Pagina 1 van 1
2-takt olie
Geplaatst: 04 apr 2007, 16:55
door De Rooie Reus
Hebben jullie ooit weleens gehoord van het gebruiken van 2-takt olie als een additief bij een dieselmotor? De verhouding zou 1 : 200 ltr diesel moeten zijn.
Uit wat ik op een duits forum las, begrijp ik dat de motor er prettiger op zou lopen en dat de smering van de motoronderdelen beter zou zijn.
Nu is mijn Duits niet fantastisch en mijn kennis van techniek bereikt ook geen grote hoogte zodat ik graag een beroep doe op jullie kennis.
Groeten van
Martin
Geplaatst: 04 apr 2007, 18:16
door Jeroen_Hanomaf
Of dat voor wat betreft de motor zo is weet ik niet, daar ben ik niet deskundig genoeg voor.
Ik kreeg echter van een revisiebedrijf voor brandstofpompen deze olie-tip ook, maar dan voor het smeren van de brandstofpomp. Bij mijn Hanomag (type F 45 met D142L motor ) wordt deze namelijk niet via het smeersysteem van de motor gesmeerd, maar door de brandstof, die in de loop der jaren steeds schraler geworden is.
Groetjes
Jeroen
Geplaatst: 04 apr 2007, 21:19
door Dennis en Nancy
Het is inderdaad goed voor de brandstof pomp.
Ik ben de tip op zowel Amerikaanse als europese site tegen gekomen.
Wel een goede olie nemen en in de juiste 1 op 200 verhouding.
Omdat de huidige diesel zwavelarm is kijgen de (zeker de moderne) brandstofpompen steeds minder smering.
Dennis
Geplaatst: 04 apr 2007, 21:23
door Anton
Hoi,
Bij ons op de Ural Dnepr club (
http://WWW.udcn.nl ) zijn mensen die rijden met een halve liter diesel in de tank ( 20 liter ).
Ze zeggen dat de motor smeuigerloopt en meer compressie heeft.
Ook de eigenaars van een chinees ( Chang 750 cc zijklepper elek. gestart ) zweren hierbij.
Cinclusie: wie het weet mag het zeggen!
Groet Anton
Geplaatst: 05 apr 2007, 09:20
door Berthil
Ik kreeg ook de zelfde tip bij het boschservice center toen ik mijn verstuivers liet reviseren.
Maar tot op heden nog geen olie in de tank erbij gegooid.
Laat ik het toch maar eens doen.
Geplaatst: 05 apr 2007, 13:01
door Leo
Ik dacht dat ik daar ooit al eens iets over geschreven had, maar de zoekfunctie brengt niks naar voren.. :shock:
Was dan zeker op een ander forum ofzo..
Voor de brandstofpompen van de 615, 616 en 314 heeft het weinig nut, want die worden gelukkig door de motorolie gesmeerd.
Bij verstuivers die zo nu en dan blijven hangen werkt het wel degelijk.
Mvg, Leo. :D
Geplaatst: 05 apr 2007, 13:05
door Dennis en Nancy
Leo schreef:
Voor de brandstofpompen van de 615, 616 en 314 heeft het weinig nut, want die worden gelukkig door de motorolie gesmeerd.
Mvg, Leo. :D
Die olie die ik op het SV heb bijgevuld in Otterlo of de motorolie die in het carter zit?
Dennis
Geplaatst: 05 apr 2007, 13:09
door Leo
De olie die in het carter zit Dennis.
Wat je in Otterlo bijgevuld hebt was de regulateur.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 05 apr 2007, 14:14
door Jeroen_Hanomaf
cowboydennis schreef:Omdat de huidige diesel zwavelarm is kijgen de (zeker de moderne) brandstofpompen steeds minder smering.
Dat is eigenlijk vreemd, je zou toch zeggen dat de fabrikanten daar op inspelen? Van die ouwe zooi (zoals mijn Hanomag, Mercedes heeft dat idd al mooi opgelost met de 615/616/314/352) zou je het eerder verwachten.
Groetjes
Jeroen (die ook wel eens bij gebrek aan beter afgewerkte motorolie uit de R9 op LPG bijgemengd heeft.... :? :shock: )
Geplaatst: 05 apr 2007, 14:44
door Dennis en Nancy
Voor de mensen die goed bekwaam zijn in het engels en tijd over hebben.
http://www.cumminsforum.com/forum/alter ... e-oil.html
Discussie over 2 takt olie in de diesel.
Dennis
Geplaatst: 05 apr 2007, 14:45
door Dennis en Nancy
Het schijnt het diesel verbruik ook ten goede te komen.
Dennis
Geplaatst: 06 apr 2007, 04:15
door Leo
cowboydennis schreef:Voor de mensen die goed bekwaam zijn in het engels en tijd over hebben.
Pfffff, was een smerig klusje Dennis..:shock:
Ik ben tot bericht 350 gekomen en was toen het herhalingsgelul over "welke olie te gebruiken" wel zat.
Het leek bij tijd en wijle Dbbl wel.. 8)
Een samenvatting van wat ik gelezen heb:
Het is een site voor Cummingsmotoren met een nogal gevoelige brandstofpomp die geheel gesmeerd wordt door diesel.
De meest gebruikte verhouding is daar 1:140.
Het schijnt die Cummingsmotoren rustiger te maken bij stationair toerental; nou komt me dat niet zo errug vreemd voor, want ik herken een Cummings meestal van verre aan het grindbakgeluid wat hij produceert.
Ik heb dat altijd geweten aan een slecht soort verstuivers, ook gezien de rook die ze nog wel eens produceerden.
(Ongeveer te vergelijken met de rottige CAV-verstuivers die DAF jarenlang in hun motoren gebruikte en zorgde voor het spreekwoord: "Als je een DAF niet ziet (roken), dan draait ie waarschijnlijk niet")
Mijn conclusie is dus dat die 2-taktolie er voor zorgt dat de naalden van de verstuivers net ff soepeler bewegen waardoor ze niet meer nadruppelen.
Weinig nieuws onder de zon..
Wbt het verbruik: De meeste mensen die een vermindering rapporteren hebben het over < 5%.
Anderen merken helemaal niks, en een enkeling ziet zijn verbruik stijgen.
My two cents:
Het lijkt op de Aceton-disc die we hier gevoerd hebben:
Veel enthousiasme bij vooral oudere types motoren, terwijl het (volgens Camperforum.nl-schrijvers) bij modernere karretjes weinig verschil schijnt te maken.
De smerende werking van minerale 2-takt (of gewone) olie op de verstuivers is onomstreden.
Ikzelf flikker er meestal iets van 1:250/300 (normale smeerolie) bij indien ik een verstuiver begin te horen die zo nu en dan blijft hangen.
Dan ben ik er meestal wel weer een paar tanken vanaf.
1:140 toevoegen aan iedere tank zoals die amerikanen doen wordt een ietwat kostbare zaak in NL, want een beetje kwaliteit tweetaktolie kost hier een veelvoud van wat het in de USA schijnt te kosten. :?
De Bosch-verstuivers in onze karretjes zijn ook niet zo gevoelig als die Cummings gebruikt, en voor de brandstofpompen is het niet nodig.
Aldus heb ik een beetje mijn twijfels over het nut van een
constante toevoeging.
Owww, normale minerale smeerolie doet trouwens hetzelfde voor je verstuivers, je moet het alleen van te voren mixen in een jerrycan met diesel.
Ff flink schudden en je hebt weer een paar euri verdiend.
Want minerale 2-taktolie is niet veel anders dan een goede olie vermengd met een verdunner.

Snuffel maar eens aan zo'n flesje of laat 'm een tijdje openstaan...
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 06 apr 2007, 08:56
door Jeroen_Hanomaf
Jeroen_Hanomaf schreef: (die ook wel eens bij gebrek aan beter afgewerkte motorolie uit de R9 op LPG bijgemengd heeft.... :? :shock: )
Dus dit kan ik gewoon blijven doen ;) Handig & goedkoper, mijn pomp wordt niet via het smeersysteem gesmeerd. Of zou nog verstandig zijn het eerst te zeven?
Anders maar ff langs de Gamma voor verse olie denk ik.
Groetjes en bedankt voor het uitzoeken, Leo! 8)
Jeroen (vandaag, knutseldag, eindelijk!)
Geplaatst: 06 apr 2007, 12:41
door Leo
Hoi Jeroen,
haal ff verse olie.
Je carterolie is namelijk ernstig vervuild en zorgt voor schade aan je brandstofpomp & verstuivers. 8)
Zat trouwens nog ergens anders aan te denken:
Sommige van die Yanks claimen een zuiniger verbruik en een beetje vermogenstoename.
Dat zou best wel eens kunnen komen door de verdunners die in 2-taktolie verwerkt worden.
Te vergelijken met de werking van aceton dus?? :P :P
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 06 apr 2007, 13:05
door Dennis en Nancy
En het gaat hier niet over gewone olie maar de 2takt olie.
De gewone zou as achterlaten bij het verbranden.
Voor wat betreft het verbruik maakt het denk ik niet uit. De 2 takt olie moet ook gekocht worden dus dat zal waarschijnlijk duurder zijn dan de eventuele bespraring op de diesel.
Hoe zit het met slaolie bijmengen in een lichte verhouding. Goedkoper dan diesle per liter en in mijn theorie zou die ook beter moeten smeren dan. Of zit ik er nu naast.
Een verhouding van 1 liter olie op 10 liter diesel of zo.
Groeten Dennis
Geplaatst: 06 apr 2007, 13:26
door Admin
Dennis,
Als je slaolie neemt, kun je net zo goed van 10 % door naar 100 % (met voorverwarming) of 50 % (zonder meer). Goedkoper en beter voor het milieu. En nu nog het behoud van je injectiepomp ook!
