Even BIJstellen voor Melchior+ en de 307D!

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Even BIJstellen voor Melchior+ en de 307D!

Bericht door melhof »

:D Hallo allemaal! :D

Zoals jullie weten zijn wij: Ik, Melchior mijn vriendin Yvonne en de 2 kindjes in onze 307D camper allerminst nieuw hier.
We zijn al bijna een jaar lid, op het forum actief en op het voorjaarstreffen geweest. Maar nog nooit officieel voorgesteld!

HierBIJ dan: :wink:
Ik ben Melchior (29), een fijnemechanicus en natuurkundige met heel veel hobby’s en interesses maar voornamelijk algemeen reparateur van alles wat met techniek te maken heeft. Ben dus een echte duizendpoot met in het bijzonder techniek.
Ik heb een elektronica reparatie en print bedrijfje gehad, ben dansleraar in Biodanza http://www.biodanza.tv (al heb ik geen tijd om les te geven) en werk op de Universiteit van Delft als wetenschappelijk/technisch medewerker. Hier ontwerp ik onderdelen voor elektronen microscopen. Ook moet ik zo nu en dan sleutelen aan de microscopen.

Mijn vriendin Yvonne (31) zal ik later meer over zetten ze is het nog even aan het schrijven.

De 2 kindjes zijn Zico de jonge van 9 en Rosa het meisje van 5.
Zico houd erg van vechten, verzamelen en voetbal.
Rosa is haar nieuwe naam, ze heette eerst Chemistry maar vind zelf Rosa mooier. Zij houd van alles wat kleine meisjes leuk vinden.
Het is heel bijzonder om te zien hoe goed ze met elkaar op kunnen schieten. Dat zie je niet veel bij broer en zus. Ze slapen zelfs altijd samen in een bed. Ze zitten op de Vrije School.

Onze grote droom is:
Een fijne rustige plek ergens in een warm stukje wereld leven en de kinderen in vrijheid opvoeden.
Waar we samen met andere mensen met en voor elkaar kunnen leven.
Bij voorkeur in een warm land met vreedzame stabiele niet bemoeizuchtige regering.
Op een stuk land dat we zelf kunnen bebouwen of in een woongroep of commune waar machtsvrije structuur is.
Of we zelf die plek moeten scheppen of ons aansluiten bij een bestaande plek is beide mogelijk.
Graag willen we mensen ontmoeten (en hebben er ook al veel ontmoet) die ook zoiets willen.
In principe hebben we nu als doel gesteld om een jaar door Europa en daarbuiten te gaan reizen en alle mooie plekken aan te doen die interessant zijn en zo onze nieuwe droomplek te vinden.

Lijkt me wel behoorlijk een hippy droom toch... 8)

Onze bus en tegenwoordig ons huis is de 307D camper.
Afbeelding

Het is een voormalig autoambulance (dus om kapotte auto's achterop mee te nemen) uit 1980 met een verlengde voor cabine en een (niet fabrieks) verlengde wielbasis van 3,30m naar 4,40m.
De verlenging is werkelijk geniaal gedaan en het tussenstuk is vrijwel niet op te merken. Hierdoor bestaat de aandrijf as uit 3 delen ipv. 2.

De specs zijn:
lang: 8m
breed: 2,25m
hoog: 2,85m
Weegt 2850kg en 3500kg max.

Hij is circa 5 jaar geleden omgebouwd tot camper en er is zoals je ziet gewoon een oude caravan achter op gemonteerd en een alkhoof aan gebouwd. Dit door een Auto Tuning bedrijf in het zuiden van het land.
Het doel was als sponsoren meerijzen met een Tractor Pulling team. Wij zijn nu de derde eigenaar nadien...

Het achter op plaatsen is redelijk goed gedaan. En tot op de dag van vandaag heb ik nog geen frictie sporen kunnen ontdekken.
Van de auto elektra draden aanleggen hadden ze beduidend minder goed verstand... :?: (een auto tuning bedrijf??)

Als motor zit er een OM616.912 motor in die bij de ombouw naar zeggen is gereviseerd. De motor komt uit een Mercedes 240D sedan model.
Afbeelding
Al is de 65pk allerminst genoeg voor zo'n grote windvanger.
Hierom hebben we er voor gekozen het Gasotronic systeem in te bouwen.
Hopelijk hebben we straks genoeg paardenkrachten om nu eens niet met 60km/h de van Brienenoordbrug op te hoeven rijden of met 30 de bergen te beklimmen.

Ik doe verder alles wat mogelijk is zelf aan de onze bus. En heb al een behoorlijke lijst met werkzaamheden er aan gehad. Het is dan wel een klusbus, maar hij rijd prima.
In ieder geval leven wij er heerlijk in en heeft hij ons nog vrijwel niet in de kou laten staan.

De verbeteringen die we nog op ons verlanglijstje voor het busdeel hebben staan zijn:
- betere 5 versnellingsbak (ben ik nu aan hat nakijken)
- de aandrijf as hiervoor ingekort (gaan we laten doen)
- het aandrijfas tussen lager vervangen (is aan gort gedraaid)
- de achteras gereviseerd of vervangen (maakt nu bij 70kmh de herrie van een vliegtuig)
- draden onder het dashboard opnieuw geordend
- achter remschoenen en voorrem blokken vervangen
- voorrem klauwen reviseren
- geluidsisolatie motor

Voor het camper deel:
- opnieuw indelen van de alkhoof met kastjes en een breed kinderbed
- dakraam inbouwen in de alkhoof
- gasbun inbouwen met deur naar buiten
- kastjes + oven inbouwen achter de voorstoelen
- HH accu herplaatsen
- omvormer inbouwen
- extra draden leggen
- Trumatic C3004 repareren en inbouwen (heeft iemand nog zo’n kapotte staan?)
- bak achter op de bus bouwen
- matras ventilatie maken

Allemaal groeten en tot weder ziens op: forum, gezellig ontmoeten of clubtreffens.

Melchior, Yvonne, Zico, Rosa en de 307D :D

Hier nog een 3D plaatje dat ik een keer op een namiddag getekend heb.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Bericht door Saskia »

Hee Melchior. Leuk hoor, je zo uitgebreid voor te stellen! Gelukkig kennen we elkaar al van het voorjaarstreffen, zodat ik jullie voor me zie. (behalve de kinderen) Fijn dat het wonen in de ex-ambu goed bevalt en dat hij steeds beter wordt. Jullie droom klinkt fantastisch, ik zal uitkijken naar plekken... (we gaan straks langzaam door Europa in een jaar)
Afbeelding

groetjes van Saskia
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

HoiMelchior,
Leuk voorstellen, we hebben al contact gehad, en nu ik het plaatje zie heb ik je vrijdagavond laat zien aankomen in Otterlo toen ik wegging (met de personenauto)

Even over je achteras, als ie jankt dan zal ie wel krom zijn, de beide aseinden staan dan niet in een lijn uit de cardan.
Kan lang goed gaan (meer dan 100000km) maar als uiteindelijk de keerringen /wiellagers de geest geven is het tijd voor een nieuwe ( de echte nieuwe zijn wel prijzig!!!)
Sterkte ermee, Bovenstaande ervaringsgegevens betreffen een 207D achteras.

Frank
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik dacht dat het kroon en pignon wiel versleten zijn. Er zit in iedergeval heel veel speling in.
Heb hem een keer open gehad en het kroonwiel had veeel meer speling dan de 0,15mm die is voorgeschreven.

Maar de MB dealer zij dat ook dit nog best wel eens 50.000km goed kon gaan.

Maar goed om te weten dat het ook kromme achterassen kan betekenen.
Het is in iedergeval wel afhankelijk van de omwenteling van de wielen, omdat je dat ritme ook in het geluid kan horen.

