problemen met terugkeuren van duitse legerambulance 508
Geplaatst: 03 mei 2007, 12:27
hoi
Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij.
Na jaren sparen heb ik mijn droom verwezenlijkt: een juweeltje van een bus, in de vorm van een 508 ex-legerambulance uit het duitse leger, bouwjaar 1986.
Heel weinig kilometers op de teller, helemaal hard en hij loopt als een zonnetje.
De bus is door de vorige eigenaar ingevoerd uit duitsland en staat als vrachtwagentje op een nederlands kenteken.
Mijn bedoeling is om er een camper van te maken en de bus op b-rijbewijs te rijden.
Ik ben toen gelijk aan de slag gegaan en heb er een hele mooie camper van gebouwd.
Vervolgens ben ik naar de rdw gegaan om de bus terug te keuren tot "kampeerauto op b-rijbewijs".
De rdw was onder de indruk van de staat van de bus en keurde de camperinbouw direct goed.
Het terugkeuren naar b-rijbewijs gaf iets meer problemen. Ik moest een bfab verklaring hebben van de importeur in Nijkerk.
Vervolgens de importeur in Nijkerk gebeld en gemaild.
De afdeling homologatie heeft het één en ander uitgezocht over mijn bus en concludeerde dat er een alb-remsysteem ontbreekt en er verkeerde bladveren onder zitten.
Ik ben toen naar de mercedes garage gegaan, en gevraagd hoe het zit. Zij vonden het onzin om een alb-remsysteem in te bouwen, dat was namelijk iets voor vrachtwagens. Het regelt de remdruk, afhankelijk van hoe zwaar je assen beladen zijn. Aangezien ik de bus terugkeur en daardoor bijna niets extra's mag laden is het overbodig. Daarnaast is het een hele dure grap....... minimaal 1500 euro. Het is ook niet iets wat ik zelf kan doen helaas.
Het vreemde vind ik dat weer een vriend van mij, zijn alb-remsysteem moest loskoppelen van de rdw.
Ik zit momenteel met mijn handen in het haar.....hoe ga ik dit oplossen
Mijn vraag is of er mensen binnen de club dezelfde problemen hebben ervaren? zijn er manieren om dit probleem op te lossen?
alvast bedankt voor de tijd en moeite voor het lezen van mijn verhaal.
Ik hoop dat iemand me kan helpen bij dit probleem
gegroet,
tijmen
Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij.
Na jaren sparen heb ik mijn droom verwezenlijkt: een juweeltje van een bus, in de vorm van een 508 ex-legerambulance uit het duitse leger, bouwjaar 1986.
Heel weinig kilometers op de teller, helemaal hard en hij loopt als een zonnetje.
De bus is door de vorige eigenaar ingevoerd uit duitsland en staat als vrachtwagentje op een nederlands kenteken.
Mijn bedoeling is om er een camper van te maken en de bus op b-rijbewijs te rijden.
Ik ben toen gelijk aan de slag gegaan en heb er een hele mooie camper van gebouwd.
Vervolgens ben ik naar de rdw gegaan om de bus terug te keuren tot "kampeerauto op b-rijbewijs".
De rdw was onder de indruk van de staat van de bus en keurde de camperinbouw direct goed.
Het terugkeuren naar b-rijbewijs gaf iets meer problemen. Ik moest een bfab verklaring hebben van de importeur in Nijkerk.
Vervolgens de importeur in Nijkerk gebeld en gemaild.
De afdeling homologatie heeft het één en ander uitgezocht over mijn bus en concludeerde dat er een alb-remsysteem ontbreekt en er verkeerde bladveren onder zitten.
Ik ben toen naar de mercedes garage gegaan, en gevraagd hoe het zit. Zij vonden het onzin om een alb-remsysteem in te bouwen, dat was namelijk iets voor vrachtwagens. Het regelt de remdruk, afhankelijk van hoe zwaar je assen beladen zijn. Aangezien ik de bus terugkeur en daardoor bijna niets extra's mag laden is het overbodig. Daarnaast is het een hele dure grap....... minimaal 1500 euro. Het is ook niet iets wat ik zelf kan doen helaas.
Het vreemde vind ik dat weer een vriend van mij, zijn alb-remsysteem moest loskoppelen van de rdw.
Ik zit momenteel met mijn handen in het haar.....hoe ga ik dit oplossen
Mijn vraag is of er mensen binnen de club dezelfde problemen hebben ervaren? zijn er manieren om dit probleem op te lossen?
alvast bedankt voor de tijd en moeite voor het lezen van mijn verhaal.
Ik hoop dat iemand me kan helpen bij dit probleem
gegroet,
tijmen