Pagina 1 van 1

versnellingsbak probleempje

Geplaatst: 04 jul 2007, 21:34
door bart
3 dagen geleden begon er uit de versnellingsbak van mijn 508 uit 1975,
de voorste versnellingen, een laag tonige gejank te komen. in zijn
achteruit was het geluid tussen janken en knarsen tegelijkertijd. bij het
minste of geringste kracht dat ik op de bak zette ( ook met koppeling
volledig los ). ik heb de olie die er in zat eens afgetapt deze was
behoorlijk zwart ( ik had niet het gevoel dat het ATF olie is ( geur
vergeleken met de olie van mijn oude scorpio automaat ).

De magneet zat helemaal vol met ijzervijlsel en stukjes tand.

Afbeelding

de hoeveelheid ijzervijlsel moet ongeveer tweemaal zo groot zijn.

Wat is nu wijsheid ik had volgende week maandag met mijn busje
Frankrijk willen gaan door toeren ?

Bart,

omwisselen

Geplaatst: 04 jul 2007, 22:01
door DVIII
een andere , frisse versnellingsbak monteren

Re: versnellingsbak probleempje

Geplaatst: 04 jul 2007, 22:36
door Leo
bart schreef:Wat is nu wijsheid ik had volgende week maandag met mijn busje Frankrijk willen gaan door toeren ?
Heb je een repatrieringsverzekering?

Re: versnellingsbak probleempje

Geplaatst: 04 jul 2007, 22:43
door mfellman
bart schreef:De magneet zat helemaal vol met ijzervijlsel en stukjes tand.
Maar vergeet ook niet de restanten die al in de lagers zitten.

Marc

Geplaatst: 04 jul 2007, 23:06
door bart
mhh, friss versnellingsbak, klinkt leuk, maar ik dacht dat de bak die er
onder lag behoorlijk fris was schakelde goed ( oke niet echt lekker naar
zijn 1 ) maakte geen herrie, tot 3 dagen geleden, en hoe herken je een
frissebak ?


Leo

> Heb je een repatrieringsverzekering?

Daarom was mijn zin ook in de verledentijd, Frankrijk wordt dus een
weekje kanoen bij de Tarn. En dan een andere keer weer met de Camper.


Maar als je dit zo zie, is dan een gedeeltelijke revisie( lagers en versleten
tantwielen en syncromesh ringen ) slim om te doen of moet ik dan echt
alle tandwielen, lager, syncromesh vervangen.

Bart,

chercher du merde

Geplaatst: 05 jul 2007, 18:42
door DVIII
Bart , frisse bakken zitten onder rijdende auto's die naar bv afrika worden verscheept , > zoek een exporterende afrikaan en ruil met wat bijbetaling de bak om.
enne in zijn eerste versnelling zetten hoort moeilijk te gaan ( bij een G20)
en als je echt zin hebt in versnellingbakken te repareren , het is jouw feestje

Geplaatst: 05 jul 2007, 18:46
door mfellman
Heeft de onderdelen commissie geen andere bak?

Garantie is altijd moeilijk natuurlijk maar uit een sloper is volgens mij altijd goedkoper dan (laten) repareren. Hoewel ik ergens heb gelezen dat het ook wel een bijzondere ervaring kan zijn volgens "melhoff".

Marc

Geplaatst: 06 jul 2007, 13:35
door melhof
Lees dit maar eens door:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=

Dan heb je een beetje een idee over het reviseren van een bak.

De deeltjes die je ziet liggen is de synchromesh vertanding die aan een van je tandwielen zit. Je zou dus zowizo dat tandwiel moeten vervangen.
=enkele 100den euro's honderden

Wat er nog meer allemaal kapot is of is gegaan door het tussen de tandwielen of lagers komen komt er nog bij.
Denk maar dat de lagers rond de 500euro kosten.
Schakelmoffen (grote kans dat die de oorzaak zijn) ~150/stuk.

Als je het goed doet ben je daarna wel een flinke duit lichter, een ervaring rijker, een tijd verder en je hebt een goede bak die je door en door kent.

Mijn advies:
Ga naar een revisie bedrijf en lever deze bak bij ze in, dan krijg je een gereviseerde terug voor een prijs van tussen de 500 - 1000 euro.
En je hebt een jaar garantie.

Groet,
Melchior

Geplaatst: 08 jul 2007, 21:52
door bart
Ik ga dus eerst even rond kijken wat revisie bedrijven te bieden hebben.
Ben nu aan het zoeken op het internet en heb problem om revisie bedrijven
te vinden in de buurt van Eindhoven.

- autrans

Ik weet dat er in eindhoven zitten maar die laten zich niet makkelijk vinden ?

weet iemand er hier 1 in de buurt

Bart