repareren krukaskeerring??

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
slootweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2005, 08:18
Locatie: Den Haag

repareren krukaskeerring??

Bericht door slootweg »

helaas lekt mijn bus (na 100.000 km) wel erg veel olie en blijkt ie een lekkage te hebben bij de krukaskeerring en brandtofpomp.
het gaat hier om een 508D uit 87 (de bekende legerambulance)
Aangezien ik niet zo'n sleutelaar ben (en de middelen niet heb) zoek ik een betrouwbaar en betaalbaar adres regio Den Haag.

Wie o wie

nb Olsthoorn en Schouw in 's gravenzande zijn hier niet zo in thuis en hebben het al over alleen al 40 uur voor de keerring.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Via het forum heb ik al eens begrepen dat zeker die keerring niet zomaar een rubber rondje is. Op het forum wordt deze keerring intussen meerdere keren besproken maar het komt er op neer dat het een grote klus is (omdat het een complexe "keerring" is) maar hoeveel uren weet ik niet. Bij een auto laat ik deze keerring eigenlijk standaard meenemen bij een vervanging van de koppelingsplaat maar bij de OM314 is het bijzonder onverstandig om het preventief te doen.

Zoek maar eens op keerring.

Voor een garage kun je het best op zoek gaan naar een liefhebber van deze bussen. Ik heb besloten voorlopig voor de reparaties die ik niet kan/wil doen Harry van der Kraats in Nijkerk in te schakelen. Mijn indruk van de garage na de 23ste is bijzonder goed.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Kwam net nog in één van de threads tegen dat het toch waarschijnlijk meer dan 10 uur kost.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
slootweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2005, 08:18
Locatie: Den Haag

Bericht door slootweg »

ik hoor ook tegenstrijdige berichten...in 's gravenzande zeiden ze me dat het waarschijnlijk zeker 40 uur zou kosten..de motor moet er uit
Mercedes benz dacht dat het kon zonder de motor er uit te halen en had het over zo'n 750,- tot 1000,-
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Mercedes Smeets in Ittervoort heeft het over 16 uur bij een OM615 motor. Als je het goed wilt doen en de krukas laat zakken. Er was een mogenlijkheid om de reparatie te doen zonder de krukas te laten zakken maar daar gaf hij geen garanties bij.

Dennis
slootweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2005, 08:18
Locatie: Den Haag

Bericht door slootweg »

harry van der kraats in Nijkerk (hierboven genoemd, dank!) heeft het over ongeveer 450,-
lijkt me netjes
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ben er een beetje over aan het denken geweest tijdje terug.

Bij mij is het vooral de karter pakking die doorgeblazen is doordat Diesel Service Den Haag er een keer ruim 1,5 liter te veel olie in had gegooid... :evil:
Los daarvan de krukas kering heeft een kleine vlek ernaast van wegspatten. Maar ik weet niet hoelang of hoe oud die is.

De karter pakking betekend iets loshalen, schoonmaken en opnieuw insmeren met vloeibare pakking.
Maar aangezien je bij het openen van het karter (kan met wat truucken ook als de motor er nog in zit) ook de krukas kering half open maakt, heb ik met de gedachte gespeeld die ook te vervangen.
Al is het maar omdat die vast niet beter wordt door het openmaken.

Maar het is link omdat als het mis gaat je alsnog de krukas naar beneden moet halen.

Ik zal die Merdcedes Smeets eens vragen wat voor truuk dat dan is om het zonder neerhalen van de krukas te doen.

Neem vooral een garage die je kunt vertrouwen doordat hij vele andere mensen met vergelijkbare reparaties gelukkig heeft gemaakt.
De een kan beter lassen de ander beter reviseren...

Ik ging dus op aanraden van een medewerker van de MB dealer zelf naar Diesel Service Den Haag, maar die heeft uiteindelijk meer schade aangericht dan gemaakt.
Alleen kun je dat niet verhalen...
Hoe kun je namelijk bewijzen dat je karter is gaan lekken door het teveel aan olie en wie zegt dat hij niet zowizo al lekte...
Maarja daar had ik deze bus juist op uitgezocht...

Groet,
Melchior

PS.
De krukas kering heb ik hier toevallig liggen. Kost 7 euro's en heb ik een keer foutief besteld. Het is een soort touwgevlochten koord met metaal kern, gedrenkt in grafiet en in vorm geperst.
Ik kan we wel voorstellen dat zoiets niet een sterk punt is.
Tegenwoordig doen ze dat hopelijk iets geavanceerder.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

keerring waar ?

Bericht door DVIII »

over welke keerring gaat het eigenlijk de voorste ( bij de dynamo) of de achterste , afijn als er olie bij de pomp lekt kan dat ook het inspectie luikje zijn an de voorzijde van de distributie kast, de pompzijde heeft een lange rand en zal niet zo snel gaan lekken
en de hele distributie kast kan ook gaan lekken , ( het gaat toch om de OM 314). of het voordeksel , ... als er teveel olie in het carter gedaan wordt heeft dat geen gevolgen voor de carterpanpakking , slechts in het ergste geval gaat de motor er vanzelf van draaien , en kan op hol slaan , zonder gas te geven , bij geringe teveel gooit de motor het er wel uit .
de voorkeerring is makkelijk , (!) voor de betere monteur te vervangen
de achterkeerring is een ander verhaal die is bij de diverse motorenserie's totaal anders van constructie dus een panklare oplossing is er niet omdat ik altijd eerst een kijkje neem in het carter.
niet alle blokken hebben namelijk een keerring , er is ook een viltversie.
maar een vaste prijs van 450 euri voor de achterkeerring is gezien de uren sleutelen / bak eraf / bellhuis eraf / carter er vanonder en wat al niet meer ( krukas laten zakken) de kosten voor het vervangende onderdeel
slootweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2005, 08:18
Locatie: Den Haag

Bericht door slootweg »

gaat inderdaad om de achterste...vind 450,- inderdaad erg acceptabel
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb er ook al meermalen iets over opgemerkt; maar voor 450,= zou ik hetlaten doen, maar heb van deskundigen gehoord dat het het aanzienlijk meer werk is dan verwacht.
Ik zal dit item blijven volgen want er loopt bij mij steeds meer olie uit en hoewel dat geen technisch maar milieuprobleem is, heb ik net een nieuwe oprit.... :(
Frank
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Frank.fjph schreef:maar voor 450,= zou ik het laten doen, maar heb van deskundigen gehoord dat het het aanzienlijk meer werk is dan verwacht.Frank
Dus...
Als praktisch gezien je motor dan toch op slopershoogte in een werkplaats ligt wil je ook (shraapveren, lagers, kleppen ?, etc, hele waslijst) nakijken, repareren omdat dat toch meegenomen moet worden omdat 'ie nu toch open ligt ?
Dan is 450,- Euro ineens ... (ietsje ? hoger) Euro.

Of gaan voor een een totale remake over, (als je 508 verslaafd bent)
Of blijf lekker rijden, er is namelijk altijd wel wat met die krengen...
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

verschil

Bericht door DVIII »

met zuiger revisie kom je zo op 3000 euri uit en dan is de kop nog niet eens meegenomen !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Bij onze 406 was de carterventilatie het grote probleem! De keerring lekt nog wel een klein beetje maar stukken minder dan voorheen.

Is de carterventilatie open? Een sl;ang van het kleppendeksel naar uitlaatspruitstuk en luchtfilter (bij de OM615) doorspuiten met remmenreiniger werkte goed!

Dennis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten