Internet: La Fonera (incl. handleiding voor beginners)

oa GOP's, campings, internet & vrije plekjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Internet: La Fonera (incl. handleiding voor beginners)

Bericht door melhof »

Hallo Allemaal,

In een berichtje aan Fulco heb ik me een beetje zitten vertypen of het Fonero internet onderweg netwerk.
Daarom heb ik er hier maar ff een uitleg van gemaakt.

FON is een wereld wijd netwerk van mensen die hun eigen thuis internet met elkaar delen door middel van WIFI. Zij sturen dus door middel van een draadloos netwerk zendertje een deel van hun internet rond hun huis de lucht in en iedere andere FON lid in de buurt kan daar van gebruik maken. :!:

Zo heb je zelf thuis je eigen internet dat je deelt en kun je overal over de wereld gebruik maken van anderen die hun internet delen. Een wereld wijd netwerk van internet delers dus. :!:
Als je zelf geen internet deelt kun je wel FON lid worden maar betaal je er voor als je inlogd bij iemand.

Om te beginnen ga je naar de website: http://www.fon.com

Als je je 'kaal' aanmeld bij FON zonder dat je een werkende FON internet router hebt staan, ben je een Alien :lol:

Je kunt dan als Alien overal inloggen bij FON punten maar betaald 3 euro per dag/log. :?

Zodra je een Fonera (zo'n wit routertje met antennetje) installeert of je bestaande Linksys router (of andere compatibel) met de software voorziet, zet je een zender in de lucht. De eerste keer dat je dan met een WIFI inlogt vraagt hij jouw FON naam en ww. (en bij zo'n Fonera ook het serienummer dat onderop staat) Als je die dan ingeeft wordt je aangemeld als Linus.
Dan moet je nog wat extra gegevens invullen zoals je precieze locatie op hun Google Earth kaart en ben je voor de rest van de wereld vindbaar. :wink:

Jouw FON router houd verder zo nu en dan contact met de FON servers en krijgt zelfs automatisch firmware updates die oa. nieuwe services en mogelijke ontdekte veiligheids risico's afdekken. :roll:

Zodra je Linus bent (en geen Alien meer) kun je dus ook overal gratis internetten op de FON WIFI points. Ook komt jouw routerplek dan in hun bestand, wat iedereen in de vorm van waypoints kan downloaden en bv. in je TomTom zetten. :!:
Zo kan iedereen, ook zonder internet verbinding, jouw zender vinden en bij je inloggen om van jouw internet verbinding gebruik te maken.

Je krijgt dan een soort persoonlijke inlog pagina die mensen te zien krijgen als ze willen inloggen. Hierop kan je bv. ook jouw eigen website zetten die ook NIET FON leden kunnen zien of voordat ze hebben ingelogd. Bovendien kun je de bandbreedte voor gasten beperken zodat je zelf genoeg internet snelheid overhoud. :)
Als je zelf met WIFI inlogd kun je dingen veranderen en heb je privileges. Je kunt dan ook op je Piggy Bank zien wie er allemaal van jouw verbinding gebruik hebben gemaakt enzo.

Om het wereldweide netwerk uit te breiden (ik ben bv. lidnr. 388836!) kun je mensen uitnodigen om ook Linus te worden. Je geeft dan hun email adres etc. in en ze krijgen dan een aanbieding om voor 20euro incl. verzendkosten zo'n Fonera routertje te bestellen als zij zich ook aanmelden als FON lid. De aanmeld procedure is een beetje veranderd begin dit jaar. Je kunt nu slechts 3 mensen zo'n aanbieding doen.

Als jouw eigen verbinding 30 dagen offline is (jouw router heeft dus zo lang niet meer met de FON servers gecommuniceerd) wordt je Linus status bevroren en wordt je weer een Alien tot je weer ergens een router op jouw naam laat werken. Je kunt ook meerdere routers op jouw naam laten werken.

Oja, je kunt er ook geld mee verdienen... :roll:
Als Aliens zich aanmelden betalen... (geen idee hoeveel dat zullen doen..., maarja je kunt natuurlijk ook een lange afstandszender op een camping, parkeerplaats of de camper plek naast jouw huis richten hè :wink: )
Heb je geen interesse in het gratis WIFI netwerk dat wordt aangeboden omdat je toch nooit reist. Kun je er ook geld mee verdienen.
Je geeft je dan op als Bill. Als het totaal bedrag aan Alien inogs is opgelopen tot 30 euro, krijg je daar 50% van.
Ze beloven dat als je op deze manier 1miljoen hebt verdiend ze je iets speciaals geven. Maar dat lijkt me meer zo'n American dream belofte... 8)

Heel veel suc6 en ik hoor graag reacties.
(wel heb ik alleen di, wo en do internet dus het kan even duren)

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 26 apr 2007, 15:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Kijk,

op zo'n uitleg zat ik nou op te wachten. :)
Had al zo'n duister vermoeden dat het niks voor mij zou zijn, want ik heb geen bandbreedte om te delen.

Komt nog bij dat ik op het moment op 130meter afstand van een GOP lig, en er absoluut niks anders in de lucht zit daar.
Kun je dus indenken wat er zou gebeuren?

Bedankt voor je uitleg Melchior, ik zal altijd wel een Alien blijven.
Maar da's niks nieuws..:mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Fon stuurde me een mailtje met de melding "You have 3 invitations left".

Dus drie mensen kunnen La Fonera WiFi Router voor €/$ 20 franco thuisgestuurd krijgen. Als je belangstelling hebt, stuur dan even je email-adres.

NB Ik verdien hier niets aan :wink:

25 juni: inmiddels twee i.p.v. drie
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Admin schreef: 25 juni: inmiddels twee i.p.v. drie
Ik was dus die ene.

Ernst het werkt.
ik heb vorige week het kasje gekregen en gisteravond geinstalleerd.
Binnen 10 minuten werkte het allemaal en ben nu een geregistreed fon gebruiker.

Ik heb nu ook 3 kastjes te vergeven voor 20 euro.
Interesse stuur een pb'tje.
(19 juli: alle kastjes vergeven)

Groeten Berthil.
Laatst gewijzigd door Berthil op 19 jul 2007, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Vanmorgen bracht UPS mijn Fontenna. Meteen maar op een ruit geplakt met uitzicht over het parkeerterrein aan de overkant (af en toe informele camperplaats).
Volgens de WiFi-finder komen we een heel eind :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Heb nu ook een paar kastjes voor het verlaagde tarief in de aanbieding (als het goed is).

Marc

PS: Jammer was dat ik de fontenna niet gelijk voor 2 EURO mee kon bestellen.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

PS: Jammer was dat ik de fontenna niet gelijk voor 2 EURO mee kon bestellen.

Vind ik ook! Bij mij kwam die aanbieding één dag nadat ik de Fontenna had besteld :cry:

De Fontenna werkt trouwens als een trein: in de verste hoek van het parkeerterrein, naar schatting ca. 75 m van mijn voorgevel, volgens het WiFi-stickje 4/5 van de maximale veldsterkte!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Heeft er nog iemand een invitation voor een fonera router?
Carpe Diem
naar mijn bus
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Geef je Email adres maar even dan krijg je een invitation van me. :wink:

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Carpe Diem
naar mijn bus
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

OK dank je ik heb de bestelling de duer uitgedaan.
Betekend dat ik ook weer drie invitations kan versturen.

Dus heel dubbellucht op FON :-)
Carpe Diem
naar mijn bus
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ik heb ook zo een fonero, alleen nog niet aangesloten, Zelf heb ik er geen stuiver voor betaald, mijn (koopjesjagerinterfreakcollega) heeft er voor mij een omsonst geregeld. Moet de handel eerst nog effu aansluiten dan hoop ik dat ik ook verlost ben van het draadje naar mijn zogenaamde wireless modem via usb stick (ook geregeld via diezelfde collega) Heb nu compuserve gold, gratis bellen en internetten voor 9,95 euri per maand. Het bellen werkt top! Internetten met manko's (niet die exemplaren die je kunt eten, maar die schrijf je ook met een 'G' van 'G SPOT') Ik zit met een klein kloterig kabeltje, met kramp in mijn poten in een onmogelijke positie op een nog onmogelijker plaats te internetten, het draadloos werkt niet :twisted: , Maar ik ben intens gelukkig mijn draadloze verbinding werkt thuis nog niet, snel de fonero koppelen en dan kan ik lekker in mijn bussie zitten. Ik gaat hopen dat 't werkt en ben zeker niet aan het klagen want persoonlijk ben ik van mening dat mensen die tijd, geld, ruimte, geduld, en mogelijkheden hebben OM TE INTERNETTEN zich buitengewoon rijk mogen rekenen wellicht wel tot de 5% der rijkste der aarde!!! Maar ja, dan wel graag voor niets! :wink: Leve La Fonera :lol:
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten