Pagina 1 van 1

ook aan de beurt met de accu's

Geplaatst: 23 mei 2007, 22:38
door mfellman
Nou ik ben ook aan de beurt. Iets meer dan een week terug leek het even vreemd te gaan met het starten (ga voorlopig even uit van hickup) maar nu alleen maar heftig klapperen van het start relais (12 -> 24 Volt). Na wat meten denk ik dat ik toch de accu's moet vervangen. De accu's gedragen zich namelijk niet meer gelijk. De ene is na een startpoging toch nog steeds boven de 12,5 volt. De andere moet behoorlijk lang bijkomen (vanaf 11, iets volt). Als ik ze weer paralel zet (heb 2 massa sloten één voor elke accu) dan synchroniseren ze wel weer. Bij het starten daalt de ene accu tot iets van 8 volt. De "slechte" gaat onder de 3 volt staan.

Misschien dat niet iedereen het ermee eens is maar mijn conclusie is dan vervangen (vooral omdat ze niet meer gelijk reageren en ook omdat er geen indicatie is van hoe oud ze zijn). De huishoud accu was al overleden (de vorige eigenaar had geen behoefte aan 12 Volt....).

In ieder geval nu de gelukkige eigenaar van een 650Watt pure sinus inverter. Jeetje wat zijn die dingen prijzig (maar 3 accu's ook ben ik achter).

Marc

Geplaatst: 23 mei 2007, 23:13
door Anton
Hoi,

Troost je ze zijn allebij gaar, de spanning moet onder het starten niet zo ver zakken.

Groet Anton

Geplaatst: 23 mei 2007, 23:21
door mfellman
Ja ik ga denk ik ook een voltmeter zoeken voor 24 volt om dat soort dingen beter te kunnen controleren. Misschien eens kijken of ik een oude multimeter zo kan modificeren dat hij dat kan. (9 Volt moet wel van de boordspanning af kunnen komen)

Marc

Geplaatst: 24 mei 2007, 00:34
door winand
Heb zelf nu een controlepaneel gemaakt met waternivo meters (schakeling elders op forum) en een tweetal digitale multimeters a 4,95 per stuk.
De ene meter meet de huishoudaccu en krijgt zijn spanning van een startaccu.
De andere meter meet de startaccu's (met 1-2 keuze schakelaartje) en wordt gevoed door de huishoud accu.
Deze multimeters hadden elk een 12V batterijtje (zo'n half penlite-model) dus voeden met een 12V accu is geen probleem.
De multimeters heb ik nauwelijks gemodificeerd:
- voedingsdraden van batterij gaan nu naar accu met een drukknopje voor tijdens het meten.
- meetdraden zitten continu aangesloten op de accu's
De grote draaiknop van de multimeters staat dus gewoon altijd op de 0..20V stand en de hele multimeter behalve het display valt weg achter het paneel.
Ik leg er nu de laatste hand aan , als het af is zal ik er een topicje aan wijden met wat fotootjes ter inspiratie..

Geplaatst: 24 mei 2007, 10:03
door mfellman
Ik heb de zoek functie gebruikt maar kwam daarmee eigenlijk niet veel verder :lol: .

Wat is eigenlijk de minimale capaciteit (Ah) van de start accu's?

Marc

Geplaatst: 24 mei 2007, 10:14
door mfellman
Ik heb in de kaartenbak nog eens gekeken maar vond de daar aangegeven 66 Ah wel wat krap lijken. En de 2 * 125 Ah van de ambulances weer wat extra ruim overigens.

MArc

Geplaatst: 24 mei 2007, 10:39
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 24 mei 2007, 10:41
door mfellman
Ik heb een redelijke aanbieding voor 2 start AGM accu's (80 Ah) ik denk dat ik daar dan maar gewoon voor ga. Kan gelijk voor een rdelijke korting een 120 Ah huishoud gell accu meegeleverd krijgen.

Marc

Geplaatst: 24 mei 2007, 10:49
door Ben
geen bericht

accu's

Geplaatst: 24 mei 2007, 17:34
door Arnold Smeets
Marc,

Kijk eerst nog even rond voor je aan een gel accu begint. Ik ben geen expert en wat ik schrijf is van horen zeggen maar het schijnt dat gel accu's en gewone accu's niet door elkaar gebruikt moeten worden en dat je voor gel accu's beter een aparte lader gebruikt. Niet iedereen die ik spreek is even gelukkig met een gel accu. Het technische van wat ik schreef mag je vergeten maar kijk wel even goed uit voordat je die accu koopt.

Groet,


Arnold

Geplaatst: 24 mei 2007, 17:34
door winand
Heb zelf 2 x 100 Ah startaccu van het volgende type:

VMF-calcium battery type 60038.41
Ah(20h): 100
afm: 354x175x190

Voor wanneer je voor de accu's gaat die je beschrijft, zorg er wel voor dat ze kwa afmetingen passen in de accubak!
Volgens mij gaat 20cm hoogte er nog in, maar veel accu's zijn hoger en dan kan je in de problemen komen.
Suc6

Geplaatst: 24 mei 2007, 18:12
door A_A
Hmm ik heb 2 accu's van 68 amp/h als start accu voor m'n om314.
Daarnaast ook zoiets als hh accu, maar gebruik dan ook als binnen licht alleen maar led's.

Geplaatst: 24 mei 2007, 18:42
door melhof
Jeemig wat een hoop accu is er nodig voor die motoren zeg.

Mijn OM616 heeft met 1 enkele 88Ah accu een ruime overbemeting.
66Ah is standaard en zelfs 36Ah hebben ze er vroeger in gebouwd.

Melchior

Geplaatst: 24 mei 2007, 19:11
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 24 mei 2007, 19:17
door melhof
Yep, maar effectief gezien dus ook maar de helft van het vermogen nodig:
12vx88Ah=1056W (voor de OM616)
24x100Ah=2400W!! (voor de OM316 motoren en aanverwanten)

Scheelt nogal watt...

Re: accu's

Geplaatst: 24 mei 2007, 21:06
door mfellman
Arnold Smeets schreef:Marc,

Kijk eerst nog even rond voor je aan een gel accu begint. Ik ben geen expert en wat ik schrijf is van horen zeggen maar het schijnt dat gel accu's en gewone accu's niet door elkaar gebruikt moeten worden en dat je voor gel accu's beter een aparte lader gebruikt. Niet iedereen die ik spreek is even gelukkig met een gel accu. Het technische van wat ik schreef mag je vergeten maar kijk wel even goed uit voordat je die accu koopt.

Groet,


Arnold
Hallo Arnold,

Ik heb inderdaad het één en ander op het forum over de gel-accu's gelezen. Ik geloof dat er weinig accu's zijn waarover de meningen zo verschillen :? . Tja wat moet je dan. Ik denk echter dat ik het toch maar probeer. De verkoper weet (en adviseert in deze ook) waarvoor ik hem wil gebruiken en geeft mij 2,5 jaar garantie. Als hij binnen die periode slecht(er) wordt dan ga ik gewoon achter de garantie aan.

Ik denk trouwens dat ik hem ook nog even naar de mogelijkheden van een AGM met vergelijkbare kwaliteit vraag (die heeft dan eigenlijk wel weer mijn voorkeur).

En er was ook nog iemand die het had over de afmetingen. De verkoper heeft in de machinekamer gekeken en weet dus waar ze in moeten. Ik hoop dan ook dat het eigenlijk standard maten zijn.

Marc

PS: Ik heb vandaag de slechte accu maar eens 5 uur aan de lader gedaan en toen starte het gebakje meteen.

Geplaatst: 25 mei 2007, 23:19
door mfellman
Nou de victron's zijn binnen. 2 * AGM 12/100 en 1 * GEL 12/120 (waar een 650 Watt victron omvormer op komt). Maar eens zien hoe gelukkig ik hiermee kan worden. Nu maar eens kijken wanneer ik ze kan monteren.

Marc

Geplaatst: 26 mei 2007, 00:01
door Frank.fjph
melchior,

hoe zit het met de eenheden bij jou: volt x Ah = watt...... :roll:

en dat is dan ook geen vermogen maar energie ...

frank

Geplaatst: 26 mei 2007, 00:48
door Leo
melhof schreef:66Ah is standaard en zelfs 36Ah hebben ze er vroeger in gebouwd.
Jah, maar toen leverden ze er ook standaard een slinger, startpilot & sleepkabel bij om dat kouwe lijk op de winterdag tot ontwaken te brengen. :mrgreen:
Nou jah, je had het na zo'n grapje alvast nooit koud. Misschien dat daarom onze kachels zo onderbemeten zijn?? 8)

Waardes uit boekjes zijn leuke dingen als een motor nieuw is Melchior.
Doch indien het karretje een beetje sleets raakt, kun je die boekies beter verbranden.

Winterse startproblemen zijn voor groot deel terug te voeren op de accu's.
Daarom staan er bij mij ook altijd overbemeten celletjes in. (2X65Ah paralel voor de OM616)
Want wat kost een accu nou helemaal? Ik kan het bussie er niet eens een keer voor voltanken.
Een mens zou wel helemaal geschuffeld zijn om daar s'winters een hoop ellende voor te hebben. :roll:



Wbt HH accu's zal ik wel weer een stijfkoppige machinist zijn, maar in Tranquillo zet ik 24V-430Ah buisjesplaat-accu's van Van Andel Rotterdam.
Die mensen bouwen superkwaliteit celletjes die zich al decennia lang in de scheepvaart bewijzen én het zijn de enige accu's waar ik nog nooit ellende van gehad/gehoord heb.
Mogen ze al die gelaccu's/Centurion/Wilco/Halfords/etc -troep van mij houden. :?



En nu ik toch aan het bromberen ben: Victron komt er bij niet in; ook weer zo'n merk waar ik beroepsmatig teveel ellende mee gehad heb.
Mastervolt was altijd een tikje beter, maar ook daar heb ik de afgelopen maanden 2 splinternieuwe combi's van zien sneuvelen.. :?

Wat dan wel goed is? :shock:
De laatste tijd heb ik echt geen idee meer, het lijkt wel of de kwaliteit van de grote merken achteruit holt.
De hoge prijs van die dingen garandeert alvast geen hoge kwaliteit meer.
Daar ik geen zuivere sinus meer nodig heb, ga ik maar eens over op die gemodificeerde 2KW-chinezen van 250 euri.
Voor de prijs van 1 Mastervolt of Victron koop je 8 van die dingen...

En zo rommelen en grommelen wij voort..:mrgreen:


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 26 mei 2007, 03:29
door it camperke
Victron komt er bij niet in; ook weer zo'n merk waar ik beroepsmatig teveel ellende mee gehad heb.
Ik deel die mening even niet :mrgreen: Op een bootje waar ik op gezeten heb hadden we ook Victron om de accu`s te laden en ontladen. Voor in de bak (das een ruimte onder het voordek waar alle sjor, schilder, trossen en andere materiealen staan) had ik er 1 staan die de accu`s van de boegschroefmotor een beetje fit hield. Ding heb zelfs een keer onder water gestaan (een filipijn wist niet wat knevels waren?????dus droop er bij elke golf een paar druppies water naar binnen!!! Lekker als je midden in de golf van Bisqaai zit met een kracht 9 om je oren...)( maar goed, ik dwaal af..) uuuhhh, even droog maken, en daar ging het victronnetje weer heen. Ook hoor ik van een kennis die bij Lasaulec werkt goede berichten over Victron.

Groetjes,

Otto.

Geplaatst: 29 mei 2007, 17:28
door melhof
@Frank:

Is natuurlijk voor de puritein niet helemaal de exacte eenheden vergelijking. :lol:

Maar grof genomen kun je het wel gebruiken voor een vergelijkende berekening. Want dan streep je ze tegen elkaar weg.

W(van de ene bus) = W(van de andere bus)

Ah is de ganbare energie aanduiding. (en niet de vermogens :wink: )
88Ampere trek je er in 1 uur belasting uit en dan is hij op... (ghmm... zegt de theorie...)
Oja, maar dan wel omgerekend en over 20 uur gemeten...
Verder kun je hier niet zo veel mee omdat de praktijk nog al wat haken en ogen heeft.

Voor start accu's geld het zowizo anders omdat je geen uur lang staat te starten. Gelukkig is hun piekbelasting weer beter bv. 300A piek.

Hier stop ik, want dan kun je beter de vele pagina's met accu info van het www gaan lezen.

Oja, je moet wel oppassen om andere dan start accu's te gebruiken voor het starten. Tenzij je zoals Leo 24V-430Ah er in zet. De piek stromen bij starten kunnen namelijk wel eens te hoog zijn voor andere typen accu's waardoor ze beschadigen. En op die accu's staat dan meestal weer niet de maximale stroom aangegeven... :roll:

Groet,
Melchior

Geplaatst: 29 mei 2007, 18:11
door Dennis en Nancy
melhof schreef:Yep, maar effectief gezien dus ook maar de helft van het vermogen nodig:
12vx88Ah=1056W (voor de OM616)
24x100Ah=2400W!! (voor de OM316 motoren en aanverwanten)

Scheelt nogal watt...
Het boekje van de accuboer gaf 100AH aan voor mijn OM615! Hij heeft het me zelf laten zien omdat ik hem niet geloofde.

Dennis

Geplaatst: 30 mei 2007, 00:03
door Frank.fjph
Melchior,
:lol: :lol:
Ik kon het niet laten...... :D maar dat kwam meer door mijn inschatting van jouw electro nivo.. :wink: dan mijn hang naar perfectie.

Verder gebruik ik de 2 x 63 AH startaccu om te starten en heb nu de 2 x90Ah semitractie als boordaccu. Volgens centurion kan je probleemloos starten op die dingen maar geven geen maxstartstroom op omdat dat niet hoort bij dat soort accu.


Frank