Maar daarover vind je al van alles op dit forum. Zoekwoorden "Pöl" en "PPO".
Bak ze!
Ernst
Geplaatst: 06 apr 2007, 13:38
door Dennis en Nancy
Ik gooi er dinsdag even een paar liter bij denk ik. Even testen.
Dennis
Geplaatst: 06 apr 2007, 13:41
door Leo
[quote="cowboydennis"]En het gaat hier niet over gewone olie maar de 2takt olie.
Dat ik dat toch nog niet door had.. :shock:
Wat is er dan zo speciaal aan 2-taktolie Dennis?
Afgezien van de prijs en verdunningsmiddelen dus?
De gewone zou as achterlaten bij het verbranden.
Ff beter lezen Dennis. :?
Ze hebben het over as die IN de olie zit.
Trouwens, ook in diesel zit as..
Dat is 1 van de redenen van nozzle-slijtage.
Voor wat betreft het verbruik maakt het denk ik niet uit. De 2 takt olie moet ook gekocht worden dus dat zal waarschijnlijk duurder zijn dan de eventuele bespraring op de diesel.
Dat dacht ik dus ook.
Hoe zit het met slaolie bijmengen in een lichte verhouding. Goedkoper dan diesle per liter en in mijn theorie zou die ook beter moeten smeren dan. Of zit ik er nu naast.
Lees daarvoor jezelf eens een slag in de rondte bij http://www.ppo.nu . :P
De smerende eigenschappen van smeerolie en een plantaardige brandstof ontloopt elkaar nogal wat.
Anders zouden we wel slaolie in ons carter gooien ipv dure smeerolie he?
Ik gooi er dinsdag even een paar liter bij denk ik. Even testen.
Zou je nou eerst niet eens zorgen dat je karretje goed loopt & afgesteld staat voordat je allerlei gekkigheid gaat uithalen?
En wat wilde je dan precies testen?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 06 apr 2007, 13:52
door Leo
Admin schreef:En nu nog het behoud van je injectiepomp ook!
Grapje tussendoor.. :D
Geplaatst: 09 apr 2007, 23:43
door Frank.fjph
even een vraagje: die slaolie kan er ook gebruikte zo bijgemengd?? ik heb nog een paar flessen van het oliebollen bakken, even door de koffiefilter heen en klaar??????????
Of levert dat andere problemen op (1:40 bijgemengd??
frank
Geplaatst: 18 jun 2007, 23:04
door Berthil
Berthil schreef:Maar tot op heden nog geen olie in de tank erbij gegooid.
Laat ik het toch maar eens doen.
Ik heb er een liter in de tank gegooid en de tank leeg gereden.
En het volgende is me nu opgevallen.
1.
De motor loopt beter stationair.
Het maakt nauwelijks uit of ie warm of koud is.
Voorheen draaide ik met het handgas het stationair omhoog als ie koud is en naar beneden als ie warm is, maar dat hoeft niet meer.
2.
Het maximum toerental is lager geworden.
Ik kon eerst door trekken in de drie tot 40 km en in de vier tot 60 km.
Dit is nu echter in de drie 35 km en in de vier 55 km.
Maar de motot trekt niet minder en de maximum snelheid in de vijf is het zelfde gebleven nl 85 km/h.
Het lijkt er dus op dat de toerental regelaars in de pomp het nu beter doen.
Leo heeft hier vast wel een visie op.
Groeten Berthil.
Geplaatst: 18 jun 2007, 23:29
door Anton
Hoi,
Er zit alleen maar een maximaal regelaar op die begrenst het maximale toerental., Mercedes was nog niet zo ver als zijn concurenten dat ze ook een minimaal regeling er op hadden!
Dat de topsnelheid niet veranderd is derhalve logies!
Anders is het met je toerentallen in de versnelingen, daar heb ik geen verklaring voor, misschien wind tegen?
Groet Anton
Geplaatst: 19 jun 2007, 01:44
door Leo
Berthil schreef:Het lijkt er dus op dat de toerental regelaars in de pomp het nu beter doen.
Leo heeft hier vast wel een visie op.
Euheuuh,
nou, nee eigenlijk.. :shock:
En al helemaal niet omdat je top 85km/uur gebleven is. (wat overigens vrij laag is)
Max toerental = max toerental, voor een regulateur maakt het soort versnelling niks uit.
De regulateur komt helemaal niet in aanraking met je brandstof.
De regulateur verdraaid vervolgens de plunjers (die dus wél extra gesmeerd worden), maar die zittten/zaten absoluut niet vast, want dan doet je kar het niet meer.
Wbt dat stationair: Het is de laatste tijd nogal warm buiten, dat wil nogal wat schelen?
Als het tankje V-Power op is, zal ik eens ff mixen in de Hanomag.
Duurt nog wel ff, want ik rij alleen nog op en neer tussen Den Oever en Hyppolytushoef, en dat schiet niet echt op.. :?
Mvg, Leo.:D