laadcontrole lampje blijft branden.

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

laadcontrole lampje blijft branden.

Bericht door Berthil »

Mijn laad controle lampje blijft branden.
Maar gaat wel zachter branden als de motor loopt.
Wat zal het zijn:
regelaar kapot of de dynamo :?:
Ik gok op de regelaar omdat het lampje zachter gaat branden als de motor loopt.
Want als de dynamo kapot is zal ie net zo hard blijven branden.
Iemand nog een ander idee :?:

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik zelf denk aan de sleepringen op de rotor en / of de koolborstels
Ik denk dat je de dynamo het beste er even onderweg kunt pakken.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Even er onderweg pakken? dan moet de radiator er toch ook af?

Kun je niet meten op de dynamo wat er af komt?
lijkt mij handiger.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Zijn laadlampje blijft branden en gaat met gasgeven minder fel branden:

Mijn laad controle lampje blijft branden.
Maar gaat wel zachter branden als de motor loopt.
Wat zal het zijn:
regelaar kapot of de dynamo
Ik gok op de regelaar omdat het lampje zachter gaat branden als de motor loopt.
Want als de dynamo kapot is zal ie net zo hard blijven branden.
Iemand nog een ander idee


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Spannend.

Bericht door De Rooie Reus »

Ik ben geen techneut maar zou het ook aan de spanning van de riem kunnen liggen?

groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

berthil,

is dit opeens zo gekomen? dan denk ik eerder aan de laadregelaar, maar wat het ook kan zijn is dat t een massaprobleempje is, en het laadstroomlampje de dichtstbij zijnde plek is waar de stroom heen kan.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,
dinand schreef:berthil,

is dit opeens zo gekomen? dan denk ik eerder aan de laadregelaar, maar wat het ook kan zijn is dat t een massaprobleempje is, en het laadstroomlampje de dichtstbij zijnde plek is waar de stroom heen kan.
Als daar spanning op komt v/d dynamo gaat het lampje uit, hij brand alleen maar als ie aan een kant massa heeft.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

dingen die ertoe doen

Bericht door DVIII »

de tip om de riem eens te checken is natuurlijk 100 punten waard
dan mag je om het raadsel te benaderen eerst wel eens meten wat de spanning op je accu's is als de motor stilstaat en als de motor draait ( ook met en zonder contact aan meten) dan wordt het misschien duidelijk , als de spanning laag blijft bij draaiende motor ( tussen 12 en 13 volt ) is de stroom dus niet aanwezig , als dan het lampje brand of sterk gloeit is het mogelijk dat het bekrachtigen van je dynamo niet lukt omdat bv de koolborstels niet goed contact maken ( dit kun je in het donker zien)
ook FF tussendoor altijd je B+ ( dat is de grote M6 klem) controleren
als je ziet of denkt dat je koolborstels niet goed werken moet je de dynamo laten repareren of omruilen bij de bosch dienst.
maar check alle aansluitingen of die wel goed contact maken , dan pas uitbouwen ( alle losse contacten laten zich prima vinden in het aarde donker )
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Het Laad lampje gaat weer uit als de motor loopt.
Maar ik heb niets veranderd :?: :?: ,
ik heb maar voor de zekerheid een recerve spanningsregelaar gekocht voordat ik over anderhalve week richting portugal vertrek.
Verder zal ik de bekabeling controleren op losse contacten en al jullie tips gaan uitgeprint mee, wie weet krijg ik er onderweg weer last van.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

dynamo/ generator

Bericht door DVIII »

als je een regelaar hebt gekocht , had je net zo goed ook een borstelbrug erbij kunnen kopen , of heb je een integrale ( moderne ) lichtmachine. dan is dat één stukje en kun je dat makkelijk van buitenaf vervangen.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Ik heb net voor de zekerheid de dynamo er uit gehaald en die ligt nu bij de dynamo boer die 'm even na kijkt en de koolbostels controleert.
Want volgens Leo was de kans groot dat het aan de koolborstels ligt als ie het af en toe niet doet.

En aangezien ik volgende week richting portugal wil vertrekken, de dynamo maar na laten kijken en een nieuwe regelaar meenemen.

Ik heb een extrene regelaar, die ergens onder het dashboard verstop schijnt te zitten. Maar dat is ook nog wel op vakantie te vervangen, mocht dat het probleem zijn.

Over een uurtje kan ik de dynamo weer ophalen.
Vanavond weer de boel weer in elkaar schroeven.

Groeten Bethil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Ik heb de dynamo weer opgehaald.
Die zag er volgens de dynamo-boer prima uit de koolbostels waren recent vervangen en de lagers zagen er ook nog goed uit.
Hij heeft 'm nog even getest en hij deed het prima.
Kosten 0 euro. :D

toen ik alles weer in bouwde zag ik een dun slijt plekje op de kabel die naar de regelaar gaat en als ik de dynamo inbouw, schuurde de kabel net tegen de achterrand van de dynamo.
De draden afgetaped met isolatie tape en de kabel iets anders gelegd, zodat er geen herhaling zal optreden.
Het controle lampje heeft nog niet weer gebrand.

Nu kan ik met een gerust hart op vakantie, met de wetenschap dat ik nog een goede dynamo heb en voor de zekerheid een recerve regelaar mee.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Goede reis,.. Portugal was vorig jaar nog prachtig, maar wel effe rijden, (7000 probleemloze KM's)
Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten