.

En ook hier het verhaal van de startmotor natuurlijk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


@Jan:
Ik vind die kapotte dynamo niet eens zo'n vreemd verhaal, alleen of het door dat lassen kwam?
Een fabrikant geeft natuurlijk graag de schuld aan jou zodat hij geen andere dynamo hoeft te leveren.:wink:

Ook bij schepen heb ik het meerdere malen meegemaakt dat een vrij nieuwe dynamo de geest gaf zonder aanwijsbare reden.
Meestentijds is het dan gewoon de regelaar, maar een totale burnout heb ik ook al eens gezien bij een dynamo van amper 2 weken oud..
En dan heb ik het niet over 1 of ander chinees apenmerk, maar gewoon over een Bosch dynamo! :shock:

Wat was er precies kapot aan jouw dynamo?



Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 04 apr 2007, 10:14
door it camperke
Spuit 11 gaat zich er ook ff mee bemoeien.

Hier al heel wat aan vrachtauto`s, auto`s, schepen en andere machines (mèt gevoelige elektronica, machines op ons werk) gelast en nog nooit iets stuk gegaan.
Wat me nu wel ineens te binnen schiet is dat bijvoorbeeld een auto niet op één of andere manier met de "aarde" in verbinding staat. Ook niet via de massa vanhet lasapparaat want deze is ontkoppelt omdat er een lastrafo tussen zit. Nu weet ik dat alles kapot kan gaan als je vreemde aardlussen krijgt. (voor de niet natuurkundigen en elekronica onder ons, dit zijn hoge stromen in het aarde cirquit) Daarom zie je als je je dashboard open haalt van je bussie drie grote "aardbanken" zitten. Das omdat de aardpunten dan allemaal bijelkaar zitten zodat je geen cirquit krijgt.

Magnetische velden zijn inderdaad ook geen pretje maar ook hier geldt aan een auto, het staat niet in verbinding met de aarde dus lopen er geen stromen doorheen.

Groetjes,

Otto.

Geplaatst: 04 apr 2007, 11:29
door Dennis en Nancy
Ik heb nu een 12.73 volt op de accu als deze niet loopt.

Stationair heeft hij 14,75 volt.

Alles lijkt mij dus OK of doe ik iets verkeerd?

Groeten Dennis

Geplaatst: 04 apr 2007, 11:40
door Anton
Hoi,

De spanningen lijken wat aan de hoge kant, maar dat kan ook aan het meterje liggen.
Dus er word bijgeladen!

Groet Anton

Geplaatst: 04 apr 2007, 12:17
door it camperke
Niks aan de hand Dennis!!

Prima in orde.

regelaar

Geplaatst: 04 apr 2007, 15:35
door jan
Leo schreef:Heyy, toch leuk dat er reacties op komen. :D

Daar ik in dit topic een beetje advocaat van de duivel speel :twisted: , komen hier een paar tegenwerpingen op jullie schrijfsels opdat er nog verder nagedacht & gereageerd kan worden:



melhof schreef: The DubbeLLucht Myth Busters in action! :D :D
Grinnn, er is niks leukers dan het ontrafelen van oude beweringen die nergens (meer) onderbouwd worden..:P
Op dat moment worden het in mijn ogen (loze?) aannames die nodig eens bekeken moeten worden op hun waarheidsgehalte.
Het voordeel wat de DbbL'er hieruit kan halen is dat ie niet meer genaaid kan worden door een accu- of dynamo-boer.


Ik zal als natuurkundige en elektronicus het eens gaan overdenken hoe het zit met de stromen die door de carrosserie (=massadraad) kunnen gaan lopen. :roll:
En wat die bij de verwachte weerstanden voor pieken kunnen veroorzaken. :roll:
Ok, neem dan voor de grap ook de startmotor mee in je berekeningen.
Een 4pk starttorretje trekt bij 12V altijd nog zo'n 250Amp door je carosserie heen, om over de (5 voudige?) opstartstroom maar helemaal te zwijgen.


Een ding is me veel duidelijker: bij moderne auto's met veeel meer gevoelige electronica is het een veel gehoord fenomeen dat airbags geactiveerd kunnen worden bij laswerkzaamheden. Dat heb ik zelfs direct van een oud Mercedes plaatwerker te horen gekregen. :!:
Waarom zouden nou precies alleen die airbags ploffen, en niet het ultra-gevoelige motormanagementsysteem?
Waarom raakt het electronische gaspedaal niet van slag of de klimaatbeheersing?
Wat ik niet weet: Heeft een airbag de accu nodig om te werken?

Wat gebruikte de man als lasstroom?
Wisselstroom? Gelijkstroom? Hoogfrequent (1000Hz)?
Heeft hij dat zelf meegemaakt of ook weer van "horen zeggen"?

@GerardM:
Van mij part worden alle lasmethodes meegenomen waar elec aan te pas komt Gerard.
Dennis werkt met Mig en heeft volgens de accuboer ook zijn accu daarmee verpest.
Alhoewel ik me afvraag of die handelaar daar ook op gekomen was als Dennis het zelf niet verteld had? :wink:

Maar verder heb je dezelfde ervaringen als ik, oftewel gewoon "bakken met die hap.":)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


@Bart:
Leuk weer eens iets van je te horen hier.:)
Tjah, wbt die electro-magnetische velden...
Ik zou daar een eind in mee kunnen gaan maarrr: Dan vraag ik me af wat je met die compies doet indien je in een onweersbui terecht komt?
Want als je het over enorme elec-magnetische velden hebt.. :roll:
Een blikken kooi van Faraday helpt daar ook niks tegen.

En ook hier het verhaal van de startmotor natuurlijk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


@Jan:
Ik vind die kapotte dynamo niet eens zo'n vreemd verhaal, alleen of het door dat lassen kwam?
Een fabrikant geeft natuurlijk graag de schuld aan jou zodat hij geen andere dynamo hoeft te leveren.:wink:

Ook bij schepen heb ik het meerdere malen meegemaakt dat een vrij nieuwe dynamo de geest gaf zonder aanwijsbare reden.
Meestentijds is het dan gewoon de regelaar, maar een totale burnout heb ik ook al eens gezien bij een dynamo van amper 2 weken oud..
En dan heb ik het niet over 1 of ander chinees apenmerk, maar gewoon over een Bosch dynamo! :shock:

Wat was er precies kapot aan jouw dynamo?

Ik denk: de spanningsregelaar.


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 04 apr 2007, 19:54
door bart
Leo

Je heb helemaal gelijk met de kooi van faraday als je aan de buiten kant van de auto aan het lassen bent.
Maar neem je lastorch mee naar binnen en ga iets binnen in de auto lassen en je faraday kooi helpt je niet meer.

Bart

Re: Inderdaad

Geplaatst: 04 apr 2007, 21:23
door Dennis en Nancy
GerardM schreef:Om de discussie even aan te scherpen: ik neem aan dat we het hier willen hebben over electrisch lassen (met electroden) en niet over allerlei vormen met gas (mig, tig etc).
En waarbij stromen van 100 Amp en meer gebruikt worden.

Gerard
Ik las MIG met menggas met een ESAB 150. Meestal in stand 2 van de 7.

Dennis

Geplaatst: 04 apr 2007, 21:28
door Anton
Hoi,

Ik las met pure koolzuur, ook te gebruiken om bier te tappen.
Bij plaat werk zit ik gauw op 70 a 80 amp.
Met elektrode meest 100 a 140 amp.
Bij mij is er nog nooit een dynamo of wat dan ook gesneuveld!

Succes!

Groet Anton

Re: Accu los tijdens het lassen onzin???

Geplaatst: 04 apr 2007, 22:20
door L1
Leo schreef:..........
Ik heb nog nooit een pool losgehaald wanneer ik moest lassen.
Ik let er alleen wel op dat de stroomkring niet via m'n blok loopt.
Oftewel: de massatang zo dicht mogelijk bij het laswerk.
En nog geen accu of dynamo die er het loodje om gelegd heeft.. 8)

........
Mvg, Leo.:D
Leo,

Ik heb jaren langsaamlopers uit schepen gehaald en snellopers er voor in de plaats gezet. Ik heb 2x een probleem gehad met een dynamo. Beide keren was het toen ik koelwaterpijpen in elkaar hechtte aan de motor en de motor al op de gietvullingen stond en een flex koppeling was gemonteerd. De aardeklenm stond ergens op een bolder.
Ook heb ik wel eens een bos kabels zien uitbranden van een motor waar de aarde van de lasser niet over de vulling of dynamo ging maar via een schakelbord dat ergens zo maar tijdelijk tegen de motor was neergezet

Stroom kan ik niet volgen dus als ik aan mijn bus las maak ik de aardeklem naast het te lassen deel vast. En het maakt mij niet uit of ik nu MIG, TIG of met een pin las. En ik haal de massaschakelaar er uit van de bus.

Leen

Geplaatst: 05 apr 2007, 14:05
door Dennis en Nancy
Ik heb de massaklem ook altijd vlakbij de te lassen plek vastgezet.

Dennis

Geplaatst: 29 apr 2007, 00:38
door Leo
melhof schreef:Ik zal als natuurkundige en elektronicus het eens gaan overdenken hoe het zit met de stromen die door de carrosserie (=massadraad) kunnen gaan lopen. :roll:
En wat die bij de verwachte weerstanden voor pieken kunnen veroorzaken. :roll:
Hoi Melchior,

eigenlijk zit ik een beetje op die berekeningen te wachten voordat ik verderga met dit topic.

Voor mij is het nog steeds niet duidelijk of dat advies op techniek berust, of op een fabeltje.
Voorlopig hou ik het nog op een fabeltje, maar misschien laten jouw berekeningen wel enig ander licht op de zaak schijnen?

Dus als je ff tijd hebt hou ik me aanbevolen. :P


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 30 apr 2007, 20:19
door it camperke
Misschien kenne we de mythbusters vragen op dyscovery-channel, daarna blazen ze toch alles op :wink: