accu overleden,... Probleem opgelost! Slechte massakabel.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

De startaccu is geen calcium Winand. Die gaat er anders wel aan!

Dennis
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Met de regelaar (schuurpapier tussen contacten op advies van electricien) en het plaatwerk schoongemaakt gaf hij 15.35V af.

Tijd voor een nieuwe dus.

Origineel Bosch was €70 dus ik heb gekozen voor een universele imitatie van rond de €25. Die word besteld.

Groeten Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 12 apr 2007, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Zucht... :?

Een nieuwe is nooit weg, maar advies opvolgen ook niet.

Zo´n ouderwets ding met contacten kun je dus opnieuw afstellen door een lipje te verbuigen.
Daarom vroeg ik ook om een foto. :roll:

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Sorry Leo,..

Toen het met schoonmaken alleen maar erger werd heb ik besloten een andere te halen.

het voltage liep langzaam op en bij 15.35 heb ik de bus uitgezet. Dit was stationair. Ik zal straks even een foto maken. Dan kan ik de oude eventueel aanpassen en als reserve gebruiken.

Dennis
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik zou in dit geval je de beste dynamo naar een revisie bedrijf brengen.
Die maken hem voor je als nieuw, met nieuwe ingeboude regelaar, lagers en contacten.
Ook zetten ze er een W aansluiting voor je bij die nog wel eens van pas zou kunnen komen.
Kosten circa €100
Maarja, dan heb je ook wel een dynamo waar je van op aan kunt en kun je nooit mee je accu's opblazen omdat het snoertje naar de regelaar kapot gaat ofzo.

Melchior
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Volgens 2 verschillende bevriende monteurs en de medewerker van het Bosch Service Center regeld de spanningsregelaar de spanning (wat nu dus fout gaat) en hoefde ik de dynamo niet te laten reviseren.

Mocht de nieuwe regelaar geen oplossing bieden dan zet ik de andere dynamo erop die zou gereviseerd zijn. Mocht hij het opgeven tijdens de vakantie dan rijden we de bus wel bij een kroatische dealer naar binnen.

De clkub heeft een vervangende dynamo voor €75 geloof ik. ruilsysteem.

Ik ben benieuwd.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb een LBC300 lader gekocht vandaag bij de Wit in Schijndel.
Weer een aardige kostenpost maar ja,..... als het goed is blijfven de accu's nu wel heel. Wel opletten dat de startaccu die geen calcium is et minder volt geladen word.

Nu de lader nog mooi inbouwen en aansluiten. Voor vannacht heb ik hem al aangesloten. Hij is nu aan het naladen.

Dennis
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Even wat anders, hoeveel rijdt jij eigenlijk met je bussie, ik bedoel als je dat ding regelmatig van zijn plaats haalt dan hoef je toch helemaal niet zo`n accufrisdinghouder? En hoeveel maakt dat nu eigenlijk helemaal uit? scheelt het echt jaren en jaren dat je accu langer meegaat? Is daar uberhaupt wel documentatie van enzo? testrapporten of is het meer zoiets van "iedereen heeft zo`n ding dus zal het wel goed zijn"? (Misschien kan onze locale elektotechnicus hier antwoord op geven)
Ben benieuwd waar je de motivatie vandaan haalt om zo`n ding te kopen. Begrijp me goed, als je er blij mee bent dan is het helemaal prima :wink: .

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Wij rijden er een grote vakantie per jaar mee en verder wil ik hem elke 2 tot 4 weken even rijden om alles gangbaar te houden. In het najaar waarschijnlijk de stalling in of ze krijgt thuis een onderkomen.

Ik moet te ver rijden naar mijn werk om met de bus te gaan. (1 op 20 met de TDI tegen 1 op 7 met de bus 600km week) en de vrouw stuur ik er 's nachts niet mee.

Dennis
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

cowboydennis schreef:De startaccu is geen calcium Winand. Die gaat er anders wel aan!

Dennis
Ik snap je niet helemaal denk ik. Mijn startaccu's zijn ook vmf calcium accus (maar dan de startaccu versie geen semi-tractie)

Ik ben benieuwd hoe de LBC300 lader je bevalt. Kun je mij vertellen of die van jou ook een beetje een brommend tot borrelend geluid kan maken? Ik vond dat een beetje vreemd. Het is zeker geen bekende 'transformator-zoem' maar soms lijkt het wel een koffiezetapparaat :shock:
Koffie zetten doet ie nog net niet, laden wel 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Werkt perfect en hij knort / bromt een beetje! :D

MIJN startaccu is geen calcium. dus die moet anders geladen worden.

