Pagina 1 van 1
OM314 mechanische koppeling
Geplaatst: 18 jun 2007, 09:31
door mfellman
Hallo,
Dacht ik me aardig ingelezen te hebben vind ik net een interessant verhaal (maar licht zorgwekkend) over problemen met staande pedalen (en laat ik die nu net hebben, buiten het feit dat een groot aantal pedaal sloten dan niet bruikbaar is die ik gezien heb).
Het zou zo zijn dat MB's (en dus ook HH's denk ik dan) met een mechanische koppeling (scheelt wel ontluchten denk ik dan) nog wel eens het probleem kunnen hebben dat het koppelingspedaal "wegvalt" (zoals ik het lees letterlijk).
Zijn hier op het forum ook al mensen geweest die hier last van hadden? En misschien belangrijker is er ook bekend wat het probleem is?
Suggesties op het andere forum (busfreaks.de) zijn complete ombouw naar hangende pedalen. Ze noemen het één van de zwakste punten maar ik heb nog niet kunnen vinden wat volgens hun daar de oorzaak was.
Marc
PS: Dit is niet om mensen bang te maken maar eigenlijk meer om te achterhalen waar ik nar moet kijken als het mij zou overkomen.
PS2: Hoeveel mensen hebben eigenlijk hangende en hoeveel staande pedalen.
Geplaatst: 18 jun 2007, 10:16
door paulv
Hallo Marc,
Ik heb dus ook een mechanische koppeling en inderdaad heb ik twee keer het geval gehad dat er niets meer gebeurde met mijn koppelingspedaal, hij bewoog zonder weerstand in de lucht

.
De oorzaak is een gebroken draaipunt van het stangenstelsel bij de bevestiging aan de chassisbalk.
Zoals Leo al eerder vermelde

is wegrijden zonder koppeling is geen probleem voor een 508. (bezwaren tegen een pedaalslot: remmen doe je dan met je handrem, gas geven met de stationair knop, voor een paar kilometers geen punt :twisted: )
Nog even wat praktische aanwijzingen; Je start elektries in zijn "1" en als je rijdt geef je een beetje gas en schakel je gewoon over naar een hogere versnelling op geluid en met wat kracht (wel goed luisteren naar het toerental). Remmen, bij bijvoorbeeld een stoplicht, geeft wat meer problemen, de motor slaat dan met heftige tegenzin af

, maar dat moet dan maar. Zo kan je heel rustig rijdend een garage bereiken. Je kunt die bout er ook zelf uit halen en lopend naar een werkplaats zoeken

.
In beide gevallen was bij mij de bout gebroken aan het eind van het schroefdraad (door kerfwerking?), en werd de bout uit financieel en prakties oogpunt (geen zin en geen tijd om op zoek te gaan naar een Mercedes dealer) gewoon gelast en weer gemonteerd. In Spanje gebeurde dat gratis 8) , in Frankrijk kostte me dat een paar euros.
Nu heb ik wel altijd zo'n bout bij me :D .
Groeten,
Paul
Geplaatst: 18 jun 2007, 12:30
door Anton
Hoi,
Op die bouten zit gerolde draad dat geeft de sterkte aan de bout.
Van lassen worden ze niet sterker van!
Gewoon een paar meenemen op reserve.
Groet Anton
Geplaatst: 18 jun 2007, 17:26
door Berthil
Ik heb ook een mechanische koppeling.
Paar maand geleden is bij mij de bol van het bolschanier afgebroken.
De koppeling ging steeds later koppelen en toen koppelde die helemaal niet meer. Ik was gelukkig vlak bij huis, dus ik kon zonder koppeling verder rijden. Met de hand bij de stopknop.
Even een nieuw bolschanier gehaald bij de MB garage en hij deed het weer.
Ik zou graag het bouwjaar willen weten van de andere mechanische koppeling?
En wel hierom:
De vorig eigenaar heeft mijn camper gevonden in een schuur in Duitsland in 2000. Daar heeft hij 10 jaar in stilgestaan.
Sinds de eigenaar gescheiden was, was hij niet meer weggeweest met de camper. Hij had de camper en zijn vrouw de papieren.
Dus de papieren waren zoek en moest ie opnieuw aangemeld worden.
Toen is aangenomen dat het bouwjaar 1972 was.
Maar volgens mijn Mercedes Dealer moet ie ouder zijn, want mechanische koppelingen zijn van voor ongeveer 1970.
De Mercedes dealer heeft ook een of andere (bouw)kaart op gevraagd bij mercedes, maar daar staat geen jaartal op, maar is wel van een oud type (voor 1970).
Dus vandaar mijn vraag hoe oud zijn de andere 314 met mechanische koppeling?
Groeten Berthil.
Geplaatst: 18 jun 2007, 17:40
door mfellman
1973
Volgens kenteken. Ook hier is op zich opvallend dat het feitelijke kenteken niet overeen lijkt te komen met het bouwjaar.
XX-99-XX (beginnend met FF is mijn kenteken).
Volgens
deze site is dat rond 80.
Marc
Geplaatst: 18 jun 2007, 23:00
door winand
Marc,
Je OM314 is niet orgineel voor je bus, wellicht het kopelingsmechanisme dan ook niet?
Ik heb ook een F40 met OM314 en een mechanische koppeling.
(Je poll klopt niet voor mij, 'staande pedalen' heb ik niet, mar een combinatie:
Gas= flipperpedaal, rem=hangend, koppeling=staand)
Toen ik de bus kocht schakelde hij heel slecht, hij ontkoppelde niet voldoende. 'Kwestie van afstellen' zij een technische kennis die mijn bus onderhanden nam. Vervolgens deed ie het perfect.
Dacht (hoopte) eigenlijk dat een mechanische koppeling robuuster was dan een hydraulische vanwege kans op lekkende koppelingcilinders e.d. dus een beetje minder om nu te lezen dat het tegendeel waar is.
Ik zal zelf eens goed onder mijn bus kijken welke bout je bedoeld, zodat ik een reserve kan aanschaffen, je weet maar nooit.
Goeie tip!
BTW, mijn F40 is van 1974, maar de OM314 (en koppeling?) zijn wellicht ouder. Het motornummer is: 314 261 81 20 (of heb ik nu het nummer van de versnellingsbak?) misschien dat daar iets mee te achterhalen valt?
[edit]
Jep, dat is de versnellingsbak, motornummer is 314.948-10-069561
[/edit]
Re: OM314 mechanische koppeling
Geplaatst: 18 jun 2007, 23:04
door winand
mfellman schreef:... dat het koppelingspedaal "wegvalt" (zoals ik het lees letterlijk)...
Waar heb je dat gelezen dan? hier op het forum ergens?
Geplaatst: 19 jun 2007, 08:51
door mfellman
Voor de mensen die het verhaal op het duitse forum willen lezen:
http://www.busfreaks.de/strohrum/showth ... p?id=20816
Geplaatst: 19 jun 2007, 14:44
door paulv
Ik heb een HH F45B uit 1973, met de originele motor en koppeling. De reserve bouten heb ik gewoon bij Mercedes "op chassisnummer" gekocht.
PS. Tot ook mijn verbazing :shock: houden beide bouten het al 10.000 km ondanks het laswerk .
Groeten,
Paul
Geplaatst: 19 jun 2007, 14:51
door Jeroen_Hanomaf
winand schreef:
Je OM314 is niet orgineel voor je bus, wellicht het kopelingsmechanisme dan ook niet?
Zoekfunctie? ;)
F46Ka = L508D
mfellman schreef:
XX-99-XX
In die jaren kregen campers die vroeger bedrijfswagens waren een geel kenteken uit de personenwagenreeks. Later werdt het oorspronkelijke kenteken gehandhaafd, echter met vermelding 'kampeerwagen' bij inrichting.
Groetjes
Jeroen
Geplaatst: 19 jun 2007, 17:44
door winand
Oh, sorry jeroen, dacht dat Marc ook een F40 had net als ik, maar ik had het mis :oops:
Heeft iemand toevallig een fotootje/tekening bij de hand zodat ik (en anderen?) weten waar die zwakke plek nou precies zit?
Geplaatst: 20 jun 2007, 14:40
door Berthil
Geplaatst: 20 jun 2007, 15:13
door mfellman
OK, en welk nummertje was het dan?
Overigens ging het er in het duitse forum over dat de bewuste persoon niets vreemds zag en dat het na hermontage voor 5 tot 40 kilometer werkte. Ik ga er van uit dat een breuk wel zou opvallen en in ieder geval de hermontage zou vermoeilijken.
Marc
Geplaatst: 20 jun 2007, 15:40
door paulv
Hallo allemaal,
Ik heb een iets ander plaatje. (origineel Mercedes (frans 8) ))
Bij mij braken beide nummers 227 :( .
Groeten,
Paul

Geplaatst: 20 jun 2007, 23:29
door Berthil
Bij mij was 326 gebroken.
Degene met linkse draad, die was 10euro duurder dan die met rechtse draad.
Geplaatst: 12 jul 2007, 11:45
door Detlev
En ja hoor, na net dit stukje gelezen te hebben, naar frankrijk met vakantie, en in Auxerre ineens pang....geen koppeling meer! Gelukkig dat geweldige pechnummer van mercedes bij me, opgehaald en meteen gerepareerd, het was zelfs avond! Dacht dat gebeurd me niet...wel dus.
Bout besteld!
Geplaatst: 04 sep 2007, 14:44
door winand
Toen ik mijn bus net had heeft een kennis de koppeling 'bijgesteld'. Hij kwam namelijk niet helemaal vrij en schakelen lukte alleen met echte spierballen. Nu lijkt het erop alsof ie weer een beetje minder vrijkomt dan eerst, alsof ie is verschoven ofzo?
Ik ben eens onder de bus gaan liggen en alle stangetjes begonnen me een beetje te duizelen; waar moet ik aan draaien en welke kant op en, als ie maar niet breekt etc..
Ik zag ook dat de bout/scharnierpunt (nr 227 op foto van Paul denk ik?) krom is! Is dit iets wat waarschijnlijk eens gaat breken of zeggen jullie, huppakee opnieuw stellen, die kromme bout kan nog jaren mee?

Geplaatst: 04 sep 2007, 22:43
door paulv
Hallo Winand,
Hij ziet er inderdaad krom uit, ik zou hem vervangen. Hij is niet zo duur (koop er gelijk twee), het is nu goed te doen en het ziet er daarna toch beter uit. Als hij onderweg breekt (niet ondenkbaar) heb je meer problemen.
Groeten,
Paul
Re: OM314 mechanische koppeling
Geplaatst: 14 jan 2008, 23:24
door joostb
hoi,
ik lees net je probleem, misschien is het allang opgelost, maar ik heb hetzelfde probleem gehad, soms floepte ie eraf en soms braken er zelfs dingen af. mijn probleem was versleten motorsteunen, waardoor alles niet heel lekker meer op 1 lijn lag, en daardoor bepaalde plekken 'moem werden.
met nieuwe steunen was het opgelost enn rij nu al n hele tijd zonder problemen.
doeg j
mfellman schreef:Hallo,
Dacht ik me aardig ingelezen te hebben vind ik net een interessant verhaal (maar licht zorgwekkend) over problemen met staande pedalen (en laat ik die nu net hebben, buiten het feit dat een groot aantal pedaal sloten dan niet bruikbaar is die ik gezien heb).
Het zou zo zijn dat MB's (en dus ook HH's denk ik dan) met een mechanische koppeling (scheelt wel ontluchten denk ik dan) nog wel eens het probleem kunnen hebben dat het koppelingspedaal "wegvalt" (zoals ik het lees letterlijk).
Zijn hier op het forum ook al mensen geweest die hier last van hadden? En misschien belangrijker is er ook bekend wat het probleem is?
Suggesties op het andere forum (busfreaks.de) zijn complete ombouw naar hangende pedalen. Ze noemen het één van de zwakste punten maar ik heb nog niet kunnen vinden wat volgens hun daar de oorzaak was.
Marc
PS: Dit is niet om mensen bang te maken maar eigenlijk meer om te achterhalen waar ik nar moet kijken als het mij zou overkomen.
PS2: Hoeveel mensen hebben eigenlijk hangende en hoeveel staande pedalen.
Re: OM314 mechanische koppeling
Geplaatst: 15 jan 2008, 17:56
door Dennis en Nancy
Onze 608 UPS heeft hangende pedalen.
Dennis