Bedankt,
Melchior
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

even ter nadere toelichting, mijn Pa kocht in 1982 een personenbusje MB 207D bj 79. Het was de lichtste uitvoering van de 207 serie.
Na ingebruikname bleek de cardan een gierende pokkeherrie te maken, maar omdat ik op m'n werk een busje had (208 benzine weliswaar)dat ook zo'n herrie maakte is er erst geen aandacht aan besteed, tot dat die ouwe er eens onder keek en zij timmermansoog een doorgezakte as constateerde . Het moet zijn oorsprong vinden in de (door de verkoper aangegeven ) vorige 100.000km, toen het een annemersbusje was.
Er was dacht ik uit het hoofd een doorzakking van 4 a 6 mm per kant gemeten.
Van 1984 tot 1994 is er 160.000 km mee gereden zonder probleem, tot de keerring van een wiel het begaf en er een voering vet was. De enige oplossing was destijds (had nog nooit van DL gehoord toen) een nieuwe as, want een sloopas had voor 90% zeker hetzelfde probleem.

Frank
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Zal er eens een timmermans oog onder leggen.

Bedankt voor de info :D
CeesHM de Bruin

Re: Even BIJstellen voor Melchior+ en de 307D!

Bericht door CeesHM de Bruin »

[quote=" Onze grote droom is: Een fijne rustige plek ergens in een warm stukje wereld leven en de kinderen in vrijheid opvoeden. Waar we samen met andere mensen met en voor elkaar kunnen leven. Bij voorkeur in een warm land met vreedzame stabiele niet bemoeizuchtige regering.
Lijkt me wel behoorlijk een hippy droom toch... [/quote]

Hoi Melchior +,
Inderdaad een hippy droom. Je vraagt nogal wat. In vrijheid opvoeden en een vreedzame niet bemoeizuchtige regering. Heb je enig idee waar je zoiets moois zou kunnen vinden? Dat moet al een land zijn waar godsdiensten niet bestaan en waar organisatie van de gemeenschap dienstbaar is aan geluk van mensen en niet wordt gefrustreerd door machtspolitieke gekleurdheid. Mensen met gezond respect voor natuurlijke grenzen, geloof in eigen innerlijke kracht en onbaatzuchtig in gemeenschapszin die geen haantjesgedrag vertonen. Een onbewoond, nog niet ontdekt eiland misschien? Ik ben blij dat jullie die idealen nog koesteren en hoop dat jullie het ook lang zullen volhouden en vooral voor jullie kinderen kunnen praktizeren. Heel goede reis gewenst en leuk die uitgebreide introductie. Cees
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Melchior en Yvonne,

wij zijn van mening dat je moet blijven dromen! En juist die dromen zijn het mooiste om te realiseren. Als je erin geloofd dan moet dat lukken! Slaag je erin om een droom waar te maken, gewoon een nieuwe droom najagen. Blijven dromen...

Groetjes,

Fulco en Marielle

Enne, die plekjes zonder overheidsbemoeienis zijn er wel hoor, maar erg moelijk te vinden. Een mooie droom. En als we er eentje in Afrika aantreffen dan sturen we je een emailtje ;-).
All those who wander are not necessarily lost....
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

africandreamers schreef:Hoi Melchior en Yvonne, blijven dromen...
Daar sluit ik mij graag bij aan. Blijven dromen maar de voetangels en klemmen wel in de gaten houden. Je kunt ook zeggen, koester je dromen met beide voeten aan de grond. Anders worden je dromen bedrog en dat is het laatste wat ik jullie gun. Gr-tjes, Cees
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Wat de remrevisie van de voorrem betreft, als het een klauw is met 2 geschijden circuits per wiel en 4 cilinders dan hoopt zich troep op in de onderste cilinder,dus uit elkaar en schoonmaken geboden, is het chroom van de remzuiger weggeroest, schroom niet om er een nieuwe in te zetten (die zijn goedkoper dan het revisisetje met rubbertjes!!!! (ca 12,= pst)
sleutel-ze
Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten