Stroom in de bus (2)

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Zeppo

Stroom in de bus (2)

Bericht door Zeppo »

Het electrische systeem van mijn (ex-ambulance) 508 is destijds (niet gehinderd door enige kennis) snel gedaan.
Ik kwam er achter dat alle stroom naar het achtergedeelte via het 'zekeringenblokje' in de middenconsole gaat, dus ik heb (bij Compier) twee huishoudaccu's laten installeren die alle stroom naar achteren verzorgen.

Deze accu's worden gewoon tijdens het rijden geladen, maar verder is er geen 'laadvoorziening'
Ik wilde in eerste instantie een acculader kopen (ctek) die de accu's bijlaadt zogauw we aan de paal staan, maar mijn buurman zei dat zo'n intelligente lader dan zijn goede werk niet goed kan doen: je laadt dan, maar gebruikt ook stroom, dus echt profijt van al die intelligente mogelijkheden heb je niet.

Hij stelde voor om een 24 volts voeding te installeren die, middels een relais, automatisch de accu's uitschakelt zogauw er netspanning is. En dus het werk overneemt van de accu's.

Naast de standaard verlichting hebben we geen verbruikers.

Zijn er hier mensen die dit systeem toepassen? Of andere gedachten hierover hebben?

grt,
Jan
paulv

Bericht door paulv »

Hallo Jan,

Ik zie het probleem met het gebruik van een acculader niet. Hij laadt de accu's en soms gebruik je stroom voor de verlichting. Nou en? :shock: Je gebruikt wat meer stroom van de camping, maar daar wordt voor betaald. Als je je wegrijdt zijn je accu's voller dan toen je kwam.

Ik hoop wel dat je huishoudaccu's via een relais en de D+ zijn aangesloten op je dynamo anders trek je in het ergste geval je startaccu leeg na een paar dagen stilstand :cry: .

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Zeppo

Bericht door Zeppo »

paulv schreef:Ik hoop wel dat je huishoudaccu's via een relais en de D+ zijn aangesloten op je dynamo anders trek je in het ergste geval je startaccu leeg na een paar dagen stilstand :cry: .
Startaccu's zijn niet leeg te trekken, dat is zeker, maar of ze dat met een relais of diodebrug hebben gedaan moet ik nog eens uitzoeken.
Ehm, wat is de D+ ???
GerardM
Contacteer:

Re: Stroom in de bus (2)

Bericht door GerardM »

Zeppo schreef: Ik wilde in eerste instantie een acculader kopen (ctek) die de accu's bijlaadt zogauw we aan de paal staan, maar mijn buurman zei dat zo'n intelligente lader dan zijn goede werk niet goed kan doen: je laadt dan, maar gebruikt ook stroom, dus echt profijt van al die intelligente mogelijkheden heb je niet.
Uit eigen ervaring kan ik het met je buurman eens zijn. Zo'n moderne CTEK raakt inderdaad van slag als je de accu belast tijdens het laden.
Neem dus daarom een 'ouderwetse' acculader; die heeft daar geen last van.

Groet,

Gerard
paulv

Bericht door paulv »

Hallo Jan,

Met zo'n moderne CTEK had ik even geen rekening gehouden, Gerard heeft helemaal gelijk. :oops:
Een andere oplossing waarbij je wel die CTEK kunt gebruiken is de 230V bij de bron spitsen. Je accu's laad je bij de paal met de CTEK en je gebruik dan ook die 230V voor je verlichting (en koelkast, enz.). Je verichting moet je dan wel ombouwen naar 230V en bijvoorbeeld zuinige en goedkope 4W TL lampen (of tegenwoordig zelfs 1W 18LED voor € 6,70) gebruiken. Als je vrij staat kan je die voeden met een 12V-230V omzetter, je gebruikt dan veel minder stroom dan met 12V (of 24V) gloeilampen. Dat systeem gebruik ik zelf vandaar :wink: .

Groeten,
Paul

PS. D+ is het draadje van de dynamo naar je laadstroomcontolelampje.
Bezoek altijd welkom!
Zeppo

Bericht door Zeppo »

Mijn overbuurman heeft zojuist even mijn electrische installatie bekeken, en hij kreeg, eh, hoe zal ik het zeggen, vlekken voor zijn ogen.
(hij verzorgt electrische installaties op Schiphol, theaters en is bedenker van slimme schakelingen.
Hij miste hier en daar nog wat zekeringen, en schetste even fijntjes wat het gevolg van een sluiting op een paar draadjes zou zijn.
De gevolgen voor onze spraken mij niet echt aan zullen we maar zeggen.
Lang verhaal kort: over een dag of twee gaat hij het met mij fixen.

Weer wat geleerd zullen we dan maar zeggen.
Zeppo

Bericht door Zeppo »

Afgelopen week is er een generieke laptop-adapter geplaatst in mijn bus. Die kun je per volt afstellen (hij levert nu 24,2 V en dat is perfect)
Hij kan tot 8 Ampere leveren, en dat is ruim voldoende voor wat we nodig hebben.
Wanneer de bus aan de paal staat, neemt 'ie het over van de accu's, en houdt die ook bij.
Alleen de voeding nog even isoleren qua geluid, want er bleek een kleine fan in te zitten, en het geluid moet nog iets minder. Zonder 'm te verstikken uiteraard.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Pas op! Met 24.2 V zul je je accu's nooit vol kunnen krijgen. Voor lood/vloeistof-accu's wordt de laadspanning meestal afgetopt bij 28.8 V, dat is de spanning waarbij nog net geen "koken" (en dus bovenmatig verlies van water) optreedt.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Zeppo

Bericht door Zeppo »

Nee, dat klopt. Vol zullen ze niet worden, dat moet onder het rijden gebeuren, maar voor het onderhoud is 24,2 V toch ok?
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wanneer de bus aan de paal staat, neemt 'ie het over van de accu's, en houdt die ook bij.

Het eerste deel zal wel lukken, maar om lading ìn de accu's te pompen, zul je de spanning toch wat hoger moeten zetten...
Als die spanning regelbaar is, kun je dan niet een universeelmeter (0-10 A DC) in serie tussen de voeding en de accu's zetten en de spanning opschroeven, ervoor zorgend dat de laadstroom onder de 8 A blijft (bij een behoorlijk ontladen accu)?
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie