Versnellingsbak rediveren **KLAAR**

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Versnellingsbak rediveren **KLAAR**

Bericht door melhof »

Hallo Allemaal,

Daar ben ik weer over de versnellingsbak.

Het reviseren van de versnellingsbak gaat heel goed!

Het is een groot karwei maar ik ben heel geduldig en heb geen haast.
Het is echt heel eenvoudige techniek dus dat is het probleem niet.
Meer het gebrek aan goede poelitrekkers, lagertrekkers en een pers.

Maar hiervoor ga ik naar de MB dealer zelf. Die vinden het fantastisch wat ik doe en bieden me aan kleine dingen met speciaal gereedschap even gratis voor me te doen. (ik mocht zelfs hun lager trekkers lenen als ze er waren... ze waren er alleen niet meer. In de loop van de jaren verdwenen...)

Nu heb ik de hoofd en secundaire as er uit en die neem ik als ik de nieuwe onderdelen heb, mee naar de MB met de vraag of zij die er ff willen af trekken en op persen.

Het is alleen een RETEDUUR karweitje. Alle onderdelen die verstandig zijn te vervangen zijn bij elkaar al gauw 500euro...
4 lagers (a 35euro)
2singromesch ringen (a 25),
1schuifwiel voor achteruit en 1e (a 150),
1schuifwiel voor 4 en 5 (a 70),
veren, kleine palletjes, keringen, pakkingen (~ 50).

En 100euro aan de sets voor de versnellings pook (+ nieuwe hefboompjes). Dan schakel je weer als nieuw.

Tja, ik heb ook de bak nog gekocht voor 250...

Maarja, ik heb er veel plezier aan.
Het wordt straks een echt goed gereviseerde bak en aan je hobby mag je toch wel wat geld uit geven denk ik dan maar.
750 voor een gereviseerde bak... ik heb ze gezien voor 1500 zonder pook.

Voor de gene die geinteresseerd zijn...
Hier wat foto's:
Afbeelding
De bak compleet :D

Afbeelding
Het schakelpookmechanisme op de bak.

Het is dus een 711.110 (109100)
G1/18-5/6,15
De tandwielen zijn veel breder dan de 711.2 die nu onder onze bus zit.
Ik neem dus aan dat hij daardoor ook langer mee gaat omdat de kracht op de tandwielen dan minder is.

Afbeelding
Aan de binnenkant van het deksel.
Er tussen in zit het mechanisme dat er voor zorgt dat je nooit de bak in meerdere versnellingen tegelijk kan zetten. Zodra je een pook verdraaid worden de anderen geblokkeerd.
In de praktijk is dit bij ons echter niet gebleken... :cry:

Afbeelding
De binnenkant van de bak: je ziet hier de twee schakelbeugels, de rechter is voor de 2e en 3e versnelling en de linker voor 4e en 5e.
Het linker tandwiel zit rechtstreeks op de ingaande as (die daar stopt) en drijft de secundaire as aan waarvan je de 4 tandwielen net kan zien. Van die vier tandwielen drijven de rechter 3 de tandwielen er boven aan. Deze draaien in vrijloop los om de uitgaande as.

De messingen vertandingen naast de vier bovenste tandwielen zijn de synchronisatieringen die bij het schuiven van de schakelmoffen tegen de tandwielen worden gedrukt. Hierdoor komen de twee in gelijke snelheid waardoor de schakelmof (die aan de uitgaande as vast zitten) over de tandwiel vertanding heen kan gaan en zo de assen gekoppeld kunnen worden.
De stang in het midden kan geschoven worden voor de 1e en achteruit (hier niet zichtbaar)

Afbeelding
Hier is links de tandring die vast zit aan het tandwiel voor de 3e versnelling zichtbaar met de 'schuitjes' (zoals ik ze noem). Er naast de messing synchronisatiering. De afstand tussen die twee zal in gebuik kleiner worden door slijtage. Als die te klein wordt kun je de tandwielen niet meer laten syngroniseren en krijg je dat je de vertanding gaat horen 'poetsen' (:wink:) als je (te snel) probeert te koppelen. Uiteindelijk mol je de bak dan steeds meer. Deze messing ringen moeten dus vervangen worden als ze te ver op zijn.

Bij de bak die ik aan het reviseren ben zij die de volgende waarden:
1e = 0,8mm
2e = 0,8mm
3e = 0,8mm
4e = 1,3mm
5e = 1,3mm

In de handleidingen staat dat ze vervangen moeten worden bij 0,5mm.
Dus de 1, 2 en 3 wil ik graag vervangen aangezien ze oorspronkelijk waarschijnlijk 1,5mm zijn geweest en dus bij het open maken van de bak de moeite van het vervangen waard.

De syngronisatie ring van de 1e kan alleen samen met de schakelmof tegelijk vervangen worden en kost 150euro. De 2e en 3e zijn wel lost te koop voor 25 euri/stuk.

Afbeelding
Voor de 12kantige moer op de eindas moest ik wel even een speciale dop kopen en had maarliefst 250nm kracht nodig om los te draaien (wel eerst de borging weg tikken). Ik moest dan ook wel een stevige hefboom aan de flens schroeven om die tegen te houden.

Afbeelding
Hier de werktafel

Afbeelding
De achterkant van de bak gedemonteerd.
Boven de uitgaande as.
De onderste as is voor de 1e en achteruit.

Afbeelding
Ik heb zowaar van de MB dealer een versnellingsbak gekregen!!
Die hadden ze net in de oudijzerbak gedumpt en notabene ben ik door het werkplaats hooft getipt!! 8)
Het is een 711.2 (4bak) maar is er veeel erger aan toe dan die ik aan het reviseren ben. De palletjes die de schakelmof van de 3e en 4e versnelling vasthouden zijn geheel aan stukken onder in de bak beland.
Daar ga ik dan maar de ingaande as afslijpen om de koppeling straks te centreren. Tenzij iemand die erg graag wil hebben (onderdelen commissie?) dan wel graag een andere ingaande as voor de centrering.

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Mooi helder verslag Melchior.
"Ga zo door" zou de juffrouw op de lagere school zeggen..:)


Dat doppie boven de middelste schakelhandel, is dat een ontluchter?
Afbeelding
(kreeg ik van de week toevallig een vraag over, heb alleen geen idee meer wie het vroeg.. :oops: )

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 02 mei 2007, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Yep! Dat is hem.

Maar stelt geloof ik niet zo veel voor.
Omdat hij er nog zo mooi uit ziet heb ik hem er niet eens af gehaald.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

TY, scheelt mij weer een foto opzoeken. :)

Moet je eens opletten als dat dingetje verstopt zit, dan perst ie de olie er aan alle kanten uit.. :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hmmm, misschien toch even naar kijken als de finishing tutch aan de beurt is.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Mooi om te zien hoor, maar voor mij zelf AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ietsjes te hoog gegrepen nog.. :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 16 aug 2007, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Bericht door janbenz1 »

Goed werk Melchior, een kostbare klus, maar wel belangrijk en leerzaam. :lol:
Je hebt er een 5 bak onder liggen, heeft deze als 5e versnelling een overdrive?
Ik heb nl. een 407 met een 4 bak, en overweeg wel om er op den duur een 5 bak onder te zetten.
Heeft iemand van de club dit al eens ondernomen?, waarschijnlijk moet dan ook de aandrijfas en het cardan worden vervangen, of heb ik dit mis?

Ik lees net je andere bericht over de versnellingsbak, :oops: Maar de vraag is voor mij nog het zelfed wat de aandrijflijn betreft.:D

In ieder geval, petje af voor je werk.

groet jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ja, het is een kostbare klus.

Ook beetje stom is dat ik eerst prijzen van de schakelmoffen had opgevraagd en nu ik ze wil kopen blijken ze opeens 195 ipv. 105 te kosten. Wordt het nog weer wat duurder.

Tip: vraag eerst een officiele offerte op als je de prijs van onderdelen wilt weten en later pas beslissen. Dan kun je ze er aan houden bij MB...

@Janbenz1
Er zit bij ons dus nu een 4 bak onder. Een G1/17-4/4,628 711.2. Nooit zo'n fan van dat ding geweest. Hij schakeld af en toe niet zo lekker in de 2 en een 'gast' chaufeur :wink: heeft hem eens in de 3 en acheruit tegelijk gekregen. (gelukkig toen de motor uit was...)

Bovendien is het koppel van de eerste versnelling een probleem. Dat is te zwaar voor beladen optrekken tegen de helling op.
Dat is ook werkelijk een probleem geweest: toen we een keer tegen de helling op in Portugal moesten stoppen. :evil:
Er stond namelijk een oude Bedford Pasagiersbus-camper met motorpech vlak onder de top van de helling en de 5km file achter ons kon dus ook niet meer voor of achteruit. Toen de Bedford de bus in iedergeval aan de kant had gekregen moesen we er langs. Maar zonder aanloop en vanuitstilstand in de 1 sloeg de motor af!
We zijn toen met vol gas motor en wisselend met koppeling en handrem gierend metertje voor metertje omhoog gekropen... :?
Steeds de motor weer op gang laten komen en dan maar weer de koppeling laten slippen om zo iets voor uit te komen tot boven aan de berg. :oops:
Dat stonk enorm en niet zo best voor de koppeling natuurlijk.

Ik ben dan ook erg blij als we straks met 3,5 ton kunnen gaan reizen met een 5 bak met veel lichtere versnelling.
Het is alleen geen overdrive bak. De 5e is net als de 4 bij de 4-bak 1:1 in/uitgang.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Heb je die bus ooit gewogen Melchior? :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

gelijk ook maar de platen nieuw toch?
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

@Leo:
Nee, niet zelf.
Wel heb ik de afstanden van de veren gemeten en daaraan het gewicht geschat. Zo kwam ik op de 3,5ton beladen. Maar ook onbeladen rond de 2850kg wat ook op papieren staat. Het leek me toen redelijk kloppend. :roll:
Als de veren oud zijn zullen ze hoogstens doorgezakt zijn en eerder te zware gewichten zullen aangeven dan te lichte.
Ik denk dat de motor in de praktijk vooral veel te licht is voor de bus.

@JanBenz1:
Jazeker: platen en drukgroep nieuw.
Ook wil ik de slag van het vliegwiel controleren. Dit op aanraden van de MB dealer en het af en toe schokkerig pakken van de koppeling.
Alsof er iets in elkaar moet klikken.

Je hoeft dus eigenlijk niet perse iets aan de aandrijf lijn te vervangen.
De eindversnelling is per slot ven rekening gelijk. :wink:
Als je echter genoeg vermogen hebt en 85kmh wilt rijden met een iets lager toerental lijkt mij het overwegen waard om een andere achteras te nemen: een met een iets lagere verhouding.

Mijn achteras moet zowizo op den duur vervangen worden:
Door het gas systeem hebben we straks iets meer vermogen:

Dus ik overweeg dan ook om ipv. de 4.9 achter overbrenging een 4.4 te zoeken. Hopelijk krijg ik hem dan bij 2900rpm op 85kmh ipv. bij 3250rpm wat rustiger rijd en minder diesel zou moeten kosten...

Vervangen voor een 4.1 zou 2700rpm bij 85kmh betekenen. Maar dan heb je wel aanzienlijk minder vermogen, lijkt me. (Ik heb de vermogens grafiek nog niet...) Misschien kom je dan niet eens meer in de 5e op de 85kmh...
Maar het toeval wil dat de 4e van de vierbak nu dan ongeveer gelijk is aan de 4e versnelling van de 5bak dan... :roll:
Maar is alleen wat zonde als je dan alleen in heel gunstige omstandigheden in de 5e kan krijgen.

Maar dit zijn slechts overwegingen. :roll:

Als je de overdrive wilt om er lekker 120kmh mee te gaan rijden lijkt het met niet zo verstandig. Dat heeft Leo me al eens uitgelegd.
Je bus is daar niet op gemaakt (remmen en stabilisering) en het motorvermogen is gewoon ver ontoerijkend daarvoor.

Ik heb de hele boel in een Exel sheet staan. De mensen die geinteresseerd zijn kunnen hem van me krijgen.

Verder:
Door het tellen van de tanden van de versnellingsbak tandwielen heb ik de volgende grafieken gemaakt.
Alleen ben ik nog opzoek naar de vermogens en koppel kromme om er schakel diagrammen van te maken.

Voor degenen die het interesseert:
Afbeelding
Versnellingsbak G1/18-5/6,15 Bouwserie: 711.110 bij achteras 1:4.9

Afbeelding
Versnellingsbak G1/17-4/4,628 Bouwserie: 711.2 bij achteras 1:4.9

Afbeelding
Versnellingsbak G1/18-5/6,15 Bouwserie: 711.110 bij achteras overbrenging 1:4.1
2750rpm bij 85kmh is iets te optimistisch. Het vermogen van de motor loop immers ongeveer evenredig op met het toerental.
Lijkt mij iets te veel om nog in de 5e te kunnen rijden... :cry:

Afbeelding
Versnellingsbak G1/18-5/6,15 Bouwserie: 711.110 bij achteras overbrenging 1:4.4
De 5e lijkt hier al iets realistischer.
Maar het blijft de vraag of je bij 2950rpm nog genoeg vermogen hebt om 85 te kunnen rijden. Als het lukt is het wel een stuk rustiger.
Het in de 4 doortrekken naar 3750 lijkt me geen probleem.

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hallo,

DE BAK IS KLAAR!!

Helemaal lekker nu en klaar om ingebouwd te worden.
Heb het lekker rustig gedaan. Elk (lang)weekeind een paar dagen.
Maar lekker in balans wbt. werken en ontspannen en niet te veel gejakkerd.
Wel een hoop geld gekost. Als ik het over moest doen zou ik een ruilbak bij een revisiebedrijf gekocht hebben.
Maar een heel leuke ervaring en was erg goed voor mijn kennis van versnellings bakken. Na meer dan een maand er mee bezig ge zijn geweest en alles er over te hebben verzameld gekocht en gedaan weet je er werkelijk alles van... :wink:

Uiteindelijk heb ik zelfs van de MB dealer als nog de revideer beschrijving gekregen van deze bak. Die konden ze eerst niet vinden maar werdt uiteindelijk door de betere werkplaats experds wel gevonden en voor me uitgeprint.
Hierdoor kon ik het samenbouwen zeer naukeurig doen.

Hier wat plaatjes van het resultaat.

Afbeelding
Klaar!! ... Tada!!
De buitenkant ziet er misschien niet zo mooi uit, daar heb ik niet zo veel aandacht aan besteed, maar het gaat ten slotte om de binnenkant.


Afbeelding
Hier nog in onderdelen met de nieuw gekochten nog in verpakking!


Afbeelding
Er zijn (zoals in de revideer beschrijving van deze bak) een aantal meet en bereken methodes voor het uitvullen van de assen.
Voor de naastgelegen as moet echter de asspeling gemeten worden.
(0,05+-0,3mm)
Dit ging redelijk door dat de buitenlager ring goed klemde en ik dus met (ongeveer 30 keer het deksel er op en af schroeven) vrij zeker wist dat ik de juiste vulringen gevonden had.
Het meten ging zoals hier boven met de meetklok.


Afbeelding
De voor bakdeksel met vulringen.
Door de 4-bak (die ik van de MB dealer gekregen heb) had ik een aantal extra diktes op voorraad waar ik het toevallig mee kon redden.


Afbeelding
Alle bouten met de momentsleutel op waarden aangedraaid.
Intern en met locktite en buitenkant met vloeibare pakking en locktite achter elkaar.


Afbeelding
De eindflens moer moet met vloeibare pakking op 180Nm een behoorlijke kracht die je alleen kunt zetten door een stevige beugel aan de flens te schroeven. In dit geval het nut van een grote waterpomptang om de steunhefboom langer te maken.
Zelfs met deze momentsleutel (tot 240Nm) moet je er nog bijna met vol gewicht op hangen.
Eerder had ik een dikke houten balk pas gemaakt en met 4 bouten aan de flens bevestigd. Deze verslinterde COMPLEET door de kracht die nodig was...
De dop is een (speciale) 12kant dop.


Afbeelding
Hier een close up het pookgedeelte van het schakelsysteem.


Afbeelding
Alle oude onderdelen waarvoor ik nieuwe in de plaats gezet heb.
Wat hier ligt heeft zo'n 725 euri gekost... :(
Vooral om deze reden: een ruil revisie bak is goedkoper... :cry:
Vooraf had ik alles nog wel uitgebreid geinspekteerd en uitgezocht, offertes laten maken... maar tijdens het proces komt er steeds iets bij...
Toch dit lager ook maar, toch deze mof ook maar... en dat telt op...

Maar nu wel heel blij met het resultaat.
Een bijna als nieuwe bak!

Aan speciaal gereedschap ben ik niet heel veel kwijt geweest. Met name doordat de MB dealer me wat geholpen heeft mbt. lagers af en op persen etc.

Van rechts naar links en boven naar onder:
regel 1:
achteruit meneem flens (alleen compleet ter krijgen) 190
4e-5e flens 105

regel 2:
syngronisatie ringen
(achteruit is vervangen door een kunstof exemplaar) a 2,50
Overigen ca 25/st

regel 3:
eindlager 50
ingaand lager 50
naastgelegen as lagers ca 25/st

regel 4:
tussenlager in/uitgaande as 12,50
achteruit lager tussentandwiel 12,50
lager en bus 1e 8 en 30 (bus was op het kookplaatje bij de MB dealer te heet geworden bij het opzetten=vervangen)
lager en bus achteruit 8 en 25

regel 5:
pakkingen snelheids meteruitgang 10
oliekeringen 18 en 15
pakkingen 15 samen

regel 6:
eindmoer 2,50
olie vuldop pakking 1
staafjes voor achteruit stang 1

Op de foto missen nog de meenemers + veertjes samen 20


Afbeelding
Om de nieuwe koppelings plaat straks te kunnen centreren bij het inbouwen heb ik uit de oude 4-bak de ingaande as gehaald!
Als we vertrekken gaan alle oude spullen weg... dus wie hem straks wil hebben...

Dat was het!
Ik hoop de bak in de komende weken onder de bus te kunnen bouwen.
Is nog wel wat werk omdat het draagpunt dan verlast moet worden en de aandrijf as ingekort en uitgelijnd (door een bedrijf).
Wie weet het exacte adres in Rotterdam hiervoor?
(heb er wel een hoop over gehoord, maar geen adres)

Groet allemaal,
Melchior

(ps. het is de laatste tijd wat stil van mijn kant op het forum omdat ik geen interenet op de camping heb. En dus alleen op mijn werk in de tussen uurtjes kan...)
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

> regel 3:
> eindlager 50
> ingaand lager 50
> naastgelegen as lagers ca 25/st

Melchior, heb je die lagers ook bij de dealer gekocht, want ik vind ze nog al prijzig ?

Bart,
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

balanceren as

Bericht door DVIII »

Dronk in zoetermeer kan balanceren en lassen aan aandrijfassen. dat rijmt zelfs
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik heb inderdaad vrijwel alles bij de dealer gekocht.

Vooral gewoon omdat ik zo zeker wist de goede onderdelen te krijgen en omdat ik zo ook vooruit kon bestellen en zo met een enkel bezoekje aan de pers de lagers kon verwisselen.

Een tussen lager heb ik niet vervangen, het was niet veel bijzonders en zag er niet slecht uit, maar koste vooral >100 euro.

Zou het erg veel hebben gescheeld?

Melchior
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

voorbeeld een voorwiellager bij de dealer voor een citroen XM
110 gulden en 25 gulden bij lager huis eindhoven.

Maar zoals je zegt je moet het er eerst uithalen en dan naar zo'n lager boer.

Het is natuurlijk vrij simpel waarom de dealer veel duurder is.

lager fabrikant --> MB fabriek --> importeur --> dealer : niet alleen is het
transport veel duurder maar ook willen ze allemaal meer dan 20 % winst.
En de MB fabriek moet ze eerst uitpakken alvoors ze er een MB doosje of
zakje omheen doen en hebben er ook nog heel wat op voorraad liggen.

lager fabrikant --> lager boer.

Bart
Laatst gewijzigd door bart op 12 jul 2007, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Deze discussie is mischien wat off topic, maar ik vind de mb dealer vrij schappelijk en inderdaad je koopt precies wat je nodig hebt daar.
Remleidingen waren daar net iets goedkoper dan als ik ze had laten maken bij een lokale materialen zaak hoor, en opmaat.

Maar goed ik weet niet hoe dat voor alle onderdelen geld.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ze hebben mij altijd zeer netjes behandeld daar en de prijzen waren niet veel horen dan de plaatselijke automaterialen hier.

Hun uurtarief voor een monteur daarentegen vind ik pure waanzin. €98,77 per uur inclusief BTW.

Daar moet ik een hele dag voor werken!,....... BRUTO! :shock:

Wel een mooi project zo'n bakje opknappen!

Dennis
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

versnellinsbak reviseren

Bericht door verboon »

Ik heb met veel intresse het hele verhaal doorgenomen.
Wat is het toch leuk als je met intresse, enige kennis en inzicht dit allemaal voor elkaar kunt krijgen.
Petje af.
Zo te zien op de foto's heb je dit allemaal gedaan onder een party-tent!
Ik heb wel intresse wat je allemaal uit deze ervaring op Exel heb gezet, en je mag het mij dan ook toesturen.
Ook vind ik het zo intresant dat je er veel werk van gemaakt hebt aangaande foto's en verslag.
Bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om dit alles te delen met anderen.

Sjaak Verboon
1559
sjaakverboon@hetnet.nl
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Versnellinsbak reviseren - KLAAR + VERVOLG

Zoals ik enkele weken geleden al schreef:
De bak is klaar.

NU zit hij er ook onder en we hebben er enkele weken geleden de eerste proefrit mee gehad!

Inouwen aandrijf lijn
Lees hierover in dit topic:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=

Versnellings bak drager ophaning
Ik heb de achterste versnellings bak drager tijdelijk op 2 van de 4 bouten vast gezet. Dit omdat het omlassen van het ophang punt er op niet goed mogelijk was.
Door nu de drager met de voorste gaten in de achterste bussen vast te zetten zit deze redelijk op de goede plek.
Hiervoor ga ik nog nieuwe gaten in de balken boren.
Maar tijdelijk zit het ruim goed genoeg vast.
We zijn er zelfs mee door de APK gekomen... :wink:
Lees hierover in dit topic:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2762

De aandrijf as gemonteerd
Zwaar klusje om alles liggend om hoog te houden en vast te zetten.
Vooral doordat onze verlenge wielbasis bus dus ook een 3delige as heeft.
Ze zien er prachtig zwart gespoten uit na het repareren.
Dit was 2 kruisstukjes vervangen, inkorten en uitbalanceren.
Ook is er 1 nieuw lager op gekomen.

De as is prima ingekort. Door het lengte verschil te meten tussen de versnellings bakken heb ik aan het bedrijf door gegeven hoe veel korter de aandrijf as moest.
Dit werkte perfect en de as zit net als hij zat.

Over het aandraaien van de kardan koppeling bouten.
Die moeten bijzonder strak vast gedraaid worden!
(weet even de waarde niet uit mijn hoofd)
Eigenlijk meer dan dat je met een paar steeksleutels kan doen.
Omdat je er geen moment sleutel op kan zetten kun je het beste iemand de handrem laten bedienen en met een buis op je (sterke) steeksleutel een vergelijkbare krachtXarm uitoevenen als op de moment sleutel.
Zo nouw komt het natuurlijk ook niet, maar ze horen zeker strakker vast dan je normaal zou doen.

Oja, de spiebaan geleiding voor het inschuiven van de as bij het veren van de bus, moet op dezelfde klokstand worden gemonteerd als hij is uitgelijnd. Zo ook met de stand van de kardan koppelingen.

Toen de as gemonteerd was, heb ik de geleiding goed vol gepompt met vet via het vetnippel.


De ervaringen:
De 5 bak die ik gereviseerd en ingebouwd heb rijd heerlijk!!

1e versnelling
De 1e versnelling is heel traag, heel sterk en erg fijn!
Heerlijk om rustig mee over hobbelige terijnen heen te rijden en je trekt alles!!
Zo erg dat als we bij stilstand per ongeluk de koppeling los lieten ik gewoon de achterwielen even zag spinnen voor de motor af sloeg!!

Hij is wel iets wat schokkering bij niet zo gecontroleerd pedaal intrappen. Waarschijnlijk door dat de wielen zo veel kracht leveren dat andere onderdelen gaan meegeven.

2e
Voor rijden op de straat kunnen we met wat feeling ook in de 2e optrekken. Dit kost natuurlijk wel wat meer koppeling, maar in stadsrijden zeker te gebruiken.

3e+4e
Beter verdeeld dan bij de vorige bak.
Nu kunnen we tot in de 4 optrekken naar 80 en dan overschakelen naar de 5. Dat geeft zeker wat meer trekkracht onder de 80km/h.
Dus veel fijner bij invoegstroken, bergen etc.

5e
Deze blijft gelijk aan de vorige versnellings bak.
Alleen bruggen zijn net ff te kort om hiervoor terug te schakelen naar de 4e.

KoppelingDe koppeling doet het overigens als nieuw!
Dan moet ook wel als je alle delen vervangen hebt... :wink:

Tandwiel geluid door iets kromme ingaande as
De versnelling bak maakt overigens wel geluid.
Dat is natuurlijk logisch. Maar het is ritmisch geluid en ik heb een vermoeden waar om:
De synchronisatiering van de 5e versnelling (die zit op de ingaande as=prise as) was een beetje meer naar een kant ingesleten op de prise as.
Dit komt waarschijnlijk omdat de bak ooit bij de vorige plaatsing op de as heeft gehangen tijdens het in de koppeling plaatsen. Hierdoor was hij een iets krom.

Ik heb dit wel gezien en geconcludeerd, maar omdat ik simpelweg het geld er niet voor over had om een nieuwe prise as te kopen, heb ik het voor lief genomen. Ook omdat er verder geen schadelijke slijtage sporen waren.

Bovendien heeft hij al vele jaren met deze prise as gedraaid en zijn er geen schadelijke slijtage sporen door gekomen.

Dus let op als je een versnellingsbak koopt of inbouwd. Dat deze as niet krom is of je hem krom maakt door onvakkundig in of uitbouwen.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Nog iets:

Kosten besparen:
Door dat ik de oude bak nog niet onder de bus wou uithalen voordat de nieuwe bak volledig klaar zou zijn heb ik geen onderdelen uit de oude versnellingsbak gebruikt.

Dit is echter dom geweest.
De twee schakelmoffen die ik vervangen heb (zie kostenuitleg regel 1 van de foto) bleken achteraf nog behoorlijk goed te zijn in de bak die er onder vandaan kwam.
Had ik die gebruikt ipv. nieuwe te kopen had dit maarliefst:
€300,- gescheeld!!

Balen...
Maar gedane zaken nemen geen keer.

Het totale kostenplaatje was wel een stuk lager geweest!!

Wil nog iemand schakelmoffen van me koppen?? :wink:
Ook andere onderdelen heb ik natuurlijk. Zeker uit de overige 2 versnellings bakken die ik nu heb liggen.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

melhof schreef:..had dit maarliefst: €300,- gescheeld!!
[Even offtopic]
Aj aj Melchior, daar had je toch een mooie lier (3620kg) voor kunnen kopen :lol:
Maarja, het geldt voor meer dingen; niet teveel omkijken :wink:
[/Even offtopic]
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

Hoi Melchior,

Ik denk dat je wel zeer tevreden bent over het eind resutaat.
Het is alles bij elkaar toch een grote klus geweest, heeft het nodige geld gekost en een hele ervaring rijker.
Ik hoop dat je veel plezier van je nieuwe aanwinst zal beleven.

Bedankt dat je dit alles met ons wilde delen.
Veel succes met je volgende project.

Sjaak
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
waterreus
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2007, 20:45
Locatie: oud-beijerland

van 4 naar 5 bak

Bericht door waterreus »

Hallo Melchior,zojuist je verhaal over de revisie gelezen,ben pas nieuw,ik wil graag mijn 4 bak wisselen naar 5.
De nieuwe bak G1/18-5/4.7 uit mijnhoofd,heeft op de vijfde een vehouding van 0.8.
Het gaat om een 208 benzine ,115.972, ik hoop dat de motor het trekt
voel nml niets voor anere achter as.
Wat is jouw mening,groet lm waterreus oud -beijerland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten