Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Bericht door winand »

Klinkt een beetje gek, maar ik ga het komend weekend proberen. Dit wordt vaker gedaan bij oude auto's bij uitval van de kiometerteller of als 'tripmaster' om afstanden te kunnen klokken bij ralley's.

Waarom in mijn bus?
Ten eerste, ik mis een dagteller. En nog meer mis ik deze omdat mijn brandstofmeter niet goed werkt. Met zo'n fietscomputertje zie ik dat ik na 400km weer een pomp moet opzoeken.

Brandstofmeter maken? Jazeker, staat nog op de planning, maar het is natuurlijk ook gewoon voor de leuk :wink:

Waar ik nog mee zit is de vertraging van het differentieel. Kan iemand mij vertellen welke factor dit is bij een standaard HH F40 / MB406 ?

Ik heb ergens een vertraging gezien van 5,8 ofzo :? Weet niet of dit inderdaad de vertraging van het differentieel is.. is wel veel!? Bij een auto is dit ong. 3,5?

Als ik uitga van een wielomtrek van 2,24m zou ik dus op het computertje een omtrek moeten invoeren van 224 / 5,8 = 39cm

Die wielomtrek kan ik natuurlijk makkelijk meten, maar met een correcte vertragingsfactor zou ik meteen tot een redelijke benadering van de werkelijke snelheid kunnen komen.

Iemand?
Laatst gewijzigd door winand op 22 apr 2007, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ah, op http://www.db407.de vond ik het volgende:

kurze Achse : Übersetzungsverhältis : 1:6,5
lange Achse : Übersetzungsverhältis : 1:5,857

Tja, en ik heb een middellage as (wielbasis 3,50m).. :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Hmm klinkt best als een goed plan trouwens :-)
Maar kun je niet meten hoeveel cm je auto rijdt met 1 omwenteling van de aandrijfas?
Een onder de bus liggen, een andere duwen. Wat streepjes op de band en op de as en je kan zo meten wat een omwenteling doet.
Wel ff'n oppassen dat je niet onder een wiel komt ;-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Is ook een optie natuurlijk, maar dan zou ik liever 20 omwentelingen tellen en dan de afstand door 20 delen.. Met een omwenteling van de c-as meet je nooit nauwkeurig genoeg.
Ik kan het ook bijn benadering doen, en elke 1 km rijden en het verschil van teller en fietscomputer proberen weg te werken..
Kortom, ik kom er wel, maar als iemand nu de vertraging van de as zou weten, start ik al met een goede benadering.. :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Oldenkamp
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
Locatie: Andelst

overbrenging meten

Bericht door Oldenkamp »

De eenvoudigste en veiligste manier om de overbrenging te meten is door één achterwiel van de grond te tillen, zodat deze vrij kan draaien. Doe dit door een steuintje onder de as te plaatsen en het andere wiel te blokkeren door er een steen voor en achter te leggen. op deze wijze blijft de wagen stabiel op zijn plek staan en kun je onder de wagen gaan liggen en kun je de cardanas met de hand draaien. Vooropgesteld dat de wagen in zijn vrij staat. Nu kun je cardan net zo lang ronddraaien tot het wiel een of meer omwentelingen gemaakt heeft. Hoe meer omwentelingen, hoe nauwkeuriger.

Nu komt de grap: de meting zit een factor twee fout door de werking van het differentieel. het achterwiel heeft tweemaal te hard gedraaid. dat moet je dus weer verrekenen.

Succes!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Lijkt me allemaal niet zo heel zinvol.

Op je achteras zit een type plaatje. Hierop staan getallen...
...oa tot de overbrenings verhouding:

I=44-9-4,900
Type: HL 0/1-2,2
Fz. 74140416675005
Var: 1H 3623
(dit staat op mijn achteras...)

Hiervan betekend 4,900 op 3 cijfers nauwkeurig de overbrengingsverhouding.

Dus krijtstreepje op het wiel en op straat, 20 omwentelingen van het wiel, weer krijtstreepje op straat. Meetlint. Delen door 20. Dat keer 4,900 (jouw waarde hier) en dan heb je het als het goed is.

Veel vijliger dan onder de camper gaan liggen etc.

Oja, 44-9 betekend de tandenverhouding van je kroon en pignon wiel. Maar in de praktijk is de waarde geloof ik iets afwijkend door dat de 'steek cirkel radius' telt.
(kun je meteen weer vergeten :wink: )

Je kunt natuurlijk ook streepje op straat zetten de omwentelingen van je as tellen en dan de afstand over de straat meten... Is waarschijnlijk zelfs nauwkeuriger dan je band. Deze gaat namelijk 4,9x zo hard rond...

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Het is gelukt!

Het was een sneller klusje dan ik verwacht had, en met zo'n simpel dingetje heb ik ineens een nuttige dagteller en wat minder nuttige zaken zoals maximale snelheid :), trip-tijd, totale afstand en een klokje.

Installatie

- Het magneetje heb ik met tire wraps om de cardan-as gemaakt ten hoogte van de tussenlager. (omdat daar een beugeltje voor het reed-relais niet zo groot hoeft te worden). Ik heb het magneetje proberen te wegen maar het digitale weegschaaltje was denk ik niet nauwkeurig genoeg en gaf meestal 0 gram aan. Ik heb een klein moertje gezocht dat precies aan de andere kant van de cardan-as om diezelfde tire wrap zit om eventuele onbalans op te vangen. Ik merk echter geen enkele trilling oid.
Het beugeltje is een stukje aluminium, de foto spreekt voor zich.

Afbeelding

- Het computertje heb ik op de klep van het dashboard gemaakt. Omdat het standaard kabeltje toch te kort was heb ik deze verlengd. Zowel bij de sensor als het computertje zit een stekkerverbinding (tulp) zodat ik bij eventuele storing de de kabel, sensor en computertje zo eruit kan halen.

Afbeelding Afbeelding



IJken

Mijn theoretische benadering van wielomtrek en differentieelvertraging bleek al direkt erg onnauwkeurig.
Ik heb de wielomtrek gemeten op 223cm en een diff vertraging van 5,87 (dit getal uit mijn hoofd, omdat ik niet bij de computer was, en het was dus fout ;))
Hiermee kwam ik op een virtuele wielomtrek invoer van 380mm in het computertje.

Eerste testrun / vergelijken van snelheid
Op een klein stukje weg reed ik 35 op de teller, het computertje gaf 24 aan. Dit was dus 35/24=145%
De volgende invoer is dus 380mm * 1,45 = 551mm

Tweede testrun
Geweldig! Ik kon geen duidelijke afwijking vinden in snelheid, tijd voor een calibratie met de TomTom.

Derde testrun, GPS calibratie
Ik heb een route ingegeven van 4,60km. Uiteindelijk stond mijn trip-teller op 4,73 km.
De correctie is nu 460/473=97,25%. Volgende invoer is 536mm (0,9725 * 551)

Het computertje functioneert nu geweldig. Ik zal em nog eens calibreren als ik echt een lange rit gereden heb, dan is het allemaal nog net iets nauwkeuriger.


Belangrijke noot

Ben je van plan dit ook te proberen, dan is het van belang dat je een fietscomputertje neemt die hier geschikt voor is!
Op de meeste fietscomputers kun je een minimale wielomtrek invoeren van ong. 1 meter. Dit is dus al veel te groot. Ik heb in de winkel diverse computertjes van Cat-eye, Sigma en Halfords geprobeerd, deze voldeden allen NIET.
Uiteindelijk kwam ik bij de Hema terecht en heb het fietscomputertje (type 600) daar getest. Hierin kun je een wielomtrek ingeven vanaf 1mm in stappen van 1mm, perfect dus! Ik las in de gebruiksaanwijzing dat het computertje een vermomd Sigma computertje is dat snelheiden tot 300 km/h aankan. Ook belangrijk, niet omdat onze bussen zo snel gaan :) maar omdat de cardan-as vele malen sneller ronddraait en het reed-contactje moet dit wel bij kunnen houden.
Ook las ik ergens op internet dat het Hema computertje type 7000 ook schijnt te werken, maar deze hadden ze niet in mijn Hema. Type 600 heeft mij 15 euro gekost.

draadloos fietscomputertje? (update)

Een draadloze zou wel eens niet kunnen werken. Dit heb ik elders op internet ook gelezen. Dit heeft enerzijds te maken met het vele metaal dat ertussen zit (kooi van faraday) en anderzijds kunnen spanningpieken van de dynamo en zelfs van een verkeerd ontstekingstijdstip de communicatie verstoren.
Bedenk ook dat er in het zendertje ook een batterij moet zitten, en draadloze communicatie vreet batterijen. Ik denk niet dat je dan twee jaar met een knoopcelletje kunt doen.
Vergeet ook niet dat het bereik van een draadloos fietscomputertje voor een fiets gemaakt is. Veel verder dan 1 a 1,5 meter komt ie wellicht niet.
Een draadje doet het altijd en is goedkoper en het draadje trekken onder de bus is kinderspel..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wim R. Leewis
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2005, 20:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

fietscomputer

Bericht door Wim R. Leewis »

Ik heb met lezier je stuk gelezen en heb inmiddels een fietscomputertje aangeschaft om het zelfde kunstje te doen. Ik heb namelijk een afwijking in mijn snelheidsmeter i.v.m. het verwisselen van de wielen. Te weten van 16 inche naar 17,5 inche. Hiermee geeft de teller ongeveer 10 kilometer minder aan. ook de gereden kilometers is met zo'n 10 % verminderd.
Welke maat banden heb jij onde je bus zitten??
met vriendelijke groet Wim Leewis :D
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik heb (helaas nog) 16 inch wielen.
Om het computertje te ijken kun het best een tomtom ofzo van iemand lenen. Als je vervolgens de rekenmethode toepast zoals ik beschreven heb, kun je na 2 of 3 testruns op een perfecte benadering zitten van de werkelijke snelheid.

Bij gebrek aan een Tomtom kun je ook een weg opzoeken met zo'n elektronisch bord langs de weg dat je snelheid aangeeft als je voorbij komt :idea:

suc6!

.. Of je komt je wielen omruilen met die van mij :twisted: ...
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wim R. Leewis
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2005, 20:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

fietscomputer

Bericht door Wim R. Leewis »

Ik heb in frankrijk een meteing over 10 kilimeter gedaan. Dat is niet de snelheid, maar wel de afstand en de afwijking hiervan. Als het goed is kan ik deze omrekenen naar de afwijking in de snelheid.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Jep, helemaal goed!
Ik hoop alleen wel dat je zeker weet dat die afstand precies 10km is. Als je op de wegwijzer-borden afgaat kun je wel eens bedrogen uitkomen!
Ben benieuwd of het allemaal gelukt is straks.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wim R. Leewis
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2005, 20:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

fietscomputer

Bericht door Wim R. Leewis »

OK meten is weten, verkeerd meten is extra werk en verspilde moeite.
Alleen afgaan op de astanden op de boorden zou niet zo slim zijn, maar over het traject waar ik het over had waren er over 50 km hectometer paatjes geplaatst om de 100 meter. Bij het kolken van de afgelegde paaltjes en de km teller heb ik dit om twee km, de vijf en de tien km gedaan. De afwijking was steeds hetzelfde. hierdoor ben ik dus vrij zeker van de afwijking.
Maar eerst zal ik het geheel moeten monteren. met de aanwijzingen en de foto's moet het lukken.

Met vriendelijke groet
Wim Leewis
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Is las in een oud topic de (waarschijnlijke) wielomtrek van een 17,5 inch wiel: citaat:
"..Het scheelt trouwens circa 7 procent, wielomtrek van 16 inch =2,24 meter en van 17,5 inch=2,44 meter.."
bron
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik heb inmiddels een correctie uitgevoerd nadat ik van bandenmaat geswitched ben van 6.00R16 naar 6.50R16

Het resultaat is dat de snelheid met hetzelfde toerental van de motor op kruissnelheid ongeveer 3 km/h toeneemt. Ik rijd dus nu 83 terwijl ik eerst 80 reed, of ik rijd met een rustigere motor 80, tis maar hoe je het bekijkt.

De correctie die ik heb uitgevoerd is dus 80/77= 1,03896
oude wielomtrekgetal * 1.03896 = 536mm * 1.03896 = 557mm

En ook nu zal het weer niet helemaal exact zijn, maar dat kan ik t.z.t. wel bijstellen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
chevyman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2007, 18:25
Locatie: Wieringen

Bericht door chevyman »

Hoi Winand,

Erg leuk en interessant stukje, erg leerzaam, hier kunnen we wel meer van gebruiken.

Succes verder. :roll:

Groeten Nandor
Ongevraagd advies is eigenlijk commentaar.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb bij de hema even een computertje gekocht van 15 euro.

Ben benieuwd of ik het klaar krijg.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Bericht door jeroenz »

maar waarom niet meteen de rotatiesnelheid van de wielen uitlezen?
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Bericht door winand »

Rotatiesnelheid van de wielen kan natuurlijk ook, maar montage is dan een stukje moeilijk denk ik.
Tevens krijgt de sensor en het magneetje direkt alle klappen van elke kuil te verwerken waardoor je het geheel wel erg stevig moet vastzetten. Bedenk dat er tussen sensor en magneetje maar 'n milimetertje mag zitten :shock:

Succes Dennis! Is een leuk klusje voor een middagje en je hebt weer een leuk metertje om naar te kijken op je dashboard 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
lowieke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2008, 13:24

Re: Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Bericht door lowieke »

Proficiat,
Leuk om te lezen.
Doet mij meteen aan iets denken,zou het mogelijk zijn om op die manier een eenvoudige toerentalmeter van de motor te maken.
Magneetje op een riemschijf van de motor en dan de instellingen ,wielomtrek op 10cm .Theoretisch moet men dan toch bij 3000Tr/min 3000 * 0,1=300KM uitlezen.Op display plaklettertje op de plaatst van km met TR/min om het af te werken.
beste groeten
lowieke
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Bericht door winand »

Theoretisch zou het kunnen denk ik :) Ik hoor het graag als iemand dit gelukt is.. met foto's anders geloven we het nooit :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Fietscomputertje aansluiten op cardan-as -> GELUKT

Bericht door Anton »

Hoi,

Die tellertjes gaan meestal maar tot 99 km/h op de fiets toch een knappe snelheid.
Om zo' n ding als toerenteller te gebruiken lijkt mij met 2 cijfers uitlezing niet echt zinvol?
Edoch houd ons op de hoogte!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten