Pagina 1 van 1

gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Geplaatst: 09 jun 2007, 14:22
door jan
Ja hoor, ben je net 40 km van huis voor een relaxed midweekje Limburg, blijft het gas hangen. hebben jullie dit wel eens bij de hand gehad? Je laat het gaspedaal los en hij blijft op het toerental hangen, waar hij eerst hoorde. Het gaspedaal kwam wel normaal terug, maar de motor bleef onverstoorbaar door gieren.

Na een paar keer het gaspedaal bewerkt te hebben met de voet, kwam hij tot bedaren. maar bleef niet stationair lopen en sloeg af.
toen hij weer normaal reageerde op het gaspedaal, bleef hij alleen stationair wat zagend oftewel onregelmatig lopen, maar dat ging ook over na enkele kilometers. Het enige wat ik heb gedaan is hem direct van diesel overgeschakelen op ppo.

De volgende 500km op diesel afgelegd :cry: , maar zonder een enkel probleem. :lol:

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Is de regulateur niet helemaal tof, of is het stangenstelsel niet in orde? Alhoewel mijn gaspedaal wel helemaal terug kwam.

Het is natuurlijk moeilijk zoeken naar problemen die er op dit moment niet zijn, maar het zal je onverhoopt bij een flinke afdaling gebeuren.

407 0m 616

Geplaatst: 09 jun 2007, 15:03
door mfellman
Hallo,

Ik ben geen ervaringsdeskundige maar kan het soms zijn dat de brandstofpomp onvoldoende olie heeft?

Wat misschien ook zo kan zijn (omdat het na rijden op diesel opgelost werd): Ik weet niet hoe die brandstofpomp eruit ziet (denk lijn pomp) maar ik denk dat dat op zich niet uitmaakt welke pomp je hebt. PPO heeft toch slechtere smerende eigenschappen dan diesel? Misschien gingen de plunjers (die daar volgens mij door de brandstof gesmeerd worden) daardoor niet meer naar de juiste stand en omdat diesel beter smeert (en mogelijk ook iets reinigd) is het daardoor "vanzelf(?)" opgelost.

Ik ben geen expert maar dit is wat ik kan bedenken.

Marc

Geplaatst: 09 jun 2007, 15:04
door A_A
Hmm ik heb geen verstand van ppo, maahaaar, als hij op diesel wel normaal loopt en op ppo niet. Zou ik het zeker ook zoeken in het ppo gedeelte. Kun je zien of het stangenstelsel goed aan het gaspedaal vast zit? Dwz als je pedaal om hoog laat komen of het stangenstelsel dan mee getrokken wordt of door een veer terug geduwdt wordt.
Zowiezo regelmatig smeren is goed voor onze oudjes :-)

Geplaatst: 09 jun 2007, 16:04
door Leo
Eerst de motorkap er maar eens afhalen en kijken hoe het met die stangen zit.
Als ik me goed herinner barst het van de isolatie bij jou. :roll:

Dat zagen en afslaan lijkt op een membraamprobleem.
Je had dat ding toch al gesmeerd?
Ook ff kijken of de vacuumslang niet ergens klem komt te zitten.
Geen vacuum = volgas bij jou.


Mvg, Leo.:D

stangen

Geplaatst: 09 jun 2007, 17:05
door jan
Ha Leo,

Vanmiddag heb ik de regulateur (rode dop) helemaal nokkievol met motorolie gevuld. Toen alle stangen een druppie olie gegeven.
Daarna weer op ppo gaan rijden en na enkele kilometers (ongeveer de afstand om weer volledig ppo te gaan slurpen) begon het gelazer opnieuw.
volgas, terwijl het stangenstelsel dit niet aangaf.
Dan zou je toch de ppo de schuld geven zou je zeggen.

Geplaatst: 09 jun 2007, 17:19
door mfellman
En als je diesel bijmengt?

(Is deze PPO overigens anders als voorgaande tankbeurten?)

volgens mij heb ik het gevonden

Geplaatst: 10 jun 2007, 17:11
door jan
Hallo Leo,

Volgens mij heb ik het probleem in zicht.

Ik mis volgens mij een veer op de smoorklep. Dat bleek bij nader onderzoek toen ik de foto`s bekeek die ik je geruime tijd geleden stuurde, om te zien of mijn motor voorzien was van een smoorklep mbt het gastoevoegverhaal

Dus dat op ppo wel- en op diesel geen probleem, is puur toeval geweest

Geplaatst: 11 jun 2007, 04:01
door Leo
Klinkt als een logische oorzaak Jan.
Ook weer opgelost.:)

Mvg, Leo.:D

Re: volgens mij heb ik het gevonden

Geplaatst: 12 jun 2007, 20:17
door cornepol
[quote]Hallo Leo,
Ik mis volgens mij een veer op de smoorklep. Dat bleek bij nader onderzoek toen ik de foto`s bekeek die ik je geruime tijd geleden stuurde, om te zien of mijn motor voorzien was van een smoorklep mbt het gastoevoegverhaal

[\quote]

Volgens mij heb ik hetzelfde. Ik heb nu een stuk binnenband om de stangen heen zitten, en dat werkt prima. Heeft iemand een foto voor me met die 'smoorklep' en de veer die erbij hoort, want ik heb geen idee wat dat is...

Alvast bedankt!
Corné

Re: volgens mij heb ik het gevonden

Geplaatst: 13 jun 2007, 21:56
door jan
Geef me je emailadres maar, den stuur ik je de foto.

groet,

Jan.

cornepol schreef:
Hallo Leo,
Ik mis volgens mij een veer op de smoorklep. Dat bleek bij nader onderzoek toen ik de foto`s bekeek die ik je geruime tijd geleden stuurde, om te zien of mijn motor voorzien was van een smoorklep mbt het gastoevoegverhaal

[\quote]

Volgens mij heb ik hetzelfde. Ik heb nu een stuk binnenband om de stangen heen zitten, en dat werkt prima. Heeft iemand een foto voor me met die 'smoorklep' en de veer die erbij hoort, want ik heb geen idee wat dat is...

Alvast bedankt!
Corné

Geplaatst: 14 jun 2007, 18:33
door winand
Kun je die foto niet hier plaatsen?
Is voor meer mensen interessant lijkt me.

Geplaatst: 14 jun 2007, 18:53
door Leo
De wazige foto van Jan:
Afbeelding


En een tekening van de hele venturie:
Afbeelding

Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 14 jun 2007, 19:40
door melhof
Ter aanvulling.

Als je de foto bekijkt:
Het ding dat bovenop met het moertje vast zit is de hefboom van de hoofdsmoorklep/luchtklep. Deze regeld je luchtoevoer en indirect ook je diesel inspuiting.
Die veer (die een paar euro kost bij de MB dealer) moet dan aan het rechtopstaande piefje met dat groefje aan de top.
De andere kant moet ergens aan je luchtinlaat verdeelstuk door een gaatje heen gehaakt.

Mocht dan ooit je gas stang er af schieten dan zorgt die veer er altijd voor dat je luchtklep dicht gaat!
Je dieselpomp wordt namelijk door het vacuum van de venturie (net naaste je luchklep) aangestuurd en zal als de klep open staat altijd lekker je motor op toeren mee helpen houden.

Die veer miste ook bij onze bus maar is wel fijn om te hebben voord de zekerheid. Het enige nadeel is dat mijn vriendin daarna ging klagen over klamp in haar rechtervoet... :wink:

Je moet het tweede kleinere palletje (dat geroeste er onder wat je kan zien op de foto, dit zit aan het borgveerringetje van op de tekening) met zijn asje niet verwarren met de hoofdluchtklep.
Dit is een backfire beveiliging!

Hij zorgt er voor dat op een helling je motor niet de verkeerde kant op kan starten!
Dit zou mogelijk zijn als je in de versnelling, op een helling onverhoopt de rem loslaat en achteruit zou gaan rijden en de motor uit staat.
Dat is namelijk niet zo best voor de motor. :wink:

Dit palletje rammelt altijd maar wat en heeft achter de hoofd luchtklep een klein luchklepje, wat in ons geval zo ver ingelsteten was, dat hij niet eens meer dicht kon.
Ik heb er toen aan de bovenkant een ringetje tussen gedaan zodat het weer werkte.
Er hoeft dus niets op dit kleine hefboompje. Het mag gewoon los rammelen omdat hij vanzelf open wordt geduwd en gezogen als de motor draaid.

Hoop dat dit de discussie iets duidelijker maakt...

Groet,
Melchior

duidelijk verhaal

Geplaatst: 16 jun 2007, 13:15
door jan
Nog bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de veer vervangen, maar helaas blijft de de motor heel veel toeren maken en nog veeeel meer dikke rook.
Zou het dan toch de membraam van de regulateur zijn die niet goed meer functioneert?
Als dit het geval zou kunnen zijn, is die dan makkelijk door een doehetzelver te repareren?
Bestaan er nog tekeningen die de werking van dit type brandstofpomp helder weergeven?

Re: duidelijk verhaal

Geplaatst: 16 jun 2007, 14:54
door Leo
jan schreef:Bestaan er nog tekeningen die de werking van dit type brandstofpomp helder weergeven?
Jeroen heeft er verschrikkelijk zijn best op zitten doen: "Documenten voor leden".
Daar staat alles zo ongeveer in. :wink:

Wbt jouw motor: http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 6%20KLEIN/


Mvg, Leo.:D

Re: duidelijk verhaal

Geplaatst: 16 jun 2007, 15:11
door jan
Je hebt weer gelijk. :oops:

Mooi werk Jeroen!

Geplaatst: 16 jun 2007, 15:43
door jan
Prachtig hulpmiddel die werkplaatsboeken Jeroen!
Ik ben er nu wel achter na het bestuderen van de boeken, dat ik met mijn vingers van die regulateur afblijf.
Ga effe contact opnemen met dokter van de Kraats in Nijkerk.

Geplaatst: 19 jun 2007, 14:15
door cornepol
Krijg de foto niet geladen...

Als iemand er eentje kan sturen naar 'cornepol at gmail punt com' zou ik erg geholpen zijn...

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Geplaatst: 07 jun 2010, 12:57
door comi3
Weet nog iemand anders waar ik die technische documentatie van de motor files (mo616) kan bemachtigen?
Leo heeft ze maar dan zou ik eerst lid moeten worden van dubbellucht ?

mvg,

Co

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Geplaatst: 08 jun 2010, 00:07
door Frank.fjph
Laat Leo het niet horen, dat hij je pas iets geeft als je lid bent van DL....... :shock: :shock: 8) :wink:

Ergens op dit forum staat een link of zoiets waar je aan doc kan komen: zoekfunctie gebruiken(bovenaan pagina) of zelf forum doorzoeken, ik weet niet meer waar het item staat.

Succes
Frank

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Geplaatst: 08 jun 2010, 00:40
door Leo
Er wordt idd wel wat vreemd over mij gesproken jeh.. :shock:


Stuur Anton ff een PB.
Die stuurt dan een rom vol documentatie naar je op zonder dat je lid hoeft te zijn van Dubbelvlucht.

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Geplaatst: 08 jun 2010, 02:17
door godfried
Mag ik Anton dan ook een PB sturen? Ik heb wel zo'n buchelli gekocht, maar iets meer zou toch echt mooier zijn.

Met groet, Godfried

Re: gas blijft hangen, oorzaak ppo ??!

Geplaatst: 08 jun 2010, 11:10
door Anton
Hoi,

Jawel hoor, dat mag! :lol: :lol:

Groet Anton