Dennis
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb de andere spoanningsregelaar opgehaald bij Bosch. Dit is een kunstoffen versie met dezelfde stekker aansluiting dan de originele. Deze regelaar is stabieler maar geeft nog altijd 14.65 met wat toeren en 14.70/14.80v stationair.

Lichtpuntje is dat de startaccu ook een calcium accu is (heb het toch even gechecked winand). :D die moeten dus met 14.8 geladen moeten worden.
De bevestiging van de regelaar moet goed contact met de massa van de auto hebben Dennis
Hoe belangrijk is dat Leo? Door de kunstoffen behuizing kan de regelaar geen massa maken met het chassis. De aarde van de dynamo heeft ook wel geleden in de loop der jaren geloof ik maakt dat nog iets uit?

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

cowboydennis schreef:Ik heb de andere spoanningsregelaar opgehaald bij Bosch. Dit is een kunstoffen versie met dezelfde stekker aansluiting dan de originele. Deze regelaar is stabieler maar geeft nog altijd 14.65 met wat toeren en 14.70/14.80v stationair.
En wat voor Volt-waarde staat er op de behuizing van die nieuwe regelaar??
Indien daar een lagere waarde staat aangegeven dan jij meet zit er toch een foutje in je meetapparaat of is de massa niet goed.:wink:


Lichtpuntje is dat de startaccu ook een calcium accu is (heb het toch even gechecked winand). :D die moeten dus met 14.8 geladen moeten worden.
Zeker te weten dat ie zo hoog geladen mag worden?
De bevestiging van de regelaar moet goed contact met de massa van de auto hebben Dennis
Hoe belangrijk is dat Leo? Door de kunstoffen behuizing kan de regelaar geen massa maken met het chassis.
Er komen 3 draden uit die stekker bij jou Dennis.
1 daarvan zou dan de massa moeten zijn (ff doormeten).
Of zijn de bevestigingsgaatjes van die regelaar soms van messing?
In dat geval bestaat de mogelijkheid dat ze doorgeschakeld zijn met de innerljke massa van die regelaar.


De aarde van de dynamo heeft ook wel geleden in de loop der jaren geloof ik maakt dat nog iets uit?
Dat zit er natuurlijk niet voor niks.
Maar het feit dat ie laadt, geeft aan dat ie nog massa genoeg heeft.


Dit hele gedoe is zo langzamerhand wel een tipisch voorbeeld van internet-beperkingen.
Irl is kost het voor een beetje vakman ws een paar minuten doormeten, terwijl ik hier nu al een veelvoud van die tijd zit te typen.. :?
Maar goe, daar kun jij ook niks aan doen. :)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

terwijl ik hier nu al een veelvoud van die tijd zit te typen..
Je en? heb je wat te doen dan? 8) 8)
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Leo schreef:
cowboydennis schreef:Lichtpuntje is dat de startaccu ook een calcium accu is (heb het toch even gechecked winand). :D die moeten dus met 14.8 geladen moeten worden.
Zeker te weten dat ie zo hoog geladen mag worden?
Zie hier de specificaties van de LBC300 lader en de verschillende laadspanningen die voor de verschillende type accu's gebruikt wordt:

http://www.proostenelectronics.nl/datab ... %20300.pdf

Hier de handleiding, kun je zien wat een mooi spul dat ladertje is:
http://www.proostenelectronics.nl/datab ... %20300.pdf
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

it camperke schreef:Ja en? heb je wat te doen dan? 8) 8)
Het is verbijsterend hoeveel tijd "niks doen" gaat kosten als je er eenmaal aan gewend bent..:P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

hahahahahaha :wink: :wink:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik meet de spanning op de accu's is dat wel de goede plek?

Kan ik niet beter ergens anders meten?

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

De accu´s zijn nou juist de enige plek waar je moet meten als het om opladen gaat Dennis.

Maar geef nou eens antwoord op m´n vragen aub.
Dit van de hak op de tak gedoe komt anders nergens uit. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

En wat voor Volt-waarde staat er op de behuizing van die nieuwe regelaar??

Op de nieuwe regelaar staat 14V

Zeker te weten dat ie zo hoog geladen mag worden?

Ja alle calcium accu's worden met 14,8 geladen door de laders!
Zonder de speciale lader worden de accu's normaal gesproken niet 100% opgeladen.

Of zijn de bevestigingsgaatjes van die regelaar soms van messing?

Er zit GEEN messing aan de nieuwe regelaar. Zoals ik al zei is de geheel van kunstof met de ingegoten onderdelen. Niet te demonteren dus.

Er komen 3 draden uit die stekker bij jou Dennis.
1 daarvan zou dan de massa moeten zijn (ff doormeten).


Hoe ga ik dat meten? Lopende motor stekker afnemen en dan kijken welke geen spanning heeft van de 3

Dennis
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Indien daar een lagere waarde staat aangegeven dan jij meet zit er toch een foutje in je meetapparaat of is de massa niet goed

Ik heb dit nog eens overdacht en ben mijn TDI gaan meten.

12.53V zonder lopende motor en strak 14.23 met lopende motor. Aan mijn meter ligt het dus niet!

Bij de 406D fluctureerd het voltage behoorlijk. De ene keer 14.4V stationair en dan weer 14.80V etc. met meer toeren hetzelfde van 14.30V naar 14.80V

Dan denk je dat het goed is en daarna word het meteen slechter.

Zal ik eens een extra massa trekken naar de accu rechtstreeks vanaf de regelaar?

Dit is de aarde die aan de dynamo zit, ik heb hem goed gecontroleerd want het leek op de foto alsof die gebroken was. Hij zit nog goed vast. Is wel oud en zit onder de olie!

Afbeelding

Afbeelding

En de regelaar:

Afbeelding

groeten Dennis
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zou natuurlijk een startkabel kunnen aansluiten op de aarde van de dynamo en die koppelen aan een goed massapunt. kijken wat hij dan doet.

Een idee of verspilling van tijd en energie?

Ik kan op dit moment de Benz niet starten omdat ik wacht op een plat filter wat voor het oliefilter komt. Dit staat in bestelling bij de dealer. Het oude was behoorlijk vuil en er zat er geen bij het nieuwe oliefilter.

De olie op het blok en steunen komt van een kleine mileuramp die ik veroorzaakt heb in de motorruimte en op onze oprit. :oops:

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

[quote="cowboydennis"]Op de nieuwe regelaar staat 14V
Dan zou ie dat ook moeten geven, en niet 0,8Volt er boven.
Er is dus iets anders aan de hand.
Gezien het feit dat je verderop schrijft dat het Voltage nogal wisselvallig is, zit ik echt aan een massakwestie te denken.



Er komen 4 draden uit die stekker bij jou Dennis.
1 daarvan zou dan de massa moeten zijn (ff doormeten).

Hoe ga ik dat meten? Lopende motor stekker afnemen en dan kijken welke geen spanning heeft van de 3
Neeeee! Dan blaas je ws de diodes van je dynamo aan brokken.. :shock:
Als alles een beetje normaal is, dan is de bruine draad de massa.
Heb geen idee wat voor flut-universeelmeter jij hebt, maar misschien staat er een ->| tekentje op?
En anders zet je hem op Ohm.
Haal de stekker bij de regelaar los en steek 1 meetstift in de bruine, terwijl je de andere op de massa van de auto zet.
Je meter moet nu net zo veel( of weinig) aangeven als dat je de twee meetstiften van de universeelmeter tegen elkaar houdt.
Ook ff rommelen met die draad en kijken of de meetwaarde verandert.
Je kunt ook nog 1 kant van de bruine draad verlengen zodat je de hele kabel kunt doormeten.
Meet op dezelfde manier ook het aansluitpunt op de dynamo.

Aan die dikke massadraad van je dynamo zal het ws niet liggen, anders zou ie helemaal niks leveren en jouw probleem is nu juist dat ie te veel levert.:)

Je zou een extra massadraadje kunnen trekken naar die regelaar toe.
Steek hem dan BIJ die bruine die de regelaar in gaat.
Steek hem er pas bij als de motor loopt, en dan ook eerst nog ff vlug om te kijken of er geen enorme vonk onstaat.
(dit omdat er zo schrikkelijk veel gekloot is aan die auto; je weet maar nooit of een idioot de kleurtjes verandert heeft.)
Als het een massakwestie is, moet de regelaar stabiel worden op het moment dat je die extra massadraad aansluit.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Inderdaad, aan de massadraad van de dynamo ligt het niet.
Je meet spanning, dus is de massadraad niet stuk/onderbroken.
Wel kan een slechte massadraad de stroomsterkte beperken waardoor je accu minder snel oplaad. Olie op de massakabel kan ook geen kwaad, het zorgt er juist voor dat de kabel niet kan roesten/corroderen. Hiervoor wordt ook vaak vaseline op de massakabels en accupolen gesmeerd.
Neemt niet weg dat die massakabel er toch niet echt betrouwbaar uitziet. Iets om te onthouden als je binnenkort problemen krijgt :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Morgenmiddag als ik wakker ben (heb nu nachtdienst) ga ik weer verder.

Eerst het oliefilter klaar maken en dan verder meten. Eerst doormeten en daarna eventueel een extra (of nieuwe) massa trekken.

Dennis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten