Pagina 1 van 1
welke krik?
Geplaatst: 11 mei 2007, 12:42
door Jurg & Marleen
Hallo mede-dubbelluchters, kan iemand mij vertellen wat voor krik ik moet aanschaffen voor onze verlengde en verhoogde 508D. Moet dat nieuw of zijn er geschikte krikken tweede-hands te vinden?
Gegroet Jurg. :mrgreen:
Geplaatst: 11 mei 2007, 13:28
door Admin
Hoi Jurg,
Bij vrijwel alle militaire dump-("surplus-")winkels vind je hydraulische potkriks voor zeer betaalbare prijzen. Ze zijn er in hefvermogens van 2 tot 20 ton, dus er moet voor jullie bus wel wat te vinden zijn!
Groeten,
Ernst
Geplaatst: 11 mei 2007, 13:58
door Jurg & Marleen
Hai Ernst dank voor de tip(s)!
Trouwens met erg veel plezier je profiel en sites bekeken, wij hebben nog een lange maar leuke weg te gaan! Groet Jurg.
Geplaatst: 11 mei 2007, 16:44
door Rene
Ik heb bij Conrad zo`n luchtpomp besteld. Die gebruiken ze in de woestijn e.d. Kan tot 3 ton tillen en 60 cm hoog. Aansluiten op de uitlaat UITLAAT!! ja uitlaat en dan gaat hij zo omhoog. Ik ben er erg blij mee.
Gr Rene
Geplaatst: 11 mei 2007, 18:15
door winand
Potkrikken zijn er in vele soorten en maten te vinden.
Kijk hier maar eens:
http://www.soer.nl/shop/rubriek.asp?rubriek=7&offset=77
startpagina van Soer:
http://www.soer.nl
Soer is wel hel goedkoop volgens mij, maar een 5 of een 8 ton potkrik (zou ik voor gaan) is wel voor 20 euro te vinden bij veel automaterialenzaken.
Geplaatst: 11 mei 2007, 18:18
door Jurg & Marleen
Wow, dank jullie, hier moet ik zeker uitkomen!!!
:D Jurg

Welke krik?
Geplaatst: 13 mei 2007, 16:55
door Arnold Smeets
Mag ik ongevraagd een bijpassend advies geven: koop gelijk even een (of beter: twee stuks) goede assteun van voldoende sterkte. Ik vind 1 krik nooit zo heel fijn en gebruik bij reparaties of onderhoud altijd een extra steun.
Bij wielen wisselen, helaas heb ik incidenteel ook wel eens een lekke band, leg ik het wiel dat ik niet nodig heb half onder de auto, zou onverhoopt de krik het begeven of er onderuit schieten dat ligt de auto op de velg en niet op mijn velletje.
Groet,
Arnold
Geplaatst: 13 mei 2007, 23:39
door Roger 1100
Let trouwens ook op de maximale hoogte van de krik. Ik heb zelf een potkrik die niet hoog genoeg gaat en moet er dus altijd een houten balk onder leggen om het wiel van de grond te krijgen. Goede tip van Arnold. Ik heb ook twee aparte assteunen.
Groeten,
Roger
Geplaatst: 14 mei 2007, 00:19
door A_A
Inderdaad goede veilige tip Arnold. Ik had dat ook tijdens het vervangen van de bladveer rubbers. Een wiel onder het diffentieel. Mocht de bus zakken of zoals bij mij gebeurde dat het houten blok tussen de krik en het chassis in stukken brak/spatte. Dan hou je tenminste nog net 20 cm oid meer hoogte over.
Geplaatst: 14 mei 2007, 11:02
door CeesHM de Bruin
A_A schreef:Inderdaad goede veilige tip Arnold. ........ of zoals bij mij gebeurde dat het houten blok tussen de krik en het chassis in stukken brak/spatte.
WoW,
Ik moet er niet aan denken. Voor ik mij aan het klussen zet moet ik me nog maar eens flink bedenken. Zo'n wankele potkrik met dat kleine ronde voetje en daar dan die zware 508 op??? Naast de tips van Arnold, een paar blokken voor de wielen lijkt mij ook geen slecht idee voor wie toch aan het klussen slaat. Groetend, Cees
Geplaatst: 14 mei 2007, 11:22
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 14 mei 2007, 11:28
door Admin
Ter ondersteuning van Ben's posting:
Organiseer ergens een oude, maar niet verrotte spoorbiels. Zaag daar stukken van zo'n 40 cm vanaf (goed voor de conditie!). Twee van die blokken onder de as blijkt voor een Düsseldorfer precies de juiste hoogte. Veel stabieler dan die mooie stalen driepootjes!
Geplaatst: 14 mei 2007, 11:51
door winand
Laten we wel stellen dat stukken biels meeslepen omdat je onderweg misschien eens een wiel moet verwisselen een beetje overkill is
Voor onderweg voldoet een normale potkrik (evt. met een paar houten blokken) prima denk ik.
Ga je thuis meer werk verrichten, dan zou ik wat meer veiligere maatregelen treffen zoals hierboven aangegeven, omdat je dat waarschijnlijk
onder je bus ligt te werken 8)
Gebruikt materiaal
Geplaatst: 16 mei 2007, 11:35
door De Rooie Reus
Vaak is er materiaal genoeg te vinden langs de weg en is het niet nodig van alles mee te slepen. Als voorbeeld post ik de foto die aantoont dat wij veel van onze inventiviteit verloren zijn ten opzichte van andere landen.
Let ook op die handige kei die het wegrollen voorkomt en zo optimale veiligheid verschaft.
Succes met reizen,
Martin
Geplaatst: 16 mei 2007, 15:27
door Roger 1100
Sodeju :shock: Tuurlijk, veiliger dan dat kan haast niet. Die kei is wel een beetje overdreven

Geplaatst: 16 mei 2007, 18:10
door melhof
Jazeker!
En vooral als je klaar bent met het werk eens lekker uitrekken.

Geplaatst: 16 mei 2007, 18:48
door Leo
Naar beneden gaat ook lekker snel: Gewoon ff die balkjes wegtrappen.
Er is duidelijk over dat concept nagedacht..:P
De man weet waarschijnlijk ook alles over efficient beladen..
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 16 mei 2007, 19:59
door Jurg & Marleen
Geweldig! Maar nu effe geen lekke achterband krijgen...
Groet, Jurg.
Geplaatst: 16 mei 2007, 20:14
door Leo
Klopt Jurg,
want zijn reserveband hangt dan wel buitenboord, maar.. :shock: .."waar ligt die krik ook al weer??.."
En zo zijn wij toch weer on-topic.:)
Mvg, Leo.:D