2 LPG tanks om op te rijden en voor de koelkasten
Geplaatst: 23 mei 2007, 19:09
Deze zomer gaan we op vakantie met de van de winter aangekochte L409. Deze was al in het bezig van een LPG tank, maar aangezien de bus behoorlijk is verbouwd is het LPG gedeelte ook veranderd.
Er zal wel eens vrij gekampeerd worden en omdat we met een behoorlijke groep zijn, zijn 2 koelkasten hard nodig. Nu hebben we 2 koelkasten die zowel op gas als elektriciteit gaan.
Ook gebruiken we LPG voor het rijden en 2 tanken zijn dan geen overbodige luxe, aangezien de 80 liter tank die er nu onder zit een beetje te klein is. Het wordt dan van LPG station naar LPG station rijden om niet zonder LPG te zitten.
Nu wil ik dus een extra tank aanschaffen en die in verbinding stellen met de al bestaande tank.
1 van de 2 tanks wil ik ook laten fungeren als dampgastank, waar ik gas voor de koelkasten kan krijgen.
Nu komen de volgende vragen bij mij op:
- Kan ik de 2e tank vullen als ik de eerste tank aan het vullen ben? Of moet de diameter van de leiding dan zo groot zijn om het gas snel genoeg te verplaatsen van de vultank naar de 2e tank?
- Als ik de 2e tank vul via de 1e tank, werkt de 80% beveiliging dan nog?
- Om geen vloeibaar gas in de leidingen naar de koelkasten te krijgen, zijn er speciale reduceerkleppen te koop die vloeibaar gas tegen houden. Stel dat er vloeibaar gas in de reduceerklep terecht komt, stopt de gas toevoer dan in de koelkastjes? Of loopt deze wel door.
- Zijn er voor 2 koelkasten aparte reduceerkleppen nodig voor de juiste druk?
- Op de huidige tank zit een elektrische afsluiter die pas open slaat als de massa op de bus wordt aangesloten, voor de koelkasten betekend dit bij een elektronische afsluiter dat de massa er altijd op moet blijven. Is het gebruikelijk om voor deze aansluiting een handmatige afsluiter te gebruiken? Of is dit te erg bezuinigen op de veiligheid.
Ik zeg nog wel even dat ik niks zal doen zonder dat ik weet dat het 100% veilig is, ik weet de gevaren van gas en daarom moet het veilig uitgewerkt zijn voordat ik aan de bouw ervan ga beginnen.
Er zal wel eens vrij gekampeerd worden en omdat we met een behoorlijke groep zijn, zijn 2 koelkasten hard nodig. Nu hebben we 2 koelkasten die zowel op gas als elektriciteit gaan.
Ook gebruiken we LPG voor het rijden en 2 tanken zijn dan geen overbodige luxe, aangezien de 80 liter tank die er nu onder zit een beetje te klein is. Het wordt dan van LPG station naar LPG station rijden om niet zonder LPG te zitten.
Nu wil ik dus een extra tank aanschaffen en die in verbinding stellen met de al bestaande tank.
1 van de 2 tanks wil ik ook laten fungeren als dampgastank, waar ik gas voor de koelkasten kan krijgen.
Nu komen de volgende vragen bij mij op:
- Kan ik de 2e tank vullen als ik de eerste tank aan het vullen ben? Of moet de diameter van de leiding dan zo groot zijn om het gas snel genoeg te verplaatsen van de vultank naar de 2e tank?
- Als ik de 2e tank vul via de 1e tank, werkt de 80% beveiliging dan nog?
- Om geen vloeibaar gas in de leidingen naar de koelkasten te krijgen, zijn er speciale reduceerkleppen te koop die vloeibaar gas tegen houden. Stel dat er vloeibaar gas in de reduceerklep terecht komt, stopt de gas toevoer dan in de koelkastjes? Of loopt deze wel door.
- Zijn er voor 2 koelkasten aparte reduceerkleppen nodig voor de juiste druk?
- Op de huidige tank zit een elektrische afsluiter die pas open slaat als de massa op de bus wordt aangesloten, voor de koelkasten betekend dit bij een elektronische afsluiter dat de massa er altijd op moet blijven. Is het gebruikelijk om voor deze aansluiting een handmatige afsluiter te gebruiken? Of is dit te erg bezuinigen op de veiligheid.
Ik zeg nog wel even dat ik niks zal doen zonder dat ik weet dat het 100% veilig is, ik weet de gevaren van gas en daarom moet het veilig uitgewerkt zijn voordat ik aan de bouw ervan ga beginnen.