Accuschema uitgezocht

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Accuschema uitgezocht

Bericht door ahameter »

Ik heb bij mn Hanomag het accuschema eens uitgeplozen.

Dit kwam eruit :

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, aangezien ik niet zo'n electra expert ben. Is dit een goede oplossing? Of is het een zooitje ?
Het werkt allemaal wel op deze manier 8) Das tenminste iets :lol:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat wil je weten, of het zo werkt?
Of zoek je een mogelijkheid om een of meerdere hh-accu's aan te sluiten?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat wil je weten, of het zo werkt?
Als het zo werkt dan: niets aan doen.
Of zoek je een mogelijkheid om een of meerdere hh-accu's aan te sluiten?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

eigenlijk wil ik weten of dit de juiste manier is om de acu's te laden.

- worden ze op de juiste manier geladen? (bv wanneer word de hh accu geladen? als ik de schakelaar omzet of altijd als de andere 2 vol zijn?)
- waarom die schakelaars?
- er zitten nergens zekeringen voor de veiligheid?

Dit soort dingen vraag ik me dus af :-)
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik zie op de massa en op de plus van de HH-accu een schakelaar. Die van de plus is volgens mij om hem al dan niet mee te laden (of de start accu's te laten helpen bij het HH-deel) maar die schakelaar in de massa is een beetje vreemd.

Ik geloof niet dat voor het laden standaard een zekering opgenomen is bij welk voertuig dan ook (misschien zie ik het verkeerd).

Trouwens bij mij is de schakelaar voor het laden (op de plus) gepland in de vorm van een relais dat geschakeld wordt als de dynamo ook daadwerkelijk aan het lden gaat. Als de schakelaar wordt omgezet als je HH-accu leeg is gaat volgens mij een grot deel van de ampere's die dan gaan lopen op naar de HH-accu en niet ten gunste van het interieur (behalve misschien als je dan de massa schakelaar omzet zodat de HH-accu niet meer aan de massa staat...... (dat zal dus de reden wel zijn).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Als ik het goed begrijp zou ik dus als ik rijd de schakelaar op de + aan moeten zetten zodat de HH kan laden. Die gaat automatisch laden door de schakelkast omdat de 2 startaccu's vol zijn (?)

De schakelaar naar de massa zet ik aan als ik stil sta, zodat het woongedeelte stroom kan trekken. De andere schakelaar (op de + ) zet ik dan uit, zodat de hh accu de startaccu's niet kan leegtrekken.

Klopt dit zo ? klinkt wel logisch :wink:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Hoe is het nu aan gesloten, of moet dat nog gebeuren?

Om het dan eenvoudig te houden leg je je hh accu met de min aan massa.
De plus pak je dan via een relais van de plus van de accu die zichtbaar met zijn min aan massa ligt, das die accu linksboven op je schema.

De stuurstroom voor je relais pak je van d+ dat is het draadje van je laadcontrole lampje wat na de dynamo gaat.
De stroom loopt dan als volgd: + van contactslot door het lampje en dan dynamo, dus achter het lampje aftakken.

Neem voldoende dik draad voor het laadgebeuren, voor de aansturing relais kun je dunner gebruiken.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

dit schema is zoals het nu al is aangesloten in de bus
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Oke

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Goed plan Anton!
Zoiets wil ik ook maken inderdaad. Maar ik zou er wel een klein schakelaartje inzetten. Dwz. een schakelaar zodat je het opladen van de HH accu uit kan zetten. Het lijkt mij als je een keer kleine stukjes rijd belangrijker om de start accu's goed vol te houden.
Nadeel is natuurlijk wel weer het vergeten van het schakelaartje. Helemaal super zou zijn als je een tijd relais zou gebruiken, dat na 30 minuten oid inkomt. Hierdoor zou je tenminste de eerste 30 minuten de start accu's de maximale lading geven. Onze dynamo's zijn niet zo zwaar en zeker in combinatie met licht aan hou je volgens mij niet heel veel over.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Je zou dan in de stuurstroom een schakelaartje kunnen zeten, dus dat draadje wat van je controlelampje komt zoals boven omschreven.
In de praktijk blijkt echter dan dit niet nodig is.
Een en ander heb ik een keer uit geprobeerd: gestart met bijna lege accu's en de laadspannig gemeten die is in no-tyme weer 14 volt!
Dus alles word geladen, bij stop zetten is alles weer gescheiden.

Ik heb er wel een zekering tussen zitten van 35 ampere, dit voor als het dynamolampje al uit gaat terwijl de motor nog niet loopt.
Wat er dan gebeurt is dan die ook stroom kan gaan trekken uit de hh- accu's.
Maar doet ie dat niet is het ook niet nodig.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Was ik vergeten: als je met licht aan rijd kun je ook je standlichtjes vervangen door rijlampjes verkrijgbaar bij de betere auto-onderdelen zaak.
Die zijn wat zwaarder maar verbruiken minder stroom als de duplo's .

Wat het laden betreft: als ie goed leeg is gaat er veel stroom door de accu.
Maar komt ie bij de 14 volt regelt ie weer terug, dat houd in dat het laatste beetje lang gaat duren.
Daarom is het ook niet zo zinvol om een zwaardere dynamo te monteren als de accucapiciteit niet word uit gebreid.
Ik heb zelf 2 x 100 ah start en 300 ah hh accu's en de orginele dynamo er onder, ik heb nog nooit zonder stroom gezeten

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,
mfellman schreef:Ik zie op de massa en op de plus van de HH-accu een schakelaar. Die van de plus is volgens mij om hem al dan niet mee te laden (of de start accu's te laten helpen bij het HH-deel) maar die schakelaar in de massa is een beetje vreemd.
Ik geloof niet dat voor het laden standaard een zekering opgenomen is bij welk voertuig dan ook (misschien zie ik het verkeerd).

Trouwens bij mij is de schakelaar voor het laden (op de plus) gepland in de vorm van een relais dat geschakeld wordt als de dynamo ook daadwerkelijk aan het lden gaat. Als de schakelaar wordt omgezet als je HH-accu leeg is gaat volgens mij een grot deel van de ampere's die dan gaan lopen op naar de HH-accu en niet ten gunste van het interieur (behalve misschien als je dan de massa schakelaar omzet zodat de HH-accu niet meer aan de massa staat...... (dat zal dus de reden wel zijn).

Marc
Die massaschakelaar hebben ze er tussen gezet om het hh gedeelte stroomloos te kunnen maken.
Ze hadden dit ook in de plus kunnen doen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast