Pagina 1 van 1
Brandstof filters (waarschijnlijk)
Geplaatst: 03 jun 2007, 22:25
door mfellman
Hallo,
Gisteren een redelijke "proef"-rit gemaakt. Ongeveer 280 kilometer. Dat ging allemaal best wel goed (had gelijk aceton toegevoegd ook al heb ik nog geen referentie punt). Terug even ge-fastfood :oops: bij Amsterdam (AMC). Toen ik daarvandaan wegreed (had ongeveer een uur stilgestaan) op de oprit wat inhouden... Daarna bleef het minder. Bij almeerderzand maar even stilgezet en de ANWB gebeld. Is niet helemaal ontspannen met een dochter van iets meer dan 2 en een zoon van net iets meer dan één maand. Na 40 minuten verscheen de beste man. Diagnose filters... Hij is even bezig geweest en hij zou achter mij aanrijden om te kijken hoe het ging. Nou de Hanomag trok als vanouds en na een paar kilometer maar gedag gezegd.
Amper 5 kilometer later viel de Bus compleet stil op een bijzonder onprettig stukje weg (door het jakkeren van mede weggebruikers). Enfin weer minstens een hele tijd later kwam de tweede ANWB man. Deze heeft gekeken en de filters zaten in ieder geval niet potdicht. Wat bleek.... De ontluchtingspomp was niet vastgedraaid met als gevolg lucht in het systeem (en ik vermoed zelfs verlies van diesel). Na ontluchten (kennisen hadden intussen moeder, zoon en dochter opgehaald) kon ik weer mijn weg vervolgen. Zonder hickups overigens. Vandaag ook weer een stkje gereden en ook zonder problemen. (Behalve een lichte mopper toen ik dus 1 op 7 had gereden).
Het plan: Vervangen fijnfilter (werk gelukkig naast een mercedes garage) en het reinigen/spoelen van het glaasje (dat was toch die waar je niet bijkwam :twisted: ).
Ik heb wel elders gelezen over het toevoegen van extra filters maar de ANWB man (beide) waren van mening dat dat zinloos is (hoe zijn hier de ervaringen?).
Dinsdag maar eens kijken wat de financiële schade is.
Marc
Filters
Geplaatst: 04 jun 2007, 20:23
door Bert Steenhuis
Hallo Marc,
Een extra filter heeft inderdaat nagenoeg geen zin, als het echter een 508 betreft met een z.g. "borrelglaasje" fliter dan heeft het wel zin omdat het extra fliter veel gemakkelijker is te vervangen dan het filter in het glaasje.
Als je een "extra"filter plaatst dan kun je de fliter in het glaasje ook weglaten.
Het is zeer aan te bevelen een orgineel MB voorfilter
(recht model) A.001.477.42.01 te monteren want die messing busjes in de aansluitingen en die kun je met de slangklemmetjes niet kapot draaien.
LET OP : Vervuiling van filters komt altijd uit de tank en in die tank zit een grof filter, ZEEF en die kan ook (gedeeltlijk) verstopt zijn.
Zou het niet kunnen zijn dat die aceton het vuil in de tank oplost ?
In dat geval zou je de tank inwendig grodig moeten reinigen.
Groeten Bert Steenhuis.
Re: Filters
Geplaatst: 04 jun 2007, 20:48
door mfellman
Hallo Bert,
Bert Steenhuis schreef:Zou het niet kunnen zijn dat die aceton het vuil in de tank oplost ?
In dat geval zou je de tank inwendig grodig moeten reinigen.
Daar moet ik het dan met de vorige eigenaar eens over hebben. Maar als deze me verteld dat pas de gehele tank gereinigd was (jammer alleen dat hij de niveau indicatie niet gelijk aangepakt heeft). En eigenlijk ben ik van mening dat ik deze problemen dan helemaal niet zou mogen hebben als hij het gelijk goed heeft gedaan.
Op zich in de gehele discussie op het forum kwam eigenlijk naar voren dat de aceton geen invloed op filter of wat dan ook had/heeft. Of zijn er toch intussen ook wat negatieve ervaringen met aceton op het forum. Overigens had ik dus ook niet het idee dat ik positieve effecten had.
Marc
Re: Filters
Geplaatst: 04 jun 2007, 21:14
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 04 jun 2007, 23:51
door Leo
Hoi Marc.
Inmiddels heb ik meer dan 20.000km met aceton gereden(waarvan 5000 met de O303), en nog geen verstopt filter gehad.
En dat terwijl bij de verkoop van de O303 werd vermeld dat het borrelglaasje ieder 150KM zou verstoppen.
Heb meteen anti-bacteriegif toegevoegd en rij nog steeds met dezelfde filters + aceton.
Ik geloof dus niet erg in dat vuil-oplossend vermogen van die 0,15%.
Van PPO is het wél bekend dat je er een brandschone tank van krijgt.
Dit natuurlijk ten koste van je filters.. :P
"Overigens had ik dus ook niet het idee dat ik positieve effecten had".
Zonder referentie is dit natuurlijk een loze kreet Marc. :?
Net zo goed als LPG ook niks met brandstoffilters van doen heeft.
Laten we op z'n minst het dieseltechniek-gedeelte een beetje serieus proberen te houden.
Er wordt op dit vlak de laatste tijd al genoeg onzin uitgekraamd.
Je hebt gewoon een vuile of besmette tank, niks bijzonders. :)
Dat is bij de koop van een oud gebakkie bijna standaard inbegrepen.
Daar heb je écht geen aceton voor nodig.
Pak dus je overall uit de kast en leer genieten van dieselgeur en vuile handen, want ook dát hoort bij een antieke auto. 8)
Sleutel ze,
mvg, Leo.:D
Geplaatst: 05 jun 2007, 09:33
door mfellman
Leo schreef:
"Overigens had ik dus ook niet het idee dat ik positieve effecten had".
Zonder referentie is dit natuurlijk een loze kreet Marc. :?
Ik had wel de bus natuurlijk eerder naar huis gereden dus dat een beetje als referentie maar daarnaast ook wel het gevoel dat er iets mis is met het verbruik maar aan de andere kant is dat natuurlijk lastig in de referentie als je onderweg pech hebt gehad met ontluchten enzo (hoewel dit natuurlijk niet liters zou mogen zijn).
Kan het zijn dat als het ontluchtingspompje los zit er extra diesel verloren wordt? Ik wil me binnenkort (moet ook wel als je de filters te lijf gaat) wat beter oriënteren onder de kap. Probeer ik gelijk verder te zoeken naar de oorzaak van wat oliedruppels in de buurt van de inspuitpomp. (Staat gepland voor de 23ste maar vraag me af wat er allemaal dan af moet en of pakkingen op voorraad zullen zijn bij Harry, en als er veel afmoet of ik dan niet gelijk de krukaskeerring moet aanpakken)
Marc
Re: Filters
Geplaatst: 05 jun 2007, 09:34
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 05 jun 2007, 09:38
door mfellman
LPG staat wel gepland maar dan voor het koken. Echter is dit budgettair nog niet verantwoord om dat dit jaar (naast de aanschaf) ook nog te doen (ben wel benieuwd naar wat daarvoor het handigst is maar dat is OT!). LPG voor de motor zien we wel als we de bus langer hebben.
Marc
PS: Ga straks bij de MB dealert langs voor de filters (zal ze ook vragen of zij al wel eens wat van aceton bijmengen hebben gehoord en de mogelijke gevolgen voor eventuele afzettingen, ondanks dat de verkoper garandeerde dat de tank was gereinigd, in de tank)
Geplaatst: 05 jun 2007, 12:49
door mfellman
Hallo Allemaal,
Nou voor het geld hoef je het niet te laten! Ik heb de filters besteld (inclusief de door Bert voorgestelde voor filter (moet er even aandenken om maar gelijk nog één mee te vragen met slang klemmetjes) en ben inclusief een paar banjo ringetjes (just to be sure) nog geen 15 EURO kwijt! (Vooral dat glaasje, onderdeel van een setje, viel heel erg mee)
Nu alleen nog even kijken wat de slimste plek is van het (extra) voor filter. Suggesties welkom (maar ik zal ook op het forum nog even verder zoeken omdat ik er wel eens wat van voorbij heb zien komen).
Marc
Geplaatst: 05 jun 2007, 14:07
door Leo
Hoi Marc,
heb geen idee wat je van het verbruik verwachtte, maar prijs je gelukkig met alles wat boven de 1:7 uitkomt.
Als de handpomp los zit, dan gaat het idd meestal flink lekken.
Krukaskeerring vervangen: als het de achterste is, dan zou ik me nog maar ff achter de oren krabbelen.
Dat red je niet in een ochtendje sleutelen..
Nog ff een ongevraagd advies: Ga nou eerst eens een paar duizend kilometer rijden met dat ding.
De perfecte auto die jij voor lijkt te staan, bestaat niet onder de bussiespopulatie.
Het zijn voornamelijk ouwe beessies die met veel liefde, olie, oordoppen en onkunde aan de praat gehouden worden.
Gewoon crossen met dat orgel en oprapen wat er onderweg vanaf valt. Dan heb je er veel meer plezier van dan dat je jezelf constant zorgen loopt te maken over een paar oliedruppels.
Mvg, Leo.:D
(die er nu ff een paar dagen tussenuit gaat met Tranquilo)
Geplaatst: 05 jun 2007, 14:36
door mfellman
Hallo Leo,
Nou over die paar druppies maak ik me ook eigenlijk geen zorgen (hadden een 240 die ook druppelde maar dat was in het olieverbruik niet merkbaar met 613.000 km, denk dat het zakken van het olie niveau bij de hanomag ook eigenlijk andere oorzaken heeft). Maar ja die goede buurt waar ik woon en waar ook een paar anonieme buren wonen....
Dat bij die injectiepomp is meer voor het ervaring opdoen tegelijkertijd. Heb tot nu toe aan maximaal 2.0 liter direct ingespoten diesels gewerkt (Maestro Van). Staat hij gelijk op de brug en kan ik ook de vloeistoffen even checken. En ja dat lager is de voorste. Theoretisch veel minder werk....
Overigens denk ik dat we dan toch wel duidelijk gunstiger dan 1 op 7 moeten kunnen rijden (motorolie is afwachten want ik heb hem pas net op max gezet, maar beter als 1 op 7 is daar wel zeker

).
Marc
PS: Zorgen maak ik me niet zo snel (hoogstens over het remvloeistof vaatje dat leeg bleek te zijn

en waar ik deze week eens goed naar ga kijken). Heb alleen meer vragen dan antwoorden (en bij jou is het andersom

).
PS2: De komende weken probeer ik er in ieder geval achter te komen hoe goed of hoe slecht de zaken zijn. En Aldi en Lidl zullen ondanks dat toch niet zoveel aan mij verdienen want de marge op hun olie kan toch niet groot zijn.
Geplaatst: 05 jun 2007, 16:37
door melhof
Hoi Mark,
Mijn ervaring is ook dat acetone redelijk goede prestaties verbeterd.
Ook rij je zuiniger.
Vorige zomer ongeveer 500L diesel met aceton verbruikt en geen enkele klacht gehad.
(althans die ik heb kunnen terug leiden naar de acetone dan...
Wel pas nog (de terpentine was op) ff per ongeluk een silinder slotje met rubbertje schoongemaakt in een badje van pure acetone...
Maar het rubbertje viel echt uit elkaar daarna... dat was dus niet zo slim.
Wat er mis kan gaan met een gebruik van 0,15% acetone in de diesel in je tank en motor... lijkt me verwaarloosbaar.
Daardoor zeggen bv. de MB dealer en bedrijven dat je het niet moet doen wegens het opzwellen van rubber slangen enzo.
Maar harde cijfers zijn er niet over te geven nog aan te tonen.
LPG om op te rijden... ja, het is bijna zover!
Als hij van de blokken af is gaan we het meemaken.
Eerste testritten op diesel+LPG.
Groet,
Melchior
Geplaatst: 06 jun 2007, 01:20
door Frank.fjph
marc
heb even voor je gekeken maar de laatste 10 jaar,80000km en 2 motoren 314 kom ik toch op gemiddelde van 1:7 Diesel dan...
Olie is iets zuiniger geworden na motor wissel, dan de 1:250 daarvoor, maar alleen voor die reden iet doen is, zeker met jouw olieleverancier niet terug te verdienen :D
Geplaatst: 06 jun 2007, 06:50
door Stille Willy
Ik heb goede ervaringen met aceton bijmengen. Er staan nu 475000 km op en de laatste 10000 km met aceton. Totaal geen problemen. Sneller gaat hij er niet van rijden maar trekt wel beter op en door. De laatste vacantie hebben we 4895 km weg met een gemiddelde van 1 op 9 en mijn bussie moet 4100 kg mee sjouwen plus dat het in bergrijk gebied was vind ik dat zeer netjes. EN ik heb niet te hoeven oprappen onderweg. De meng verhouding bij mij is 100 cl aceton op 100 ltr diesel. Ben zeer tevreden